Bikepacking: Norra eller södra Sverige?

Andbo0123

Medlem
Hej!

Innan pandemin slog till planerade jag och min sambo att cykla från Narvik till Oslo via lofoten i sommar. Nu släpper inte norrmännen in oss så vi har fått planera om. Tankarna gick först att utnyttja samma tågbiljett (Nattåget från Sthlm till Narvik) och istället hoppa av på någon tidigare station, t.ex. gällivare, kiruna eller kanske riksgränsen. Därifrån skulle vi sedan cykla till Haparanda för att följa den svenska norrlandskusten söder ut hem till stockholm igen.

Men jag börjar få lite kalla fötter, är rädd för att cyklingen och upplevelsen kommer vara trist pga långa raka vägar med enbart skog.

Därför har jag börjat fundera på om vi skall cykla söderut istället, till nynäshamn för att ta båten över till gotland och köra ett varv där, sedan ta färjan till Oskarshamn och ner till kalmar för ett varv runt öland. Resan kan sedan fortsätta söderut längs kusten och kanske till och med ta några dagar på Bornholm om dansken då har börjat släppa på inreserestriktionerna. Lämpligtvis åker vi hem från Malmö med tåget till Stockholm.

Magkänslan säger att det är trevligare vägar på planerad rutt söderut, bättre mat och mer sevärdheter. Vi planerar mestadels att sova i tält, både i naturen och på camping, men gissar att vi kommer ta in på hotell/vandrarhem ibland för bekvämlighetens skull. Vi räknar med att cykla ca 10 mil per dag och vara borta ca 3 veckor. Givetvis några vilodagar med så kanske 150-200 mil cykling totalt. Resan ska genomföras i augusti.

Så vilken resa borde vi genomföra?

mzi

Aktiv medlem
På väg hem från Gotland i somras så träffade vi en farbror som hade cyklat åt andra hållet. Så från Stockholm, via Göta kanal till Göteborg och sedan Kattegattsleden och genom Skåne och upp Österlen, sedan färjan till Öland och färja till Oskarshamn och sedan till Gotland. Och båten hem, där vi träffade honom. Jag tror han sa att det hade varit 140 mil?

Domestique

Aktiv medlem
Som jag ser det är det två olika grejer, men jag hade också valt inlandet. Det finns fantastiskt fina sträckor och öppnar ni upp för etapper på grus så finns än mer. Man behöver ju inte följa raka större och lite trista vägar. Som norrbottning i grunden och nu bosatt i Jokkmokk och arbetar inom Swedish Lapland visitors board och som restaurangchef/sommelier på Arctic Bath, är jag väl lite biased, men när jag för några år sen flyttade upp efter ganska många år i både Skåne och Stockholm, så nyupptäckte jag alla fantastiska vägar som finns här. Vissa vägar har ju knappt någon trafik alls och naturen väldigt vacker och framförallt så finns en känsla av frihet på ett lite annat sätt än runt större befolkningskoncentrationer. Man kan t ex campa i princip var som helst. Det finns fina fjällnära sträckor med utsikt mot snöklädda fjäll. Vilda vattendrag. Fantastiska vägar med väldigt lite trafik.

Bättre mat förstår jag inte. Det beror väl på var ni äter; det finns massor med spännande lokalt mathantverk i norra Sverige. I alla länen. Jämtland utmärker sig ju t o m nationellt och har varit långt framme och det är ingen slump att Eldrimner - nationellt resurscentrum för mathantverk håller till utanför Östersund. Snarare skulle jag säga att mycket håller väldigt hög internationell nivå. (Jag blir nästan sugen själv på att planera en kulinarisk cykeltur och besöka mathantverkare och ostproducenter från Jokkmokk till Jämtland. Skärvångens mejeri i Jämtland gör t ex fantastiska ostar och naturen är sagolik. Jag besökte dom för två år sen; dock med bil men tänkte då på att det är fantastiska vägar att cykla.)

Sevärdheter beror förstås på vad man är intresserad av. Det är mindre slott i norr, men mer natur (fjäll, urskog, vilda vattendrag), en del kulturella inslag med bla samisk kultur (och tornedalsk om ni väljer tornedalen).

Södra Sverige, Öland, Gotland.. det är också fantastiskt men det är lite annorlunda.

Om jag skulle göra något liknande, så skulle jag starta i t ex Gällivare och sen cykla via Nattavaara och Messaure till Jokkmokk (en av samekulturens viktigaste platser med Ajtte, svenskt fjäll och samemuseum, spännande matkultur osv. Därifrån söderut och från Moskosel vika av mot fjällen och mot Arjeplog (Arjeplog är fantastiskt vackert - som en inlandsarkipelag med sina stora och många sjöar). Från Arjeplog följa laisälven ner mot Sorsele. Västerbottens inland är också väldigt vackert. Vilhelmina med den stora Malgomajsjön och fjällvyer. Sen skulle jag kanske göra en "sväng" mot höga kusten innan jag vände västerut igen mot Jämtland. Jämtland är fantastiskt och har som sagt mycket matkultur.

Nåja. Vill bara framföra att det finna alla möjligheter att sätta samman en spännande norrländsk cykelupplevelse utan att följa de ibland lite tråkiga platta och raka sträckorna längs kusten.

Bikzz

Aktiv medlem
Det där kan du bara svara på själv. Man måste veta vad man gillar och får inspiration av, och sedan planera en resa som passar en själv. Det är såklart väldigt olika för olika personer.

UrTomas

Aktiv medlem
Som jag ser det är det två olika grejer, men jag hade också valt inlandet. Det finns fantastiskt fina sträckor och öppnar ni upp för etapper på grus så finns än mer. Man behöver ju inte följa raka större och lite trista vägar. Som norrbottning i grunden och nu bosatt i Jokkmokk och arbetar inom Swedish Lapland visitors board och som restaurangchef/sommelier på Arctic Bath, är jag väl lite biased, men när jag för några år sen flyttade upp efter ganska många år i både Skåne och Stockholm, så nyupptäckte jag alla fantastiska vägar som finns här. Vissa vägar har ju knappt någon trafik alls och naturen väldigt vacker och framförallt så finns en känsla av frihet på ett lite annat sätt än runt större befolkningskoncentrationer. Man kan t ex campa i princip var som helst. Det finns fina fjällnära sträckor med utsikt mot snöklädda fjäll. Vilda vattendrag. Fantastiska vägar med väldigt lite trafik.

Bättre mat förstår jag inte. Det beror väl på var ni äter; det finns massor med spännande lokalt mathantverk i norra Sverige. I alla länen. Jämtland utmärker sig ju t o m nationellt och har varit långt framme och det är ingen slump att Eldrimner - nationellt resurscentrum för mathantverk håller till utanför Östersund. Snarare skulle jag säga att mycket håller väldigt hög internationell nivå. (Jag blir nästan sugen själv på att planera en kulinarisk cykeltur och besöka mathantverkare och ostproducenter från Jokkmokk till Jämtland. Skärvångens mejeri i Jämtland gör t ex fantastiska ostar och naturen är sagolik. Jag besökte dom för två år sen; dock med bil men tänkte då på att det är fantastiska vägar att cykla.)

Sevärdheter beror förstås på vad man är intresserad av. Det är mindre slott i norr, men mer natur (fjäll, urskog, vilda vattendrag), en del kulturella inslag med bla samisk kultur (och tornedalsk om ni väljer tornedalen).

Södra Sverige, Öland, Gotland.. det är också fantastiskt men det är lite annorlunda.

Om jag skulle göra något liknande, så skulle jag starta i t ex Gällivare och sen cykla via Nattavaara och Messaure till Jokkmokk (en av samekulturens viktigaste platser med Ajtte, svenskt fjäll och samemuseum, spännande matkultur osv. Därifrån söderut och från Moskosel vika av mot fjällen och mot Arjeplog (Arjeplog är fantastiskt vackert - som en inlandsarkipelag med sina stora och många sjöar). Från Arjeplog följa laisälven ner mot Sorsele. Västerbottens inland är också väldigt vackert. Vilhelmina med den stora Malgomajsjön och fjällvyer. Sen skulle jag kanske göra en "sväng" mot höga kusten innan jag vände västerut igen mot Jämtland. Jämtland är fantastiskt och har som sagt mycket matkultur.

Nåja. Vill bara framföra att det finna alla möjligheter att sätta samman en spännande norrländsk cykelupplevelse utan att följa de ibland lite tråkiga platta och raka sträckorna längs kusten.
Alltså... det där var väl väldigt onödigt.

Nu måste jag ju försöka få till den turen, känner jag. Lät ju perfekt 👌👍

Andbo0123

Medlem

Ber om ursäkt för min okunskap och generalisering. Det är ju olika typer av resor, helt klart.

Det låter faktiskt som en väldigt intressant rutt. Grusvägar är absolut ett alternativ, så tar gärna emot tips på vägar vi missat. Gjorde ett snabbt utkast från ditt ruttförslag. Se nedan. Har jag missat något? Är inte helt enkelt att se alla vägar när man gör rutter via strava...

Domestique

Aktiv medlem
Ber om ursäkt för min okunskap och generalisering. Det är ju olika typer av resor, helt klart.

Det låter faktiskt som en väldigt intressant rutt. Grusvägar är absolut ett alternativ, så tar gärna emot tips på vägar vi missat. Gjorde ett snabbt utkast från ditt ruttförslag. Se nedan. Har jag missat något? Är inte helt enkelt att se alla vägar när man gör rutter via strava...

Jag kikade på rutten och har gjort några förslag på ändringar.

Gällivare - Jokkmokk: Inga problem. Asfalt och fin grusväg via Nattavaara fram till Messaure kraftstation (en av Sveriges största för övrigt). Den sträckan går genom stundtals fin urskog strax söder om Muddus nationalpark. Från Messaure till Jokkmokk asfalt och väldigt lite trafik förutom sista 6 km då man är ute på E45.

Jokkmokk - Arjeplog: Föreslår en mer fjällnära loop från Moskosel. Den följer Piteälven uppströms av viker av efter Vuolvojávrre. Finns hur många fina tältplatser som helst längs den vackra outbyggda älven. Nära Arjeplog passerar ni Galtispuoda som har en tuff väg upp på toppen - måste vara en av Sveriges jobbigaste klättringar.

Arjeplog - Sorsele: Okej. Går ju att vika av söderut innan Laisvall om man vill korta av lite.

Sorsele - Kittelfjäll: Efter Sorsele är ett alternativ att istället för att följa E45, cykla ner mot Blå Vägen. Fin, lite lugnare asfaltbelagd väg och när ni kommer upp på höjd så får man fjällvyer. Sen tycker jag Kittelfjäll är väl värt ett besök. Kittelfjäll är ju mest känd som skidort och är litegrann av Sveriges svar på La Grave. Få liftar men otroligt bra offpiståkning.
Kittelfjäll är dessutom en gammal fjällby med anor från 1800-talet och naturen påminner mer om Kanada än Sverige med branta barrskogsbevuxna fjällsidor. Vill man fjällcykla så hyr Kittelfjäll Experience ut stigcyklar och Kittelfjäll Värdshus som drivs av Jasper och Lotta Bergström är ett grymt "vattenhål". Jappe har tidigare jobbat på bl a Bustamon i Åre och Lotta är sommelier. De har nyligen fått en rekommendation i White Guide. Grymt bra käk. De driver även STF Vandrarhemmet som är nytt och fräscht.

Kittelfjäll - Klimpfjäll: Från Kittelfjäll går det att fortsätta vägen mot Norge och sen vika av på en enklare väg söderut. Östsidan om sjön Ransarn kan vara blöt på sina ställen och det är mer fyrhjulingsväg dock - en dryg mil typ där det kan vara lite stök, men jag skulle själv absolut välja att köra via Kittelfjäll och kanske också stanna en natt eller två där, fjällcykla, vandra lite och inte minst äta och dricka gott. :)

Klimpfjäll - Skärvången: Ett mer fjällnära (och ostvänligt) alternativ. Det kändes, när jag funderade lite, som att Höga Kusten kanske är ett annat projekt. Det finns mycket där också men då ska man kanske också just ut mot kusten och kolla in de pittoreska fiskelägena, käka surströmming osv. Jag gillar ju mat på gott och ont och Skärvångens bymejeri har blivit ett av de viktigaste besöksmålen i Krokoms kommun. När jag var där för två år sen körde de sagolik ostbuffé. Den här rutten går över Stekenjokk och håller sig sen ganska nära Hotagsfjällen.

Söder om Östersund har jag sämre koll, men sträckan söder från Storulvån blir ren fjällcykling. Ett lite lättare alternativ kan vara att köra söderut från Östersund, och äta mer ost hos Oviken ost och sen cykla Börtnan-Ljungdalen-Mittådalen-Funäsdalen.

Blir själv grymt sugen. En sån här rutt blir ju inte den snabbaste vägen från norr till söder, men kommer innehålla varierade vägar, många höjdmetrar och vackra fjällvyer.

Senast ändrad:

UrTomas

Aktiv medlem

Gällivare - Jokkmokk: Inga problem. Asfalt och fin grusväg via Nattavaara fram till Messaure kraftstation (en av Sveriges största för övrigt). Den sträckan går genom stundtals fin urskog strax söder om Muddus nationalpark. Från Messaure till Jokkmokk asfalt och väldigt lite trafik förutom sista 6 km då man är ute på E45.

Jokkmokk - Arjeplog: Föreslår en mer fjällnära loop från Moskosel. Den följer Piteälven uppströms av viker av efter Vuolvojávrre. Finns hur många fina tältplatser som helst längs den vackra outbyggda älven. Nära Arjeplog passerar ni Galtispuoda som har en tuff väg upp på toppen - måste vara en av Sveriges jobbigaste klättringar.

Arjeplog - Sorsele: Okej. Går ju att vika av söderut innan Laisvall om man vill korta av lite.

Sorsele - Kittelfjäll: Efter Sorsele är ett alternativ att istället för att följa E45, cykla ner mot Blå Vägen. Fin, lite lugnare asfaltbelagd väg och när ni kommer upp på höjd så får man fjällvyer. Sen tycker jag Kittelfjäll är väl värt ett besök. Kittelfjäll är ju mest känd som skidort och är litegrann av Sveriges svar på La Grave. Få liftar men otroligt bra offpiståkning.
Kittelfjäll är dessutom en gammal fjällby med anor från 1800-talet och naturen påminner mer om Kanada än Sverige med branta barrskogsbevuxna fjällsidor. Vill man fjällcykla så hyr Kittelfjäll Experience ut stigcyklar och Kittelfjäll Värdshus som drivs av Jasper och Lotta Bergström är ett grymt "vattenhål". Jappe har tidigare jobbat på bl a Bustamon i Åre och Lotta är sommelier. De har nyligen fått en rekommendation i White Guide. Grymt bra käk. De driver även STF Vandrarhemmet som är nytt och fräscht.

Kittelfjäll - Klimpfjäll: Från Kittelfjäll går det att fortsätta vägen mot Norge och sen vika av på en enklare väg söderut. Östsidan om sjön Ransarn kan vara blöt på sina ställen och det är mer fyrhjulingsväg dock - en dryg mil typ där det kan vara lite stök, men jag skulle själv absolut välja att köra via Kittelfjäll och kanske också stanna en natt eller två där, fjällcykla, vandra lite och inte minst äta och dricka gott. :)

Klimpfjäll - Skärvången: Ett mer fjällnära (och ostvänligt) alternativ. Det kändes, när jag funderade lite, som att Höga Kusten kanske är ett annat projekt. Det finns mycket där också men då ska man kanske också just ut mot kusten och kolla in de pittoreska fiskelägena, käka surströmming osv. Jag gillar ju mat på gott och ont och Skärvångens bymejeri har blivit ett av de viktigaste besöksmålen i Krokoms kommun. När jag var där för två år sen körde de sagolik ostbuffé. Den här rutten går över Stekenjokk och håller sig sen ganska nära Hotagsfjällen.

Söder om Östersund har jag sämre koll, men sträckan söder från Storulvån blir ren fjällcykling. Ett lite lättare alternativ kan vara att köra söderut från Östersund, och äta mer ost hos Oviken ost och sen cykla Börtnan-Ljungdalen-Mittådalen-Funäsdalen.

Blir själv grymt sugen. En sån här rutt blir ju inte den snabbaste vägen från norr till söder, men kommer innehålla varierade vägar, många höjdmetrar och vackra fjällvyer.
Sluta nu! Jag har inte tid med sånt här.

GoranS

Aktiv medlem
Är vägen upp till Galtispouda asfalterad eller är det grusväg? Om det senare, vad är skicket? Framkomlig med racer eller krävs "tyngre fordon"?

Domestique

Aktiv medlem
Är vägen upp till Galtispouda asfalterad eller är det grusväg? Om det senare, vad är skicket? Framkomlig med racer eller krävs "tyngre fordon"?
Den är asfalterad. Jag cyklade (eller snarare bände mig upp i höstas då formen var sådär) upp i höstas. Första delen går upp till en vändplan som du ser i andra bilden, sen smalnar vägen av och fortsätter upp till riktiga toppen. Upp till platån är det bra asfalt, sen lite sämre men funkar med räser även om jag körde cx den här dagen. Det är 15-16% på sina ställen; kortare än Dundret, men brantare. Har skrivit lite om Galtis och några andra nordliga klättringar här: https://arcticbikelife.com/2020/05/07/climbs/

Det finns en grusvariant också som går upp till Silver Lodge.

ABL_Galtis-4196.jpg

ABL_Galtis-4191.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Den är asfalterad. Jag cyklade (eller snarare bände mig upp i höstas då formen var sådär) upp i höstas. Första delen går upp till en vändplan som du ser i andra bilden, sen smalnar vägen av och fortsätter upp till riktiga toppen. Upp till platån är det bra asfalt, sen lite sämre men funkar med räser även om jag körde cx den här dagen. Det är 15-16% på sina ställen; kortare än Dundret, men brantare. Har skrivit lite om Galtis och några andra nordliga klättringar här: https://arcticbikelife.com/2020/05/07/climbs/

Det finns en grusvariant också som går upp till Silver Lodge.

Visa bilaga 431335

Visa bilaga 431336
Synd att det är så långt bort. Ser annars riktigt trevlig ut.

Bra länk f.ö. Tack för den.

Andbo0123

Medlem

Wow!! Stort tack. Ser väldigt spännande ut, häftiga bilder!

Ska kolla närmare på detta ikväll.

// Anders

Andbo0123

Medlem
Har nu uppdaterat min rutt efter dina förslag, såg ju riktigt bra ut. Tack! Efter Skärvången har jag dragit rutten väster ut via Åre för att sedan vika av söder ut via Handölsforsen. Men vad jag kan se så verkar det vid Tjallingen övergå till gångväg tyvärr. Vet inte om jag vågar dra rutten vidare där. Det är kanske lämpligare att dra rutten via östersund och följa Storsjön söderut, till vemdalen och vidare till Sveg.

Gammal rutt via Handölsforsen

Ny rutt via östersund, vemdalen, sveg, orsa/mora.

Senast ändrad:

Andbo0123

Medlem
Halloj!

Första semesterdagen är kommen och ikväll tar vi tåg 94 från Stockholm till Gällivare. Rutten kommer gå via jokkmokk, arjeplog, sorsele, kittelfjäll, klimpfjäll, strömsund, östersund, börtnan, funäsdalen, sveg, älvdalen med avslut i Tällberg där vi blir upphämtade. 15 cykeldagar inplanerade på 19 kalenderdagar, ca 160-170 mil totalt.

Väskorna är fulla och cyklarna är nedpackade, nu kör vi!

Domestique

Aktiv medlem
Halloj!

Första semesterdagen är kommen och ikväll tar vi tåg 94 från Stockholm till Gällivare. Rutten kommer gå via jokkmokk, arjeplog, sorsele, kittelfjäll, klimpfjäll, strömsund, östersund, börtnan, funäsdalen, sveg, älvdalen med avslut i Tällberg där vi blir upphämtade. 15 cykeldagar inplanerade på 19 kalenderdagar, ca 160-170 mil totalt.

God tur! Finvädret har kommit till Lappland. Har ni tid över i Jokkmokk, så kolla in Ájtte - svenskt fjäll- och samemuseum. Annat sevärt är StoorStålka en samisk designbutik som drivs av min cykelpolare, c/o Gerd (ekologiska skönhetsprodukter). Ska ni bo så är campingen i Skabram trevlig (drivs av ett holländskt par). Vandrarhemmet Åsgård och Hotel Akerlund är trevliga också. Akerlund har säker cykelförvaring och är nyrenoverat och fräscht. Och ät! Jokkmokks korvs produkter är grymma - inte bara gör de Sveriges bästa falukorv, de har nyligen med italienska konsulter installerat en lufttorkningsanläggning och gör fantastiska jokkmokkska varianter på salami, coppa, bresaola m.m. Sen finns ju förstås renprodukter av alla slag, ostar på fjällkomjölk från Vuollerim, bärsirap från Jokkmokksbär, matkreatören Eva Gunnares unika produkter m.m. Restaurang Ájttes gahkku är btw grym också.
Passerar ni Kittelfjäll Värdshus, så hälsa till Jappe och Lotta från David. :)

simhall

Medlem
Vet inte vilken väg ni planerat för sträckan Funäsdalen-Sveg men jag rekommenderar vägen via Sörvattnet och Lofsdalen. Sträckan Tännäs-Sörvattnet-Lofsdalen är otroligt vacker.

Om slutmålet är Tällberg slänger jag även in alternativet Tännäs-Sörvattnet-Foskros-Idre-Särna. Från Särna kan man välja väg 70 direkt mot Älvdalen eller ta 311 via Sälen.

Andbo0123

Medlem
God tur! Finvädret har kommit till Lappland. Har ni tid över i Jokkmokk, så kolla in Ájtte - svenskt fjäll- och samemuseum. Annat sevärt är StoorStålka en samisk designbutik som drivs av min cykelpolare, c/o Gerd (ekologiska skönhetsprodukter). Ska ni bo så är campingen i Skabram trevlig (drivs av ett holländskt par). Vandrarhemmet Åsgård och Hotel Akerlund är trevliga också. Akerlund har säker cykelförvaring och är nyrenoverat och fräscht. Och ät! Jokkmokks korvs produkter är grymma - inte bara gör de Sveriges bästa falukorv, de har nyligen med italienska konsulter installerat en lufttorkningsanläggning och gör fantastiska jokkmokkska varianter på salami, coppa, bresaola m.m. Sen finns ju förstås renprodukter av alla slag, ostar på fjällkomjölk från Vuollerim, bärsirap från Jokkmokksbär, matkreatören Eva Gunnares unika produkter m.m. Restaurang Ájttes gahkku är btw grym också.
Passerar ni Kittelfjäll Värdshus, så hälsa till Jappe och Lotta från David. :)
Ja, så skönt att sommaren verkligen kom tillbaka. Gillar vi. Tusen tack för alla tipsen! Vi har planerat att sova två nätter på värdshuset i Kittelfjäll så ska hälsa. Enligt nuvarande prognos anländer vi där på söndag och då är tyvärr restaurangen stängd, både söndag och måndag. Lotta tipsade dock om Granen i Henriksfjäll som har öppet, så får nog bli det.

Andbo0123

Medlem
Vet inte vilken väg ni planerat för sträckan Funäsdalen-Sveg men jag rekommenderar vägen via Sörvattnet och Lofsdalen. Sträckan Tännäs-Sörvattnet-Lofsdalen är otroligt vacker.

Om slutmålet är Tällberg slänger jag även in alternativet Tännäs-Sörvattnet-Foskros-Idre-Särna. Från Särna kan man välja väg 70 direkt mot Älvdalen eller ta 311 via Sälen.

Vi har planerat att cykla den förstnämnda rutten via Lofsdalen till Sveg. Kul att den rekommenderas!

Ewolina

Medlem
Halloj!

Gissar att ni ska cykla flatruet? Cyklade delar av den sträckan du ska cykla och flatruet var minst sagt en utmaning med ack så värt det!

Simon_

Medlem
Läste precis genom hela tråden och blev så glad att det slutade med en resa norröver. Hoppas på mycket rapporterande!

Har också läst tråden och oförskämt snott stora delar av Andbo0123/Domestique’s ruttförslag som en del av en Sverigecykling. Extra kul att jag cyklade på Andbo vid Piteälven 😄 världen är liten (även i Norrland)

Edit: ser nu också att Skabram camping rekommenderades, det kan jag gå i god för. Småskaligt och med alpackor att hänga med efter en lång dag i sadeln

Bilagor

Andbo0123

Medlem
Hello!

Här kommer en uppdatering efter 3 dagar.

Dag 1: Gällivare - Jokkmokk 125 km
Vid ankomst i Gällivare blev den lokala turistbyrån direkt intresserade och var supertrevliga och snälla. De tog en bild på oss och la upp på deras Instagram och tog sedan hand om våra cykelkartonger. Tack för det! Vi tog oss sedan till Nattavaara och vidare till Jokkmokk. Grusvägen mellan Nattavaara och Jokkmokk var bra bitvis men några bitar var nygrusade och var sladdriga. Messaure Kraftverk var häftigt!

Vi stannade sedan på Arctic camping i Jokkmokk. Var helt ok men Skabram låter trevligare!

2020-08-04 08.36.26 1.jpg

Dag 2: Jokkmokk - Suddasjaur 95 km
Började dagen med lite sightseeing i Jokkmokk, köpte sjukt god Voullerim ost på Icabutiken, besökte sedan StoorJåkk designbutik, fanns mycket fint där. Vi valde faktiskt sedan att ta bussen från Jokkmokk till Kåbdalis, ca 65 km. Var lite grusväg först sedan när vi passerade Piteälven dök ovan talare upp, mr don-johansson från ingenstans. Det visade sig att han hade tjuvläst denna tråd och fått mycket inspiration till sin sverigeresa. Kul! Vi tog sedan sällskap till Moskosel där vi skiljdes åt. Skoj att träffas och lycka till med din fortsatta resa!

I Moskosel visade det sig att både den lokala matbutiken och campingen var stänga, vi började fråga och prata med en local som sedan bjöd in oss på kaffe och fika. Fick riktigt bra tips på magisk tältplats innan suddasjaur. Det var ett trevligt möte!

Dag 3: Suddasjaur - Arjeplog 95 km
Vi valde att köra direkt till Arjeplog här, fin grusväg stora delar av vägen. Avslutade dagen med att ta cykla upp för testbacken i Galtisjaur. Fy fasen vilken tuff backe! Stora delar var runt 15%, kikade ner på min Garmin vid ett tillfälle och då stod det 20%... Fick lasta av mina sidoväskor halvvägs för att överleva. Men väl uppe var det värt det, vilken utsikt! Kvällen rundades på den lokala pizzerian.
Eftersom vi kortade ner rutten en dag kommer vi nu hinna till Kittelfjäll värdshus redan på lördag och då är restaurangen öppen. Ser mycket fram emot det!

Blir inte riktigt vän med bilduppladdningsfunktionen via mobilen, så laddar bara upp lite blandat gott.

Bilagor

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Suveränt, fortsätt med en RR och mer bilder. Två helt identiska cyklar, bara olika färg på sadeln ---

Andbo0123

Medlem
Dag 4: Arjeplog - Sorsele 96 km
Nog finaste dagen hittills, mestadels grusväg och trevlig natur. Ganska lättcyklat utan några längre backar. Vi hittade dessutom lite goda hjortron.

2020-08-07 06.52.02 1.jpg

2020-08-07 06.52.33 1.jpg

2020-08-07 06.52.12 1.jpg

Ungefär halvvägs kör vi förbi "hantverksladan" som var skyltat nästa hela vägen från Arjeplog. Tanten gjorde konstverk av hönsnät och var verkligen yrkesskicklig. Motiven var diverse djur i skal 1:1. Vi skulle inte köpa något hantverk men hon bjöd på nygräddade våfflor med hjortronsylt. Grymt gott! I övrigt var tanten rätt trött på livet och ogillade det mesta.

IMG_20200807_121606.jpg

2020-08-07 06.54.37 1.jpg

De senaste dagarna har myggen bara blivit allt med aggressiva, det var varit en pärs att käka frukost och slå ihop campet på mornarna, så när vi kom till Sorsele och myggläget inte var bättre där gick vi till Ica och köpte en Thermacell. Funkade faktiskt bra och vi kunde käka middag vid tältet relativt ostört.

Under natten bjöd sorseleborna på skrikande bildäck och dunka dunka. Spännande kultur!

Dag 5: Sorsele - Kittelfjäll 135 km
En lång dag i sadeln! Vi började dagen på café princess i Sorsele. Goda bakelser till en bråkdel av stockholmspriserna. Med fyllda depåer gav vi oss iväg, det skulle bli många mil och höjdmeter. Det går mer eller mindre uppför de fyra första milen, från 350 möh till 600. Kul och utmanade! Men sambon höll på att tappa tålamodet helt. Baken var öm och milen kvar var många. Tur att det sedan kom en riktigt fin utförslöpa på någon mil till Slussfors. Humöret var sedan bättre.

När vi kom till Dikanäs började vi båda bli ganska slitna men vyerna var magiska och vi såg verkligen fram emot kvällens middag på Värdshuset. Så vi gnetade på.
2020-08-08 05.39.23 1.jpg

2020-08-08 05.38.59 1.jpg

2020-08-08 05.38.45 1.jpg

När vi kom fram satt Lotta och Jasper och käkade mat, och vi fick en muntlig incheckning och varsin öl. Precis vad vi behövde! Hälsade till dem från dig domestique, aka "Jokkmokk David". Vi hade sol och drygt 20 grader hela dagen men strax efter vi checkat in började det blåsa upp och bli kallare. En stund senare kom regnet och åskan. Vilken flyt.

Middagen på värdshuset höll hög klass. Bästa vi käkat på ett bra tag! Nu blir det matblogg.
Förrätter:
IMG_20200808_204305.jpg

IMG_20200808_204316.jpg

Varmrätter:
IMG_20200808_212313.jpg

Efterrätt:
IMG_20200808_220751.jpg

Senast ändrad:

Andbo0123

Medlem
Efter en vilodag i Kittelfjäll rullar vi imorgon vidare till Klimpfjäll, men inte enligt den vägen som domestique föreslog ovan, öster som Ransaren. Vi har haft lite kontakt med Don-Johasson som vi träffade för några dagar sedan, han körde den och hade en mindre trevlig tur...
Screenshot_20200809-191528.jpg

Haha. Jag tror vi kör runt!

Efter en vilodag i Kittelfjäll rullar vi imorgon vidare till Klimpfjäll, men inte enligt den vägen som domestique föreslog ovan, öster som Ransaren. Vi har haft lite kontakt med Don-Johasson som vi träffade för några dagar sedan, han körde den och hade en mindre trevlig tur... Visa bilaga 434986

Haha. Jag tror vi kör runt!

Bilagor

Andbo0123

Medlem
Förlåt för uppdateringsfrekvens som är under all kritik. Ska ge det ett försök att skriva resten.

Dag 6: Kittelfjäll till klimpfjäll 120 km 5 h 50 min.
Efter att ha läst don-johanssons historia angående genvägen via Ransaren så valde vi att köra runt. Dagen började lätt med mer eller mindre nedförsbacke till Dikanäs, men där började en lång och härlig backe på nästan 4 km och drygt 100 hm enligt strava. Blev en fin dag med blandat asfalt och grus och ungefär 1000 hm. Vi såg något konstigt ljusfenomen, som en regnbågscirkel runt solen. Någon meteorolog här som kan förklara detta fenomen?

photo_2020-08-24 22.50.04.jpeg
photo_2020-08-24 22.50.10.jpeg
photo_2020-08-24 22.50.08.jpeg
photo_2020-08-24 22.50.05.jpeg

Dag 7: Klimpfjäll - Gäddede (Vildmarksvägen via Stekenjokk) 110 km
Rent cykelmässigt var detta verkligen en riktig höjdpunkt för resan.

Dagen började med nästan 24 km som gick svagt uppför hela vägen till Stekenjokk som ligger 876 meter över havet. Klättringen bjöd på mäktiga fjällvyer, lättrullad asfalt och fint väder. Det var en lång dag med mycket att stanna och titta på.

Framme i Gäddede bodde vi på Gäddede camping där det snabbt kom fram en mycket trevlig husbilstant som berättade att hon och hennes gubbe minsann också cyklade mycket och hade typ de senaste 15 åren varit och cyklat minst en vecka per år på mallorca, så vi hade mycket att prata om då vi också varit där några gånger. Gubben var nästan 80 år gammal och hade cyklat nästan 200 mil utomhus i år. Mäktigt! Den gubben vill jag bli.

photo_2020-08-24 23.05.35.jpeg

photo_2020-08-24 23.10.45.jpeg

photo_2020-08-24 23.05.37.jpeg

photo_2020-08-24 23.10.58.jpeg

photo_2020-08-24 23.05.41.jpeg

photo_2020-08-24 23.10.42.jpeg

Fortsättning följer!

Domestique

Aktiv medlem
Härligt att se och läsa! Jag kom precis hem efter en jobbresa till Kittelfjäll och hörde av Jappe o Lotta att ni varit förbi. Det var ju tur att ni hann med att käka där! Första maträtten på bilderna med rökta rödingmajjonäsen, romen osv är inte dum! :love:

johnboy

Medlem
Tack för att du delar den fina RR. Blev sugen på att cykla delar av sträckan. Tror du att det går med 25-28mm däck?

Andbo0123

Medlem
Härligt att se och läsa! Jag kom precis hem efter en jobbresa till Kittelfjäll och hörde av Jappe o Lotta att ni varit förbi. Det var ju tur att ni hann med att käka där! Första maträtten på bilderna med rökta rödingmajjonäsen, romen osv är inte dum! :love:
Det var verkligen gott! Återigen, tack för alla tips!

Tack för att du delar den fina RR. Blev sugen på att cykla delar av sträckan. Tror du att det går med 25-28mm däck?
På många håll var ju grusvägarna packade och snabba, men vi fick erfara på flera ställen där de fyllt på med grus, då hade jag inte velat köra med 25 mm i alla fall. Finns ju asflatsalternativ till nästan alla grussträckor vi kört. Skriv till Don-johansson och fråga om han vill dela med sig av sin sträckning på strava, han körde också en variant på denna rutt men i regel bara asfalt.

Det var verkligen gott! Återigen, tack för alla tips!

På många håll var ju grusvägarna packade och snabba, men vi fick erfara på flera ställen där de fyllt på med grus, då hade jag inte velat köra med 25 mm i alla fall. Finns ju asflatsalternativ till nästan alla grussträckor vi kört. Skriv till Don-johansson och fråga om han vill dela med sig av sin sträckning på strava, han körde också en variant på denna rutt men i regel bara asfalt.
Hej! Vill börja med att tacka både Andbo0123 & Domestique för deras ruttförslag, kan verkligen rekommendera den! Som Andbo säger så körde jag en asfaltsvariant. Här är rutten jag körde, som utgick från deras förslag men med lite modifikationer: https://www.strava.com/routes/2724655758026507240

I princrip samma som tidigare skrivits om, men jag skippade Galtis och Dundret då jag kände att jag skulle få nog med höjdmeter ändå. Således täcktes inte heller Arjeplog in och där vill jag minnas att det var en del grussträckor.

Efter att förlorat cykelskorna skippade jag också Skärvången-delen och körde E45 mellan Strömsund och Östersund. Inte supermysigt men snabbt för att komma till XXL ;)

Den enda delen med grus jag körde var således mellan Umnäs och Dikanäs, och den var ganska fin med hårt pressad grås och fina utsikter. Fick undvika hål lite här och där men mina 28:or klarade den utan problem.

Vägen mellan Gielas & Klimpfjäll var däremot inte att rekommendera (se andbo's printscreen av min upplevelse...)

johnboy

Medlem
Hej! Vill börja med att tacka både Andbo0123 & Domestique för deras ruttförslag, kan verkligen rekommendera den! Som Andbo säger så körde jag en asfaltsvariant. Här är rutten jag körde, som utgick från deras förslag men med lite modifikationer: https://www.strava.com/routes/2724655758026507240

I princrip samma som tidigare skrivits om, men jag skippade Galtis och Dundret då jag kände att jag skulle få nog med höjdmeter ändå. Således täcktes inte heller Arjeplog in och där vill jag minnas att det var en del grussträckor.

Efter att förlorat cykelskorna skippade jag också Skärvången-delen och körde E45 mellan Strömsund och Östersund. Inte supermysigt men snabbt för att komma till XXL ;)

Den enda delen med grus jag körde var således mellan Umnäs och Dikanäs, och den var ganska fin med hårt pressad grås och fina utsikter. Fick undvika hål lite här och där men mina 28:or klarade den utan problem.

Vägen mellan Gielas & Klimpfjäll var däremot inte att rekommendera (se andbo's printscreen av min upplevelse...)
Tråkigt med skorna! Stort tack för stravalänk!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer