Bikepacking

Yeti

Aktiv medlem
Bikepacking
Bytte ut ett stycke Mrs Microraft L mot Alpacka Caribou, som är gjord speciellt för bikerafting. Cariboun är klart bättre för ändamålet, cykel sitter stabilt och långt fram på den breda fören och packraften är över 1 kg lättare än Microraften. En enkel liten tur för att prova den nya raften, 160 km cykling och fem timmar paddling.
FB_IMG_1631425100475.jpg

FB_IMG_1631425136234.jpg

FB_IMG_1631425142457.jpg

FB_IMG_1631425181639.jpg

FB_IMG_1631382650374.jpg

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Någon mer som har ett sånt här enmans från Decathlon? Fick det av familjen på min födelsedag. 1,3 kg och snabbt rest. Lite ospänt, fick inte ned pinnarna i ekparketten.

Ser ut som ett trevligt tält! Sidoingång är något jag önskar att jag hade ibland. Testa utrymmet med matta och sovsäck! Tycker det blir tråkigt när man stöter emot tältduken, kondens blöter gärna ner fotänden av sovsäcken.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Ser ut som ett trevligt tält! Sidoingång är något jag önskar att jag hade ibland. Testa utrymmet med matta och sovsäck! Tycker det blir tråkigt när man stöter emot tältduken, kondens blöter gärna ner fotänden av sovsäcken.
Ja med 50 i fotändan så är det nog tight om man inte har mumieformat matta så testa att lägga in den.

Hasse#7

Aktiv medlem
Bikepacking
Internet säger 60-70-50 från huvudet. Jaf tycker det låter tillräckligt brett för en person.
Jag är ju 192 cm med 47 i skor. Folk man cyklar med ligger gärna bakom ett tag för det är ganska mycket lä där. Jag har ett ganska minimalt liggunderlag. Ska prova hela setupen vid tillfälle. Cyklar man långt med kort sovpaus är man nog så trött att komfort är underordnat. Cyklar man några dagar är det nog mer krav på trivsel. Mitt primära syfte är att kunna cykla iväg och sova ute utan att cykeln är helt nedlastad. Även kajaktur med övernattning kan komma ifråga. Surfskin har begränsat lastutrymme.

D

Deleted member 74442

Guest
Bikepacking
Funderar på sovsäck till sommaren, velar mellan Aegismax ul och naturehike cw300, aegismax lite billigare kanske,har också sett lite blandade recensioner ang hur bra den andas. Finns det annat intressant för sommarbruk främst, och gärna lite rymligare "typ" sovtäcke kanske?

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag fortsätter göra reklam för de polska tillverkarna av sovsäckar. De har bättre dun och riktigt bra service. Nu har Cumulus också börjat göra syntetsäckar som klarar att bli fuktiga mycket bättre än dun, inte alls oviktigt i en "nomal svensk sommar" :LOL:

Dock kvalar de inte alls in i ditt krav på breda och rymliga. Men annars så mäter de sig väl med de kinesiska i både pris och prestanda (vikt, temperatur, storlek)

Cumulus har såklart täcken också, men de är bylsigare än en säck föga förvånande.

D

Deleted member 74442

Guest
Bikepacking
Har faktiskt kollat lite på deras quiltar(150 och 250) tidigare, tror ett sånt skulle passa mig bättre, andra priser och lite mer skrymmande men det kanske det är värt. Länge sen nu men minns att jag inte gillade den trånga känslan i en sovsäck, kanske får låna en och testa först...😁

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
En quilt spänner du ju fast i liggunderlaget, annars är den lite för liten skulle jag säga. Deras "comforter" är mer som ett täcke. Men om planen är att inte ligga under det så spelar det ju ingen roll :-) En quilt kommer garanterat vara mindre än motsvarande sovsäck eftersom det är mindre material. Så mindre och lättare, men inte billigare. Ett kap!

D

Deleted member 74442

Guest
Bikepacking
Finns ju Rect 300-500 också som alternativ.
Hittade också märket Nemo som har rymligare säckar med "spoonform" verkar intressant, såklart större packvolym/vikt ju rymligare säck.

Senast redigerad av en moderator:

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Bytte ut ett stycke Mrs Microraft L mot Alpacka Caribou, som är gjord speciellt för bikerafting. Cariboun är klart bättre för ändamålet, cykel sitter stabilt och långt fram på den breda fören och packraften är över 1 kg lättare än Microraften.

Den är oxå kortare invändigt och utvändigt, och har inget spraydeck. Är den tillräckligt stor ? Och passar inte i forsar där det stänker in en massa vatten ?! Kör nog vidare med min Microraft --- 😀

Yeti

Aktiv medlem
Bikepacking
Den är oxå kortare invändigt och utvändigt, och har inget spraydeck. Är den tillräckligt stor ? Och passar inte i forsar där det stänker in en massa vatten ?! Kör nog vidare med min Microraft --- 😀
Jag har en annan packraft för forsbruk med riktigt kapell och bra knäremmar. Caribouns storleken är lämplig för mig, benen blir lämpligt böjda och det behövs inget extra fotstöd.

Bikepacking
Hej, en ikon och min största förebild har tyvärr lämnat oss .

Iohan the bikewanderer som cyklat bland annat Alaska till Argentina och spelat in 40 filmer längs vägen i sitt videoprojekt "see the world" har cyklar vidare efter att ha kämpat med insomnia och psykiskt ohälsa under en längre tid.

Bilagor

• Screenshot_20210920-123336_Instagram.jpg
    Screenshot_20210920-123336_Instagram.jpg
    122 KB · Besök: 78
Bikepacking
Ser ut att vara bra racks för alla typer av cyklar
Fina men väldigt tunga och grova, värt att tänka på . Men ypperligt bra att man kan byta olika fitkitt för att flytta pjäsen mellan olika cyklar. Står och monterar en i detta nu på min surly krampus. Men hade jag haft mindre en 2.8 däck hade jag valt en annan typ av pakethållare

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Min nya CrankTank4 har kommit hem efter 2 månaders frakt... Sparar sjukt mycket volym i triangeln, men nu är problemet att hitta en ramväska som passar i utrymmet. Det är 20 cm höjd jag har att leka med, samt ett topprör på 52 cm. Jag hade ögonen på AGU Venture med 52 cm längd men den är bara 14 cm hög.

Får plats med 50% mer grejer om jag hittar en som passar perfekt. Några tips, custom kanske?

2021-10-22 17.42.14.jpg

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
Min nya CrankTank4 har kommit hem efter 2 månaders frakt... Sparar sjukt mycket volym i triangeln, men nu är problemet att hitta en ramväska som passar i utrymmet. Det är 20 cm höjd jag har att leka med, samt ett topprör på 52 cm. Jag hade ögonen på AGU Venture med 52 cm längd men den är bara 14 cm hög.

Får plats med 50% mer grejer om jag hittar en som passar perfekt. Några tips, custom kanske?

Visa bilaga 519635

Det där var hm... praktiskt.

Kan rekommendera l'atelje i Norrköping för customväskor. https://instagram.com/latelje.bags?utm_medium=copy_link

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking

Visa bilaga 519635

Borde man inte märka av den där en del när man börjar ha tömt typ halva? Är ju rätt mycket vatten som kan skumpa runt i en stor behållare

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Det där var hm... praktiskt.

Kan rekommendera l'atelje i Norrköping för customväskor. https://instagram.com/latelje.bags?utm_medium=copy_link

Alltid lite läskigt när man inte ser några priser... Antar oftast att det betyder svindyrt! Har du använt dem?

Borde man inte märka av den där en del när man börjar ha tömt typ halva? Är ju rätt mycket vatten som kan skumpa runt i en stor behållare

Har inte hunnit prova, men enligt utsago är det skvalpande ingenting märkbart. Även om det skulle bli ett helvetes sidoskvalp så sitter vikten lågt, så bör inte påverka balans så mycket. Det värsta vore väl om man hörde vattenstänket och behövde tömma blåsan hela tiden, haha.

weldion

Aktiv medlem
Bikepacking
Idag så gav dragkedjan upp på min PRO Discover 2,7l ramväska. Införskaffad 2020-05-29.
Mailade inköpsstället med en fråga om hur de ställer sig till en reklamation.
Blir det ett nej, så blir det ett försök att byta kedja annars om det inte går så måste det bli en ny.
Lånar frugans ramväska för tillfället.

IMG_1409.jpeg

andben

Aktiv medlem
Bikepacking
Idag så gav dragkedjan upp på min PRO Discover 2,7l ramväska. Införskaffad 2020-05-29.
Mailade inköpsstället med en fråga om hur de ställer sig till en reklamation.
Blir det ett nej, så blir det ett försök att byta kedja annars om det inte går så måste det bli en ny.
Lånar frugans ramväska för tillfället.

Visa bilaga 524451
Ibland räcker det med att byta dragskon, eller bara klämma till den lite med en tång så att den stänger tightare.

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Vintersovsäck? Vad rekommenderas?
För enstaka vintertur runt Sthlm, behöver inte tåla supermkt minusgrader men hellre varm än kall, men komfort viktigare än vikt/volym. Hittar man något för under 2000kr?

andben

Aktiv medlem
Bikepacking
Ja, klantade mig helt enkelt. Det är som vanligt, man skall utföra sina handlingar med stil & finess. Är inte riktigt där ännu!
Och alltid börja med att kolla reklamationsmöjligheten innan man själv försöker fixa saker. Det är flera trådar här där folk fått igenom reklamationer av good will från tillverkaren även efter garantin gått ut. Men dragkedjan är nog nästan lättare att byta själv än att reklamera så det löser sig säkert på ett bra sätt ändå :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer