[Bildgåtatråden Del 2] Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget!)

ooms

Aktiv medlem
Misstänkte det kunde vara Gbg, så googlade på ”nytt huvudkontor Göteborg”

Har lite klen tillgång på bilder just nu, men testar denna. På vilken gata parkeras det så här illa?
9C7B7F4E-91AD-496E-B82F-809581B8F754.jpeg

ooms

Aktiv medlem
ser ut som uppsala
man ser ju t.o.m. vattentornet i föregående fråga på bilden :-)

ooms

Aktiv medlem
Jag har ingen bra bild på lager just nu, så det får bli först till kvarn för den som vill slänga upp nåt!

GoranS

Aktiv medlem
Om man inte är tillräckligt mkt bergsnörd för att känna igen bergen direkt gissar jag att enklaste vägen till svaret är att försöka inse vad det Matterhornliknande berget är för berg och därifrån söka sig fram till vad det är för ort. Ett snabbt försök gav mig några förslag som var lite lika men inget som jag tyckte helt verkade stämma utseendemässigt.

Bikzz

Aktiv medlem
Himalaya, men inte sett från Islamabad....
Edit: Ursäkta att bilden blev lite sne, så kan det bli när man dricker whiskey på taket och tittar på 8000m-toppar.

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Yep, helt rätt !!
I mitten syns "The Matterhorn of Nepal", Machapuchare or the Fishtail mountain, nästan 7000 m högt och det högsta berget som aldrig bestigits.
Annapurna t.v är den första 8000m topp som klättrades, 1950. https://en.wikipedia.org/wiki/1950_French_Annapurna_expedition
Annapurna I has the greatest fatality rate of all the 14 eight-thousanders: as of March 2012, there have been 52 deaths during ascents, 191 successful ascents, and nine deaths upon descent.
So don't try it !

GoranS

Aktiv medlem
Googlade "X people" för några olika asiatiska länder X och tittade på bilderna och tog den första som kändes "bra".

Söker namnet på orten som syns på detta avfotade foto, taget av mig någon gång på yngre stenåldern.
10CACB77-6F8B-4BCC-AB2F-B730FE4A0581.jpeg

uandt

Aktiv medlem
Min fru säger Sten Sture monumentet på Kronåsen utanför uppsala. Hon tog det på fan-lite art-deco, som den Carl Milles nazisten-sök.typ

kitzblitz

Aktiv medlem
Yep, helt rätt !!
I mitten syns "The Matterhorn of Nepal", Machapuchare or the Fishtail mountain, nästan 7000 m högt och det högsta berget som aldrig bestigits.
Annapurna t.v är den första 8000m topp som klättrades, 1950. https://en.wikipedia.org/wiki/1950_French_Annapurna_expedition
Annapurna I has the greatest fatality rate of all the 14 eight-thousanders: as of March 2012, there have been 52 deaths during ascents, 191 successful ascents, and nine deaths upon descent.
So don't try it !
Finns inte det berget med i Tintin i Tibet? :-)

GoranS

Aktiv medlem
Har googlat på brandmuseum, nedlagda brandmuseum, brandtorn, röda trätorn, ... men det närmaste jag kommer till något som liknar det där är Växjö Braås brandmuseum. Såvida det inte ligger ngt ytterst oväntat på baksidan är det dock inte det.

uandt

Aktiv medlem
Helt korrekt att det inte är Växjö men fortsätt leta. Det här är inte enda bilden på nätet på det här brandmuseet

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer