[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

GoranS

Aktiv medlem
Jag brukar gilla när bildpostaren efter att ha fått ett antal felgissningar, i stället för kluriga "På spåret ledtrådar", ger en hint om att det geografiskt är långt bort, eller nära som felgissningarna är placerade.
Tex; fel kontinent, rätt sida Dalälven, rätt bergskedja osv.
På så sätt kan man zooma in mer och mer på rätt område.
Förmodligen tycker jag så här bara för att jag sällan klara en resmål på mer än 6 p. i På Spåret :giggle:
I övrigt häller jag med om andemeningen i @GoranS tidigare novell.
Jag kan både hålla med och inte.

Jag är rent ut sagt skitkass på att gissa på-spåret-ledtrådar och är betydligt mer hjälpt av information i stil med "närmare än x", "rätt land", etc. Nackdelen med om man konsekvent ger den typen av direkt respons på gissningar är att det premierar att man bombar in gissningar för att på så sätt kunna utesluta mer och mer, d.v.s. man kommer bort från klurandet utifrån information i bilden och kartor, googlingsresultat, etc. och landar mer i en "brute force"-metod.

Sen är det rätt kul att tänka ut på-spåret-ledtrådar så jag kör ibland det racet men försöker i alla fall minska kryptiskheten vartefter.

Den bästa formen av ledtrådar jag egentligen tycker bäst om är sådana som inte relaterar till tidigare gissningar, som inte kräver någon form av underfundiga tolkningar utan är ren och tydlig fakta men som ger en försiktig puff i rätt riktning utan att avslöja så mkt. Ett riktigt lyckat scenario är om med några få puffar kan leda gissarna s.a. de själva landar rätt. Svårt, ja, men det tycker jag är den bästa formen av ledtrådar.

DarkMatter

Aktiv medlem
Orkar inte leta upp en ny bild just nu, så bilden är fri!

IMG_0048_dpp.JPG

Peth

Aktiv medlem
Slottet skrek ju Disney, men har inte hängt med så hade ingen aning om att en sådan nöjespark fanns i Tokyo förrän efter lite googlande.

Var befann jag mig denna fantastiska sommardag?
58CD6D6F-DAB9-4046-886F-CCD0D787B1F4.jpeg

Kneecap

Aktiv medlem
Uppenbarligen har du fotograferat fel - googling på "röd kyrka koppartak" ger Amiralitetskyrkan i Karlskrona som svar men den ser inte ut så där!

Tjena!

Alltså dina Googleskillz är inte on top just nu. 🤣
Du är markant bättre på att hitta saker i bilden som leder rätt, det är en sak som är säker.
Fortsätt googla, men hamna inte på Kungsholmen.

GoranS

Aktiv medlem
Tjena!

Alltså dina Googleskillz är inte on top just nu. 🤣
Du är markant bättre på att hitta saker i bilden som leder rätt, det är en sak som är säker.
Fortsätt googla, men hamna inte på Kungsholmen.
Trams! Jag är ofelbar. Är det inte Peth som fotograferat fel så är det fel på Googles sökalgoritm. Jag får skicka en felrapport på det efter lite nattsömn.

Synd att jag behövde jobba, här har man ju gått upp några gånger…
Min lankesiska kollega berättade att han brukade åka på skolresa hit. Fast på den tiden fanns inte hela räcket att hålla i, bara stolparna (titta på bilden igen och tänk “vandrande skolklass”…).
Vi fick instruktionen "om jättegetingarna anfaller, spela döda" - fanns mycket riktigt gigantiska bålgetingbon på klippan. Om man kombinerar det med "inget räcke" och "vandrande skolklass"... :-O

ooms

Aktiv medlem
Äh, Google? Alla känner väl igen Ulrika Eleonora?

Vad är detta för byggnad?
B1FCC4A5-40C5-47EB-95C4-CC87F29EA1B8.jpeg

ooms

Aktiv medlem
Är det den där kyrkan man ser från tåget vid Häggvik, men från andra hållet så att säga?

GoranS

Aktiv medlem
Måste vara St Eriks kyrka uppe på höjden mellan jvn och Edsviken.
1637839716899.png

Kände igen den då jag postat den i kyrkotråden (bilden ovan stulen från streetview dock) men jag mindes inte på rak arm var den fanns och hade inte tid att försöka gräva fram det ur hjärnans skrymslen.

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Är det den där kyrkan man ser från tåget vid Häggvik, men från andra hållet så att säga?
Måste vara St Eriks kyrka uppe på höjden mellan jvn och Edsviken.
Visa bilaga 525506

Kände igen den då jag postat den i kyrkotråden men jag mindes inte på rak arm var den fanns och hade inte tid att försöka gräva fram det ur hjärnans skrymslen.
Rätt säker att du varit förbi där Sollentuna sjukhus brevi är också lätt att känna igen. Det jag inte får ihop r räcket som cykeln står mot. Har de byggt en promenad under landsnoravägen?

Rätt säker att du varit förbi där Sollentuna sjukhus brevi är också lätt att känna igen. Det jag inte får ihop r räcket som cykeln står mot. Har de byggt en promenad under landsnoravägen?

uandt

Aktiv medlem
justefn. de har breddad och byggt bana där. cyklade där så gott som varje dag på väg till gymnasiet och då var det bra mycket smalare. Fina minnen från rödljuset vi landsnora kvarn. Brukade rätt ofta chansa på att inte möte och körde mot rött. Ibland gick dåligt och då var det bara till att braka in i någon av syrenerna i vägkant för att inte bli överkörd.... fina tider!

GoranS

Aktiv medlem
Ja, har cyklat förbi (utan att reflektera över vad det är för byggnad). Inte den typen av byggnader som spontant fastnar i min skalle dock. På bilden var det kyrkan samt tornet en bit till vänster som stack ut som intressanta objekt för mig om jag skulle gjort ngt mer seriöst försök att identifiera var bilden var tagen.

DarkMatter

Aktiv medlem
Tänkte att någon skulle känna igen kyrkan.
Annars syns Kista Science Tower och Scandic Victoria Tower.
Kunde nästan perfekt återskapa bilden i Google streetview och passande nog finns en cykel på nästan exakt samma plats, dock med cyklist på och färdandes i motsatt riktning.

Smogen får mig att tänka på Beijing men hittar inget lämpligt torg. Ser ut som en teater eller biograf kanske.

GoranS

Aktiv medlem
Måste vara Lysekil speedkaters som har ungdomsträning.

Skämt åsido så hade jag nog gissat på samma som .A.

MartinRF

Aktiv medlem
Ingen smog. Jag har manipulera bilden för att lyfta fram de fyra barnen. Resten av bilden är nästan monokrom.

Nej, det är inte vare sig Seoul eller Lysekil.

/Martin

Chongquin? Hittade nån artikel om en barntävling där, ser ut som att ivf ett av barnen har en nummerlapp på hjälmen :-)

MartinRF

Aktiv medlem
Rätt så.
FreddaPalmqvists inlägg valde jag att inte tolka som en gissning pga den vaga formuleringen.

Jag har varit i Beijing flera gångar men har aldrig sett röken av den berömda smogen. På sommaren har det varit varmt, fuktigt och disigt. Det här var en februaridag 2009.

De här barnen hade någon sorts coach som står i bakgrunden i bilden. Men de hade kul ändå.

/Martin

ooms

Aktiv medlem
Rätt så.
FreddaPalmqvists inlägg valde jag att inte tolka som en gissning pga den vaga formuleringen.

Jag har varit i Beijing flera gångar men har aldrig sett röken av den berömda smogen. På sommaren har det varit varmt, fuktigt och disigt. Det här var en februaridag 2009.

De här barnen hade någon sorts coach som står i bakgrunden i bilden. Men de hade kul ändå.

/Martin
Jag tror jag postat en bild fr flygplatsen tidigare i tråden. Den är tagen från terminalen och man ser knappt byggnaderna ett par hundra meter bort. Det var i oktober 2017. Värst ska det väl vara på vintern, vid en speciell typ av väder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer