[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

Bikzz

Aktiv medlem
Då provar jag med denna. Var ?

b9.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Fick inte riktigt USA-vibbar på bilden och har för mig att du postat från Sydamerika tidigare så första googlingen blev "South America desert vertical cliff". Fick en bildträff som var lik men som bara gav att det var Atacamaöknen men ny sökning på "Atacama vertical cliff" gav svaret.

Släpper bilden fri.

Bikzz

Aktiv medlem
Shit, det var ju för enkelt. Då blir det en svårare, från en (International) flygplats är enda ledtråden, kan någon gissa var det är !?

b13.jpg

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Inte nära, men man kan flyga dit från Honolulu.

Edit: Kunde flyga direkt dit ..

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Platsen som sådan skulle jag säga är näst intill omöjlig att känna igen. Internationella flygplatser finns det relativt gott om. Så, ska det finnas någon möjlighet att med säkerhet sluta sig till var det är måste det finnas något hos människorna eller deras klädsel som är specifikt för platsen.

Jag är tveksam till att människornas utseenden är så speciellt att det unikt kan kopplas till en internationell flygplats.

Därmed återstår att något i klädseln skulle vara väldigt speciellt. Ser för mig ut som bastkjolar och sådana finns på flera platser. Återstår då färgläggningen på dessa eller "huvudbonaderna". Försökte googla på bastkjolar och färgsättning men hittar ingen användbar information. Och huvudbonaderna vet jag inte ens vad de kallas, möjligen bortsett från sittande personen vars huvudbonad väl är någon slags krona.

För kokar det hela väsentligen ner till "Gissa en internationell flygplats på ett ställe där bastkjolar förekommer och där invånarna har en mörkbrun hudfärg".

Fiji?

GoranS

Aktiv medlem
Jag har per se inget emot svåra bilder. Jag tycker dock att det bli roligare om det finns något hyggligt rimligt sätt för någon person som brukar titta i tråden att kan komma fram till svaret annat än att det ska bli ren gissning bland ett väldigt stort antal möjliga alternativ. Jag hade nog väsentligen landat i att gissa på internationella flygplatser i området i/kring stora delar av Stilla havet och vissa delar av Indiska Oceanen. Jag vet inte om någon annan hade kunnat begränsa sig så mkt mer.

Om det skulle vara s.a. den rosa delen på dessa bastkjolar skulle vara typisk för denna ö så är det i mina ögon en rimligare bild än om det inte finns något i bilden som ens för en expert avslöjar något väsentligt om platsen.

Bikzz

Aktiv medlem
Jag håller med, men det är ju nästan omöjligt att skicka en lagom svår bild, nu när man kan googla allt. Google förstör ju mkt av nöjet med en sådan här tråd, man behöver inte kunna något själv.

GoranS

Aktiv medlem
Visst, googling gör det lättare att giossa var en bild är tagen. Vi hade ju tidigare i tråden en diskussion om vad som skulle vara tillåtna hjälpmedel och beslutade därefter att googling var OK, men bara med text som indata. Så, i denna tråd tycker jag att textbaserad googling får vara tillåten.

Vill man så är det ju inget som hindrar att man startar en annan bildgissningstråd med andra regler. Det man bör tänka igenom är väl i så fall vilka hjälpmedel, om några, som ska vara tillåtna. Får man slå i ett fysiskt uppslagsverk? Får man titta i sitt eget fotoalbum? Får man titta på sina digitala bilder? Får man fråga någon annan? Får man titta på en karta för att minnas ett namn på en plats? Etc.

Man bör också tänka på att väldigt många bilder man har kommer att vara mkt svåra att knäcka utan någon form av hjälpmedel. T.ex. gissar jag att chansen att någon plockat din bild från Atacamaöknen är ganska liten om inga hjälpmedel varit tillåtna.

Bsk

Aktiv medlem
Trådens tjusning är variationen i bilder och svårighetsgrad. Det gör tråden levande och med olika "tempo" i svaren. Så jag tycker reglerna är bra avvägda.

Dessutom blir man djupt imponerad av de kunskaper, lösningstekniker och associationsfömågor som finns i tråden. Det som man själv aldrig skulle ha tänkt på är självklart för någon annan.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Den tionde november kanske uppmärksammas i denna kustnära by med sommarkafé.

GoranS

Aktiv medlem
Gåsholma?

Edit: Om jag är rätt ute är bilden tagen här.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Finns det något sätt att komma fram till svaret utan att ha varit på platsen?

Släpper f.ö. bilden fri.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, genom ledtrådar. Uppenbarligen.
Det jag menade var om det enbart utgående från bilden går att hitta någon form av information som går att använda för att söka sig fram till svaret med rimlig ansträngning. Jag försökte t.ex. googla på textsträngar med ubåt i olika kombination med strand, parkeringsförbud, vägskylt, skärgård, sjö, etc. utan att hitta något användbart.

weldion

Aktiv medlem
Det jag menade var om det enbart utgående från bilden går att hitta någon form av information som går att använda för att söka sig fram till svaret med rimlig ansträngning. Jag försökte t.ex. googla på textsträngar med ubåt i olika kombination med strand, parkeringsförbud, vägskylt, skärgård, sjö, etc. utan att hitta något användbart.
Brukar inte göra något ”googletest” på de bilder som jag lagt in i den här tråden. Har man varit där så kan det vara väldigt enkelt att få rätt, kanske det går att söka på ”ubåtsförbud” och få fram rätt ställe. Till slut så får man kanske hjälpa till med ledtrådar.

Topp