[Bildgåtatråden Del 2] Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget!)

GoranS

Aktiv medlem
Angående bilderna så är den första alltså Berghotel Franzenshöhe som ligger på knappt 2200 möh (står 2188 möh på hotellet men det går inte att läsa på bilden).

Den andra bilden är tagen en bit upp mot Stelvio från Bormio-hållet.

Den tredje bilden är vid parkeringsplatserna strax nedanför passet på Bormiosidan.

Den fjärde bilden är från Tirano, en by man passerar mellan Bormio och Sondrio på färden mot vägens västliga slutpunkt, strax öster om nordligaste delen av Comosjön.

F.ö. är alla bilderna från olika resor.

Angående de ledtrådar som var mer eller mindre ouppenbara:

Först denna:
Laan84 sa:
Det är någonstans på giro dolomiti , och därmed i närheten av Bolzano. Orkar inte Googla mer nu 😁
Låter väl som en bra start. Jag skulle säga att bilderna ger åtminstone två rätt tydliga ledtrådar som borde kunna styra i rätt riktning.
Att det är en bra start är ju att vägen har sin ena ändpunkt i Bolzano. Angående ledtrådarna som bilderna skulle ge tänkte jag att bergen inte alls är dolomiterberg vilket gör att man inte direkt behöver fundera på vägar österut från Bolzano. På den tredje bilden finns inga träd ens en bra bit ner vilket säger att vi är rätt högt upp. Med lite hum om trakterna tvingar deninformationen upp en en skaplig bit över 2000 möh.

Både i början och slutet följer vägen tidigt kommande vattendrag.
Ner mot Bolzano följer man Adige och i andra änden åker man genom Valtellina i vilken Adda rinner. Båda dessa floder kommer tidigt om man börjar läsa ett uppslagsverk

Grovt räknat utgörs vägen av en lång uppförsbacke följt av en lång nerförsbacke.
Från Bolzano är det i stort sett mest uppför till Passo dello Stelvio och sen är det i stort sett bara nerför till slutet på vägen.

Stålmannen kan ge en ledtråd. Även i dubbel upplaga.
Första stålmannenserien publicerades tydligen 1938. Stålmannen har ett S på bröstet. Alltså, SS38!

Den bisarra harrangen innehöll ledtrådar till orter längs vägen + sjön som vägen nästan når fram till.

Behövs ledtrådar flera, nej?
Flera ger Mera och nej ger no. Alltså Merano.

En Sputnik på sockertoppen,
Sputnik var en rymdsond. Sockertoppen ligger i Rio de Janeiro. Alltså Sondrio.

bor Mio i "Mio, min Mio" månne där?
Bara att läsa Bormio direkt!

Kändes detta bara som prat, o säg?!
Här har vi Prato (allo Stelvio).

Kanske även resultatet av en smäll, o säg!
Får man en smäll mot ögat kan man få en (blå)tira. Resultatet blir Tiran och sen följer o:et, så Tirano!

Om du ej förstår, nyttja ringanording och kommunicera med vän!
Anspelar på orten Tel.

Månne må hen svara kom, o kom, till min visdoms brunn
"kom o" ger Como och brunn är vatten vilket ger sjö, d.v.s. Comosjön.

och fråga vad grodan sa, nej?
Grodan Boll ger Boll, nej ger no och så har man Bollsano. Eller med lite mer konventionell stavning Bolzano.

Fascinerande att postande av ledtrådar med bilder och hyggligt lättolkad och begriplig information inte ledde till rätt svar men när jag slog till med rappakalja, då dök svaret upp! Kanske bara ska ge sådana ledtrådar framöver!? :sneaky:

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Utan att ha kikat om den stämmer med alla ledtrådar, drar jag till med SS242.
Bergen man ser uppe längs de mer höglänta delarna av den vägen ser helt annorlunda ut. De är typiska Dolomitberg (=gammal havsbotten) medan bergen borta vid Stelvio inte alls är av den typen.

Berk

Aktiv medlem
Tyvärr ... Jag trodde att bergen i bakgrunden måste varan något imposant, så gissade på stelvio. Googling av "stelvio berghotel" gav direkt resultat.

In vilken dal åker jag längd?

var12.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Skuggorna tycker jag indikerar att bilden är tagen i västlig/sydvästlig riktning. Utgående från träden gissar jag att vi befinner oss under 1500 möh. Får ltie vibbar av västra/nordvästra Italien, men har inte tid att leta på ngt förslag just nu.

DeLiQ

Aktiv medlem
Det är enkelt när man känner igen sig.

Då vill jag veta vad detta museum heter.
DSC_0038_2.JPG

DeLiQ

Aktiv medlem
Jajamän. Helt rätt. Går även under namnet Villa di Maser. Ett konstmuseum, och Unesco världsarv, som tyvärr var stängt när vi cyklade förbi.

Nästa bild är din fredag.

Laan84

Aktiv medlem
Var finns de här husen? Edit: man måste klicka på bilden för att se hela.

Bilagor

• C8796C86-0C2E-4E74-B49D-1C178BEC38F6.jpeg
    C8796C86-0C2E-4E74-B49D-1C178BEC38F6.jpeg
    127.9 KB · Besök: 36
Googlade på "modern skyscrapes besides marina", tror att typ fjärde bilden var rätt :)
Vilket företag har nyligen flyttat in i detta huvudkontor?
1617866192239.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer