[Bildgåtatråden Del 2] Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget!)

GoranS

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att det hjälper att gå igenom resorna. Det enda som utlovas är ju att upptäcktsresanden kan "peka ut riktningen mot" resmålet. Det kan betyda lite vad som helst om man applicerar ett "på spåret"-filter.

Förmodligen är det ingen obskyr upptäcktsresande. Kanske är det t.o.m. den första som i alla fall jag kommer på, James Cook. Frågan är då vad han skulle peka ut? Finns det någon staty där han pekar på något? Verkar tyvärr som det är rätt gott om statyer av Cook så det känns inte heller som någon enkelt framkomlig väg. Och han var ju runt på rätt stor del av jordklotet så det är inte heller någon enkel väg framåt.

Ser på bilden ut som det är ganska klart väder. Jag tycker det är svårt att se då bildkvaliteten är så låg hur eventuella skuggor faller men jag gissar solen kommer in från vänster i bilden. Om det vore mitt på tagen skulle bilden då vara tagen i västlig riktning. Det är ganska torrt, en del berg lite längre bort och en hygglig sandstrand. Jag gissar att det är vid ett hav vi befinner oss. Växtligheten är i stort sett omöjlig att urskilja vad den är så det ger ingen ledtråd.

JaLi

Aktiv medlem
Min tanke var väl också att det kunde vara en staty men skulle även kunna var en ort med namn efter personen. Dina ögon är bättre än mina om du kan gissa riktning.

trgis

Medlem
Det finns mycket riktigt en ytterligare ledtråd i min ledtråd. Den upptäcktsresande jag syftar på är även han mycket känd. Han är även den första som lett en hel världsomsegling.

GoranS

Aktiv medlem
Med ledtrådarna var den gjutna googlingen "Drake point" vilket gav en bild som såg vädligt lik ut.

Vilken stad är jag i?
BILD.jpeg

uandt

Aktiv medlem
Googlar ma Italien hamn och bergbana får man ju ungefär den där bilden. Det blir för lätt när vi vet att GoranS är Italofil

uandt

Aktiv medlem
Vi behöver nog hjälp här. Ungefär vad står det på den där skylten vi inte vet var det står på?

uandt

Aktiv medlem
Peer Gynt är ju en Kordes ros från trakterna av hamburg ju. Om, den nu är en trädgård på bilden....

trgis

Medlem
Killarna som först utforskade grottan lite djupare kallade en av grottsalarna för bergakungens sal.

ooms

Aktiv medlem
Killarna som först utforskade grottan lite djupare kallade en av grottsalarna för bergakungens sal.
Jo, jag googlade ”Gotland bergakungens sal” och fick några träffar på lummelundagrottorna då, dock ingen där jag kunde hitta huset på bilden...

trgis

Medlem
Tror det är en restaurang som ligger. nedanför besökscentrumet. Bilden tagen som inspiration till växthusbygge.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer