[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

AdamLR

Aktiv medlem
Det är korrekt!
Och uandt har rätt, jag tror weldion postade en bild därifrån för nåt år sedan. Men jag var ju tvungen att posta nån bild, så tog denna igår när jag var där ute och kollade på Tour of Uppsala.
Kollade slutet av touren tidigare i morse och såg skyltar med namnet fladdra förbi. Detta plus minnen från en klassutflykt för X antal decennier sedan gjorde att gissningen låg nära till hands.

Vilken ort?
IMG_0166.JPG

mattihp

Aktiv medlem
Knepigt. Känns nordiskt, men inte svenskt med tanke på mycket barrträd. Inte sett skyltar som de nere vid järnvägen och butiksskyltarna på andra sidan ser obekanta ut.

GoranS

Aktiv medlem
Skyltarna vid järnvägen känner jag inte igen, men jag förstår inte resonemanget om att mängden barrträd skulle göra att det inte är i Sverige. Finns ju mängder av barrträd i Sverige.

mattihp

Aktiv medlem
Skyltarna vid järnvägen känner jag inte igen, men jag förstår inte resonemanget om att mängden barrträd skulle göra att det inte är i Sverige. Finns ju mängder av barrträd i Sverige.
Jag som är skyldig till ett syftningsfel. Barrträden gör att det känns nordiskt. Skyltarna vid järnvägen får det att kännas icke-svenskt.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Har kollat en hel hög järnvägsstationer som ligger i nord-sydlig riktning men hittar inget som stämmer.

Olivander

Medlem
Tjena!

Ser ut som det ja, vad plockade du det på?
Varit där på tjänsteresa ett par gånger och känner igen järnvägsövergången/stationen (vet faktiskt inte vad det är kört bil varje gång så inte satt mig in i exakt vad det är) Och Hotell Kramm just bortanför den är obligatorisk lunchställe för den firma jag hälsar på.

AdamLR

Aktiv medlem
Varit där på tjänsteresa ett par gånger och känner igen järnvägsövergången/stationen (vet faktiskt inte vad det är kört bil varje gång så inte satt mig in i exakt vad det är) Och Hotell Kramm just bortanför den är obligatorisk lunchställe för den firma jag hälsar på.
Rätt! Fotat från stadshotellet.Tänkte att man skulle känna igen gångbron över järnvägen om man hade sett den. Precis utanför bild till höger ligger själva resecentret.

AdamLR

Aktiv medlem
Jag som är skyldig till ett syftningsfel. Barrträden gör att det känns nordiskt. Skyltarna vid järnvägen får det att kännas icke-svenskt.
Lustigt det där med skyltarna. Ingen aning om det var någonting tillfälligt eller om de är permanenta, men jag håller med om att de ser ickesvenska ut.

DarkMatter

Aktiv medlem
Lofotr Vikingamuseum, Lofoten

Edit
Jag googlade "real life Jorrvaskr"* då jag tyckte det liknade lite.
Har dock aldrig sett det tidigare.

Skulle det visa sig var godkänt svar får jag lämna bilden fri då min internettillgång de närmaste 36 timmarna är osäker.

* Var tvungen att googla "whiterun warrior building" först då jag glömt bort namnet...

Senast ändrad:

Olivander

Medlem
Lofotr Vikingamuseum, Lofoten

Edit
Jag googlade "real life Jorrvaskr"* då jag tyckte det liknade lite.
Har dock aldrig sett det tidigare.

Skulle det visa sig var godkänt svar får jag lämna bilden fri då min internettillgång de närmaste 36 timmarna är osäker.

* Var tvungen att googla "whiterun warrior building" först då jag glömt bort namnet...
Helt rätt med lofotr vikingamuseum. Bilden är fri då.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Om ni syftar på dom blå skyltarna med gula pilar så är dom inte tillfälliga. Dom visar att det är en sträcka utan optiska signaler. Inte jättevanliga men blir vanligare och vanligare.

Laan84

Aktiv medlem
Då tar jag chansen med en live-bild, tagen precis utanför en stad. Ovanlig delning på motorvägen?

Bilagor

• D5BD9C11-EE54-4023-8832-9A1118FCFFE7.jpeg
    D5BD9C11-EE54-4023-8832-9A1118FCFFE7.jpeg
    644.1 KB · Besök: 56

uandt

Aktiv medlem
Om jag inte drömt har det där kommunhuset varit med tidigare och jag gissade rätt den gången.
Munkfors var det första kommunhuset jag postade i bildgåtatråden. Alla kommunhus längs med klarälven är postade efter det tror jag. Alla utom karlstads då eftersom de inte har nåt ordentligt definerat kommunhus då....

slaktarn

Medlem
Vi tar en till enkel då som nästan skulle kunna passa i en annan tråd (om man vänder sig om). Vilken kyrka befinner jag mig vid och vad skådar mitt norra öga i fjärran?
DSC_1366.JPG

Dillen

Medlem
Munkfors var det första kommunhuset jag postade i bildgåtatråden. Alla kommunhus längs med klarälven är postade efter det tror jag. Alla utom karlstads då eftersom de inte har nåt ordentligt definerat kommunhus då....
Aha, där ser man. Jag har inte varit så aktiv i tråden de senaste 10 åren :)

Topp