[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Inte direkt så att gissningarna rasar in så kör väl en ledtråd då.

Man kan säga att man kan följa föregående gåta, fast tvärtom, eller dubbla den och i båda fallen hamna hyggligt
Lyckas inte klura ut nåt med hjälp av ledtråden och känner inte igen bergen. Men tycker ändå att det ser lite franskt ut så jag chansar på nånstans i Aravis-kedjan.

GoranS

Aktiv medlem
Lyckas inte klura ut nåt med hjälp av ledtråden och känner inte igen bergen. Men tycker ändå att det ser lite franskt ut så jag chansar på nånstans i Aravis-kedjan.
Vore kul att åka dit och cykla, men jag har inte haft det nöjet ännu. Kan väl säga att du är inte supernära.

Och, jo, ledtråden är väl kanske lite kryptisk. Men det tycker jag att en första ledtråd kan få vara.

GoranS

Aktiv medlem
Ser om det hjälper med en bild åt ett lite annat håll.
BILD.JPG

GoranS

Aktiv medlem
Ledtråd i form av en lite anonymiserad höjdprofil för vägen jag tagit upp till där bilderna är tagna.
Skärmklipp.JPG

GoranS

Aktiv medlem
Nähä, tar väl en bild till då. En liten bit ner i backen och kameran åt lite annat håll.
BILD.JPG

GoranS

Aktiv medlem
Angående ledtråden

"Man kan säga att man kan följa föregående gåta, fast tvärtom, eller dubbla den och i båda fallen hamna hyggligt rätt."

så hade man sett topparna om man vridit kameran 90 grader, fast åt höger istället för vänster. Och om man dubblar höjden på Nipfjället landar man ungefär på den höjd bilden var tagen.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Angående ledtråden

"Man kan säga att man kan följa föregående gåta, fast tvärtom, eller dubbla den och i båda fallen hamna hyggligt rätt."

så hade man sett topparna om man vridit kameran 90 grader, fast åt höger istället för vänster. Och om man dubblar höjden på Nipfjället landar man ungefär på den höjd bilden var tagen.
Jag trodde att det dubbla betydde att man skulle vrida kameran 180 grader och då se berget som ger en skugga i första bilden. Till slut var det höjdprofilen som fick mig att kolla hur den för Tre Cime (som jag ratat tidigare) ser ut.

Nu till plattare och tråkigare trakter. Vilken korsning?
1667393061363.png

PJF

Aktiv medlem
Jag trodde att det dubbla betydde att man skulle vrida kameran 180 grader och då se berget som ger en skugga i första bilden. Till slut var det höjdprofilen som fick mig att kolla hur den för Tre Cime (som jag ratat tidigare) ser ut.

Nu till plattare och tråkigare trakter. Vilken korsning?
Visa bilaga 591433
Valhsllavägen Birger Jarlsgatan? Inte bott i Sthlm på 23år

GoranS

Aktiv medlem
Tyckte spontant att det såg ut som Birger Jarlsgatan men av någon anledning fick jag för mig att det skulle vara åt andra hållet och då fick jag av förklarliga skäl inte ihop det. När ledtråden kom fick jag ompröva då jag var rätt säker på att det inte var Valhallavägen och då hittade jag rätt men klantade mig när jag satte dit pilen först.

Testar denna. Vill ha ett hyggligt preciserat svar.
BILD.JPG

uandt

Aktiv medlem
Helt rätt ner på metern! Din bild.

Jag tycker att det är värt att notera att det bara är en av sju cyklister i bild som kör mot rött. Ovanligt få för att vara stockholmsrusning. ;-)
Jag hade kanske tänkt svara men blev upptagen med attistället titta på:

GoranS

Aktiv medlem
Jag hade kanske tänkt svara men blev upptagen med attistället titta på:
När du är klar med den kan du ju ta:

uandt

Aktiv medlem
När du är klar med den kan du ju ta:
Fast nu Var väl inget av husen i Coronation street med i bildgåtan?. Men Varuhuset! För evigt inpräntat på näthinnan hos mig i alla fall

Edit- fast nu kanske det var ett annat hus än Öhmans som skutade i bilden? Skitsamma, jag var för upptagen med att titta på TV för att dubbelkolla

uandt

Aktiv medlem
Tyckte spontant att det såg ut som Birger Jarlsgatan men av någon anledning fick jag för mig att det skulle vara åt andra hållet och då fick jag av förklarliga skäl inte ihop det. När ledtråden kom fick jag ompröva då jag var rätt säker på att det inte var Valhallavägen och då hittade jag rätt men klantade mig när jag satte dit pilen först.

Testar denna. Vill ha ett hyggligt preciserat svar.
Visa bilaga 591554
Nu har jagtittat igenom alla avsnitt av varuhuset och kan köra lite googlebil istället:

uandt

Aktiv medlem
Då fortsätter vi på stockholmstemat. Här är en bild från ballen när jag bodde på vilken gata?
1667474480985.png

uandt

Aktiv medlem
Nu känns det som tråden spårat ur.

"bild från ballen"!?

... vilken gata?
Östermalm
Nu har jag för mig att du inte dricker och jag bor ju inte ens där längre men annars, då hade du fått komma hem till mig för det som vi säger på stockholmska "lite pille på ballen". Det här är en happykorrekt stadsdel också. Mao inte östermalm

ooms

Aktiv medlem
K-kholmen, eller Kungsholmen som den egentligen heter?
(varför nu den skulle vara happykorrekt…)

uandt

Aktiv medlem
Tavastgatan är fel men rätt stadsdel i alla fall.

Kvarteret jag bodde i har de flest av er garanterat cyklat förbi, skulle inte bli förvånad om någon pendlare gjort det senast idag

GoranS

Aktiv medlem
Tolkar det som att Brännerigatan också var fel (lär inte vara så många som cyklar förbi den) så jag slänger in Ölandsgatan.

Edit: Varvid gatan det pendelcyklas på skulle vara Götgatan.

uandt

Aktiv medlem
Tolkar det som att Brännerigatan också var fel (lär inte vara så många som cyklar förbi den) så jag slänger in Ölandsgatan.

Edit: Varvid gatan det pendelcyklas på skulle vara Götgatan.
Ölandsgatan är rätt! Så bara posta ny bild då så återgår jag till svt öppet arkiv eller nåt

GoranS

Aktiv medlem
Pendelcyklingsledtråden gav Götgatan och sen tog jag någon gata där det enligt satellitbild verkade finnas något hus med rött tak i närheten av.

Var finns denna dörr?
BILD.JPG

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Men om man söker på Golden door och scrollar lite så hitta man Gates of Paradise i Florens.. Lägger min gissning där!

Topp