[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

weldion

Aktiv medlem
Var stannade jag till och fyllde på med gott? Mer exakt än bara ort skall svaret vara.
97E7E57B-CD86-47D8-883C-A52DA9AE414A.jpeg

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
Var där för några år sedan, såg precis likadant ut till barnens besvikelse. Vad är det här för en byggnad?

Bilagor

• CAM00335.jpg
    CAM00335.jpg
    600.5 KB · Besök: 37

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
Tandtemplet, Kandy, Sri Lanka?
Japp, det stämmer - med på Unescos världsarvslista och en av de viktigaste buddhistiska vallfärdsplatserna på Sri Lanka. Vakterna är motiverade, templet har attackerats flera gånger, senast av de Tamilska Tigrarna 1998. Själva tanden är alltså en relik från Buddha.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Japp, det stämmer - med på Unescos världsarvslista och en av de viktigaste buddhistiska vallfärdsplatserna på Sri Lanka. Vakterna är motiverade, templet har attackerats flera gånger, senast av de Tamilska Tigrarna 1998. Själva tanden är alltså en relik från Buddha.
Sökte på kända buddistiska tempel och fick upp det här ganska tidigt i listan.

Vilken byggnad hör den här innergården till?
1678713733374.jpeg

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
Sökte på "oval courtyard" på Getty och hittade en liknande bild. Vad är det här för färgglad byggnad?

Bilagor

• 88462.PNG
    88462.PNG
    299.1 KB · Besök: 53

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
Arkitekten är en österrikare som blev nya zeeländare. Han ogillar raka linjer men älskar färg. Hans mest berömda byggnad bär också hans namn.

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
Hmm, då ville google vara med mig igen ;)
Så jag svarar The Spittelau waste incinerator. Vienna, Austria
Visst är det så, värmeverket och sopförbränningsanläggningen i Spittelau, ritat av Friedensreich Hundertwasser. Han var länge tveksam till projekt men lät sig till slut övertygas om att det verkligen var en miljövänlig anlägging. Hans mer kända byggnad är Hundertwasserhaus, ett spektakulärt bostadshus med 50 lägenheter som är en av Wiens största sevärdheter. Han har designat ett stort antal byggnader, framförallt i Österrike och Tyskland.

ooms

Aktiv medlem
Aktiv 600, en sån hade farsan när det begav sig och på den lärde jag mig köra skoter i 12-13-årsåldern.

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
Jobbade vidare på Ölandshypotesen, solen gav västra kusten och lite satellitspaning gav snabbt lämplig bebyggelse.
Den här pjäsen tyckte jag var läskig när jag var liten (faktiskt lite grann fortfarande). Men var?

Bilagor

• Happy88.jpg
    Happy88.jpg
    156.7 KB · Besök: 36

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem
Lunagallerian, Södertälje?
Jomenvisst! Det är Dafnefontänen i Lunagallerian, invigd 1978 när jag var en liten pilt. Det är sveriges största keramiska skulptur. Dafne förvandlades till ett lagerträd när hon försökte komma undan Apollons amorösa uppvaktning - tydligen från den myten traditionen med lagerkransar har sitt upphov.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Jomenvisst! Det är Dafnefontänen i Lunagallerian, invigd 1978 när jag var en liten pilt. Det är sveriges största keramiska skulptur. Dafne förvandlades till ett lagerträd när hon försökte komma undan Apollons amorösa uppvaktning - tydligen från den myten traditionen med lagerkransar har sitt upphov.
Lätt att förstå att den där skulpturen kan skrämma både barn och vuxna 😉

Här kommer en ny bild:
1678886962340.jpeg

Topp