[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

GoranS

Aktiv medlem
Pratet om sägen och plats med annat namn än det verkliga gjorde att en tanke på Afrodites klippa ploppade upp i mitt huvud. Har sett den i verkligheten. Om jag minns rätt dock bara uppifrån vägen och för 40 år sedan så minnet av hur den såg ut var i bästa fall dimmigt.

Var finns denna text att läsa? Namnet på huset kan t.ex. vara ett lämpligt svar.
BILD.jpg

geologen

Aktiv medlem
Har inte en aning om var den skylten kan sitta. Men oerhört slarvig, eller klantig, skyltmakare, som gjort radbrytet mitt i Cadel Evans namn...

Berk

Aktiv medlem
Har inte en aning om var den skylten kan sitta. Men oerhört slarvig, eller klantig, skyltmakare, som gjort radbrytet mitt i Cadel Evans namn...

Dessutom första fem råd och sista råd förnamn-efternamn och alla andra efternamn först. Och Cadel Evans är med två gånger.

GoranS

Aktiv medlem
Drar till med Sicilien i hopp om att det finns en koppling till att girot är där nu.

GoranS

Aktiv medlem
OK, den gissningen var noll kunskap inblandad i och bara baserad på att det skulle vara nära Korsika och .A. hunnit "knycka" Sardinien.

För denna bild vill jag ha svaret inom några meter:
BILD.JPG

DeLiQ

Aktiv medlem
Då fortsätter vi i bergsmiljö. Var finns denna galleria?
Namnet på någon av byarna före/efter räcker.
IMG_0991.JPG

geologen

Aktiv medlem
Pust! Svår. Jag vet land, och ganska säker på ungefär var, men det måste finnas hundratals, kanske tusentals, snarlika i landet. Dessa halvtunnlar verkar inte heller namnges, så det går inte att söka mer specifikt. Verkar inte ens finnas ett ord för det på landets språk.
Har väl sökt av några hundra mil vägar nu, men inte sett denna än.

GoranS

Aktiv medlem
Jag gissar att du står vid kurva 47 på vägen upp mot Passo dello Stelvio, mellan Gomagoi och Trafoi.

DeLiQ

Aktiv medlem
Pust! Svår. Jag vet land, och ganska säker på ungefär var, men det måste finnas hundratals, kanske tusentals, snarlika i landet. Dessa halvtunnlar verkar inte heller namnges, så det går inte att söka mer specifikt. Verkar inte ens finnas ett ord för det på landets språk.
Har väl sökt av några hundra mil vägar nu, men inte sett denna än.
Jag gissar att många happyiter har cyklat upp till Stelviopasset, så några borde ha kunnat plockat det om inte GoranS hade.

GoranS

Aktiv medlem
Nej, tog inte så lång stund. Skylten sa mig att det var Italien och ganska omgående dök tanken upp att det skulle vara gallerian innan det börjar branta till på vägen upp mot Stelvio. Dubbelcheckade faktiskt i streetviewen och då längden på galleriet stämde så var jag rätt säker. Har väl cyklat genom den fyra gånger uppför och två gånger utför så det hade ju varit lite pinsamt om jag inte grejat den.

Var är denna bild tagen?
BILD.JPG

geologen

Aktiv medlem
Jag gissar att många happyiter har cyklat upp till Stelviopasset, så några borde ha kunnat plockat det om inte GoranS hade.
Ja, det verkar vara ett genomgående tema i tråden, att om man inte cyklat i de riktiga bergen i kontinentala Europa, då har man inte så stora chanser.

Nåja, jag ser att jag bara var ca två mil bort som närmast där jag letade. Hade ändå varit bra poäng i Geoguessr... :D

Senast ändrad:

JariT

Aktiv medlem
Nej, tog inte så lång stund. Skylten sa mig att det var Italien och ganska omgående dök tanken upp att det skulle vara gallerian innan det börjar branta till på vägen upp mot Stelvio. Dubbelcheckade faktiskt i streetviewen och då längden på galleriet stämde så var jag rätt säker. Har väl cyklat genom den fyra gånger uppför och två gånger utför så det hade ju varit lite pinsamt om jag inte grejat den.

Var är denna bild tagen?
Visa bilaga 554859
À real Soviet mosaic (om nu någon förstår den referensen)

GoranS

Aktiv medlem
Ja, det verkar vara ett genomgående tema i tråden, att om man inte cyklat i de riktiga bergen i kontinentala Europa, då har man inte så stora chanser.
Det där var väl en överdrift ändå. Om vi t.ex. går tillbaka lite och tittar på sidan 200-203 så var bilderna från:

Uppsala
Alicante
San Marino
Santander
Lecce
Frognersetern
Gran Canaria
Alcudia, Mallorca
Baveno, Lago Maggiore
Stensjön, Tyresta nationalpark
Allianz Arena, Nice
Nattklubben Patricia, Stockholm
Makarska, Kroatien
Taganana, Teneriffa
Eilean Musdile, Skottland
Helsingfors
Tänndalen
Scandic hotell, Stockholm
Susak, Kroatien
Öland
Tuna-Hästberg, Dalarna
Montelupone, Marche, Italien
Turin
Södra Möckleby
Aruba
Visingsö
La Palma, Kanarieöarna
St Rödskär

Möjligen kan man klassa San Marino och Montelupone som bergscyklingsbilder från kontinentala Europa. San Marino är dock ett rätt stort allmänt tuirstmål. Och Montelupone-bilden var på ett monument snarare än backen.

Mitt intryck är att det går lite i vågor var bilder som postas är tagna. Ibland kommer det en drös med för mig anonyma bilder från svenska fjällvärlden eller skärgårdsmiljöer på västkusten. Då får jag ligga lågt om jag inte kan hitta något googlingsbart i bilderna och ge de med lokalkunskaper chansen att briljera.

Sen tror jag att det är lätt att man ibland är lite för snabb i att döma ut sina chanser till att ta bilderna. Visst, vissa är svåra om man inte varit på platsen, men när man låter det sjunka in kommer man inte sällan på något som man kan använda i bilden. Exempelvis dömde du ju ut bilden jag postade på byn strax utanför Bolzano som att det finns "sjuttielva biljoner kvintiljoner nästan identiska dalgångar i Alperna" bara för att lite senare komma fram till att det var Dolomiterna och i ungefär vilken riktning bilden var tagen.

geologen

Aktiv medlem
"sjuttielva biljoner kvintiljoner nästan identiska dalgångar i Alperna" bara för att lite senare komma fram till att det var Dolomiterna och i ungefär vilken riktning bilden var tagen.
Men ändå var jag inte ens nära där. Regionen, ja, men förmodligen tiotals mil fel.

Och riktningen gavs ju av solpanelerna och parabolantennerna. Helt oberoende av hur landskapet såg ut.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Men ändå var jag inte ens nära där. Regionen, ja, men förmodligen tiotals mil fel.
Det visar dock att din första reaktion med hur många dalar som helst och "vilket av de sex länderna det är vågar jag inte ens gissa" var förhastad. Du kunde suga ut mer information ur bilden än vad du först trodde.

Hade du sedan fått lite mer tid att reflektera så kan jag mycket väl tänka mig att du gjort samma observation som Berk, nämligen att det nere i dalen på bilden fanns en ort som med alpmått är ovanligt stor. Om man tittar på antalet större orter som ligger i dalar i Dolomiterna så finns det inte så många att välja på.

Min tanke med bilden var f.ö. just att man skulle kunna kolla större städer i dalgångar i Alperna och då är Bolzano i alla fall på topp-10-listan, och utesluter man sådana som ligger på randen är den nog på topp-5-lista i befolkning. Och de som ligger före kan man ganska snabbt utesluta genom att titta på några bilder och/eller topologisk karta.

GoranS

Aktiv medlem
Lite mer allmänt tror jag att man får acceptera att vissa bilder kräver andra förkunskaper än man själv har. Jag minns att jag reagerade med viss frustration inledningsvis när det efter att jag väckte liv i tråden efter några års dvala dök upp bilder som jag uppfattade som "omöjliga". Numera ser jag det mer som att det helt enkelt finns bilder som inte passar min hjärna.

Ibland skriver jag ner de observationer jag kan göra även om jag inte kan producera någon gissning. Tanken är dels att det som bildpostare ibland kan vara enklare att "puffa i rätt riktning" om man har något att utgå från, även om detta inte är en konkret gissning. Dels är tanken att andra gissare kanske gör andra observationer och att man kan knäcka bilden med gemensamma krafter.

GoranS

Aktiv medlem
Slutligen så är det inte helt enkelt att slänga upp bra bilder, i synnerhet när man varit med i tråden ett tag och bildförrådet börjar tryta. Då kan det bli att vissa bilder blir svåra. Jag har dock mer och mer börjat tänka på att jag vill se en väg som med rimlig ansträngning och under inte alltför konstiga antaganden/gissningar leder rätt innan jag postar en bild.

geologen

Aktiv medlem
Det visar dock att din första reaktion med hur många dalar som helst och "vilket av de sex länderna det är vågar jag inte ens gissa" var förhastad. Du kunde suga ut mer information ur bilden än vad du först trodde.

Hade du sedan fått lite mer tid att reflektera så kan jag mycket väl tänka mig att du gjort samma observation som Berk, nämligen att det nere i dalen på bilden fanns en ort som med alpmått är ovanligt stor. Om man tittar på antalet större orter som ligger i dalar i Dolomiterna så finns det inte så många att välja på.

Min tanke med bilden var f.ö. just att man skulle kunna kolla större städer i dalgångar i Alperna och då är Bolzano i alla fall på topp-10-listan, och utesluter man sådana som ligger på randen är den nog på topp-5-lista i befolkning. Och de som ligger före kan man ganska snabbt utesluta genom att titta på några bilder och/eller topologisk karta.
Jag tyckte inte det såg ut som nån stor ort, mer som en dalgång med många små byar. Samtidigt är det väl 50-60 miljoner människor i Italien, så även en liten by kan se ut som en storstad antar jag. Och oavsett finns det ju många större orter uppe bland bergen. Så vilken av alla dussintals det var kände jag var bortom mitt tålamod. Det hade nog tagit många timmar till att leta igenom alla.

Men visst, så klart krävs det lokalkännedom ibland. Jag har aldrig rest söder om Köln, och kommer aldrig göra det i framtiden heller, så Italien, Spanien och alla dessa andra cykelländer kommer för alltid vara "okända" för mig.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tyckte inte det såg ut som nån stor ort, mer som en dalgång med många små byar. Samtidigt är det väl 50-60 miljoner människor i Italien, så även en liten by kan se ut som en storstad antar jag. Och oavsett finns det ju många större orter uppe bland bergen. Så vilken av alla dussintals det var kände jag var bortom mitt tålamod. Det hade nog tagit många timmar till att leta igenom alla.

Men visst, så klart krävs det lokalkännedom ibland. Jag har aldrig rest söder om Köln, och kommer aldrig göra det i framtiden heller, så Italien, Spanien och alla dessa andra cykelländer kommer för alltid vara "okända" för mig.
Visst, det kräver ju någon form av förkunskap att identifiera att det är en med alpmått ovanligt stor ort. Det var ju dock bevisligen inte omöjligt då Berk skrev "jag hade redan sett att det finns en orimligt stor by lite lägre ner" när jag tipsade om att man inte skulle fokusera på byn jag var i.

Om man har identifierat att bilden var från Dolomiterna och tittar på de största orterna behöver man bara gå till nummer 2 på listan innan man dyker på Bolzano.

Problemet är att om man bara ska använda bilder som alla potentiella gissare kan identifiera ledtrådarna i blir det väldigt få bilder som funkar.

Om man tar bilden som var tagen vid Varbergs fästning som du plockade, i mina ögon väldigt imponerande, så kände jag mig ärligt talat chanslös på den. Jag såg en gräsmatta, ett träd och jag trodde att det var västkusten. Jag hade väsentligen varit tvungen att gå igenom hela västkusten och hoppas att streetview/satellitbild skulle ha tillräcklig täckning/upplösning för att jag skulle hitta rätt. Du hade istället mer kunskaper och kunde därmed hitta en effektivare väg till svaret än vad jag kunde.

Olika bilder, olika förkunskaper, olika jobbiga vägar till svaret.

GoranS

Aktiv medlem
Och riktningen gavs ju av solpanelerna och parabolantennerna. Helt oberoende av hur landskapet såg ut.
Det var väl smart att utnyttja den informationen när skuggorna i bilden var svårtydda. Riktningen gav viss information som gjorde att dalar som går i rent nord-sydlig riktning inte var aktuella. Att utnyttja flera informationskällor och därigenom skära bort svarsalternativ känns som en allmän metodik i denna tråd. Att det inte har med landskapet att göra tycker jag inte är något fel.

WSMC

Aktiv medlem
Så vilken av alla dussintals det var kände jag var bortom mitt tålamod. Det hade nog tagit många timmar till att leta igenom alla.
"Har väl sökt av några hundra mil vägar nu, men inte sett denna än."

Lite tålamod verkar du besitta tycker jag nog :giggle:

GoranS

Aktiv medlem
Om vi kanske skulle gå tillbaka till senaste bilden. Med mindre än att JariT:s, för mig, kryptiska kommentar var en gissning är det ingen som gissat på den hittills. Denna bild är ju inte relaterad till bergscykling, i alla fall inte på något för mig känt sätt.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer