[Bilder] Identifiera racerram

hug0

Medlem
En liten utmaning till er erfarna.
Någon som känner igen ramen och kan berätta märke, ungefärlig årsmodell och annat?

DSC_1803.JPG ht=485

DSC_1804.JPG ht=485

DSC_1806.JPG ht=485

DSC_1807.JPG ht=485

DSC_1808.JPG ht=485

DSC_1809.JPG ht=485

DSC_1810.JPG ht=485

Som synes har en tidigare ägare penselmålat och försökt skriva Cinello på sidan. Om det är det sanna märket får dock vara osagt.

SS-planerna är lagda på is och den skall få behålla växlarna.

Men ny färg skall dit, troligen en av de nya Corvette-kulörerna.
2008-corvette-5-1-07.jpg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Skulle kunna vara en Nishiki, känner igen vajer-styraren vid vevlagerhylsan och den sneda avfasningen av sadelstagen högst upp. Men jag är lite osäker när det gäller de runda hålen i muffarna..

fedde

Aktiv medlem
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle kunna vara en Nishiki, känner igen
> vajer-styraren vid vevlagerhylsan och den sneda
> avfasningen av sadelstagen högst upp. Men jag är
> lite osäker när det gäller de runda hålen i
> muffarna..

Instämmer med Jomper, liknar Nishiki väldigt mycket
med reservation för muffhålen.

/Fedde

Little Stereo

Aktiv medlem
Det är bara en teori, men färgen på framgaffeln påminner om forntida Wilier Triestinas kulör från 70-80 talet... Fast det kanske inte ens är orginallack på gaffeln med tanke på hur ramen ser ut ? :-) T

HåkanC

Aktiv medlem
Tyvärr kan jag inte hjälpa till med märket på ramen.

Men jag tycker att den ser krockad ut.
Dvs gaffeln ser ut som om den är liite böjd bakåt.
Det kan iofs vara ett synfel på bilderna, men kolla för säkerhetsskull
-Ställ dig över cykeln och syfta ned längs styrröret
-Då skall övre delen av gaffelbenen fortsätta rakt ned, är de det minsta böjda bakåt har gaffeln varit med om en olycka.

/Håkan

pewe

Aktiv medlem
Det KAN vara en Superia (de gjorde Eddies ramar ett tag). Jag har en sådan och jag måste säga att det finns väldigt mycket som stämmer överens. Kan kolla närmare ikväll. Tror isåfall att den kan vara från senare hälften av 80-talet.

hug0

Medlem
Tack för er hjälp såhär långt, roligt att det finns flera teorier!
När jag tar bort färgen ska jag givetvis göra det försiktigt ifall ny information döljer sig där. Fortsatt tacksam för flera förslag eller röster.

Med jomper och fedde har vi tre röster för en Nishiki (en av grabbarna på Cykel-expo hade nyligen sålt en cykel som liknande denna med samma utrustning och det var en Nishiki).

HåkanC, jag håller med om vad du säger utifrån bilderna. Tog en snabb blick i garaget och det är möjligt att gaffeln avviker en smula bakåt i lutning. Svårt att säga då den samtidigt smalnar av. Tror jag får hålla tummarna sålänge för att så inte är fallet.

Little Stereo, tror tyvärr inte rätt lack är kvar på framgaffeln heller :( Men det var en rolig gissning. Ska titta mer på det märket på nätet snart.

pewe, jag vore väldigt tacksam ifall du ville titta lite närmare på detaljerna på din Superia. Skall titta närmare på bakväxeln och se om jag kan datera den även om den förvisso kan vara bytt.

pewe

Aktiv medlem
Fortsätter på min Superia teori efter närmare jämförelse med min egen....Din ram är identisk med min förutom muffarna fram. De har samma form men saknar cirkeln i mitten. Men mycket lika alltså.

Rörsatsen på min är Ishiwata 022 Duble butted, dvs. reducerade rör i en bättre kvalitet. Inte high-end men klart bättre än mycket annat och hyfsat lätt. Det finns lite på nätet om dessa rör men har inte fördjupat mig 100%.

Men en kvalificerad gissning är att det är en Superia, som fö. var ganska vanlig i åtminstone Malmö på 80-talet. De såldes av Fridhems Cykel.

peso

Ny medlem
Den är byggd ca 1975, det är ingen cinelli, kan vara ett märke från belgien- Plum Vaincoeur, jag vet att dom hade cirklar instansade i muffarna, men om det var en eller flera kommer jag inte ihåg, är det en plum så är den byggd av columbus rör och är en bra ram.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har ett svagt minne av att i alla fall min Nishiki hade text på sadelstagens avfasade ändar? Jag blir faktist lite osäker, snarlik är den definitivt men det kanske inte stämmer till 100%.

A

Anders H

Guest
Om originalgrejerna sitter kvar är är det väl knappast en Nishiki. Dom hängde väl inte Campaprylar på sina ramar? Och det är definitivt inte en Wiliergaffel. Hur många klingor har du bak? Vidden på bakgaffeln kan säga nåt om åldern.

Senast ändrad:

fedde

Aktiv medlem
jomper skrev:
> Jag har ett svagt minne av att i alla fall min
> Nishiki hade text på sadelstagens avfasade
> ändar? Jag blir faktist lite osäker, snarlik är

Ja, ditt minne är bra.

De Nishiki jag hade på 80-talet hade text där.

Jag ska leta lite i det icke-digitala bildarkivet och se vad jag hittar...

/Fedde

bigmollo

Aktiv medlem
Bianchi har likadana växelvajerförare vid vevhuset. Men de har också text på sadelrörens avfasning. Kan du inte ta ett DNA-prov på den?

mytomspunnen

Aktiv medlem
jomper skrev:
> vajer-styraren vid vevlagerhylsan och den sneda
> avfasningen av sadelstagen högst upp.

Min farsas gamla crescent pepita har båda de grejorna... Tror att det var "standard" på rätt många cyklar från den tiden (sjuttiotal).

Pata2

Ny medlem
HåkanC skrev:

> Men jag tycker att den ser krockad ut.
> Dvs gaffeln ser ut som om den är liite böjd
> bakåt.

Här är en som hittat en en lösning på problemet :D

aaaaaaaa.jpg ht=368

hug0

Medlem
Fan att inte tillverkarna gemensamt bestämt ett ställe där alla stansar märke, modell och tillverkningsår. Så folk sen kan få trasha cyklarna och penselmåla om dom utan att oroa sig för att glömma märket... Eller. Nja.

Intressant att Cinelli-teorin har avskaffats, undrar vad det är för tok som försökt skriva det på sidan. Tidigare ägaren trodde inte heller på Cinelli då de tydligen brukade skriva det på sadelstagsavfasningen. Av samma skäl så verkar Nishiki också avskaffat.

Troligaste hittills då, om jag förstår er rätt, Superia eller Plum Vaincoeur. Ska som sagt slipa ned lacken mycket försiktigt och återkommer då med eventuellt resultat.

Antal kuggar bak är fem, och bakgaffelvidden är 120mm.

Nya teorier är förstås också välkommna.

peso

Ny medlem
på cinelli ramar så går sadelstolps bulten genom bakstagen, det är unikt för cinelli ( se bild ).
120 mm tyder på tidigt 70 tal, campa styrlagret som sitter på ramen kommer från slutet av 60-talet.
Bild084.jpg ht=544

peso

Ny medlem
Ok, fick jag anledning att damma av den och pumpa den, kommer från 85, är i nyskick, klart cool, kromad nuovo record bakväxel. det enda jag inte är nöjd med så är det sadeln, så om någon har en cinelli volare sadel i nyskick, hör gärna av er.

Bilagor

• Bild 107.jpg
    Bild 107.jpg
    101.1 KB · Besök: 89
  • Bild 100.jpg
    Bild 100.jpg
    112 KB · Besök: 91
  • Bild 102.jpg
    Bild 102.jpg
    104.3 KB · Besök: 88

JKolmo

Aktiv medlem
Aj fan vilken underbar Cinelli!! Nu vill jag ha en sån. Fast byt sadeln som sagt. Perfekt att kunna dricka tvättmedel under färd också.

hug0

Medlem
Lite senare än planerat så har jag nu attackerat jobbet att lacka om ramen. All gammal färg är borta och det gav några nya rön i jakten på korrekt ram. Är egentligen en liten fråga jag har bara.

I gaffeländarna (både bak och fram), på den blanka plana ytan där hjulmuttrarna ligger an (den som normalt inte är målad, förutom av förra klåparen då) står det ingraverat typ "Brev. Champagnolo". Ska ta lite bilder på alla sådana saker imorgon innan jag grundar ramen.

Gör champagnolo gaffeländar och säljer till andra ramtillverkare, eller gör champa egna ramar?

Skall göra en egen tråd sedan med bilder och tips för hur man lackar om. Det är fantastiskt att stå och slipa på en sån här ram och se vilket otroligt arbete som är nedlagt på att bygga den :) Röd-vit kommer den att bli.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer