[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

ooms

Aktiv medlem
Hm, det var ju jag som "gissade" ( = läste) rätt, ja.
Var står denna skapelse?
IMG_3997.JPG

dans

Aktiv medlem
Det stämmer! Det finns faktiskt två exemplar av David-statyn, detta är den mindre kända dom står på Piazzale Michelangelo. Den mer kända står på Piazza della Signoria.
Såg på bussen att det var Italien, och att sen googla på statyer ledde ganska snabbt rätt.

Var är vi nu då ?
80D24783-987E-4DEF-AE1F-378F2477147B.png

GoranS

Aktiv medlem
Ingen gissning än, men lite spekulationer: Jag ser ingen väg som går vidare upp åt höger vilket får mig att tro att det är en by som ligger vid "slutet av vägen" snarare än längs någon passväg. Om man ska fortsätta uteslutandet säger jag att jag inte tror på östra delen av italienska alperna.

Mats65

Aktiv medlem
Ingen gissning än, men lite spekulationer: Jag ser ingen väg som går vidare upp åt höger vilket får mig att tro att det är en by som ligger vid "slutet av vägen" snarare än längs någon passväg. Om man ska fortsätta uteslutandet säger jag att jag inte tror på östra delen av italienska alperna.
Du har både rätt och fel. Men jag säger inte mer nu, för då blir det för lätt.

GoranS

Aktiv medlem
Om man tittar på träden så växer de långt upp på sluttningen. Får mig att gissa at bergen närmast på andra sidan dalen är under 3000 m.ö.h., kanske t.o.m. under 2500 m.ö.h. I bakgrunden tycker jag mig se något annat berg sticka upp och det ser ut att kunna vara högre.

GoranS

Aktiv medlem
Skuggorna indikerar något i stil med nord-sydlig utbredning på dalen med norr åt vänster i bilden.

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
Ser faktiskt ut som att du har rätt... och jag som var där och snurrade 🤦‍♂️

GoranS

Aktiv medlem
Om det nu är rätt förstår jag också Mats65s kommentar om att han inte ville kommentera mina gissningar i detalj då det ju saknas bilväg både till och från Wengen.

Jag har nog sagt det tidigare men för tydlighets skull kan jag väl poängtera att jag inte förväntar mig kommentarer kring mitt allmänna funderande. Sånt skriver jag mest för att det ibland kan bli informationsutbyte bland bildgissarna. Om sen bildpostaren vill styra gissningarna genom att kommentera sådanaa spekulationer är det naturligtvis helt ok, men inget som jag ser som en skyldighet hos bildpostaren.

GoranS

Aktiv medlem
Tur att man inte är nerkörd i slalombloggträsket då utan förlitar sig på googles bilder. :sneaky:

GoranS

Aktiv medlem
Och du som säger att grus-cykling inte är ngt för dig! Blir du inte lite sugen när du ser den där fina vägen på din egen bild?
Måste ha varit lite skämtsamt jag sagt det i så fall. Grusvägar av hygglig kvalitet händer det att jag cyklar, även med racer. OBS! Detta är inte samma ställe där gissningsbilden är tagen.
1642674468475.png

Däremot är jag för feg för cykling över stenar och rötter.

Om det är vägen till höger som du syftar på så undrar jag dock om jag skulle vilja ge mig på den. Snittar 32% under 700 meter enligt RWGPS.

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Som belöning får du ta över stafettpinnen!

Vad tog du det på?
Jag gick igenom en lista på högt belägna skidorter i Italien. Den i Val Senales (Schnalstal) (nr 7 på listan) hade kabinbana vilket kändes passande efter ledtrådarna i bilden. Googlebilen sen efter det.

Vi fortsätter väl på alptemat då?

1642675508769.png

GoranS

Aktiv medlem
Husen får mig att tro att vi inte är i Österrike i alla fall. Mer Italien eller Schweiz men vågar inte utesluta Frankrike.

uandt

Aktiv medlem
Kanske lite för generisk alpby det här... Trots att byn ligger i ett mäkta populärt cykelområde har en GT bara avslutat etapp här en enda gång

GoranS

Aktiv medlem
Har en bakgrundsprocess gående i skallen men än så länge har den inte genererat någon specifik gissning ...

Topp