[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

GoranS

Aktiv medlem
Om det är rätt region är det alltså Apulien. Jag hakar upp mig lite på "orten räcker bra det". Känns språkligt lite udda. Skulle det kunna vara en ledtråd?

KungJulian

Aktiv medlem
Om det är rätt region är det alltså Apulien. Jag hakar upp mig lite på "orten räcker bra det". Känns språkligt lite udda. Skulle det kunna vara en ledtråd?
😃 , det skulle det inte kunna vara. Första ledtråden kom i mitt första svar till dig.

Edit: alltså första svaret gällande denna bild…

GoranS

Aktiv medlem
Usch vad dum man kan känna sig ...

Går och handlar istället. Det ger åtminstone (med stor sannolikhet) frukost imorgon som utdelning.

KungJulian

Aktiv medlem
Usch vad dum man kan känna sig ...

Går och handlar istället. Det ger åtminstone (med stor sannolikhet) frukost imorgon som utdelning.
Nej gör inte det. Eller handla för all del, men känn dig inte dum. Jag finner ofta att den som skriver ledtrådarna ser dem som långt mkt tydligare än läsarna.

Men vi sammanfattar: du visste att det var Italien, det sporrar att klara utan ledtrådar och det är en utåtriktad plats. Och man ser på bilden att det inte är jätteplatt. Men det kan vara backar även närmare havet.

WSMC

Aktiv medlem
Då provar vi en som i alla fall går lite ihop med en ledtråd; Conversano.
Är det fel går jag också och handlar:giggle:

KungJulian

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Du skulle gärna kunna få förklara ledtrådarna. Några tror jag mig fatta, men inte alla.

Edit: Eller, tror de flesta polletter fallit ner så kanske inte nödvändigt.

Senast ändrad:

.A.

Aktiv medlem
Javisst! Grattis till dig men synd för dagligvaruhandeln.

När trillade poletten ner eller var det en arbetsseger i Google Maps? Eller har du rent av varit där? Den bild hursomhelst.
Alltså, jag har inte varit där. Det närmaste var Brindisi i juni 1984 :-)
Apulien och saltstänk fick mig att tänka kust. Upp med Maps och där dök orten upp på rätt plats. Med 13 694 invånare gjorde den till den gissning det blev.

KungJulian

Aktiv medlem
Alltså, jag har inte varit där. Det närmaste var Brindisi i juni 1984 :-)
Apulien och saltstänk fick mig att tänka kust. Upp med Maps och där dök orten upp på rätt plats. Med 13 694 invånare gjorde den till den gissning det blev.
Och så rätt den gissningen blev! Några förtydliganden då av mina suspekta ledtrådar, och som alltid ser de mkt mer självklara ut när man vet vad vi är på jakt efter;
Tjatet om ”visste”, ja det heter ju nästa så, Vieste.
Sporrande, det ligger på sporren på den italienska stöveln
Varböld, utväxt, utåtriktad, alla mot att det är den enda utstickande ”udden” längs kusten.
Var det nåt mer, saltstänk var väl mer som ren info än en ledtråd när det drogs ut från kusten pga kuperingen.

rouster

Aktiv medlem
PXL_20221107_092851526.jpg

Vart stod jag och väntade när jag hade den här fina utsikten? Tänker att stad räcker.

GoranS

Aktiv medlem
Spännande bild!

Ingen som helst aning och ser inget som ger mig någon ledtråd. Tror inte det är rätt, men säger Stockholm bara för att få igång gissandet.

GoranS

Aktiv medlem
Då jag saknar detaljkunskaper vad gäller tegel, betong, ledningar och kablar känner jag mig rökt på denna bild.

NAnders

Aktiv medlem
Bytt tåg där så många gånger att jag vet varför någon skulle vilja kalla det för "Södra Sveriges mittpunkt". Även om jag skulle ha valt ordet Sydsverige.

Fri bild.

NAnders

Aktiv medlem
Det är något hörn av paddington station. Slås alltid av kabeldraginarna när jag är i london.

Jag har sett två varianter av kommentarer från infödda britter:
1. Om det dög åt "the victorians" så duger det åt oss. "The victorians" var civilisationens höjdpunkt, sedan dess har allt bara gått utför.
2. Kontinentaleuropeiska installatörer har inte förstått riskerna med invändig förläggning av el och VVS. Underhållet blir mycket enklare och vattenskadorna blir färre om man lägger allt på utsidan.

GoranS

Aktiv medlem
Den var inte så vild eftersom den var rätt. Din bild!
Hoppla! Satt inför min resa till sydöstra Frankrike för tre år sen och kikade lite på om jag kanske skulle försöka ta tåget en bit öster ut en dag och cykla avslutningen på Milan-Sanremo. Hade ett minne av att det fanns en cykelbana längs kusten och ngt fick mig att tänka på denna när jag såg bilden.

Jag ska bespara er att behöva luska ut något obskyrt bergspass och släpper istället bilden fri.

KungJulian

Aktiv medlem
Fri? Jamendåså. En helt oredigerad bild från denna lilla vattennära ort. Jag söker namnet på kvinnan på balkongen. Eller det blir nog fööör svårt. Dessutom vet jag inte rätt svar. Vi kör ortens namn istället.
Image66.jpeg

KungJulian

Aktiv medlem
Ska vi ta en liten ledtråd då innan den tråden trillar ut från förstasidan? Orten delar inte namn med ett berömt lyxhotell i det stora landet i väster, och det skulle ju kunna vara en helt usel ledtråd om det inte vore för det faktum att det faktiskt är en annan ort vid samma vatten som faktiskt gör det.

GoranS

Aktiv medlem
Lyxhotell är inte min gren. Enda jag hotell jag kommer på är Waldorf Astoria och jag hittar vare sig någon Waldorfby eller Astoriaby.

Topp