Biketouring - Utrustning

eketjall

Ny medlem
Biketouring - Utrustning
Det blir lite biketouring i två omgångar med olika döttrar i sommar. (Kul att förslaget kom från dom och inte mig)

Viss del av utrustning är införskaffad så som tält, sovsäckar, liggunderlag och en cykel till döttrarna.
Nu funderar jag på hur packningen ska komma med på cyklarna.

Med tanke på att barnen inte är speciellt vana cyklister så räknar jag med att få dra tyngsta lasset.
Planen är att jag kör lowriders och sidoväskor bak och kanske även något mer uppe på dom.
Ungarna borde kunna ta två väskor bak iaf.
(Jo jag vet, det blir inga minimalist turer direkt)

Axiom Journey Suspension & Disc Low Rider ( http://www.sjscycles.co.uk/axiom-journey-suspension-and-disc-low-rider-prod28110/?currency=eur ) och Axiom Journey Uni-Fit MK3 Alu Rear Rack ( http://www.sjscycles.co.uk/axiom-journey-uni-fit-mk3-alu-rear-rack-prod30861/?currency=eur ) verkar vara vettiga hållare som passar skivbroms. Att pakethållaren går att få lite längre bak kan nog vara speciellt bra på ungarnas cykel som har 26" hjul och därmed kortare kedjestag och risk att hälarna slår i väskorna.

När det gäller väskor så är väl Ortlieb ett "bombsäkert" kort. Sport/Front Roller City och Back Roller City är inte riktigt Ortlieb dyra heller.
Billigare, men fortfarande vattentät utan separat regnskydd vore dock inte fel. Vad finns det för alternativ? Biltema? Hur är fästena nuförtiden. Internet säger att dom typ går sönder på första turen. Andra alternativ? I ärlighetens namn så är ju Biltema väskorna bara 200kr billigare per par än vad man kan få Roller City väskorna för. Kanske inte ens något att diskutera.

2x10-15l fram och 2x20-25l bak är väl vettigt iaf?

Vad har ni för åsikter, tankar om hållare/racks fram och bak för min 700c gravel/cross/hybrid med skivbromsar och vanliga skärm/pakethållarfästen, inget mer, och hållare bak till 26" skivbromsad hardtail av mindre modell, även den med vanliga skärm/pakethållarfästen, och så väskor till dom samma?

Irons

Ny medlem
Biketouring - Utrustning
Kör själv lite "touring" på sommaren, på min Genesis är det Tubus Tara lowrider fram med front roller väskor från Ortllieb, bak har jag nåt generiskt aluminiums rack med back roller väskor.
Tält ligger på toppen av pakethållare, sen har jag even ett gummibandsnät över för att trycka in lite småsaker på vägen

JCeKhkk.jpg

När hela familjen åkte till Åland (4 barn, fru och mig själv) så cyklade 12åringerna på egna cyklar:
P1020964.jpg

Ja gillar Ortilieb och köpte city varianten som var lite billigare en classic, dom funkar kalas bra, barnen har dock i nuläget biltema, om det inte regnar är det ingen fara.
Om du inte har fäste för lowriders finns ju old man mountain (qr mount) och lite annat att välja på, man får med rätt mycke i fyra väskor, barnen kan då bara ha sina små grejer (kläder etc).

eketjall

Ny medlem
Biketouring - Utrustning
Det här är ju på pricken vad jag har som första val just nu.
Ortlieb front/back roller City på min hoj och Biltemas bakväskor på ungarnas hoj som råkar vara en Scott av väldigt liknande modell (men det där är en 24" va?).
Men du menar att Biltema väskorna inte håller tätt för regn?

Irons

Ny medlem
Biketouring - Utrustning
Dom väskor vi har är inte vattentäta biltema väskor, för en test semester körde vi superbilligt och hadde regnskydd i fall att.
Scotten är en 24" med pakethållare från Biltema, bakom den står en 26" Univega, med samma pakethållare och väska.

tropfrog

Aktiv medlem
Biketouring - Utrustning
Jag har kört en del touring med frugan som inte är riktigt lika van cyklist som jag. Vi köpte ett set ortlieb och ett set biltema. Båda har god kvalitet och borde göra ungefär samma jobb. De har dock lite anorlunda ide om vikt/volymfördelning mellan fram och bak. Vi satte biltema bak och ortlieb fram på min hoj. Då maximerades min packvolym. Sen ortlieb bak och biltema fram på frugans för att minimera hennes packning. Den totala volymen räckte gott för all utrustning vi behövde för två veckor inklusive mat. Utom tältet då, som spänndes ovanpå pakethållaren på min cykel. Men då tog det iofs några år att optimera packningen. Om man räknar med att äta en del på resturanger eller att ha med sig frystorkat borde dock packvolymen vara mer än tillräcklig.

Jo: En gång hände det att ett fäste till biltemaväskan skakade av. Det lagade vi tillfälligt med ståltråd och gaffa. Funkade tillräckligt för att avsluta semestern även om det var lite irriterande att inte kunna ta av väskan vid övernattning. Väskan hade då 3 år på nacken och cirka 500 mil, så reklamation var aldrig aktuell. Väskan har sedan länge fått ett nytt fäste och tjänar som pendlingsväska inget tyder på att felet skulle vara vanligt, nog bara lite otur.

MVH
Magnus

eketjall

Ny medlem
Biketouring - Utrustning
Irons sa:
Dom väskor vi har är inte vattentäta biltema väskor, för en test semester körde vi superbilligt och hadde regnskydd i fall att.
Scotten är en 24" med pakethållare från Biltema, bakom den står en 26" Univega, med samma pakethållare och väska.
Ah, det ser jag nu att det inte är Biltemas vattentäta variant. Hur stora är dom där? Det verkar inte finnas kvar i sortimentet, men jag tänkte som referens till vad man får plats med på en mindre cykel.

Irons

Ny medlem
Biketouring - Utrustning
eketjall sa:
Irons sa:
Ah, det ser jag nu att det inte är Biltemas vattentäta variant. Hur stora är dom där? Det verkar inte finnas kvar i sortimentet, men jag tänkte som referens till vad man får plats med på en mindre cykel.

Just dom vi har till barnen är mitt i mellan front och backroller, funkade bra med en väska pr barn för kläder (4 dagar).
Dock fick jag bra pris för mina väskor hos rose (ortilieborna altså)

eketjall

Ny medlem
Biketouring - Utrustning
Konstaterade just att Claris RD-2400-SS (short cage) klarar 32T som största drev (och 37T total kapacitet) så det blir nog att byta ut min 12-25 kassett mot en custom 13-32 kassett (13-14-16-18-21-24-28-32). Det kan bli lite tungt i backarna annars med 50/34 fram.

LarsM

Aktiv medlem
Biketouring - Utrustning
När jag var mer touringcyklist än idag, så hade jag den mesta packningen i framväskorna, på lowrider pakethållare. Det blir bättre balans på ekipaget på det viset tycker jag. Ovanpå pakethållaren bak endast liggunderlag eller annat lätt men skrymmande.

eketjall

Ny medlem
Biketouring - Utrustning
Fick hem lite grejer och testkörde lite i helgen.

IMG_20160605_190355.jpg

Min custom-kassett sket sig lite när jag försökte fila till växlingsramper på 16t drevet från en 13-26 kassett. Så i stället för att få kass växling från 14->16 så slutade det med att jag fick bra växling från 14->15 och kass växling från 15->18 istället.
Tanken var alltså att ta 13,14,16 från en 13-26 kassett och 18-32 från en 11-32 kassett men det slutade med 13, 14, 15 från den förstnämnda istället. Förutom lite kass växling i "skarven" mellan de två olika kassetterna så funkade utväxlingen 13-32, 50/34 riktigt bra när jag testkörde ~7mil med 16kg cykel + 16kg packning.

Det som måste göras är att vulktejpa på utvalda ställen på lowriders och rack så det inte skramlar så förskräckligt när det är lite ojämn väg. Axiom grejerna (som jag länkade i första inlägget) känns rejäla, men har väl ~1mm för smala rör att passa Ortlieb-väskorna perfekt med den största insatsen. Men det är nog inte där det skramlar mest, utan mer plasten nertill som slår emot racken.

Noterade att framgaffeln vred sig betänkligt när jag bromsade hårt med frambromsen (hade ~8kg med packning inkl väskor och lowriders där fram). Är det ett vanligt fenomen när man har last fram eller är det bara min väldigt billiga eBay-gaffel som visar sina brister?

eketjall

Ny medlem
Biketouring - Utrustning
AX3L sa:
Styrlagret är friskt och tillräckligt åtdraget?
Ja, det är ingen tvekan om att det är gaffeln som vrider sig. Alltså vänstra gaffelbenet trycks bak eller hur man nu vill se det. Eftersom cykeln färdas framåt så är det väl så att det åker mindre framåt än det högra egentligen, pga broms på vänster sida.
Alltså på samma sätt en vridning som när dom demonstrerar hur bra en lefty är mot en traditionell dämpgaffel.

Men kom på det att det är nog inte så mycket vikten på själva gaffeln utan mer hela ekipagets vikt som gör att detta blev märkbart nu och inte tidigare.
Frågan är ju om det är märkbart även på tex mer anpassad "packåsna" som en Surly-gaffel tex.

Bikzz

Aktiv medlem
Biketouring - Utrustning
My dream - en perfekt och ljudlös touring-hoj med en massa packning, som inte skramlar / skakar / svajar / hörs när man kör över gupp eller på tvättbräds-grusvägar... BMW-känsla. Bara lite tyngre än en räcer.

--> Måste nog uppfinna och fixa till något bättre än vad jag har nu till nästa tur --- !!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Biketouring - Utrustning
den här tråden fick mig att ta arslet ur vagnen och beställa touringgrejjer till min hybridhoj, blev Tubus Tara inkl monteringskit för standardgaffel, plus trekkingstyre, ny styrstam, backspegel samt solceller för att kunna ladda telefon/cykeldator. Blir grymt spännande!!! :) den kommer väl se ut ungefär såhär när den är klar, samma färg på gaffeln också :)

p1000245.jpg

Topp