[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

uandt

Aktiv medlem
Jag hittade en hårddisk med en massa bilder på! På typ sånt som vanligt folk fotar!!!

uandt

Aktiv medlem
Är det din egen eller har du varit och rotat i elektronikskroten på återvinningscentralen? :sneaky:
Min egen även om biten om elektronikskrot stämmer. Det mesta är runt 10 år gamla bilder och det är mycket foton på fulla människor som inte är så bildgåtavänligt. Men här är tex en ännu äldre från min första mobilkamera där en kyrka syns i bild (typ 4 pixlar stor). Om inte @OskarLodin lyckas klämma ur sig en bild innan 22:10 kan ni gissa på den här:

1641657671255.jpeg

weldion

Aktiv medlem
Min egen även om biten om elektronikskrot stämmer. Det mesta är runt 10 år gamla bilder och det är mycket foton på fulla människor som inte är så bildgåtavänligt. Men här är tex en ännu äldre från min första mobilkamera där en kyrka syns i bild (typ 4 pixlar stor). Om inte @OskarLodin lyckas klämma ur sig en bild innan 22:10 kan ni gissa på den här:

Visa bilaga 532092
Vänta med att lägga upp en bild till det gått 24h då.

OskarLodin

Aktiv medlem
Ursäkta mig.. vi fortsätter på skidtemat. Vart är solnedgången?
IMG_1437.png

GoranS

Aktiv medlem
Ja, inte är den här. Är becksvart på himlen utanför fönstret! :sneaky:

Någon med bättre förmåga att läsa fåpixlig text än jag kan säkert ta det på vad det står på skyltarna. Jag grejar inte att tyda det.

weldion

Aktiv medlem
Uppe i tornet på Björkberget?
Antar att du menar Björkberget, Siljansnäs. För det är i alla fall rätt.
Även kallat Naturrum Dalarna och rekommenderar ett besök för alla.
Väldigt fint ordnat med utställningar om djur, natur och geologi. Sedan så kröner de det hela med ett utkikstorn.
Är man i närheten, då skall man dit.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, det var det jag menade.

Med tanke på hemvist kändes Siljan som rimlig sjö och den tämligen smala viken gav mig orienteringen och då fanns det ungefär en höjd som var rimlig. Sen såg det ut som bilden antingen var tagen från ett torn eller vid ett stup och då jag visste att det fanns ett torn där uppe så fick det bli gissningen.

Var är denna bild tagen?
BILD.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Jaha, uandt:s bild - tagen från en höjd ovanför vad jag tror är en myr runt en mkt liten sjö, en lite större sjö en bit längre bort och gissningsvis på lägre höjd, en fyrpixlig kyrka i sannolikt vit färg och en hel del skog. Gissar att bilden är tagen åt norr mkt grovt räknat. Nä, är alldeles för dålig på den mer kuperade delen av Sverige för att ha någon gissning på denna.

uandt

Aktiv medlem
Väldigt bra bildanalys där. Hittade an annan bild på samma motiv fast tagen några km bort och 5 år senare. Det hände verkligen grejjer på kamerafronten där på 00-talet. Kyrkan har nu många fler pixlar
2010-10-02_15-16-46 (4).jpg

GoranS

Aktiv medlem
Jag kan tycka att krav på namn på cyklisten är tveksamt i en tråd som heter "Var är bilden tagen?". Det är en sak att kräva namn på byggnader eller andra saker som är statiska. Att kräva namn på sådant som normalt inte befinner sig på platsen är jag inte så förtjust i. Att identifiering av cyklisten kan vara en ledtråd till platsen är en annan sak.

Jag skulle kunna tänka mig att en väg till rätt svar är att gissa vilket loppet är, söka i startlistorna på olika upplagor och se om man hittar ngt som verkar matcha och i så fall undersöka vad den cyklisten gjorde i den upplagan av loppet. Jag gissar att cyklisten ifråga befinner sig ganska långt fram (först?) på etappen/i loppet och såvida det inte är någon utbrytningskung så borde det göra att man ganska väl kan avgränsa sökmöjligheterna. Har dock inte tid att den vägen vandra just nu ...

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Att cyklisten ligger först när bilden togs är korrekt. Att jag vill ha namnet på personen är mer som en ledtråd. Vet du ena svaret är det lätt slå upp det andra

Mats65

Aktiv medlem
Jag gissar på att det är Niki Terpstra när han vinner

Dwars door het Hageland - Aarschot​

2016.

GoranS

Aktiv medlem
Att cyklisten ligger först när bilden togs är korrekt. Att jag vill ha namnet på personen är mer som en ledtråd. Vet du ena svaret är det lätt slå upp det andra
I så fall tycker jag en rimligare formulering är något i stil med "Jag vill ha ungefärlig plats. Identifiering av cyklisten på bilden kan leda rätt."

Teoretiskt skulle ju någon kunna känna igen platsen men inte ha en susning om vem cyklisten är och avstå att svara när det explicit står att du också vill ha namnet på cyklisten.

uandt

Aktiv medlem
Jag gissar på att det är Niki Terpstra när han vinner

Dwars door het Hageland - Aarschot​

2016.
Bra att det kommer lite gissningar men den här är fel. Niki hade startnummer 34 i det loppet som väl också var ett av Jonas Ahlstrands sista?
I så fall tycker jag en rimligare formulering är något i stil med "Jag vill ha ungefärlig plats. Identifiering av cyklisten på bilden kan leda rätt."

Teoretiskt skulle ju någon kunna känna igen platsen men inte ha en susning om vem cyklisten är och avstå att svara när det explicit står att du också vill ha namnet på cyklisten.
Låt gå för det då även om identifiering om du vet platsen är busenkelt

Topp