Bikepacking

glitch

Aktiv medlem
Bikepacking
Får jag kapa tråden två sekunder för att snacka tempo-pinnar på mountainbike med syfte för varierande position.

Jag har förstått det som att
A) styrets diameter vid infästningen bör vara 31,8mm, alltså detsamma som "moderna" bockstyren. Diametern på styret fasas sedan ut (läs: avsmalnar) till 22,2mm som är standard för rakt styre.
B) hipstergodkända tempopinnar _inte_ finns med 22,2mm infästning.

Till frågan: Hur många cm efter stammen bör styret vara 31.8mm innan avsmalningen till 22,2mm för att montera Zipp Vuka Clip eller Profile Designs varianter?

Jag förstår att avståendet mellan tempopinnarnas infästning är individuellt, men vore intressant att få en uppskattning på var gränsvärdet ligger.
Jag har runt 10 cm som riktmärke för att det ska funka med de flesta stammar och Profile Designs tempopinnar.
Jag hade personligen inte köpt en produkt som inte har justermån i höjd. Speciellt för bike packing är ju inte tempopinnarnas syfte stt bli så aero som möjligt utan en kompromiss mellan komfort, aero och avlastning.

Sam

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har runt 10 cm som riktmärke för att det ska funka med de flesta stammar och Profile Designs tempopinnar.
Jag hade personligen inte köpt en produkt som inte har justermån i höjd. Speciellt för bike packing är ju inte tempopinnarnas syfte stt bli så aero som möjligt utan en kompromiss mellan komfort, aero och avlastning.
Tack för ditt svar. Man kan aldrig vara säker men jag tror att jag behöver kring 30 till 50 mm höjdjustering för armvadderingen kontra styret.

velman

Aktiv medlem
Bikepacking
Får jag kapa tråden två sekunder för att snacka tempo-pinnar på mountainbike med syfte för varierande position.
...
Till frågan: Hur många cm efter stammen bör styret vara 31.8mm innan avsmalningen till 22,2mm för att montera Zipp Vuka Clip eller Profile Designs varianter?
...
Någon ultracyklist på youtube pratade om detta Ritchey wcs carbon flatbar. Det har en ovanligt lång yta i mitten som är 31,8.

Sam

Aktiv medlem
Bikepacking
Någon ultracyklist på youtube pratade om detta Ritchey wcs carbon flatbar. Det har en ovanligt lång yta i mitten som är 31,8.
Perfekt tips förutom bredd och priset. Men jag ska kolla om dimensionen gäller samtliga styren från Ritchey.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Inga pinnar för koniska delen, bara olika varianter av ovala rör (Canyon har något) och "direktinfästa" pinnar på styren förberedda för pinnar.

Det finns adaptrar om man vill köra moderna pinnar på gamla styren är jag ganska säker på.

Chapter 2

Aktiv medlem
Bikepacking
Söker en liten och lätt sovsäck till en tur med några nätter i Kenya och Tanzania i sommar.
Budgeten säger under 1000kr, helst under 500kr. Finns det några alternativ i denna prisklass?

Edit:
Räknas 720g och 36x18cm i packmått som stort eller litet för en sovsäck?
Har hittat denna:
382kr

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Söker en liten och lätt sovsäck till en tur med några nätter i Kenya och Tanzania i sommar.
Budgeten säger under 1000kr, helst under 500kr. Finns det några alternativ i denna prisklass?

Edit:
Räknas 720g och 36x18cm i packmått som stort eller litet för en sovsäck?
Har hittat denna:
382kr
Vi har väl olika referensramar, men åt det större hållet skulle jag säga bara baserat på deras måttangivelse. Vet inte riktigt hur komprimerat deras packmått är, men angivet mått är väl ca 9 liter. Viktmässtigt så är det väl ok. Beroende på hur man tänker packa (om man skall köra modern bikepack) så är det ju oftast volymen som begränsar och inte vikten och syntetsäckar packar ju ner lite sämre tyvärr. Du kan ju räkna lite på volymen på dina tänkta väskor för att se vad de rymmer i relation till sovsäcken. Prismässigt är det ju rätt svårslaget.

Senast ändrad:

L.and

Aktiv medlem
Bikepacking
Brorsan har den här (eller ngn föregångare)
Liten packvolym men helt ok att sova i om det är sommar.

Chapter 2

Aktiv medlem
Bikepacking
Vi har väl olika referensramar, men åt det större hållet skulle jag säga bara baserat på deras måttangivelse. Vet inte riktigt hur komprimerat deras packmått är, men angivet mått är väl ca 9 liter. Viktmässtigt så är det väl ok. Beroende på hur man tänker packa (om man skall köra modern bikepack) så är det ju oftast volymen som begränsar och inte vikten och syntetsäckar packar ju ner lite sämre tyvärr. Du kan ju räkna lite på volymen på dina tänkta väskor för att se vad de rymmer i relation till sovsäcken. Prismässigt är det ju rätt svårslaget.
Tack för input.
Vet inte hur jag ska packa ännu. Slimmat är nog ändå ledordet. Det är ett grus-race med ett från punkt A till punkt B-upplägg, men där jag samtidigt inte har någon större chans till någon framflyttad placering. :) Så jag har inte riktigt bestämt i vilket "mode" jag ska tackla utmaningen i ännu. Det är ca 10000 höjdmeter så vikten är ändå en faktor.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Tack för input.
Vet inte hur jag ska packa ännu. Slimmat är nog ändå ledordet. Det är ett grus-race med ett från punkt A till punkt B-upplägg, men där jag samtidigt inte har någon större chans till någon framflyttad placering. :) Så jag har inte riktigt bestämt i vilket "mode" jag ska tackla utmaningen i ännu. Det är ca 10000 höjdmeter så vikten är ändå en faktor.
Ser fram emot RR!😊

nisseson

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag hade tittat på en enkel quilt, sovsäck låter onödigt. Viktskillnaden är inte så värst stor (till quiltens fördel) för samma temperatur, men sovkomforten (tycker jag) är bättre om temperaturen slår mellan säg 10-25°C. Krasst sett lättare att reglera hur mycket kropp man vill ha under isolering eller inte, utan att få stroppar etc. i ansiktet. Inte jättevanligt med syntetquilts dock, det verkar mest vara dyra dunversioner som är på modet nu.

BFS

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag hade tittat på en enkel quilt, sovsäck låter onödigt. Viktskillnaden är inte så värst stor (till quiltens fördel) för samma temperatur, men sovkomforten (tycker jag) är bättre om temperaturen slår mellan säg 10-25°C. Krasst sett lättare att reglera hur mycket kropp man vill ha under isolering eller inte, utan att få stroppar etc. i ansiktet. Inte jättevanligt med syntetquilts dock, det verkar mest vara dyra dunversioner som är på modet nu.
Går det inte att leja nån sykunnig att sy en längre dragkedja på en vanlig säck?

nisseson

Aktiv medlem
Bikepacking
Går det inte att leja nån sykunnig att sy en längre dragkedja på en vanlig säck?
För mig var problemet att om jag använde en sovsäck som en quilt (helt öppen, och som ett täcke) så hamnade åtdragsstropp mitt i ansiktet, och sen kom huvan och täckte halva ansiktet. Blev det riktigt varmt så stökade det med att få ut fötterna precis så lite eller mycket jag önskade om de låg i sovsäcken. Inga jätteproblem direkt, men tillräckligt för att få mig att köpa en lösning som är tänk att sovas under som ett täcke. Har alltid funnit sovsäckssovande rätt okomfortabelt, enda fördelen är i riktigt kallt väder.

BFS

Aktiv medlem
Bikepacking
För mig var problemet att om jag använde en sovsäck som en quilt (helt öppen, och som ett täcke) så hamnade åtdragsstropp mitt i ansiktet, och sen kom huvan och täckte halva ansiktet. Blev det riktigt varmt så stökade det med att få ut fötterna precis så lite eller mycket jag önskade om de låg i sovsäcken. Inga jätteproblem direkt, men tillräckligt för att få mig att köpa en lösning som är tänk att sovas under som ett täcke. Har alltid funnit sovsäckssovande rätt okomfortabelt, enda fördelen är i riktigt kallt väder.
Den känslan (fel/obekväma saker i ansiktet) är inte en bra känsla (den känner jag igen). På sommaren är en quilt bättre. Men, som du noterat, ganska dyrt (för en lätt och bra).

nisseson

Aktiv medlem
Bikepacking
Den känslan (fel/obekväma saker i ansiktet) är inte en bra känsla (den känner jag igen). På sommaren är en quilt bättre. Men, som du noterat, ganska dyrt (för en lätt och bra).
Jag skaffade en Sea To Summit Glow Gw 1 när den fanns på rea i sommras. Syntet, så inte lättast och varmast, och det var svårt att hitta alternativ tyckte jag, så inte heller billigast, men funkat bra när det är varmt.

BFS

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag skaffade en Sea To Summit Glow Gw 1 när den fanns på rea i sommras. Syntet, så inte lättast och varmast, och det var svårt att hitta alternativ tyckte jag, så inte heller billigast, men funkat bra när det är varmt.
Den funkar garanterat. Jag köpte en dunquilt. För mig som är ganska snål/ekonomisk tvekade jag. Men då jag tänkte på att jag fortfarande använder min första dunsäck (köpt för snart 40 år sen!) tänkte jag att jag nog inte kommer att behöva köpa nån mer sommarsäck/täcke. Funkar det bra blir det billigt (och ffa trevligt) i längden.

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Bikepacking
Över budget men grymt trevlig säck för sommaren och tar bara 1,6L packad.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Väldigt öppen fråga efter två glas vin...

Hur mycket planering bör krävas för att cykla typ Rostock - Barcelona i juni?

Det är otroligt individuellt. För vissa, 5 minuter, för mig? 150 timmar antagligen 🤷.

Hur är du med att sova på ställen man inte riktigt får? Alltid camping?
Planera nästa dag på kvällen innan eller ha hela rutten klar?

kroem

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är otroligt individuellt. För vissa, 5 minuter, för mig? 150 timmar antagligen 🤷.

Hur är du med att sova på ställen man inte riktigt får? Alltid camping?
Planera nästa dag på kvällen innan eller ha hela rutten klar?
Typ... Ta med tält... Sover ju gärna lagligt? 😂

Någorlunda rutt klar... Typ? Jag vet inte, kanske del av grejen att inte ha det klart...

Sulfaten

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag sitter och dumsurfar efter ett tält till vårens/sommarens/höstens bikepacking. 1-2-manna. Vikten är inte det viktigaste, utan snarare packstorleken, ska inte vara alltför otympligt när man spänner fast det ovanpå styrväskan.
Det här dök upp i flödet och är mycket tilltalande för plånboken: https://www.outnorth.se/urberg/vistas-2p-tunnel-tent
Sen kom även det här i flödet. Aldrig hört talas om märket, men packstorleken och vikten är ju bra.
Minimal absid, dock.

Sen har vi ju självklart Big Agnes, där man får rejält med absid till samma vikt som Urbergtältet.

kroem

Aktiv medlem
Bikepacking
Sen kom även det här i flödet. Aldrig hört talas om märket, men packstorleken och vikten är ju bra.
Minimal absid, dock.

Sen har vi ju självklart Big Agnes, där man får rejält med absid till samma vikt som Urbergtältet.
Den där Black Diamond är väl bara en absid? Inte ett helt tält dvs? Oklart :)

Jag har ett Naturehike Cloud Up 2, fördelen med det är att pinnarna är endast 40cm och kan passa mellan dropsen, om du nu har det :)

kroem

Aktiv medlem
Bikepacking
Skulle också hellre satsa på ett Naturehiketält om budgeten är snäv. Vikt är ju alltid vikt även om volym är viktigare på cykel. Vill du ha dubbla absider så är ju Star River trevligt: https://www.amazon.se/Naturehike-Star-River-2-personers-aluminiumstång-campingtält/dp/B06Y29NGGK/ref=sr_1_14?keywords=naturehike&qid=1676967033&sprefix=natur,aps,147&sr=8-14
Det snackas mkt lättviktstält (även liten packvolym) här: https://www.facebook.com/groups/681466165805217/
Det finns även ett "Cycling tent" som har öppningen åt sidan, vet inte om det är några fler skillnader, men jag skulle nog kanske köpt det om jag köpte idag.

Dessutom verkar det vara för riktigt hardcorecyclister. Jävligt bad ass med singlespeed i dem där bergen!
Screenshot 2023-02-21 at 09-24-31 Naturehike Ryggsäcksvent lätt 1 person vattentät anti-UV dub...png

Sulfaten

Aktiv medlem
Bikepacking
Skulle också hellre satsa på ett Naturehiketält om budgeten är snäv. Vikt är ju alltid vikt även om volym är viktigare på cykel. Vill du ha dubbla absider så är ju Star River trevligt: https://www.amazon.se/Naturehike-Star-River-2-personers-aluminiumstång-campingtält/dp/B06Y29NGGK/ref=sr_1_14?keywords=naturehike&qid=1676967033&sprefix=natur,aps,147&sr=8-14
Det snackas mkt lättviktstält (även liten packvolym) här: https://www.facebook.com/groups/681466165805217/
Jag gillar båda Naturehiketälten. Små absider, men å andra sidan så köper jag ett 2-mannatält för att ha möjligheten att ha packningen inne i tältet.

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Det finns även ett "Cycling tent" som har öppningen åt sidan, vet inte om det är några fler skillnader, men jag skulle nog kanske köpt det om jag köpte idag.

Dessutom verkar det vara för riktigt hardcorecyclister. Jävligt bad ass med singlespeed i dem där bergen!
Visa bilaga 609498
Verkar finnas ett på FB MArketplace för 800kr. Bara att slå till @Sulfaten!

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Typ... Ta med tält... Sover ju gärna lagligt? 😂

Någorlunda rutt klar... Typ? Jag vet inte, kanske del av grejen att inte ha det klart...

Får många kan det vara en väldigt stor del att inte ha den klar. Andra kan det vara stressande.

Jo tält såklart men det är lite lurigare än i Sverige att bara slå upp det var som helst där nere.

Vad gäller tält så gillar jag lite större absid för att få in packningen, eftersom jag har väskor som inte är Restrap så gillar jag att kunna hiva in delar av cykeln i denna absid med.

dogday

Aktiv medlem
Bikepacking
Durston-tält - någon som har/har testat? https://durstongear.com/tents Tex X-mid Solid verkar prisvärt och bra?
Har ett X-mid 2p och är jävligt nöjd med det. Rymligt, lätt och väldigt lätt slå upp. Notera att det bygger på att man har egna stavar eller tältpålar. Köpte några i kolfiber från AliX och sågade till för att ha när jag cyklar (använder sällan stavar då).

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp