[Bildgåtatråden Del 2] Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget!)

freddag

Aktiv medlem
Det måste nästan vara en huemul, och då är vi nära Anderna nånstans.
det är mycket riktigt en huemul, hippocamelus. på engelska heter familjen hjortdjur "deer", men på svenska är rådjur en art och inte av huemulsläktet.

det finns två arter av huemuler. den enas utbredning är ungefär begränsad till en viss vägs sträckning.

freddag

Aktiv medlem
det gör den :) nu du.

och vi får hoppas att den mymlar mycket, för de är ganska få och utrotningshotade.

havet

Aktiv medlem
Så knyttigt.

Var är jag nu?

68C44CA2-D681-4DDE-B7A9-224830ADA7AC.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
.Jag tycker det ser ut att vara någon mjukare bergart. Island, som H. föreslog, låter troligare i mina öron.

havet

Aktiv medlem
Jag tyckte jag kände igen det, har själv gått under det, men det är snart 15 år sedan. Tur att naturen inte åldras lika fort som en själv.

Och naturen är så rå och närvarande på Island. Syner och tillstånd att bli ödmjuk inför.

H.

Aktiv medlem
I de forna öststaterna eller i en Stockholmsförort? Forntid är det iaf och parken finns inte kvar. Inte för att kommunen gjort något bättre med marken utan mest för att man inte ville ha den där.

Ytan är en typisk överskottsyta därför att man varit proaktiv vid ett tidigare bygge. Men när marken faktiskt ska tas i anspråk får man nog fråga någon myndighet om..

p3pb1564325.jpg

Var är vi?

H.

Aktiv medlem
Japp. På järnvägsbron över norrortsleden. Järnvägen har intresseyta typ 25 m åt vardera håll för att kunna expandera med fler spår så när nyexploatering ska göras måste man ta höjd för det. I detta fall med följden att de byggt en absurt bred bro där typ 2/3 av ytan inte används.

Är det gula husn i Häggvik på bild? Har det funnits en park där?
Ja, men ooms var först. Tror bilden är tagen 2007/2008 eller så. Minns inte när det byggdes eller revs, men det var nog inte jättelångt efter.

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Ja, men ooms var först. Tror bilden är tagen 2007/2008 eller så. Minns inte när det byggdes eller revs, men det var nog inte jättelångt efter.
Konstigt att jag inte kommer ihåg den. Är det den där grusplanen på smedjevägen där kommunen bara ställer upp massa skrot?

ooms

Aktiv medlem
Japp. På järnvägsbron över norrortsleden. Järnvägen har intresseyta typ 25 m åt vardera håll för att kunna expandera med fler spår så när nyexploatering ska göras måste man ta höjd för det. I detta fall med följden att de byggt en absurt bred bro där typ 2/3 av ytan inte används.
Jo, precis det jag trodde. Har man tuffat förbi där och slötittat ut genom tågfönstret i nästan 20 år så har det fastnat. Tyckte mig också känna igen gula husen och en titt på Google Maps efter kraftledningen så var jag ganska säker.
Har nog också nåt minne av cykelparken där när jag tänker efter.

Ny bild kommer lite senare.

MagerValp

Aktiv medlem
Palermo, Quattro Canti. Äntligen en bild med tillräckligt med ledtrådar för en tröging som mig.

ooms

Aktiv medlem
Palermo, Quattro Canti. Äntligen en bild med tillräckligt med ledtrådar för en tröging som mig.
Det är rätt! Om du inte varit där, vad hittade du för ledtrådar mer än italiensk nummerplåt på bilen?

Får väl också säga att Quattro Canti är en berömd korsning i Palermo, med fina fasader i samtliga fyra ”hörn”.

JojjeM

Aktiv medlem
Banff, Alberta?

Och bra nick (även om det inte låter riktigt lika tufft som Skinny puppy 🙂)

/Johan

GoranS

Aktiv medlem
Vet inte du sitter på cykeln och identifierar platser bilder är tagna på, men det är en helt korrekt identifikation. Din tur.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Vet inte du sitter på cykeln och identifierar platser bilder är tagna på, men det är en helt korrekt identifikation. Din tur.
Nästan lite trist att konstatera att man faktiskt inte satt på cykeln just nu dårå. Har varit mycket i Rudan som liten och från Handens pendeltågsstation har jag genom åren tagit tåget hem ett antal gånger när jag tokbonkat.
Självklart skulle jag svara rätt när jag inte har bilder tillgängliga. Det är fritt för vem som att lägga upp nästa bild.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer