[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

F.ö. känns det som ledtråden med cirklar/rondeller i stort sett applicerar på godtycklig ort med mer än två invånare i Sverige i dag med tanke på att vägbyggarna verkar tvångsanslutna till "Svenska rondellofiler".
Jag tänkte att det kanske syftade på den här specifika rondellen borta vid kupolen

Bilagor

• 1637755293451.png
    1637755293451.png
    182.4 KB · Besök: 24

Berk

Aktiv medlem
F.ö. känns det som ledtråden med cirklar/rondeller i stort sett applicerar på godtycklig ort med mer än två invånare i Sverige i dag med tanke på att vägbyggarna verkar tvångsanslutna till "Svenska rondellofiler".

Jag har inte varit i jättemånga ort i Sverige, men Borlänge är riktigt jobbigt. Jag undviker Börlänge nuförtiden.

weldion

Aktiv medlem
Det är en anledning. Sen är Borlänge inte så spännande. Men missar så tyvärr att passera din fina bynn på väg till Mora.
Staden är inte så fin, men folket är faktiskt trevligt. Lättsam attityd och "det fixar vi"-mentalitet. Finns undantag förstås.

Den förra var lätt - får se om den här ger mer att bita i. Nån som gått den här trappan?

Bilagor

• CAM00385.jpg
    CAM00385.jpg
    743 KB · Besök: 41

Bikzz

Aktiv medlem
Där ser man, har inte varit där men läste om det ganska nyligen och tyckte det var likt....
Då blir det en lätt:
c7.jpg

Bikzz

Aktiv medlem
Ganska långt från Borlänge. Och i Borlänge händer det ganska sällan att man bränner upp dom som dött och sen fixar en stor fest.

Berk

Aktiv medlem
Blir det inte jobbigt att ständigt leta kanten?

Tror att dom som tänker att jorden är platt inte lämnar egen landet, så det är ingen problem.

Sen finns det folk som klagar att flygresan tog så lång tid den här gången när dom hade bokat en all-in resa till Caraïben isf Kanarier.

GoranS

Aktiv medlem
Tror att dom som tänker att jorden är platt inte lämnar egen landet, så det är ingen problem.

Sen finns det folk som klagar att flygresan tog så lång tid den här gången när dom hade bokat en all-in resa till Caraïben isf Kanarier.
Följer väl en långvarig tradition i så fall med missförstånd kring resmål. Columbus skulle ju till Indien.

Bikzz

Aktiv medlem
Hmm, för 2200 år sen så lyckades Eratosthenes att mäta Jordens omkrets med bra nogrannhet, blev bara några 100km fel... Så han hade koll !

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Alltså jag har inga problem med trådar som spårar ur, men nu kan vi väl dra tillbaka tråden i rätt riktning.
Jag har inte en susning, men nånstans i Sydostasien tror jag, så jag drar till med Surabaya enabrt för att jag tycker namnet är så kul.

Bikzz

Aktiv medlem
Tjena!

Alltså jag har inga problem med trådar som spårar ur, men nu kan vi väl dra tillbaka tråden i rätt riktning.
Jag har inte en susning, men nånstans i Sydostasien tror jag, så jag drar till med Surabaya enabrt för att jag tycker namnet är så kul.
Ganska nära.

GoranS

Aktiv medlem
Tjena!

Är för dåliga på asiatiska (eller är det till Sydamerika vi ska denna gång också?) begravningsceremonier så jag ägnar mig åt det jag är bra på - att tramsa! F.ö. har då jag diskvalificerat mig själv från att gissa genom en experimentell bildgoogling på bilden ifråga. Kan säga att googles bildgoogling var ungefär lika nollställd som jag kring vad bilden föreställer.

Kneecap

Aktiv medlem
Är för dåliga på asiatiska (eller är det till Sydamerika vi ska denna gång också?) begravningsceremonier så jag ägnar mig åt det jag är bra på - att tramsa! F.ö. har då jag diskvalificerat mig själv från att gissa genom en experimentell bildgoogling på bilden ifråga. Kan säga att googles bildgoogling var ungefär lika nollställd som jag kring vad bilden föreställer.

Tjena!

Begravningsceremoni??

dans

Aktiv medlem
Sigiriya rock temple ?
Synd att jag behövde jobba, här har man ju gått upp några gånger…
Min lankesiska kollega berättade att han brukade åka på skolresa hit. Fast på den tiden fanns inte hela räcket att hålla i, bara stolparna (titta på bilden igen och tänk “vandrande skolklass”…).

GoranS

Aktiv medlem
[Roman]
Att känna till kulturen eller att inse att det är en kremering på Bali som bilden visar skulle jag gissa är något som en ganska liten andel av befolkningen gör. Därmed skulle jag inte kalla det för en "lätt" bild.

Jag känner över huvud taget att en kategorisering av en bild såsom varandes lätt ofta är lite tveksam.

Att på förhand säga vad som är lätt (och viss mån även svårt) är i mitt tycke inte så enkelt såvida man håller sig borta från extremer såsom riksdagshuset i en standardvy eller någon godtycklig grästuva i Afrika. Allt för mycket hänger på vad man själv har för kunskaper och intressen och hur de förhåller sig till motsvarande hos de som gissar. Möjligen kan man säga att bilder med cykelanknytning förmodligen är lättare för de som hänger här än för medelsvensson. Men även där kan ju bilder på mkt kända vägar ställa till problem såsom Mats65:s bild på från vägen upp till Passo dello Stelvio igår visade.

Att i efterhand avgöra om en bild var lätt eller svår är inte heller helt enkelt som jag ser det. Visst, man kan säga att den var lätt om den knäcktes snabbt. Den typen av kategorisering är dock väldigt tveksam i mina ögon.

Jag skulle vilja definiera en lätt bild som en bild en som en relativt stor andel av de som kan tänkas gissa kan klara av att klara ut med en relativt måttlig ansträngning.

Om en person ger ett snabbt korrekt svar säger det bara att det fanns en person som raskt kunde identifiera var bilden var tagen. Kanske var detta den enda personen som över huvud taget skulle ha grejat bilden med rimlig ansträngning och att anledningen var att denna person varit på plats nyligen.

Det har förekommit i tråden att snabbt lösande lett till att bildpostaren explicit dragit slutsatsen att bilden var för enkel och, misstänker jag, ansträngt sig för att posta en svårare bild nästa gång. Ibland tror jag den upptrappningen i svårighetsgrad bara lett till ett behov av väldigt mycket ledtrådshjälp. Och även om det finns olika åsikter om hur mkt ledtrådarna ska behöva betyda för att leda rätt så tror jag de flesta ändå tycker att bilden i sig ska vara en betydande del i att leda gissarna rätt.

Omvändningen, d.v.s. att det är många personer som gissar och det tar lång tid att knäcka den, ja, då är det nog mer tydligt en svår bild.

Min poäng, och lite det som stör mig, är att om man säger att en bild är lätt och man har min tolkning av vad en lätt bild innebär och det sedan visar sig att det tar en bra stund och en hel del gissningar innan bilden är knäckt så har man implicit lagt ett nedvärderande omdöme om de som gissar. Att omvänt spekulera i att en bild kanske är svår känns mindre problematiskt tycker jag. Det värsta som kan inträffa är att någon knäcker den rask och känner sig lite duktig alt. att hen hade tur och det var en bild på en plats som hen själv besökt/sett.

Sen distorderas bedömningen i vad som är lätt och svårt förstås ytterligare via ledtrådsverksamheten. Det har förekommit bilder som jag tagit där ledtrådarna varit allt jag gått på - bilden har varit totalt ovidkommande. Om man har tur och knäcker en bild på en första ytterst kryptisk ledtråd så skulle jag inte säga att bilden är enkel.

Vad det hela i slutänden kokar ner till är att jag inte ser poängen med att säga att en bild är lätt på förhand och jag tror att en del efterhandsklassificeringar av bilder som lätta kan var tveksamma, givet att man köper min definition av vad en lätt bild är.
[/Roman]

Laan84

Aktiv medlem
Jag orkade nästan läsa hela, men bara nästan 😉

Ser fram emot nästa ”lätta” bild 👍

WSMC

Aktiv medlem
Jag brukar gilla när bildpostaren efter att ha fått ett antal felgissningar, i stället för kluriga "På spåret ledtrådar", ger en hint om att det geografiskt är långt bort, eller nära som felgissningarna är placerade.
Tex; fel kontinent, rätt sida Dalälven, rätt bergskedja osv.
På så sätt kan man zooma in mer och mer på rätt område.
Förmodligen tycker jag så här bara för att jag sällan klara en resmål på mer än 6 p. i På Spåret :giggle:
I övrigt häller jag med om andemeningen i @GoranS tidigare novell.

Kneecap

Aktiv medlem
Jag brukar gilla när bildpostaren efter att ha fått ett antal felgissningar, i stället för kluriga "På spåret ledtrådar", ger en hint om att det geografiskt är långt bort, eller nära som felgissningarna är placerade.
Tex; fel kontinent, rätt sida Dalälven, rätt bergskedja osv.
På så sätt kan man zooma in mer och mer på rätt område.
Förmodligen tycker jag så här bara för att jag sällan klara en resmål på mer än 6 p. i På Spåret :giggle:
I övrigt häller jag med om andemeningen i @GoranS tidigare novell.

Tjena!

Jag brukar försöka tänka lite på att blanda mellan ledtrådar och avstånd.
Vilket jag gjorde till min bild på sjön vid E10, som jag egentligen tycker borde plockats fortare efter jag hintat om att GoranS var väldigt nära, då det bara finns två ställen med sjö mellan E10 och Narviksbanan. Men alla tänker ju olika.

Orkar inte leta upp en ny bild just nu, så bilden är fri!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer