[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

Mats65

Aktiv medlem
Jag drar till med Valdidendro (snabb Jonas Nilsson tog vm-guld i slalom i Bormio)
Nu börjar det brännas riktigt.
Men Valdidendro är lite för långt bort för att ge godkänt.
Behövs ingen exakt ort, snarare en sträcka.
Löser du den andra halvan av ledtråden också så vet du.

GoranS

Aktiv medlem
Ok, så sportthomasar: Wassberg, Fogdö, Ravelli, Magnuson, ... hm, ringer ingen klocka.

GoranS

Aktiv medlem
Bergen till vänster känns lite lika de på vägen upp till Stelvio från Bormio. Jag får dock inte ihop var det skulle vara.

Edit: Och jag får inte ihop det med resten av bilden heller.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tycker dock att det borde gå att inse vad det är för väg. Finns ju inte galet mkt asfalterade vägar runt Bormio som går i dalgångar med den typen av berg till vänster när man gissningsvis färdas österut:ish.

GoranS

Aktiv medlem
Nä, jag har kört fast. Det är uppenbarligen något jag missar men jag kommer inte på vare sig Thomas eller vad tusan det är för väg.

JariT

Medlem
Jag tycker dock att det borde gå att inse vad det är för väg. Finns ju inte galet mkt asfalterade vägar runt Bormio som går i dalgångar med den typen av berg till vänster när man gissningsvis färdas österut:ish.
Då säger jag stelvio (stelviopasset) såg att Thomas niedegger vann Stelvio marathon. Som Jonas fast tvärtom

Mats65

Aktiv medlem
Då säger jag stelvio (stelviopasset) såg att Thomas niedegger vann Stelvio marathon. Som Jonas fast tvärtom
Jag ger dig rätt, men du har fel Thomas.
Huset heter I casa cantoniera dello Stelvio och ligger på ca 1800 möh på vägen mellan Bormio och Stelviopasset. Det är en vägbom där som var stängd i maj så jag kom inte vidare upp till passet.
Thomas är Thomas de Gendt som vann Giro-etappen med mål på Stelvio 2012. Han var snabb uppför. Dvs tvärtom om mot Jonas Nilsson som var snabb nerför.
Huset idag enligt Google streetview:
2473BC9E-407D-4732-A887-2291BEAA4EC2.png

JariT

Medlem
Jag ger dig rätt, men du har fel Thomas.
Huset heter I casa cantoniera dello Stelvio och ligger på ca 1800 möh på vägen mellan Bormio och Stelviopasset. Det är en vägbom där som var stängd i maj så jag kom inte vidare upp till passet.
Thomas är Thomas de Gendt som vann Giro-etappen med mål på Stelvio 2012. Han var snabb uppför. Dvs tvärtom om mot Jonas Nilsson som var snabb nerför.
Huset idag enligt Google streetview:
Visa bilaga 525206
Helt otroligt att jag plockade den fast jag Hade fel Thomas. Bild kommer snart

Berk

Aktiv medlem
Jag hadw rätt Thomas, men lyckades inte hitta rätt Casa cantoniera även om jag letade längs hela vägen.

GoranS

Aktiv medlem
Dags att åka ner och cykla där igen så du fräschar upp minnet av hur det ser ut där.
Nja, problemet är inte uppfräschning utan jag måste åka upp den vägen. Har cyklat upp från Bormio, men vände då ungefär här:
1637703373647.png

P1050932 (Large).JPG

Och jag var ju i alla fall inne på att bergen till vänster påminde om de på vägen upp mot Stelvio.

JariT

Medlem

Bilagor

• Skärmavbild 2021-11-23 kl. 22.37.57.png
    Skärmavbild 2021-11-23 kl. 22.37.57.png
    1.8 MB · Besök: 57

Berk

Aktiv medlem
Sen är det ju inte säkert att jag plockat bilden ändå även om jag varit där. Var inte så många sidor sen jag missade Guadalest som jag cyklat förbi.

Ja, den här var riktigt lurigt. Jag trodde att bergen till vänster var mycket närmare än den var i verkligheten, som gjorde det svårt att hitta rätt. Skulle hade tittat på var Thomas de Gendt segrade, men jag letar hellre på karta och bild en på letråder och text.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, den här var riktigt lurigt. Jag trodde att bergen till vänster var mycket närmare än den var i verkligheten, som gjorde det svårt att hitta rätt. Skulle hade tittat på var Thomas de Gendt segrade, men jag letar hellre på karta och bild en på letråder och text.
Själv tycker jag det på bilden ser ut som vägen nästan går nerför efter huset. Det var en sak som gjorde mig väldigt tveksam till Stelvio.

Berk

Aktiv medlem
Själv tycker jag det på bilden ser ut som vägen nästan går nerför efter huset. Det var en sak som gjorde mig väldigt tveksam till Stelvio.

Jag trodde att den gick upp. Var också rätt säker på att det var en casa cantoniera, men det finns nästan ingen bild alls på den första på nätet. Några andra har liknande architectur, så jag trodde att jag var på rätt väg.

JariT

Medlem
Klent med gissningar på brobilden. Lägger in en till ledtråd: "Är det väster, är det öster eller ingendera eller båda"?

GoranS

Aktiv medlem
Jag trodde att den gick upp. Var också rätt säker på att det var en casa cantoniera, men det finns nästan ingen bild alls på den första på nätet. Några andra har liknande architectur, så jag trodde att jag var på rätt väg.
Får erkänna att Casa Cantoniera-begreppet var okänt för mig. Har dock läst på nu så bortsett från att vara lite förnedrande så hade bilden en visst utbildningsbieffekt. 😀

Var f.ö. uppenbarligen inte helt snett ute med min tanke "Möjligen att färgen på husresterna lite för tanken åt Italien." i mitt första inlägg angående bilden då det stod något om att just dessa hus typiskt hade en rödartad färg.

JariT

Medlem
Bra gissning, får hänvisa till den första ledtråden "För att komma hit har du troligtvis färdats i cirklar"

JariT

Medlem
Fredda har helt rätt. Mellstabron är svaret. Cirklarna jag syftade på är alla de rondeller som finns i Borlänge. Måste ändå säga att jag är imponerad av Welldions gissning. Väldigt nära

Öster och Väster gav Dalälven, sedan var broarna väldigt lika - lysena ser lite annorlunda ut på Welldions bro.

Ny bild:

Bilagor

• 20210815_162815.jpg
    20210815_162815.jpg
    935.7 KB · Besök: 39
Tänkte just att någon nog tagit sig tid att titta åt det hållet på vägen upp - visst är det Bruket i Järfälla.

weldion

Aktiv medlem
Fredda har helt rätt. Mellstabron är svaret. Cirklarna jag syftade på är alla de rondeller som finns i Borlänge. Måste ändå säga att jag är imponerad av Welldions gissning. Väldigt nära
Det blir ju första rondellen i Djurås när jag åker från mig och andra rondellen vid Dalviks. Så det blir cirklar då allt utgår väl från mig?

GoranS

Aktiv medlem
Beror ju på vilken världsbild man har - heliocentrisk, geocentrisk, egocentrisk, ... :sneaky:

F.ö. känns det som ledtråden med cirklar/rondeller i stort sett applicerar på godtycklig ort med mer än två invånare i Sverige i dag med tanke på att vägbyggarna verkar tvångsanslutna till "Svenska rondellofiler".

weldion

Aktiv medlem
Ha ha. Och du talar om dig själv i termer av att "weldion ska nu ..."!?
Man skule kunna önska det i alla fall.
En del orter sätter upp skyltar med avståndet till andra orter, t.ex. New York 9700 km, Tokyo 7800 km osv.
Själv så åker jag runt och sätter upp skyltar på dessa orter med avståndet hem till mig.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer