Bikepacking

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Kul! Apropå lättviktstält och annat kul med låg vikt så gillar jag diskussionerna och pryttlarna som diskuteras i FB-gruppen Ultralätt utrustning: https://www.facebook.com/groups/681466165805217/?ref=share

Lite varning för helt enorm mängd repetitiva inlägg och ett glädjeförallasombidrar-inlägg varannan dag :) men mycket erfarenhet där helt klart. Kanske har ändrats, får sätta gruppen på paus hela tiden så kanske är annat numera.

Någon som provat https://www.samaya-equipment.com/products/samaya-radical1
? Inte billiga 🙄 .

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Lite varning för helt enorm mängd repetitiva inlägg och ett glädjeförallasombidrar-inlägg varannan dag :) men mycket erfarenhet där helt klart. Kanske har ändrats, får sätta gruppen på paus hela tiden så kanske är annat numera.

Någon som provat https://www.samaya-equipment.com/products/samaya-radical1
? Inte billiga 🙄 .

När det är så där extremt dyrt så blir det kritiska ögon... Golvet är 200x70 cm och det finns ingen vestibul. Är det ett barntält, eller vad gör man med sina grejer och sin kropp? Skulle nog stöta i både huvud och fötter i tältduken om jag låg på en upplåst matta, ännu värre om man behöver lägga ryggsäck eller liknande under ben eller huvud. Ventilationen verkar också extremt begränsad. Regnar det så kan man som mest lämna öppen en glipa längst upp i dörren? Man får välja mellan att drunkna i regn eller svett. Schysst på alpinturer (som den verkar gjord för) där det inte alls är viktigt att kunna kontrollera fukt...

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är ju ett lätt tält men har vikten så stor betydelse när det lastas på en cykel? Tycker själv inte att några kilo hit eller dit ens är märkbart när jag har packning på cykeln. Mycket hellre ett ordentligt tält som fungerar även om det blir ett kilo mer än något halvdant för att minimera vikten till max.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Vikt hör ofta - om vi inte pratar DCF - ihop med omfång. Ett lättare tält är nästan alltid mindre nedpackat än ett tyngre. Och det spelar i alla fall för mig ganska stor roll, eftersom jag bara har typ 35l totalt på styre och sadel.

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Vikt hör ofta - om vi inte pratar DCF - ihop med omfång. Ett lättare tält är nästan alltid mindre nedpackat än ett tyngre. Och det spelar i alla fall för mig ganska stor roll, eftersom jag bara har typ 35l totalt på styre och sadel.
Det håller jag med om, packstorleken är det som brukar ställa till problem på cykeln.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Nej ett kilo gör inte så mycket, men fem kilo gör rätt mycket.
Tar man sig ut på lite stigar så är det rätt stor skillnad om man är över eller under 20 kg ekipage imho. Beror också på om man har bråttom eller inte.

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Jo, men på flerdagarsturer med tält och grejor brukar man inte köra så jättehårt, klart om det är någon form av tävling kanske men inte i vanliga fall.

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Cykelväskor väger ofta ganska mycket mer än motsvarande vandringsdito. En tung ryggsäck väger ju runt ett kilo för 40 liter och en lätt väger 400g.

Min sadelväska väger 650g för 15 liter.

Sedan behövs ofta mer kläder, eftersom i alla fall jag vill byta om.

Så min cykelpackning väger mer än vandringspackning, men beroende på längd kan det hjälpas upp med att jag oftast packar mindre mat för längre turer på cykel, eftersom det är lättare att proviantera.

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Den främsta skillnaden finns nog i vikt och kvalitet/designval. Tänker mest på värmeväxlaren, men bränsleekonomin och uppkokningstid på en kopia lär åtminstone vara bättre än alternativet att inte använda en kastrull med värmeväxlare. Klart det känns finast att ha originalet, men fråga dig själv om du bryr dig eller inte så har du ditt egna svar.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Är "jetboil-kopiorna" lika bra som originalet?
Typ: https://www.outnorth.se/urberg/roge...A0CYvvWU3Rhkd0A1J7u8aAtjEEALw_wcB#MultiColor2
Eller blir jag olycklig om jag inte köper Jetboil/Primus etc...

Ja vad vill man göra ? Jetboil är gjort för att koka vatten så effektivt som möjligt, men mkt tyngre än tex pocketrocket, och onödigt special. Jag gillar att laga mat oxå, så kör ett spindelbens-gaskök istället.

ck7.jpg

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Ja vad vill man göra ? Jetboil är gjort för att koka vatten så effektivt som möjligt, men mkt tyngre än tex pocketrocket, och onödigt special. Jag gillar att laga mat oxå, så kör ett spindelbens-gaskök istället.

Visa bilaga 586342
Jag har ett spindel-bens-kök och större kastruller när jag är ute med familjen.
"Jetboil-köket" skulle enbart vara för att koka vatten de gånger jag vill resa lätt. Frystorkat, te, varm choklad eller primitiv matlagning. Pocket-rocket är väl enbart brännare och inte kastrull?
Jag sneglar lite åt https://www.addnature.com/optimus-electra-fe-cooking-system-950ml-M891192.html
Gillar iden med värmeväxlare under, jag haft vanliga kastruller med det tidigare och tycker det märks att de är effektivare. Samtidigt är det en "vanlig" brännare den dagen jag behöver byta kastrull.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har ett spindel-bens-kök och större kastruller när jag är ute med familjen.
"Jetboil-köket" skulle enbart vara för att koka vatten de gånger jag vill resa lätt. Frystorkat, te, varm choklad eller primitiv matlagning. Pocket-rocket är väl enbart brännare och inte kastrull?
Jag sneglar lite åt https://www.addnature.com/optimus-electra-fe-cooking-system-950ml-M891192.html
Gillar iden med värmeväxlare under, jag haft vanliga kastruller med det tidigare och tycker det märks att de är effektivare. Samtidigt är det en "vanlig" brännare den dagen jag behöver byta kastrull.

Hade gärna köpt eller slöjdat ett sådant vindskydd. Kör med msr trebent på glasflaskan men all värme blåser ju bort om det blåser. Har ett vindskydd i alu folie men det är rätt kass. Någon som har andra tips?

Edit:
Som hittat!

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Miniäventyr! Flanell, mugg och hammocken. Vad kan gå fel?!
4E2BF0D1-1D33-423C-8930-62080B61514E.jpeg

Bilagor

• 79C4EB57-395C-40D2-8FED-79E0C38C0AB9.jpeg
    79C4EB57-395C-40D2-8FED-79E0C38C0AB9.jpeg
    518.9 KB · Besök: 64
  • 742471D7-8809-4CDA-BD7F-0030D3726D61.jpeg
    742471D7-8809-4CDA-BD7F-0030D3726D61.jpeg
    892.1 KB · Besök: 70
  • ABDAE9B2-97DD-414D-ACD7-3B763266C0AE.jpeg
    ABDAE9B2-97DD-414D-ACD7-3B763266C0AE.jpeg
    1.1 MB · Besök: 83
  • 11ABFC76-56CA-411A-B879-F3479E3C8CF1.jpeg
    11ABFC76-56CA-411A-B879-F3479E3C8CF1.jpeg
    1.5 MB · Besök: 83
  • 2C594F90-9757-4243-80CB-EAF2BFF49A2C.jpeg
    2C594F90-9757-4243-80CB-EAF2BFF49A2C.jpeg
    913.5 KB · Besök: 90
  • 42D1E93F-73BD-4AA9-9FDB-FB7907C429BF.jpeg
    42D1E93F-73BD-4AA9-9FDB-FB7907C429BF.jpeg
    495.4 KB · Besök: 80
  • 68E0617F-0AA7-4F72-891C-1B4D7A9FF630.jpeg
    68E0617F-0AA7-4F72-891C-1B4D7A9FF630.jpeg
    912.6 KB · Besök: 79

DanneFARB

Ny medlem
Bikepacking
Kör numera mest med min Rondo Ruut Al1 2x. En mycket trevlig cykel både på grus och landsväg.

Visa bilaga 577016
Tittar lite på denna cykel fast stålvarianten, oklart hur "deras" stål "ruut tange" står sig mot vad man kanske vanligen hittar och vad det är för blandning. Hur upplever du din variant i aluminium när du drar på lite vikt i klass med vad du har på bilden? Jag velar väldigt om det är värt att ens satsa på en stålvariant och pros/cons med det... Vikt kontra lastmöjlighet osv osv.

Ha de!

Sarvi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag tycker den upplevs bekväm och lätthanterlig även med packning på, men bikepacking är ju inte vansinnigt tungt precis. Inte så att man kommer upp i tysk touringklass. Men kommer man in på riktigt teknisk stig skulle det behövas grövre däck, det krävs omsorgsfull teknik och/eller högre däcktryck för det blir ganska lätt genomslag på rotmattor med stel gaffel och ganska skinny däck ihop med lite packning. På grusväg är den väldigt bekväm och känns stabil med packning utan att bli ett godståg, fortfarande livlig i styrningen.

DanneFARB

Ny medlem
Bikepacking
Jag tycker den upplevs bekväm och lätthanterlig även med packning på, men bikepacking är ju inte vansinnigt tungt precis. Inte så att man kommer upp i tysk touringklass. Men kommer man in på riktigt teknisk stig skulle det behövas grövre däck, det krävs omsorgsfull teknik och/eller högre däcktryck för det blir ganska lätt genomslag på rotmattor med stel gaffel och ganska skinny däck ihop med lite packning. På grusväg är den väldigt bekväm och känns stabil med packning utan att bli ett godståg, fortfarande livlig i styrningen.
Jag förstår. Tror jag...

Skall inleda en gravel-epok (helt novis) efter att bara ha dundrat landsvägar i ett par år. Har fastnat mentalt i vinkelvolten om att jag kanske borde ha en stål eller istället för aluminium (carbon hade ju varit trevligt, men inte just nu pga kostnaden).

Mitt huvudsyfte kommer vara mest grusvägar och mer sällan ge mig in på svårhanterliga stigar, har tillsammans med detta lite ambitioner att ge mig ut på lite bikepacking med tält, stormkök osv (från 1-2 dagar till nån vecka). Jag vill alltså kunna packa cykeln och känna mig trygg med att den inte tappar allt för mycket styrkänsla eller liknande, samtidigt som jag vill kunna ut och bara kötta grusvägar utan packning också (utan att den känns trög och tung). Sen skrivs det ju så mycket om hur härligt stålcyklar skall flyta fram över ojämna underlag vilket spär på min velighet.

Alla kunniga, har jag nytta av en gravel i stål om jag inte tänkt köra tvärs genom europa med all tänkbar packning? Har fått känslan av att jag skulle behöva 2 cyklar om jag vill få det bästa av båda världarna.. Typ en lättare snabb gravel i aluminium för ensamturerna utan packning och en rejälare pjäs (typ disc trucker) eller liknande för bättre "touring-upplevelse"?

Kapar jag tråden för fel ändamål så hänvisa mig vänligast!

Ha de!

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har bara cyklar i stål och titan. Min Singular Osprey i 4130 är ju helt klart tyngre än de andra stålcyklarna i 853, men det är ju inte så att den är en traktor den heller.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är lätt som attans att gå på för biffig cykel. Man vill ju ha något lätt, rappt och roligt men som ändå tål lite stryk. Problemet med stålcyklar är väl att de som är riktigt bra också är riktigt dyra. Att köpa stål bara för att det är stål men sen råka få en tråkig cykel tror jag är fel väg att gå. Förmodligen är det bättre att ha en cykel tillverkad i världens tråkigaste material (aluminium) men som är bra konstruerad/dimensionerad än en cykel i stål som är kasst konstruerad/dimensionerad.

Just när det gäller att få till en cykel som är bra både med och utan packning så är det ett ganska svårt konststycke. Blir den för lätt går den på knäna när man packar den, blir den för biffig så den tål packning är den också tråkig utan. Så ja, det behövs två cyklar. Minst.😛

Edit: En Disc trucker har säkert sin charm, men att använda den som pigg gravelcykel är döfött. Jag har haft en Straggler som jag inte alls var överens med, och den är ju mindre biffig än Disc truckern förmodligen. Mitt facit idag är att köra en gammal Genesis Croix de Fer från 2014 typ, där jag har hittat sweetspot mellan en snabb och en kompetent cykel. Den är inte direkt tråkig att cykla långt på, och korta kedjestag och i övrigt väldigt nära en lvg-cykel så blir den ganska pigg och alert. Man märker av packningen om man kör tält-tur, men inte så att det blir otrevligt på något vis.

Senast ändrad:

DanneFARB

Ny medlem
Bikepacking
Det är lätt som attans att gå på för biffig cykel. Man vill ju ha något lätt, rappt och roligt men som ändå tål lite stryk. Problemet med stålcyklar är väl att de som är riktigt bra också är riktigt dyra. Att köpa stål bara för att det är stål men sen råka få en tråkig cykel tror jag är fel väg att gå. Förmodligen är det bättre att ha en cykel tillverkad i världens tråkigaste material (aluminium) men som är bra konstruerad/dimensionerad än en cykel i stål som är kasst konstruerad/dimensionerad.

Just när det gäller att få till en cykel som är bra både med och utan packning så är det ett ganska svårt konststycke. Blir den för lätt går den på knäna när man packar den, blir den för biffig så den tål packning är den också tråkig utan. Så ja, det behövs två cyklar. Minst.😛
Ska bara ta det med sambon och se vad hon säger :D

Har hittat några riktigt smaskiga i stål... Deppigt bara när man läser lead-time och sen att bolaget är baserat i storbritannien också (frakten), som att de behöver bli dyrare liksom..

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking
Sen skrivs det ju så mycket om hur härligt stålcyklar skall flyta fram över ojämna underlag vilket spär på min velighet.
Du skall naturligtvis köpa precis den cykel du vill och av precis den anledning du vill
Men det finns tester där man har låtit flera olika cyklister provcykla flera olika exakt likadant utrustade cyklar, där den enda skillnaden var olika rammaterial.
Men ramarna var maskerade för att inte fördomar och förutfattade meningar skulle påverka resultatet.
Läs mer här
Läs gärna inte endast tråden utan även testet

Alla kunniga, har jag nytta av en gravel i stål om jag inte tänkt köra tvärs genom europa med all tänkbar packning? Har fått känslan av att jag skulle behöva 2 cyklar om jag vill få det bästa av båda världarna.. Typ en lättare snabb gravel i aluminium för ensamturerna utan packning och en rejälare pjäs (typ disc trucker) eller liknande för bättre "touring-upplevelse"?
Häng inte upp dig på ramens material, att cykeln passar dig och att du tycker att den är snygg, eller åtminstone så snygg du har råd med, är mkt viktigare.
Personligen tycker jag att sittställning, kontaktpunkter(sadel, styre+linda, pedaler+skor), hjul och inte minst däck även hör till det som är viktigare.

Men än en gång:
Det är du som skall bli nöjd med den cykel du köper, inte jag eller några andra tomtar på ett internetforum.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Ska bara ta det med sambon och se vad hon säger :D

Har hittat några riktigt smaskiga i stål... Deppigt bara när man läser lead-time och sen att bolaget är baserat i storbritannien också (frakten), som att de behöver bli dyrare liksom..

Man får väl tycka utan att vara helt insatt här va...?😂

Secan - Det blir förmodligen min nästa "riktiga" cykel, som ersättare för min Genesis. Facit.

Mason - var det en mtb med ful gaffel du ville ha...?

Veloheld - ingen aning.

Genesis Croix de Fer - har gamla varianten som är magiskt bra. Säkert kanon. Det är så synd att de har ett så slopat överrör numer bara.. Raka överrör är snyggast, bästast och praktisktast.

DanneFARB

Ny medlem
Bikepacking
Du skall naturligtvis köpa precis den cykel du vill och av precis den anledning du vill
Men det finns tester där man har låtit flera olika cyklister provcykla flera olika exakt likadant utrustade cyklar, där den enda skillnaden var olika rammaterial.
Men ramarna var maskerade för att inte fördomar och förutfattade meningar skulle påverka resultatet.
Läs mer här
Läs gärna inte endast tråden utan även testet

Häng inte upp dig på ramens material, att cykeln passar dig och att du tycker att den är snygg, eller åtminstone så snygg du har råd med, är mkt viktigare.
Personligen tycker jag att sittställning, kontaktpunkter(sadel, styre+linda, pedaler+skor), hjul och inte minst däck även hör till det som är viktigare.

Men än en gång:
Det är du som skall bli nöjd med den cykel du köper, inte jag eller några andra tomtar på ett internetforum.
Kloka ord!

Tänker också att inte överanalysera för att hitta "the one". Nästa problem blir väl där här med sittställning, det enda jag kan påverka där är väl bara att köpa rätt ram-storlek? Beställer jag en genesis, mason eller fairlight så är det ändå inget som går att hitta här hemma för att "testa". Väl? Det blir i så fall nästa steg att grotta sig in i ramarnas exakta dimensioner, börja mäta kroppsdelar och sen utvärdera...

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Kloka ord!

Tänker också att inte överanalysera för att hitta "the one". Nästa problem blir väl där här med sittställning, det enda jag kan påverka där är väl bara att köpa rätt ram-storlek? Beställer jag en genesis, mason eller fairlight så är det ändå inget som går att hitta här hemma för att "testa". Väl? Det blir i så fall nästa steg att grotta sig in i ramarnas exakta dimensioner, börja mäta kroppsdelar och sen utvärdera...
Man ska grotta. Det är halva grejen ju! Ångest och lycka blandat.

Veloform har några Croix de Fer inne tror jag. Göteborg. Det är svårt att bara gå in i en butik och lyckas köpa helt rätt cykel, men om du inte bor för långt från Göteborg är butiken iallafall värd ett besök. Man kan ju alltid ringa och kolla vad som finns!

DanneFARB

Ny medlem
Bikepacking
Man ska grotta. Det är halva grejen ju! Ångest och lycka blandat.

Veloform har några Croix de Fer inne tror jag. Göteborg. Det är svårt att bara gå in i en butik och lyckas köpa helt rätt cykel, men om du inte bor för långt från Göteborg är butiken iallafall värd ett besök. Man kan ju alltid ringa och kolla vad som finns!
Tack för tipset. Det var faktiskt väldigt nära som tur är. Ibland är det tur att man är någorlunda lång då de enda som finns kvar i ramstorlekar hos diverse cykelhandlare är "XL" :) Kanske finns någon stor Croix de Fer som ligger och dammar där.

Sarvi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag valde en Rondo Ruut med 2x just för att jag inte ville ha en tung touringcykel eller en bockstyre-MTB utan något som är roligast på grus, mer än bara okej på landsväg och som samtidigt klarar en del enklare stig så länge man inte hamnar i det mest tekniska. Jag gillade också styret (inte lika mycket flare och sweep som på många andra utan bara lite grann, mer road-ish) men det är iofs en rätt enkel grej att byta oavsett cykel.

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Kloka ord!

Jag tycker man skall lägga ned arbete i att hitta rätt ram, en ram som passar för ens behov. Om det sen är XX- eller YY-växlar och annat bjäfs har liten betydelse förutom då däcken som är viktiga och saker som påverkar körkomforten som sadel och även styre. Ramen är själva grunden och är den inte bra är det ingen bra cykel hur fina saker man än hänger på men omvänt är ramen bra är det lätt att bära lite enklare komponenter.

Och det är mycket stor skillnad mellan olika ramar i hur de är att cykla på.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Håkan har en bra poäng.

Min erfarenhet är följande:
En riktigt fin stålcykel är riktigt fint att cykla på. Känslan av historisk estetik, att de ofta är byggda i tunna smala rör med visst flex (i gaffeln om det är fälgbroms) (ofta även flex runt vevpartiet vilket man annars ofta vill undvika men jag gillar det faktiskt). Det gillar jag. Men det finns mig veterligen få sådana gravelcyklar. Dessutom är min erfarenhet av 4 veckor touring med sådan cykel att de ormar sig fram med mycket packning.

För betydligt mindre får man en bra alu-gravel som tar mycket mer däck och som är byggd med hydro-formade rör som blir betydligt styvare vilket är bra med packning och ofta anses bra även vid snabba turer utan packning. Mycket bättre cykel över lag. Samma fyra veckor körde min vän med en robust alu-cykel som helt saknade ormandet. Kan dock ha att göra delvis med pakethållaren också.

Men som Håkan så klokt säger - köp det du gillar och inget annat.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Och som flera varit inne på - däck gör nog alltid (eller i alla fall nästan alltid) mer än ramen.

Skön sadel och bekvämt styre (där finns inga facit ) gör mycket mer än ramen!

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Och som flera varit inne på - däck gör nog alltid (eller i alla fall nästan alltid) mer än ramen.

Skön sadel och bekvämt styre (där finns inga facit ) gör mycket mer än ramen!
Det är lite olika saker som inte skall ställas mot varandra tycker jag, bra och rätt däck samt bra körställning och komfort är ett absolut måste men något man mer eller mindre måste justera in på alla cyklar. Ramen är själva grunden man bygger cykeln på.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är lite olika saker som inte skall ställas mot varandra tycker jag, bra och rätt däck samt bra körställning och komfort är ett absolut måste men något man mer eller mindre måste justera in på alla cyklar. Ramen är själva grunden man bygger cykeln på.

Absolut! Bra poäng. Men om man har begränsade resurser kan det vara så att man köper cykel för alla pengar och sedan inte har råd med nytt styre, stam, sadel och däck. (Har själv det problemet nu). Sadel+däck+styre+stam blir ju gärna 3 tkr minst och det är mer än jag brukar lägga på en cykel ;)

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Det här med styvare = bättre som varit förhärskande teori under lång tid med början på nittiotalet har gradvis vänt och det har till och med återigen börjat komma stålcyklar med klassiska entums överrör och 28,6 diagonal och sadelrör, visserligen av det exklusivare slaget men ändå.

Jag cyklar en del på en sådan cykel och nästan alltid med packning och den ramen är helt suverän, har precis optimala balansen mellan styvhet för att klara långfärdspackning och livlighet nog för att vara trevlig att cykla på olastad.

Senast ändrad:

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Bikepacking
Följ regeln "det är dyrt att köpa billigt", så hittar du det du vill ha köp det. Köper du ett billigare substitut kommer du stå där sen och ångra dig.
PS! Secan är en väldigt trevlig hoj. Livlig, hyfsat lätt för att vara en stålis, går som en buss med 15 kg packning och sväljer 50mm däck med 2x.
Dyr? Nä tycker faktiskt inte det. Ledtid, tja kanske det. Jag väntade nästan 1 år på min ram. Var det värt väntan? Jo, det var det!

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Absolut! Bra poäng. Men om man har begränsade resurser kan det vara så att man köper cykel för alla pengar och sedan inte har råd med nytt styre, stam, sadel och däck. (Har själv det problemet nu). Sadel+däck+styre+stam blir ju gärna 3 tkr minst och det är mer än jag brukar lägga på en cykel ;)
Jo, det är också en bra poäng att med begränsade ekonomiska resurser bör man börja med det viktigaste och som betyder mest för cyklingen och där är vi helt ense :)

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Min erfarenhet är följande:
En riktigt fin stålcykel är riktigt fint att cykla på. Känslan av historisk estetik, att de ofta är byggda i tunna smala rör med visst flex (i gaffeln om det är fälgbroms) (ofta även flex runt vevpartiet vilket man annars ofta vill undvika men jag gillar det faktiskt). Det gillar jag. Men det finns mig veterligen få sådana gravelcyklar. Dessutom är min erfarenhet av 4 veckor touring med sådan cykel att de ormar sig fram med mycket packning.

För betydligt mindre får man en bra alu-gravel som tar mycket mer däck och som är byggd med hydro-formade rör som blir betydligt styvare vilket är bra med packning och ofta anses bra även vid snabba turer utan packning. Mycket bättre cykel över lag. Samma fyra veckor körde min vän med en robust alu-cykel som helt saknade ormandet. Kan dock ha att göra delvis med pakethållaren också.
Är det inte lite så att med en styv ram kan man lasta nästan hur man vill men med en mindre styv får man vara mera noga hur lasten placeras och hur man kör?

Jag tycker att med mindre styvhet blir det mer "liv" i ramen, den svarar liksom när man trampar och styr genom att ge efter en aning, men det får inte bli för mycket livlighet då blir det inte alls bra. Men det handlar såklart om personliga preferenser i hög grad vad man tycker är lagom.

Senast ändrad:

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det inte lite så att med en styv ram kan man lasta nästan hur man vill men med en mindre styv får man vara mera noga hur lasten placeras och hur man kör?

Jag tycker att med mindre styvhet blir det mer "liv" i ramen, den svarar liksom när man trampar och styr genom att ge efter en aning, men det får inte bli för mycket livlighet då blir det inte alls bra. Men det handlar såklart om personliga preferenser i hög grad vad man tycker är lagom.

Instämmer helt!

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Bikepacking
Sen finns ju alltid den här herrn med sina tankar och funderingar

Alltså jag skulle säga att det ligger något i det han säger, och iaf för min del skulle jag säga att ju bättre rambyggare och rörsats, desto mer känsla av flow (eller vad man nu ska säga).

Sen kan det ju såklart vara ren inbillning, men man blir ju lika glad ändå.

Man får väl ta en del av de han säger med en nypa salt också, han försöker ju ändå kränga saker.

Köp & Sälj

Topp