[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

GoranS

Aktiv medlem
(Kryptisk?) ledtråd 3: Kvalster förtalte och därefter sammanfoga grannar, medhjälpare till hjälte från Falun såväl som värdefullt papper från vattniga marker.

GoranS

Aktiv medlem
Ledtråd 4: Gissningarna hittills har samtliga kunnat ses som både alltför höga och ungefär lagom höga.

GoranS

Aktiv medlem
Ledtråd 5: Med start vid hamn och mål nära dånande berg färdas man nära detta vatten.

ooms

Aktiv medlem
Får erkänna att det var enbart sista ledtråden som ledde rätt. Jag vet att det finns en by som heter Älvho på Orsa Finnmark, och på Google Maps såg jag att det därifrån fanns nåt som hette Myggsjö på andra sidan en större sjö/vatten. Fick dock zooma ordentligt innan Vässinjärvi dök upp som namn på vattnet. Är tydligen en kraftverksdamm, om jag förstod rätt när jag googlade efter mer info.

Så, vi prövar en flygplats igen. Observera att jag vill ha namnet på flygplatsen, inte bara stadens namn.
IMG_2865.JPG

GoranS

Aktiv medlem
Förklaring av ledtrådarna:

Ormen mä ä e men men ska inte mä
Ormen mä ä e = Ormen med ett e = Ormene
Ormen mä ä e men men ska inte mä = Ormene men men ska inte med = Ormene - men = Ore, d.v.s. Oreälven som Vässinjärvi dämmer upp.

För hundra år sen såg det väldigt annorlunda ut här
Bara för att indikera att det är en kraftverksdamm byggd under de senaste hundra åren (på 1960-talet)

Kvalster förtalte och därefter sammanfoga grannar, medhjälpare till hjälte från Falun såväl som värdefullt papper från vattniga marker
Kvalster = Or och Förtalte = sa, d.v.s. Orsa
Hjälte från Falun = Petter Northug som firade stora framgångar i skid-VM i Falun 2015. I sprintstafetten kamperade han ihop med Finn Hågen Krogh
Vattninga marker = Tusen sjöars land, d.v.s. Finland och värdefullt finskt papper är en finsk sedel vilket man förr hade för finska mark.
Sammanfogar man Finn och mark får man Finnmark
Så totalt: Orsa Finnmark!

Gissningarna hittills har samtliga kunnat ses som både alltför höga och ungefär lagom höga
Samtliga gissningar,Juvuln, Ljusnan och Suorvadammen ligger norr om Vässinjärvi, d.v.s. gissningarna var för högt upp i landet. Å andra sida, Vässinjärvi ligger på drygt 400 möh vilket är ungefär detsamma som Juvuln och Suorvadammen. Ljusnan börjar enligt wikipedia på 881 möh och rinner ut i havet, d.v.s. 0 möh så medianmässigt på ungefär samma höjd.

Med start vid hamn och mål nära dånande berg färdas man nära detta vatten
Dånade berg = Dundret. Om man följer Inlandsbanan s.a. man slutar i Gällivare som ligger nära Dundret kunde man i alla fall en gång i tiden börja i Kristinehamn. Och Inlandsbanan går genom Älvho nära Vässinjärvi.

Sök mellan sjö med mygg och ho med älv
Vässinjärvi ligger mellan Myggsjö och Älvho.

ooms

Aktiv medlem
Antar att anledningen till det är attraktiv det inte är Pudong utan istället Hongqiao? Om det är rätt så är bilden fri. Ska sova…
Stämmer att det är Shanghai-Hongqiao, den äldre flygplatsen som idag mest har inrikesflyg.

Så, då är bilden fri eftersom Laan84 ska sova!

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
ä du i Köppäbä måhända? Dalälven?

Glöm den, vet inte vad som hände och varför den inte skickades igår... :cautious:

GoranS

Aktiv medlem
Tittade först hastigt i mobilen och fick av någon anledning för mig att det gråa var snö och då var det inte så lätt. När jag fick upp den på lite större skärm så insåg jag att gråa inte var snö. Då var Col d'Izoard första tanken som dök upp i skallen. Tyvärr inte haft tillfälle att cykla den själv men sett den rätt många gånger på touren och det där landskapet är ju lite speciellt så då var det lätt.

Vilken är orten?
BILD.JPG

Senast ändrad:

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
Lurade ut att det var Valencias flagga som vajar på fortet, sen var det inte så svårt. Nu går vi på julmarknad igen, var är vi denna gång?

Bilagor

• Bild.PNG
    Bild.PNG
    527.1 KB · Besök: 39

MarcusL79

Aktiv medlem
Tog det på hotellet. Tyckte först det stod Carlyon, med hotel Carlton gav lite bättre träffar. Hittade rätt snabbt rätt och kunde säkra med spårvagnsrälsen.

Ska leta lite bara.

KungJulian

Aktiv medlem
Gissar på Lugnet, Falun.
Ja, svårare än så var det inte. Nedre delen av slutet på XCO-slingan. Det är när jag står där som jag inser att jag ska fortsätta med svetto-mtb i tighta kläder och cykla uppåt och inte dricka IPA, ha skägg, fullface och med ett obegripligt leende slänga mig nedför stenarna. Det märkligaste är att de som sen kommer farande faktiskt ser ut som mig men kör där ändå. Outgrundliga äro herrens vägar.

18T14063FotoTrons.jpg

Laan84

Aktiv medlem
Ja, svårare än så var det inte. Nedre delen av slutet på XCO-slingan. Det är när jag står där som jag inser att jag ska fortsätta med svetto-mtb i tighta kläder och cykla uppåt och inte dricka IPA, ha skägg, fullface och med ett obegripligt leende slänga mig nedför stenarna. Det märkligaste är att de som sen kommer farande faktiskt ser ut som mig men kör där ändå. Outgrundliga äro herrens vägar.

Visa bilaga 527675
Jäklar, hoppas att det gick bra för personen på bilden.

KungJulian

Aktiv medlem
Jäklar, hoppas att det gick bra för personen på bilden.
Det gjorde det. Men ambulansen fick hämta en annan herre. Första, andra, tredje varvet såg stabilt ut för många, det var under slutvarven när tröttheten är där som det började se skakigt ut och jag märkte att jag glömde andas när de passerade mig. Ja inte topp fem-folket, men för de som inte är top of the notch.

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
Det gjorde det. Men ambulansen fick hämta en annan herre. Första, andra, tredje varvet såg stabilt ut för många, det var under slutvarven när tröttheten är där som det började se skakigt ut och jag märkte att jag glömde andas när de passerade mig. Ja inte topp fem-folket, men för de som inte är top of the notch.
Själv är jag rätt trött och skakig redan på första varvet... Faluns XCO-bana är ingen lek 😅

JaLi

Aktiv medlem
Stämmer fint. Lägger till Östersund, för den som undrar var man kan hitta en Badhuspark,
Har inte varit i Östersund sen 1990, men det kändes som om det skulle kunna vara Frösön.

Pinfärsk bild, var står jag? Lite mer noggrant än bara stad.
20211209_112743.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer