[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

DarkMatter

Aktiv medlem
Staden jag sökte var L'Hospitalet de Llobregat vilket är Kataloniens näst största stad även om den nästan flyter ihop med Barcelona. Jag kanske krånglade till det för mycket, så jag ger dig rätt @DarkMatter 🙂

Hur som, jag tycker att DarkMatter förtjänar att ta nästa bild.

Fast jag hade ju fel ser jag nu. (är det ingen som granskar mina inlägg??).
Det ligger inte alls i Sants-Montjuїc som jag skrev (för jag såg fel på kartan).
Visserligen fick jag med rätt stad i mitt andra svar men JaLi gav ju ett svar som identifierade platsen innan jag gjorde det.

Eftersom jag ändå inte har någon värdig bild redo tycker jag att @JaLi kan få denna (eller lämna den fri).

DarkMatter

Aktiv medlem
Som sagts ovan är ju det viktiga identifiering av platsen och bildpostarens instruktioner ska ses som förenklingar som underlättar, inte som krav som försvårar för gissarna att hamna rätt.
Delar annars denna tolkning av reglerna. Har man hittat rätt plats så har man rätt svar. Tilläggsfrågor bör användas för att tillåta mindre exakta svar också.

GoranS

Aktiv medlem
Delar annars denna tolkning av reglerna. Har man hittat rätt plats så har man rätt svar. Tilläggsfrågor bör användas för att tillåta mindre exakta svar också.
Precis. Du gav adressen, vilket med all rimlighet är en tillräckligt exakt identifiering av platsen. Att du sedan råkar ange "metadata" (stadsnamnet) fel är i sammanhanget ointressant.

Däremot tycker jag att oJsan har rätt att underkänna Barcelona som svar, även om det i någon mening är lite av en gråzon då det ju finns viss luddighet i begreppet stad. T.ex. pratar man ju ibland om "metropolitan area" när man diskuterar de största städerna och byggnaderna i denna bildgåta ligger ju inom Barcelonas metropolitan area. Å andra sidan skulle jag inte protesterat om Barcelona godkänts med lite tänjande på "rättningsmallen".

oJsan

Aktiv medlem
Ja det blev lite luddigt av allt det här... När jag tänkte om så var det @DarkMatter s första svar jag godkände, brydde mig inte ens om att kolla det där ortsnamnet i det andra svaret. :)

DarkMatter

Aktiv medlem
Det var en lite knepig fråga såklart men bedömningen tycker jag var ganska klar.

Mitt första svar, "Barcelona" var ju fel stad och därmed lite för brett. Käns lite som att svara "Stockholms län" när svaret borde varit "Sundbyberg". Tekniskt sett rätt del av världen men knappast ID på en specifik plats.

JaLi svarade å andra sidan med byggnadens namn som jag skulle anse tillräckligt specifikt.

Hur som helst en intressant geografilektion 🙂

NiclasY

Aktiv medlem
Jag hugger. Kyla, var?
IMG_3523.JPG

rouster

Aktiv medlem
Vart står jag och tar den här bilden? Bonuspoäng om man vet vad asfalten till vänster var till för från början.

IMG_20160927_073717.jpg

WSMC

Aktiv medlem
Har tyvärr ingen bra gissning på bilden.
Men på bonusfrågan, svarar jag flygfält.

GoranS

Aktiv medlem
Ah, skönt att den knäcktes raskt. Jag var helt på villovägar och det hade nog tagit mig en bra stund att komma ens till rätt land.

ooms

Aktiv medlem
Fick lite hjälp av att WSMC skrev flygfält, sedan såg jag lite kranar och annat i horisonten som skulle kunna vara Gbg, och när bildpostaren dessutom är fr Gbg så var det värt att chansa.

Var hittar man denna skapelse?
IMGP1352.JPG

ooms

Aktiv medlem
Såg grekiskt ut, så sökte först på fyr Rhodos stad resp Korfu stad där jag varit för länge sedan, men det stämde inte. Längre ner i listan hittade jag dock en bild som påminde om denna, som visade sig vara venetianska fyren i Chania.

Vilken stad?
InkedInkedInkedIMGP0551_LI.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Försöker lura lite på riktningen. Ljuset indikerar tidigt eller sent på dagen. Spontant gissar jag det senare. Gör att vänster i bilden bör svara hyggligt mot väster. Om man spekulerar att det är ett vatten som rinner ut i havet är det frågan om vattnet rinner mot eller ifrån fotografen sett i bildriktningen. Jag gissar mot. Då skulle det grovt handla om en ort som ligger på en sydkust.

Kan inte riktigt förklara varför men jag får lite Portugal-vibbar. Har för mig att du postat någon bild från det landet tidigare men jag tror inte det var från sydkusten. Hittar inte heller något som verkar passa där.

Hm, får nog fundera lite mer ...

.A.

Aktiv medlem
Ser ut som välordnad vänstertrafik. Äldre hus av trä, inga fancy båtar. Turistbåtar av ovanlig karaktär. Modern hängbro. Ev skumt alfabet på närmsta turist(?)båten.

ooms

Aktiv medlem
Försöker lura lite på riktningen. Ljuset indikerar tidigt eller sent på dagen. Spontant gissar jag det senare. Gör att vänster i bilden bör svara hyggligt mot väster. Om man spekulerar att det är ett vatten som rinner ut i havet är det frågan om vattnet rinner mot eller ifrån fotografen sett i bildriktningen. Jag gissar mot. Då skulle det grovt handla om en ort som ligger på en sydkust.

Kan inte riktigt förklara varför men jag får lite Portugal-vibbar. Har för mig att du postat någon bild från det landet tidigare men jag tror inte det var från sydkusten. Hittar inte heller något som verkar passa där.

Hm, får nog fundera lite mer ...
Kan väl säga att du är rätt ute med dina vibbar iaf…

GoranS

Aktiv medlem
Lite väl uppenbar ledtråd tycker jag. Avvaktar dock att ge svaret så att andra får en chans att gissa också.

Köp & Sälj

Topp