[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

uandt

Aktiv medlem
Vild chansning. Verbier?
Nej. Liftystemet sitter ihop med en mycket mer känd ort.
Edit: kanske inte mer känd än Verbier men i samma klass. Ock sen också! Hade jag haft en bild från Verbier så hade jag väl postat den för läge sen? Hög status i den här tråden är ju bilder på just Verbier. Finast är Premraff

uandt

Aktiv medlem
Eftersom jag som ni kanske alla vet inte stavar så bra så inbillade jag mig länge att en Saint Etienne skiva var döpt efter ett känt bergspass några km bort från där bilden togs

GoranS

Aktiv medlem
Rotade först runt i en massa franska skidorter utan att hitta ngn vy som stämde ens hyggligt nog för en gissning. Var även och kikade i västra Italien, bl.a. Sestriere och några kringliggande byar men hittade inget.

När ledtråden om skivan kom gav en titt i diskografin för Saint Etienne gav att de givit ut en skiva med titeln Finisterre. Var rätt säker på att passet då var Colle delle Finestre.

Sen hamnade jag i lite bryderier då jag tolkade "några km" för snålt och inte fick ihop det med en by inom säg 5 km från passet som liftsystemsmässigt skulle sitta ihop med någon känd skidort. Jag hittade en by Fenestrelle nere i dalen söder om passet och började fundera på om det fanns något bergspass uppkallat efter byn. Så jag letade lite efter det även om det kändes konstigt att ett sådant pass skulle kallas känt. Jag har kikat lite för mkt på bergspass för att tycka att om det ska kallas känt och ligga i den delen av världen borde jag åtminstone ha hört talas om det.

När jag gett upp letandet i närheten av Finestre-passet blev strategin att titta på skidorter i någon form av närhet till passet och då landade jag åter i Sestriere och såg då att Sauze d'Oulx var sammankopplad med den byn via liftsystem och bergsformationerna jag såg i google streetview påminde kraftigt om de på bilden.

Var är denna bild tagen? Namnet på byn kan vara ett lämpligt svar.
BILD.JPG

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Som ledtråd kan sägas att byn som ses på den andra bilden, om jag fattat det rätt, inte är helt okänd för mountainbikecyklister.

GoranS

Aktiv medlem
Sista ledtråden idag. Bild tagen ytterligare 16 min tidigare, d.v.s. en halvtimme innan den första bilden.
BILD.JPG

JaLi

Aktiv medlem
Tillägg: Byn verkar heta Sospel
Edit: städfirman i det röda huset har iallafall adress:
4 Col Saint Jean, 06380 Sospel, Frankrike

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Tillägg: Byn verkar heta Sospel
Edit: städfirman i det röda huset har iallafall adress:
4 Col Saint Jean, 06380 Sospel, Frankrike
Egentligen är det ju "fusk" att skriva två olika gissningar, Col de Braus (fel) och Col St-Jean (rätt), men låt gå då. Din tur.

Mats65

Aktiv medlem
Jag tror att det är i Norge men har ingen aning om var. Sökning på paragliding i Norge gör att jag gissar på Aurland.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Eftersom det inte var i alperna så var det ju bara att börja googla olika bergsmassiven + paragliding. Blev en stunds scrollande innan jag hitta något som var likt nog.

Jag tror inte att någon plockar den utan ledtråd, så jag slänger i väg en. Min son som är typ mitt i bilden är ungefär på samma höjd som Ida. Inte allt för långt ifrån så finns anknytning till en sevärdhet pröjsas av Hugh Hefner.

IMG_20180526_162009730_HDR.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Ida skulle kunna vara berget på Kreta, men då skulle det vara 2400-2500 möh. Är verkligen växtligheten så lummig på den höjden? Hugh Hefner-ledtråden kräver googling för att jag ska ha någon chans ...

Kneecap

Aktiv medlem
Ida skulle kunna vara berget på Kreta, men då skulle det vara 2400-2500 möh. Är verkligen växtligheten så lummig på den höjden? Hugh Hefner-ledtråden kräver googling för att jag ska ha någon chans ...

Tjena!

Nej, har inget med Kreta att göra. Vi är snarare runt 140 meter över havet, min son är då runt 152 möh. Så kanske lite högre än Ida.

Cujo

Aktiv medlem
Ida kunde ju se Mariannelund från sin plats i flaggstolpen, och klättring plus klippa plus mariannelund ger Trollevägga?

Kneecap

Aktiv medlem
Ida kunde ju se Mariannelund från sin plats i flaggstolpen, och klättring plus klippa plus mariannelund ger Trollevägga?

Tjena!

Helt rätt! Kanske skulle börjar med lurigare ledtråd.
Hugh Hefner ledtråden var lite klurigare, han betalade renoveringen av Hollywood skylten. Hollywood = Filmstad. Precis där man svänger in till Trollevägga, i Mariannelund, så ligger Filmbyn som är nått slags museum/upplevelse om Astrids filmer.

Cujo

Aktiv medlem
Ja, Hefnerreferensen var lite lurigare!

Var är jag på vinterpromenad?
31C4D4A7-D4D1-4E97-A53B-9441FAF4529E.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
Jag skulle nästan drista mig till att kalla "HH-ledtråden" för ett villospår. :sneaky:

Laan84

Aktiv medlem
Var kan det här vara?

Bilagor

• B437DA02-09A5-45FE-B548-5E278F5F8518.jpeg
    B437DA02-09A5-45FE-B548-5E278F5F8518.jpeg
    67.1 KB · Besök: 51

Laan84

Aktiv medlem
För tråkig bild eller för svårt att identifiera plats?
Finns en förhållandevis stor byggnad bakom mig och sjön är också stor.

GoranS

Aktiv medlem
Jag känner inte igen platsen och ser inget ovanligt i den som jag kan googla på. En strand med några öar utanför begränsar inte sökrymden så kraftigt i detta land (utgår från att vi är i Sverige). Har därmed tyvärr svårt att producera något vettigt i gissningsväg. Till saken hör kanske också att jag verkligen inte är ngn strandperson.

Laan84

Aktiv medlem
Jag känner inte igen platsen och ser inget ovanligt i den som jag kan googla på. En strand med några öar utanför begränsar inte sökrymden så kraftigt i detta land (utgår från att vi är i Sverige). Har därmed tyvärr svårt att producera något vettigt i gissningsväg. Till saken hör kanske också att jag verkligen inte är ngn strandperson.
Stor sjö och stor byggnad begränsar rätt så mycket. Byggnade har förekommit flitigt på tv-program som jag inte ser på.

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle gissa på Mälåren, men har ingen aning om byggnaden.

Topp