[Bildgåtatråden Del 2] Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget!)

freddag

Aktiv medlem
interiörbild
P4184331.jpg

freddag

Aktiv medlem
Det ser ut som Lappjordhytta, om nu inte alla ser likadana ut på insidan.
rätt. nu du!

och på ursprungsbilden syns både nuolja, björkliden, malmbanan, torne träsk och abiskoalpernas toppar. tjåmuhas sticker upp i mitten. och abisko ligger ju i linköping. hade jag tagit med en dal åt vänster/öster på bilden hade det varit lapporten och alldeles för lätt.

havet

Aktiv medlem
Åh, jag hade rätt på en fjällbild trots att jag aldrig varit på nåt fjäll. 👯‍♂️

Nu så. En lätt tror jag. Vad sjutton är det för klump där ute?

C14624F3-C1A7-43E7-8390-13A5F2990D7E.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
Texten på bilen indikerar Storbritannien. Inbillade mig att det skulle vara skaplig höjd på vägen så jag försökte kika på denna lista med 17 högsta vägarna i UK: https://roadcyclinguk.com/sportive/13-highest-roads-ride-uk.html Har förvisso bara snabbskummat så jag kan ha missat något men jag tyckte inte någon av de verkade passa. Den där relativt höga branten på bilden ser jag inte vid någon av de vägarna.

mzi

Aktiv medlem
Ja, vägarna här blir verkligen enfiliga bara strax efter färjeläget.

Namnet på ön räcker, men pluspoäng om ni gissar vart vi är på väg.

mzi

Aktiv medlem
Vi har ett par timmar tidigare lämnat platsen för ett känt destilleri. Men vi är på väg åt andra hållet än den här öns destilleri.

mzi

Aktiv medlem
Färjeläget på "fastlandet" (finns det något fastland, är inte allt öar?) där vi startade kan man inte resa till Skye från. Inte reguljärt i alla fall.

mzi

Aktiv medlem
Arran kanske dyker upp i en annan bild senare, men det här är närmare Skye.

mzi

Aktiv medlem
Den första skrivna källan till vikingaräder skrevs i ett kloster som grundades av munkar från platsen som vi är på väg till.

mzi

Aktiv medlem
Ja, Lindisfarne är det första ställe vi vet att vikingarna anföll. Men det ligger på fel sida av Skottland, på östkusten.

mzi

Aktiv medlem
Hur illa kan det egentligen ha varit om munkarna där till och med hade tid att släpa med sig Cutberts ben när de flydde "hals över huvud"? Och det är väldigt ensidig rapportering från den där incidenten. Fake news, säger jag.

Bikzz

Aktiv medlem
Det var tider det! Då kunde man gå ut i skogen, hugga ned några träd, bygga en båt, segla till England och hämta guld & silver.

Alcuin, a Northumbrian scholar in Charlemagne's court at the time, wrote:

Never before has such terror appeared in Britain as we have now suffered from a pagan race ... The heathens poured out the blood of saints around the altar, and trampled on the bodies of saints in the temple of God, like dung in the streets.[51]

mzi

Aktiv medlem
Ja, det var verkligen en annan tid då. Idag, om jag ser någon som bajsat på gatan så försöker jag gå runt det istället för att kliva rakt i det.

mzi

Aktiv medlem
Det stämmer Göran! Vi åkte från Oban med båt till Mull, och nu är vi på väg till Iona. Uppe på nordöstra ön så finns det ett destilleri i Tobermory, men det verkar inte vara världskänt.

GoranS

Aktiv medlem
Har inte tid att rota fram någon bild så det är fritt fram för hugade bildpostare att ta över stafettpinnen.

mzi

Aktiv medlem
Står mellan Lyckas gård (bäst namn) och Kaxholmen. Men eftersom du är där så gissar jag på Kaxholmen!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer