[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

Berk

Aktiv medlem
@Berk: Det som söks är alltså namnet på byggnaden. Jag tänker mig att även godkänna en beskrivning av vad det är för byggnad. Och, visst, man kan argumentera för att ett namn på en byggnad inte är en plats. Jag tycker dock att innehållet i frågan, rent "moraliskt", är ganska oförändrad om jag ställer den som:

Var är bilden tagen? Det räcker att ange namnet på byggnaden som syns på bilden som identifiktation av platsen.

Om du föredrar den, i mitt tycke, lite tillkrånglade formulering, så kör på den.

Jag vet :)
Men det var (semantiskt) för fint för att sta emot att nappa till.

uandt

Aktiv medlem
Va skönt att jag jobbade en massa idag så jag slapp bli kränkt när jag fick kritik för att jag postade en bild på en Youtube sändning av curling bara för att det var en katt i publiken!

Sen, det lilla huset. Ingen aning. Det kanske är ett sånt injektionsbås där man tar sitt heroin i ifred som jag har hört talas om?

ooms

Aktiv medlem
Stadshotellet i Karlstad har väl redan varit med, så jag gissar på Rådhuset i Karlstad istället. Storleken borde stämma iaf.

GoranS

Aktiv medlem
Nej, bilden är inte tagen i Karlstad.

Om byggnaden nyttjas av narkomaner låter jag vara osagt. Det är dock inte dess syfte.

GoranS

Aktiv medlem
Va skönt att jag jobbade en massa idag så jag slapp bli kränkt när jag fick kritik för att jag postade en bild på en Youtube sändning av curling bara för att det var en katt i publiken!

Sen, det lilla huset. Ingen aning. Det kanske är ett sånt injektionsbås där man tar sitt heroin i ifred som jag har hört talas om?
Du får skapa en ny tråd ”Den konkurrerande bildgissningstråden - vid vilket evenemang satt denna katt i publiken?”!

Berk

Aktiv medlem
Tycker att det känns som en väntkur kopplad till någon nerlagd smalspårig järnväg. Vet dock inte var eller om det stämmer alls med syftet.

Det tyckte jag också, men lite letande hittade ingenting. Gamla spåret verkar vara bakom väntkuren.

GoranS

Aktiv medlem
Nej, någon väntkur är det inte även om man säkert kan sitta därinne och vänta på att regnet ska sluta utanför.

GoranS

Aktiv medlem
Smalspåriga järnvägar är inte min specialitet så där passar jag på att säga något då det bara är risk för att det blir fel. Däremot finns en tämligen trafikerad järnväg inte så långt därifrån.

GoranS

Aktiv medlem
Nähä, verkar som det kanske behövs en ledtråd:

Byggnaden är mindre än 10 år gammal. Den har dock kopplingar till en händelse som inträffade för över 100 år sedan.

mzi

Aktiv medlem
Jag tyckte det stod KTH på skylten och försökte koppla det till Q på KTH och då till R1, men gick bet på det. Och det verkar ju stämma, eftersom det bara är typ 60 år bort.

ooms

Aktiv medlem
Ledtråden ledde mig till att det kunde ha med OS 1912 att göra, så googlade lite på det och jubileum m.m., så dök nåt upp om Marathonleden vilket ledde vidare.

Nu vill jag köra strikt enligt reglerna, så exakt plats varifrån fotot är taget önskas.
IMGP2651.JPG

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Men f-n, såg inte att @GoranS han svara innan mig. Sen tror jag iofs att fotot var taget ifrån övervåningen så jag var väl tio meter fel.

GoranS

Aktiv medlem
Jag var inne på att försöka göra precis som dig, Kneecap, och identifiera platsen precis på kartan. Fick dock inte riktigt ihop vinklarna så jag chansade på att Frognerseteren var tillräckligt exakt.

Angående att hitta rätt så var det första tanken som dök upp i huvudet när jag såg bilden. Har förvisso aldrig varit där, men efter att ha tittat på Holmenkollens femmil på TV sedan 80-talet så kändes det väldigt bekant.

Jag kör en bild där det går fint att ange platsen via att ange sjöns namn. Känner man för mer avancerad beskrivning är det ok också.
BILD.jpeg

uandt

Aktiv medlem
Får väl ge @GoranS rät för ödeshög. Det gula huset i bild åker man förbi 2ggr eftersom det krävs en lten avstickare till rasta i ödeshög för stämpling. Bondgården i bild är ju annars rätt stilig tycker jag

GoranS

Aktiv medlem
Svaret baserades helt på datumet på bilden samt snacket om stämpling och vändpunkt. Då var det bara att titta bland randoresultaten och med tanke på bildpostarens hemvist ta första bästa lopp i Stockholmstrakten den dagen och då blev det Södertäljes 60-milare med vändning i Ödeshög.

Var är denna bild tagen? Namnet på bron jag står på kan väl vara en lämplig sak att svara med.
BILD.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
Brr, ser kallt (och ryskt) ut. Måste nog fundera/konsultera en karta för att gå till ngn gissning där.

Peth

Aktiv medlem
Tack! Ber om ursäkt för dröjsmålet.
Var är detta?Visa bilaga 494825
Det var marknadsdag i den lilla staden. De tillresta försäljarna slog upp sina stånd, luften fylldes av doften av kryddor och nylagad mat och de trånga gatorna och gränderna fylldes av ett myllrande folkliv.

Eller så tänker jag på en annan stad …

ooms

Aktiv medlem
Från början svensk, därefter sovjetisk/rysk gruvstad på Svalbard. Övergavs 1998. Den obligatoriska Leninstatyn syns på gräsplanen mellan de två röda husen i förgrunden.
Vandrar gör man nog inte, utan det är att åka dit och titta på spökstaden som gäller. Går båtar på sommaren och skotersafari på vårvintern fr Longyearbyen.

Ny bild kommer inom nån timme.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer