weldion
Aktiv medlem
[Bildgåtatråden Del 2] Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget!)
Ja, det går även under namnet Bray head watchtower.Bray tower?
Ja, det går även under namnet Bray head watchtower.Bray tower?
Toppen, den nyare kyrkan fiffigt fixad efter brand.
Härnösand?Vad heter staden?
Visa bilaga 465415
Det är rätt! Lite fascinerande att fontänen sprutar upp vattnet 140 meter i luften...Genève?
Akkajaure?
Snyggt! Det gick snabbare än jag förväntat mig. Bilden är din Welfion!Akkajaure?
Har varit och jobbat en del på dammen där, så det kändes bekant. Nog för att det är många år sedan, men jag har koll på omgivningen.Snyggt! Det gick snabbare än jag förväntat mig. Bilden är din Welfion!
Korrektomundo!The Embarcadero
Bra! Tänkte att den skulle vara lätt så att jag snabbt skulle bli av med stafettpinnen.Hammershus borgruin
Du får ut och resa mer!En fundering är hur många bilder som "gissats" rätt på utan några som helst hjälpmedel eller extra ledtrådar från bildpostaren.
Personligen har jag sedan nystarten tagit tre utan hjälp; Seiser Alm, Monte Grappa och Ankarudden. Resterande av de jag grejat har varit sådana att jag nog kunde ha suttit och gissat till domedagen utan att greja dem.
Kollade igenom tråden (sedan nystarten) och de enda jag fixade utan internethjälp var Abu Dhabi och dina två första bilder (Calpe och Gesundaberget) men dessa var väl meningen att de skulle vara lätta för att få igång tråden igen efter att den legat i flera års dvala. Några har jag fått fram vid första googlingen men överlag har det dock krävts rätt mycket sökande på nätet för att nå fram till rätt svar. Vissa bilder har jag gett upp direkt eftersom jag vet att någon annan kommer hinna före, andra har jag gett mig fan på att klara.En fundering är hur många bilder som "gissats" rätt på utan några som helst hjälpmedel eller extra ledtrådar från bildpostaren.
Personligen har jag sedan nystarten tagit tre utan hjälp; Seiser Alm, Monte Grappa och Ankarudden. Resterande av de jag grejat har varit sådana att jag nog kunde ha suttit och gissat till domedagen utan att greja dem.
Eller titta mer på bilder på nätet! Monte Grappa som jag grejade utan hjälp har det, tråkigt nog, aldrig blivit av att ta mig upp till så den tog jag enbart på att jag suttit och tittat tillräckligt mkt på nätet.Du får ut och resa mer!
Fast det kan vara svårt att gissa rätt, även när man varit där. En vinkel av platsen som man själv inte sett (eller inte fastnat i minnet).
Det har hänt mig själv under de senaste dagarna i den här tråden.
Jo, i viss mån var tanken med de inledande bilderna att få igång tråden. Delvis var det också pga att jag vet att jag har en tendens att tro att det som jag vet/tycker är enkelt per automatik är något som andra också vet/tycker är enkelt.Kollade igenom tråden (sedan nystarten) och de enda jag fixade utan internethjälp var Abu Dhabi och dina två första bilder (Calpe och Gesundaberget) men dessa var väl meningen att de skulle vara lätta för att få igång tråden igen efter att den legat i flera års dvala. Några har jag fått fram vid första googlingen men överlag har det dock krävts rätt mycket sökande på nätet för att nå fram till rätt svar. Vissa bilder har jag gett upp direkt eftersom jag vet att någon annan kommer hinna före, andra har jag gett mig fan på att klara.
Ja, det förstås! Tror att jag skulle kunna placera mig rätt i geografin rätt så snabbt med en bild på Sfinxen, utan att ha varit där.Eller titta mer på bilder på nätet! Monte Grappa som jag grejade utan hjälp har det, tråkigt nog, aldrig blivit av att ta mig upp till så den tog jag enbart på att jag suttit och tittat tillräckligt mkt på nätet.
NejSingapore?
Korrekt!Shanghai?
Nej.palsmyr
Nej, men du är i hyfsat rätt område.Är det från berget ovanför Helags fjällstation i riktning mot Sylarna?
Korrekt.