[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

kaxe

Aktiv medlem
Vad heter byn?
F8DC09BD-3FCF-4D9F-98D1-147B81A50A57.jpeg

NAnders

Aktiv medlem
Jag har försökt söka efter bilder på kyrkor med trappgavlar men hittar ingen som uppfyller alla kriterierna:
- plåttak (de flesta har tegeltak)
- torntaket orienterat i samma riktning som långhusets tak
- trappgavel på långhuset
- fem fönster på långhuset (de flesta har färre)
- en utbyggnad för koret

Jag har också kollat i Google Earth på större tätorter (vi ser flerbostadshus i både två och tre våningar) i Skånes skogsbygder, gärna mot någon av höjdsträckningarna. Fotot är nog taget ungefär i riktning norr.

Men är det ens i Skåne?

JaLi

Aktiv medlem
Har också letat skånska kyrkor, inte hitta nån med rätt typ och antal tak. Finns å andra sidan nästan 500 kyrkor att välja på. Om det nu skulle var skåne.

JaLi

Aktiv medlem
Den har jag spanat på men förkastat för att tornet är "prickigt" då en massa stenar inte är kalkade. Såg inte detta i frågebilden.

GoranS

Aktiv medlem
Första tanken var Cinque Terre, men vare sig växtlighet eller klippa kändes vid närmare anblick rätt för det. Mindes sen att du postat någon bild från Mallis tidigare. Vyn inte kändes bekant så jag filtrerade bort ställen jag besökt på ön. Mindes att jag sett en väg ner till Port de Valdemossa diskuteras och spontant kändes det som rimlig höjdskillnad ner till havet. En koll i streetviewen bekräftade min misstanke.

Testar denna bild.
BILD.JPG

Mats65

Aktiv medlem
Gissar på att bilden är tagen i Gibraltar och man ser Marocko på andra sidan sundet.

GoranS

Aktiv medlem
Tjena!

Plaza Mayor i Madrid.
Det är helt korrekt.

Angående hanek082:s julmarknadsspekulation är jag inte helt säker på om spanjorerna har någon annan marknad än julmarknad vid den tiden. Bilden är dock tagen ett par veckor innan jul så jag ska inte utesluta att det var någon sorts julmarknad.

Kneecap

Aktiv medlem
Det är helt korrekt.

Angående hanek082:s julmarknadsspekulation är jag inte helt säker på om spanjorerna har någon annan marknad än julmarknad vid den tiden. Bilden är dock tagen ett par veckor innan jul så jag ska inte utesluta att det var någon sorts julmarknad.

Tjena!

Var inte svårare än att googla "Plaza red buildings".

DSC_5536.jpg

ooms

Aktiv medlem
Det är helt korrekt.

Då är det med största sannolikhet julmarknad. Både i Tyskland och Frankrike iaf pågår ju julmarknaderna dagligen fr mitten/slutet av november till julafton.

oJsan

Aktiv medlem
Eller Björnänge eller Åresjön.. beroende på vad du är ute efter :)

Kneecap

Aktiv medlem
Eller Björnänge eller Åresjön.. beroende på vad du är ute efter :)

Tjena!

Åreskutan är helt rätt, tråden heter ju faktiskt "Var är bilden tagen?", inte "Vad syns på bilden?".
Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att fråga vad som syns ibland då man kanske tar kort på en by men står nånstans där det inte ens finns ett namn.

GoranS

Aktiv medlem
Jag håller med. Svar som korrekt beskriver var bilden är tagen är alltid OK, t.ex. om man pekar ut bildtagningspositionen på en karta, anger koordinater eller dylikt. Sen kan bildpostaren för att förenkla godkänna andra typer av svar, t.ex. vad det är för sjö, berg, byggnad, etc. som syns på bilden även om man stod en bit därifrån när man tog bilden.

GoranS

Aktiv medlem
Verkar ju vara lite av en teknikalitet där bilden är tagen i Barcelonas "Metropolitan area" men inte i staden Barcelona.

DarkMatter

Aktiv medlem
Byggnaden heter (eller är) i alla fall "Hotel Porta Fira".
Den har adressen Pl. d'Europa, 45, 08908 L'Hospitalet de Llobregat, Barcelona, Spanien.
Allt enligt Google.

Den ligger här: https://goo.gl/maps/jYAS2o9yShfyL9W17.

Kanske är svaret som sökts Sants-Montjuїc? Vet inte vad det är exakt men verkar vara det området.

Edit: Enligt Wikipedia är Sants-Montjuїc ett distrikt i staden Barcelona.

oJsan

Aktiv medlem
Byggnaden heter (eller är) i alla fall "Hotel Porta Fira".
Den har adressen Pl. d'Europa, 45, 08908 L'Hospitalet de Llobregat, Barcelona, Spanien.
Allt enligt Google.

Den ligger här: https://goo.gl/maps/jYAS2o9yShfyL9W17.

Kanske är svaret som sökts Sants-Montjuїc? Vet inte vad det är exakt men verkar vara det området.

Edit: Enligt Wikipedia är Sants-Montjuїc ett distrikt i staden Barcelona.
Staden jag sökte var L'Hospitalet de Llobregat vilket är Kataloniens näst största stad även om den nästan flyter ihop med Barcelona. Jag kanske krånglade till det för mycket, så jag ger dig rätt @DarkMatter 🙂

GoranS

Aktiv medlem
Ja, anger man adressen så tycker jag tveklöst man har identifierat var bilden är tagen.

Om man ska ta på sig paragrafryttarglasögonen skulle jag säga att redan JaLi:s svar är "good enough" då (väl?) Porta Fira Towers och med kopplingen till Barcelona klart och unikt pekar ut platsen. Som sagts ovan är ju det viktiga identifiering av platsen och bildpostarens instruktioner ska ses som förenklingar som underlättar, inte som krav som försvårar för gissarna att hamna rätt.

Hur som, jag tycker att DarkMatter förtjänar att ta nästa bild.

Topp