[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

Gustav S

Aktiv medlem
Det är i alla fall rätt. Ledtråden jag hade klurat ut i förväg var: en fd skådis och en fd jurist en träffades här en gång och det var en stor grej då.

din bild
Var inte helt säker när jag skrev det men insåg senare att så var fallet. Så först en gissning och sedan ett påstående. Hoppas jag inte bröt någon regel här?! Hade inte haft en chans om jag inte hade känt igen det ganska nya konserthuset i bakgrunden. :)
Bild på gång.

GoranS

Aktiv medlem
Gissningar är självfallet tillåtna. Inget krav på att man ska vara säker på svaret.

Sen blir ju den aktuella formen av svaret lite speciell om det skulle ha varit Reykjavik men inte Harpa. Då hade ditt svar ordagrant inneburit att du inte gissat på Reykjavik. Inte ens jag som har vissa paragrafryttargener hade dock brytt mig om att "bråka" om det.

Gustav S

Aktiv medlem
Stad?

B54FAC7C-DD9C-471D-B9E5-F067410F4FE4.jpeg

DajaZ3

Aktiv medlem
Hmm, den här var lurig tycker jag. Ingen byggnad jag känner igen. Är det i Sverige?

Gustav S

Aktiv medlem
Inte Sverige. Ledtråd verkar vara bra:
Byggnaden var huvudkontor för ett (cykel)däckfabrikat till och med 1978. Staden har en klassisk cykelkoppling. Speciellt på våren.

ooms

Aktiv medlem
Tyckte jag kände igen byggnaden men kunde inte placera den. Men däckföretags-ledtråden ledde ju direkt till Pirelli-skrapan.
Ska försöka skrapa fram en bild inom kort.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Tack! Ursäkta för sent svar. Har suttit på flyg hela dagen.

Bor i Midsommarkransen och har morsa o brorsa boende i Älvsjö/Solberga så den bron har passerats många gånger. Ändå kända jag inte igen den direkt.

Var hittar man denna byggnad?
A0B0847F-4F1E-4745-BA10-D927D56FA155.jpeg

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Två stora svenska uppfinnare har haft verksamhet i detta område varav den ene lät bygga byggnaden på bilden. Eskilstuna och Norrköping är betydligt närmare geografiskt än Malmö.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Nä inte det heller. Misstänker att jag är sjukt dålig på att ge ledtrådar.

Rätt säker på att det just nu håller på att byggas en tunnelbanestation på platsen.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Turbinvägen i Nacka?
Yes, men Järla sjö är stadsdelens namn och uppfinnaren var alltså Gustav de Laval. Stadsdelen är enligt mig en av de trevligare nyare områdena som byggts och de äldre byggnaderna smälter samman med de nyare på ett fint sätt. Klart värt en omväg.

70EA4747-AC44-497D-BC7F-6FB6166480E5.jpeg
1C871A83-4E30-4DCA-9511-152CFC6EFC1A.jpeg

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Yes, men Järla sjö är stadsdelens namn och uppfinnaren var alltså Gustav de Laval. Stadsdelen är enligt mig en av de trevligare nyare områdena som byggts och de äldre byggnaderna smälter samman med de nyare på ett fint sätt. Klart värt en omväg.

Visa bilaga 602949
Kikade på var det byggs ny T-bana, chansade på Nacka och googlade "nacka 200 meter tegelbyggnad bostäder" och fick bildträff på en bostadsrätt på Turbinvägen på en mäklarsida.

Släpper bilden fri.

Köp & Sälj

Topp