[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

Bsk

Aktiv medlem
Angående ankaret så var det uppenbart ingen fiffig bild men som jag minns det så är det placerat längs strandpromenaden som finns där.

Såg det i samband med någon konferens där men det var några år sen så minnet kan svikta.

Mats65

Aktiv medlem
Har inte varit där men det kändes som att det var i Göteborgstrakten så jag kollade på kartan vilka surfspots som jag vet namnet på som kan vara bra på nordväst. Såg att det fanns en småbåtshamn där också.

Fortsätter på surfspåret.
Var någonstans?
IMG_2810.JPG

GoranS

Aktiv medlem
Enda surfingstället jag känner till på rak arm i Sverige är Torö så jag säger det utan att på något sätt försökt undersöka om det är rimligt med tanke på bilden.

GoranS

Aktiv medlem
Testar denna. Jag påminner om att det är var bilden är tagen som söks, inte vad som syns på bilden. Jag kommer dock att vara generös vad gäller bedömningen av plats då det är svårt att utifrån bilden bestämma med någon högre noggrannhet.
BILD.JPG

geologen

Aktiv medlem
Vilken stad befann jag mig i när jag tog bilden av en solnedgång?
Ledtråd: Detta är staden som ofta får representera landet.

1654864427968.png

GoranS

Aktiv medlem
Smart tänkt, men inte rätt. Man ska också veta att det sydligaste jag varit i världen är Köln, och detta är inte alls så sydligt.

Vad är det för sorts landskap på bilden?
Ah, det där med Köln har du nog nämnt tidigare. Blev bara så glad när jag kom på något som jag tyckte matchade ledtråden.

GoranS

Aktiv medlem
Tycker den kändes bekant, men nu har jag farit runt och kikat på kyrkor i de regioner jag tänker att det borde kunna vara och där jag varit men hittar inget som stämmer. Tornet gör att jag gissar att vi är en bit norr om Mälardalen.

hanek082

Aktiv medlem
Tycker den kändes bekant, men nu har jag farit runt och kikat på kyrkor i de regioner jag tänker att det borde kunna vara och där jag varit men hittar inget som stämmer. Tornet gör att jag gissar att vi är en bit norr om Mälardalen.
Gissningen stämmer….

GoranS

Aktiv medlem
Var ju skönt. Då slapp jag skämmas över att jag borde ha känt igen den. I Alfta har jag inte varit. Var uppenbarligen bara att det finns en viss likhet mellan kyrkor som fick mig att tycka den kändes bekant.

ooms

Aktiv medlem
Skandal, den borde jag ha tagit. Körde förbi senast i lördags, iofs inte direkt utanför utan på Rv50. Men det finns ju många kyrkor som ser ut ungefär sådär.

GoranS

Aktiv medlem
Toppen på tornet tycker jag känns lite originell. Resten mer standard. Men jag har dålig koll på kyrkorna i de där krokarna, det kanske går tretton på dussinet av kyrkor med sådana torn där uppe?!

GoranS

Aktiv medlem
Nähä, här står inte gissningarna som spön i backen på en svensk midsommarafton.

Ledtråd:
För drygt 100 år sen var postnummerområdet kyrkan tillhör ett av de med största mängden utgående försändelser i landet. Anledningen var till en icke obetydlig del familjärt kunglig.
(Tror det var nummer två på listan men för att inte få på halsen om jag minns fel så tar jag det lite försiktigt.)

GoranS

Aktiv medlem
Angående ledtråd 1 så skeppade Åhlén och Holm ut sina varor från Insjön innan flytten till Stockholm 1915. En av deras storsäljare var bilder av den kungliga familjen.

Och ledtråd 2 handlade förstås om sjön Insjön.

CCS

Aktiv medlem
Angående ledtråd 1 så skeppade Åhlén och Holm ut sina varor från Insjön innan flytten till Stockholm 1915. En av deras storsäljare var bilder av den kungliga familjen.

Och ledtråd 2 handlade förstås om sjön Insjön.
Och i sjön finns det ål, moah ha ha haaa!

ooms

Aktiv medlem
Haha, jag tolkade första ledtråden som att det kunde vara nåt med Hildasholm och Leksand, men hittade ingen kyrka som passade (enbart Leksand, Siljansnäs och Djura listades). Andra ledtråden tänkte jag på Insjön, och hittade kyrkan som visade sig höra till Leksands pastorat trots allt. Men ”min” koppling till Leksand var alltså fel :-)

ooms

Aktiv medlem
Vi testar denna. Närmsta ort eller namnet på sjön kan väl godkännas. Eller namnet på kyrkan.
CE9D3221-E641-4772-9E50-ED79B6195984.jpeg

Köp & Sälj

Topp