[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

PJF

Aktiv medlem
Så svårt kan det väl inte vara. Det är en ort som inte är känd för den höjdskillnad som syns. Men det finns en välkänd dal i orten.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Till slut googlade jag fram en lista på alla orter i Småland för att hitta någon som kunde matcha ledtrådarna. När Vimmerby dök upp kopplade jag ihop det med Astrid Lindgren och Körsbärsdalen.

Vilken ort är det här:
1672744987107.jpeg

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Trodde först att det var Stora Vika men det stämde inte runt om. Började gå igenom vilka andra silos jag besökt som är av det snittet och det verkar stämma med Delary Bruk.

GoranS

Aktiv medlem
Tusan, jag som trodde vi var på västkusten och efter att ha kollat Lysekils samtliga kyrkor var på väg att sluta mig till att det måste vara Feskekörka.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

F-n, hittar inte vilken karta på Geoguessr det var på.
Edit: Tror det är en med historiska sevärdheter i Sverige, men den har några hundra positioner så kan nog få köra ett antal omgångar innan jag hittar rätt.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Får en känsla av att en liknande bild, fast tagen sommartid, figurerat tidigare i tråden. Kan dock ha fel och det är absolut inget som säger att det skulle vara samma plats.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Tog en timme (och ett antal hundra olika ställen) framför datorn innan jag hittade rätt. Fäboden på Norra Berget i Sundsvall måste det vara.

oJsan

Aktiv medlem
Tjena!

Tog en timme (och ett antal hundra olika ställen) framför datorn innan jag hittade rätt. Fäboden på Norra Berget i Sundsvall måste det vara.
Men jaaa, såklart det är! Jag stirrade på bilden en stund helt övertygad om att jag varit där (och det har jag)

Kneecap

Aktiv medlem
Men jaaa, såklart det är! Jag stirrade på bilden en stund helt övertygad om att jag varit där (och det har jag)

Tjena!

Det har inte jag, annat än på internättet!

Men nu har jag en månads Geoguessr igen, man får bara fem minuter gratis och jag slutade spela i våras.

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Korrekt, det är Anitkabir
Jag borde kommit på det snabbare. Jag kikade först på staden i bakgrunden och det kändes lite sydamerikanskt, så jag letade efter första presidenter och ev. mausoleer där. Sen insåg jag att jag inte kikat på folket på bilden och såg att det nog var ett delvis muslimskt land....

Ny bild på g.

Topp