BikeYoke Divine SL?

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
De har mycket reservdelar för samtliga av deras Droppers, de har testat dem i väldigt låga temperaturer, kolla deras youtube, tror de finns filmer där om just att de klarar kyla

Känner att en Dropper håller ett år ungefär sen får man antingen köpa en ny eller köra service själv

Finns så många Droppers på marknaden idag, 80% av dem är gjorda i samma oem fabrik i Taiwan, oneup, race face, PRO, sdg tellis osv osv

Personligen hade jag valt en fox transfer, för den mest hållbara lösningen

marr

Moderator
Forumvärd
BikeYoke Divine SL?
KiwiQ sa:
De har mycket reservdelar för samtliga av deras Droppers, de har testat dem i väldigt låga temperaturer, kolla deras youtube, tror de finns filmer där om just att de klarar kyla

Känner att en Dropper håller ett år ungefär sen får man antingen köpa en ny eller köra service själv

Finns så många Droppers på marknaden idag, 80% av dem är gjorda i samma oem fabrik i Taiwan, oneup, race face, PRO, sdg tellis osv osv

Fast just fox transfer, den vill ju ingen serva, alls. Rätt värdo.
Oneup är det billigare att köpa en ny än att serva en fox tex.

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
marr sa:
KiwiQ sa:

Fast oneup är ju kvalitetsmässigt en mycket sämre Dropper, jag hade min i 7 månader, jag smörjde den och gjorde rent den ofta, sen klarade max av 3NM på sadelklämman annars var den seg och stannade av, sen så sjönk den en hel den när man bara satt på och cyklade, alltså inte sjönk ner där den var fäst utan själv droppern, men det som var mest störigt var att du var tvungen att ha röven på ett specifikt ställe för att du skulle få ner den, extremt kass kvalité. Den är inte rejäl helt enkelt, men som sagt billig, så om du har en v1 så kommer du inte kunna serva den om tex ett år eftersom de plockat bort den från sortimentet och den nya inte använder samma cartridge osv.. oneupV2 får man beställa en extra del och installera själv om man vill slippa att din Dropper har en ytterkabel som rör sig innuti ramen. Min 170 hade 165mm drop. Hade inte velat ha en 200mm Dropper med så smal stanchion som oneup använder, den har samma omkrets som v1.

Oneup är trevliga gubbar så dukommer få en ny Dropper varje gång det e knas eller som i mitt fall pengarna tillbaka för jag inte var nöjd. De står bakom sina produkter till 100% och har man problem så löser de sig

Lägger hellre lite mer på kvalite så jag slipper en massa strul

Mvh

AX3L

Aktiv medlem
BikeYoke Divine SL?
KiwiQ sa:

Mvh
Vilket är varför man köper en Bikeyoke! Maken till premium får man leta efter. Lättservat själv, ingen risk att den börjar sjunka pga luft på fel ställe.. Och du kan sänka sadeln med lillfingret, så lätt går den.

marr

Moderator
Forumvärd
BikeYoke Divine SL?
KiwiQ sa:
marr sa:
KiwiQ sa:

Fast oneup är ju kvalitetsmässigt en mycket sämre Dropper, jag hade min i 7 månader, jag smörjde den och gjorde rent den ofta, sen klarade max av 3NM på sadelklämman annars var den seg och stannade av, sen så sjönk den en hel den när man bara satt på och cyklade, alltså inte sjönk ner där den var fäst utan själv droppern, men det som var mest störigt var att du var tvungen att ha röven på ett specifikt ställe för att du skulle få ner den, extremt kass kvalité. Den är inte rejäl helt enkelt, men som sagt billig, så om du har en v1 så kommer du inte kunna serva den om tex ett år eftersom de plockat bort den från sortimentet och den nya inte använder samma cartridge osv.. oneupV2 får man beställa en extra del och installera själv om man vill slippa att din Dropper har en ytterkabel som rör sig innuti ramen. Min 170 hade 165mm drop. Hade inte velat ha en 200mm Dropper med så smal stanchion som oneup använder, den har samma omkrets som v1.

Oneup är trevliga gubbar så dukommer få en ny Dropper varje gång det e knas eller som i mitt fall pengarna tillbaka för jag inte var nöjd. De står bakom sina produkter till 100% och har man problem så löser de sig

Mvh
Vi har tre oneup stolpar. De två har rullat sen de kom ut på marknaden. Fettat in dem en gång. Båda sitter med 6-7nm på klämman utan problem, så de beror nog på vad du har för klämma.

Vem servar din transfer då? Kompisen har en, som ingen vill ta sig an.

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
[/quote]

Vi har tre oneup stolpar. De två har rullat sen de kom ut på marknaden. Fettat in dem en gång. Båda sitter med 6-7nm på klämman utan problem, så de beror nog på vad du har för klämma.

Vem servar din transfer då? Kompisen har en, som ingen vill ta sig an.[/quote]

Alltså det är jättebra att ni är nöjda med era, jag tycker inte om dess konstruktion bara.

Jag har en SC klämma som kom med min hightower.

Fox var bara ett förslag för att få bra kvalitet, då jag vet att den är bra och håller. om jag har haft problem med fox produkter har jag skickat tillbaka dem till återförsäljaren som sen löst det med fox, samma sak hade jag gjort om jag hade en transfer. Sen kan man göra service själv på den också. I övrigt har jag inte undersökt vilka Ellen vilken lbs i sthlm där jag bor ger en fox Dropper service.

Vilken LBS ger du din oneup v1 service då? När tiden kommer för det... Eller vart vill du komma? Att man inte ska köpa en fox för ingen vill serva den?

Jag testar en pnw components Dropper som jag fick av dem, "bachelor" heter den, bara att den är cable actuated... Den kommer med deras "loam lever", jagwire kabelhölje med pnw logga och innerkabel, riktigt fin kvalité. Haft den i 3 mån och den är fri från alla de störiga moment som oneups hade.

Bilagor

marr

Moderator
Forumvärd
BikeYoke Divine SL?
Jag räknar inte med att serva cartridge på en oneup. Man byter ut den.

Fox transfer servar man inte själv. Den kräver både det ena och det andra i spexialprylar.

Jag är bara skeptisk till att rekommendera en ganska dyr stolpe. Som ingen vill serva. Det suger. Bättre då att antingen köpa en billigare stolpe eller en som går att serva.

marr

Moderator
Forumvärd
BikeYoke Divine SL?
Dessutom är väl pnw samma som brand-x? Klart trevlig till priset (brand-x) men långt ifrån oneup.

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
Jo tack jag vet också att man byter den, så det var ingen nyhet, vet dock ej om v1 cartridge finns kvar då du behöver ett nytt. Men som du säger så verkar ju era 3 funka toppen.

Antar att du bara har cyklar och delar som alla jublar över att få hjälpa dig med. Pga av att inga kunskaper eller konstiga verktyg behövs?

marr

Moderator
Forumvärd
BikeYoke Divine SL?
KiwiQ sa:
Jo tack jag vet också att man byter den, så det var ingen nyhet, vet dock ej om v1 cartridge finns kvar då du behöver ett nytt. Men som du säger så verkar ju era 3 funka toppen.

Antar att du bara har cyklar och delar som alla jublar över att få hjälpa dig med. Pga av att inga kunskaper eller konstiga verktyg behövs?
Tyvärr, men jag förstår inte vad du skriver.

marr

Moderator
Forumvärd
BikeYoke Divine SL?
KiwiQ sa:
Pnw, oneup, brandx, race face, är gjorda i samma fabrik i taiwan
Källa på det? Inte för att de spelar mig någon roll. Pmw och brandx är ju givna. Oneup är inte jättelik de två. Raceface har jag aldrig studerat.

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
Du är rolig

Vart tror du one up gör sina? Hur många tillverkare av Droppers finns det i världen

Rockshox gör sina i sin fabrik i taiwan
X fusion gör sina egna i Taiwan

Shimano har ett märke som heter "PRO", de gör Droppers som är identiska alla billigare märken, där massproduceras bla de jag nämnde

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
Vad är problemet, tror ni de för dem in house eller? Och om jag ljuger vart tillverkas dem?
Varför skulle jag hitta på något sådant? Märkligt nog det
Jag ska leta fram några mail konversationer, hold on

Senast ändrad:

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
BikeYoke Divine SL?
BikeYoke Divine SL...... frågade han efter.

BikeYokes stolpar är galet fina och vore jag inte så jäkla snål skulle det suttit en på birden. ?

(Nu sitter det en grymt fin och klockrent fungerande OneUp istället...men det var bara ett sidospår)

Jensen

Aktiv medlem
BikeYoke Divine SL?
KiwiQ sa:
Du är rolig

Vart tror du one up gör sina? Hur många tillverkare av Droppers finns det i världen

Rockshox gör sina i sin fabrik i taiwan
X fusion gör sina egna i Taiwan

Shimano har ett märke som heter "PRO", de gör Droppers som är identiska alla billigare märken, där massproduceras bla de jag nämnde
Så din ”källa” är att det logiskt sett inte kan finnas så många fabriker?

Raggamuffin

Aktiv medlem
BikeYoke Divine SL?
Samma fabrik....det betyder ju inte ett skit.

Michelin gör sina Formel 1 däck i samma fabrik som sina Kleber lågpris vinterdäck.
Det är två produkter som skiljer sig rätt väsentligt i prestanda och kvalitét.

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
Jag har ingen "källa", en konversation med pnw grundaren som nämnde att de använder samma fabrik, att de görs i samma fabrik betyder ingenting heller, alla har sin touch på prylarna.

Sen skrev jag inte att "alla" gjordes där men en stor del av OEM märkena görs där enligt honom. Tro va ni vill.

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
"we are made in the same factory as OneUp, along with many brands including Shimano, Raceface and almost every large OEM brand. There are only 4 primary dropper post manufacturers in the world (XFusion, KS, Rockshox and our factory) along with a few smaller ones but their quantities are quite small and they're made in China so the quality isn't the same. It's tough to find a dropper that isn't made where others are :)

We have been manufacturing dropper posts at our factory since 2015 and I first designed a dropper with our factory in 2012 while I was still a product developer at Specialized. OneUp just started last year. OneUp has many differences, but the biggest is that they use a much shorter bushing than ours which is likely why they don't perform the same. By using a large bushing, our stanchion is able to move with much less friction. They also have the actuator mechanism that moves the cable housing while ours has no movement."

Duger detta eller ska jag skicka mer så de kränkta vita männen som bara vet mest, om allt, jämt,. i tråden förstår?

marr

Moderator
Forumvärd
BikeYoke Divine SL?
KiwiQ sa:
"we are made in the same factory as OneUp, along with many brands including Shimano, Raceface and almost every large OEM brand. There are only 4 primary dropper post manufacturers in the world (XFusion, KS, Rockshox and our factory) along with a few smaller ones but their quantities are quite small and they're made in China so the quality isn't the same. It's tough to find a dropper that isn't made where others are :)

We have been manufacturing dropper posts at our factory since 2015 and I first designed a dropper with our factory in 2012 while I was still a product developer at Specialized. OneUp just started last year. OneUp has many differences, but the biggest is that they use a much shorter bushing than ours which is likely why they don't perform the same. By using a large bushing, our stanchion is able to move with much less friction. They also have the actuator mechanism that moves the cable housing while ours has no movement."

Duger detta eller ska jag skicka mer så de kränkta vita männen som bara vet mest, om allt, jämt,. i tråden förstår?
Är det reklamen från killen som gav dig en stolpe?

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
marr sa:
KiwiQ sa:

Är det reklamen från killen som gav dig en stolpe?
Vart vill du komma?
Jag frågade honom vart one ups var tillverkad, inte han som tog upp det ens.

Rattnalle

Aktiv medlem
BikeYoke Divine SL?
Det här är ju jätteroligt. På vilket sätt är det ens relevant i vilka fabriker de görs? Så länge alla är konstruerade likadant mer eller mindre kommer de ändå ha samma brister som gör att de dör.

marr

Moderator
Forumvärd
BikeYoke Divine SL?
Rattnalle sa:
Det här är ju jätteroligt. På vilket sätt är det ens relevant i vilka fabriker de görs? Så länge alla är konstruerade likadant mer eller mindre kommer de ändå ha samma brister som gör att de dör.
Håller med :)

AX3L

Aktiv medlem
BikeYoke Divine SL?
Roger_Edvinsson sa:

BikeYokes stolpar är galet fina och vore jag inte så jäkla snål skulle det suttit en på birden. ?

(Nu sitter det en grymt fin och klockrent fungerande OneUp istället...men det var bara ett sidospår)
Exakt, sluta trasha ner tråden med era Taiwanesiska fulstolpar nu. Enda anledningen till att inte köpa en BikeYoke är att man är för snål, punkt. För att serva en BY krävs: låsringstänger, "klämmande" och "spretande". Två små fasta nycklar (eller Knipex tångnycklar som jag brukar använda). Lite slick honey och ev en pensel. Och 15 minuter. Klart!

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
AX3L sa:
Roger_Edvinsson sa:

Exakt, sluta trasha ner tråden med era Taiwanesiska fulstolpar nu. Enda anledningen till att inte köpa en BikeYoke är att man är för snål, punkt. För att serva en BY krävs: låsringstänger, "klämmande" och "spretande". Två små fasta nycklar (eller Knipex tångnycklar som jag brukar använda). Lite slick honey och ev en pensel. Och 15 minuter. Klart!
Ett mycket bra och värdigt avslut på denna tråd. Tack för det AX3L

glitch

Aktiv medlem
BikeYoke Divine SL?
Låsringstänger.....det är också ett påhitt bara en ingenjör kan uppskatta.
Av de droppers jag haft brand x, oneup och ks är brand x med wolftooth lätt etta, oneup tvåa och ks sist.
Bikeyoke är fin men jag är snål så det blir fuldropper ftw!

Senast ändrad:

KiwiQ

Ny medlem
BikeYoke Divine SL?
glitch sa:
Låsringstänger.....det är också ett påhitt bara en ingenjör kan uppskatta.
Av de droppers jag haft brand x, oneup och ks är brand x med wolftooth lätt etta, oneup tvåa och ks sist.
Bikeyoke är fin men jag är snål så det blir fuldropper ftw!
Du borde testa pnw bachelor 2019 års upplaga, mucho snålfin!!

Bulldog76

Medlem
BikeYoke Divine SL?
Är inne på att skaffa en Divine SL. Vill ha en stolpe som är så lätt som möjligt, då den ska vara på en XC hoj. Funderar om 80 mm räcker? Har annars tittat på 125 mm stolpar, Har en Fox Transfer på en annan hoj, men de är nog lite svåra att serva, (har dock inte gjort det med min, snart tre år på nacken. :))
Såg dock att det säljs Reverb stolpar nu till bra priser. Vissa ser ut att ha ett ädlare tryckreglage liknande reglage och dem gillar jag inte. (funkar sådär till låsning av dämpare) Sen finns det några nyare Reverb som har till synes ett annat reglage.
Hört mycket om att Reverb har strulat.
Står i valet och kvalet att ta en Reverb eller en dyrare Divine SL?

aland33

Medlem
BikeYoke Divine SL?
Läste att Divine SL är squishy, dvs rör sig något, då den är i mellanläge. Kan någon som har testat eller äger en sådan bekräfta att det verkligen är så?
Ibland på väldigt tekniska partier vill man ju bara ta ner sadeln kanske 10mm och jag tror jag skulle vilja ha en helt stum pinne i även detta läge.

Raggamuffin

Aktiv medlem
BikeYoke Divine SL?
Läste att Divine SL är squishy, dvs rör sig något, då den är i mellanläge. Kan någon som har testat eller äger en sådan bekräfta att det verkligen är så?
Ibland på väldigt tekniska partier vill man ju bara ta ner sadeln kanske 10mm och jag tror jag skulle vilja ha en helt stum pinne i även detta läge.
Inget jag har märkt. Kör ofta ner min bara 20-30mm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer