[Bildgåtatråden Del 2] Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget!)

havet

Aktiv medlem
Tidersrums kyrka är rätt, konstnären fel.

Han levde under 1900-talet, tillhörde adeln och har en blomma i namnet.

Kollade vilka som var gravsatta på kyrkogården, det enda adliga namnet jag hittade.
Då kör vi en (enligt mig) riktigt enkel. Var står jag?

Bilagor

• Bilden.jpg
    Bilden.jpg
    348.9 KB · Besök: 36

Laan84

Aktiv medlem
Var är vi, vad heter vattnet?

Bilagor

• E543E974-4E32-44AA-AE39-99287CE0C5AF.jpeg
    E543E974-4E32-44AA-AE39-99287CE0C5AF.jpeg
    552 KB · Besök: 44

GoranS

Aktiv medlem
Fast bildpostaren ska väl först ge sin välsignelse?

Dessutom är ju inte frågan om "när sattes dess förfader upp på denna plats första gången?" besvarad. Personligen är jag nog vid lite eftertanke inte jätteförtjust i dessa "tilläggsfrågor", men antingen gäller det att de ska besvaras eller så får vi a) "förbjuda" dem, eller b) säga att de är bonusfrågor som inte påverkar bedömningen av svaret.

GoranS

Aktiv medlem
Googles bildsök. Den träffar (nästan?) aldrig rätt på bilder som inte finns publicerade, men kan ibland ge lite ledtrådar. I detta fall gav den dock en exakt träff.
Ah, är dock lite kutym i tråden att vi inte använder bildsökning. Detta då man annars nästan är tvungen att posta så obskyra bilder att enda möjligheten att ta dem är att man själv varit på platsen.

Att utifrån information i bilden plocka fram ord som man sätter samman till en söksträng är dock helt OK.

GoranS

Aktiv medlem
Personligen tycker jag också det är kul om man utifrån bilden med lite klurighet och viss spekulation kan få ihop en söksträng som gör att man kan hitta platsen även utan att ha sett den tidigare (live eller på bild). Där skiljer sig dock preferenserna åt bland trådens mer frekventa besökare. Vissa föredrar såvitt jag förstår bilder som är så svåra att de kräver ledtrådar om inte någon råkar ha besökt den aktuella platsen.

MtbIte

Aktiv medlem
Måste hålla med GoranS, själva grejen med tråden är ju att man ska få fundera lite för att kunna lista ut platsen + att om alla bild googlar så finns det igentligen ingen mening med denna tråd.

Laan84

Aktiv medlem
Yepp, håller också med. Som i exemplet från Island ovan så brukar jag också få en känsla för var det skulle kunna vara, sen kolla på Google Maps, ibland hittar man, ibland inte 😁

bollens

Ny medlem
Ah, är dock lite kutym i tråden att vi inte använder bildsökning. Detta då man annars nästan är tvungen att posta så obskyra bilder att enda möjligheten att ta dem är att man själv varit på platsen.

Att utifrån information i bilden plocka fram ord som man sätter samman till en söksträng är dock helt OK.
Då har jag lärt mig det :-)
Men jag håller inte med om att det skulle behöva postas obskyra bilder. Bildsök på min bild ger tex "Klippe" som resultat, och för "Visually similar images" finns inte en enda bild som är Hornstrandir (eller i närheten). Prova gärna att bildgoogla tidigare bilder i denna tråd, så kommer du att se att du nästan aldrig får någon träff (men ibland kan man få lite idéer att söka vidare på) :-)

knaper

Aktiv medlem
Äsch, hade känslan av att det var på Island men var för lat för att kolla mot karta eller slänga iväg en gissning. :/

Personligen gillar jag landskapsbilder som kan ge ledtrådar i geologin, landskapsformerna, solljuset och postarens förmodliga resvanor. :)

mzi

Aktiv medlem
Jag hittade till Lettland, men den hade inget emblem. Det känns dock ganska Balkan på något sätt?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer