Stämmer bra.Knäckebrödsfabriken i södra leksand?
Notre-Dame?
NejNotre-Dame?
Där kom den, rätt svarBig Ben?
Tandtemplet, Kandy, Sri Lanka?Var där för några år sedan, såg precis likadant ut till barnens besvikelse. Vad är det här för en byggnad?
Japp, det stämmer - med på Unescos världsarvslista och en av de viktigaste buddhistiska vallfärdsplatserna på Sri Lanka. Vakterna är motiverade, templet har attackerats flera gånger, senast av de Tamilska Tigrarna 1998. Själva tanden är alltså en relik från Buddha.Tandtemplet, Kandy, Sri Lanka?
Sökte på kända buddistiska tempel och fick upp det här ganska tidigt i listan.Japp, det stämmer - med på Unescos världsarvslista och en av de viktigaste buddhistiska vallfärdsplatserna på Sri Lanka. Vakterna är motiverade, templet har attackerats flera gånger, senast av de Tamilska Tigrarna 1998. Själva tanden är alltså en relik från Buddha.
Helt riktigt!Casa Mila, Barcelona
Fan, där har jag ju varit ju…Casa Mila, Barcelona
Visst är det så, värmeverket och sopförbränningsanläggningen i Spittelau, ritat av Friedensreich Hundertwasser. Han var länge tveksam till projekt men lät sig till slut övertygas om att det verkligen var en miljövänlig anlägging. Hans mer kända byggnad är Hundertwasserhaus, ett spektakulärt bostadshus med 50 lägenheter som är en av Wiens största sevärdheter. Han har designat ett stort antal byggnader, framförallt i Österrike och Tyskland.Hmm, då ville google vara med mig igen ;)
Så jag svarar The Spittelau waste incinerator. Vienna, Austria
Man skulle kunna tro det, men nepp.Hundfjället?
Nepp, nu är du längre ifrånHmmm, Åre?
Då drar jag till med Lindvallen.Nepp, nu är du längre ifrån
Nepp, inte det hellerVemdalen
Närmare, men inte rättDå drar jag till med Lindvallen.
Kanske dom har, men inte den här gubbenHar de inte en sån snögubbejävel i valådalen?
Japp, där kom det rätta svaret. Var inte många ställen kvar att gissa på ;)
Rätt! Din bild.Öland kanske? Ser ut som ölandssten under husen...
Edit: här kanske? https://www.google.se/maps/@57.3383222,17.0150607,3a,75y,281.98h,86.07t/data=!3m7!1e1!3m5!1sWWalVjU7l5NHn5SIbx_c9g!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?panoid=WWalVjU7l5NHn5SIbx_c9g&cb_client=maps_sv.tactile.gps&w=203&h=100&yaw=199.3334&pitch=0&thumbfov=100!7i16384!8i8192?hl=en&authuser=0
Lunagallerian, Södertälje?Jobbade vidare på Ölandshypotesen, solen gav västra kusten och lite satellitspaning gav snabbt lämplig bebyggelse.
Den här pjäsen tyckte jag var läskig när jag var liten (faktiskt lite grann fortfarande). Men var?
Jomenvisst! Det är Dafnefontänen i Lunagallerian, invigd 1978 när jag var en liten pilt. Det är sveriges största keramiska skulptur. Dafne förvandlades till ett lagerträd när hon försökte komma undan Apollons amorösa uppvaktning - tydligen från den myten traditionen med lagerkransar har sitt upphov.Lunagallerian, Södertälje?
Lätt att förstå att den där skulpturen kan skrämma både barn och vuxna 😉Jomenvisst! Det är Dafnefontänen i Lunagallerian, invigd 1978 när jag var en liten pilt. Det är sveriges största keramiska skulptur. Dafne förvandlades till ett lagerträd när hon försökte komma undan Apollons amorösa uppvaktning - tydligen från den myten traditionen med lagerkransar har sitt upphov.
Haha! Det har du förstås rätt i, men jag måste tyvärr be om ett lite mer precist svar... 😁Slussen