[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

.A.

Aktiv medlem
Coolt ställe. Vad gör man där? Vandrar?
Ja, det är coolt på ett udda sätt. Stället startades av svenskar som bröt kol, därav namnet Pyramiden. Ryssarna tog över gruvan och fortsatte brytning fram till en bra bit in på 1990-talet. Det är en intressant plats som minner om en svunnen tid. Några ryska entusiaster driver hotellet - som inte är fullbokat ;-)
Svalbard är främst en naturupplevelse, men något annat är kul att se när man ändå är där. Utöver Longyearbyen och Ny-Ålesund är det inte så mycket annat än några gruvorter att besöka. Det finns ytterligare en rysk bosättning närmare Longyearbyen som heter Barentsburg. Den är mindre än Pyramiden, men lika bisarr. Barentsburg tror jag fortfarande bryter kol, men dess riktiga syfte är nog mer militärt gissar jag. Tvärs över viken finns en liten stuga varifrån Nato bedrev spaning mot Barentsburg och ryssarna.

Ibland strövar det in någon isbjörn till Pyramiden, så det är som över allt annars på Svalbard; beväpnade guider. Svalbard är fantastiskt, naturupplevelsen är svårslagen.

perzzon

Aktiv medlem
Kul att höra @.A. ! Hur tog du dig runt? Kollade 80-norths filmserie nyss och man blev ju sugen men sannolikheten att komma dit med båt och vara autonom känns avlägsen. Spec med två små barn...
Lyssnade på en bra dokumentär om Svalbard för inte så länge sen.
Han hade ett helt program om Pyramiden: https://pca.st/episode/3a524eeb-ea0b-4287-88e3-1d2c8245f277

ooms

Aktiv medlem
Lite OT: Här är ryssarnas helikopterflygplats på Heerodden utanför Barentsburg. Zoomar ni in kan ni se hammaren och skäran på hangaren.
Vet inte om flygplatsen är i bruk längre, de har ju haft allvarliga helikopterolyckor både 2008 och 2017 (detta foto är fr 2009)
IMGP2535.JPG

Nato hade en stuga för att spana på helikopterflygplatsen också, vilken man trodde var en täckmantel för att snabbt kunna ställas om till militära syften:
IMGP2534.JPG

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[Regelnörderi]
Här har vi en lite intressant situation då MagerValp tekniskt sett bryter mot

Sunt förnuft I:
Man bör inte gissa flera gånger utan feedback från bilduppläggaren.

1623413123067.png

Dels har dock bildpostaren redan skrivit att svaret är fel och dels kom "utdömmandet" såväl som första gissningen på det svaret så nära varandra i tid att MagerValp sannolikt inte hunnit se vare sig gissning eller svar. Ytterligare stöd för den hypotesen är att man ju aldrig kan få ta över bildpostarrollen om man är tvåa (trea, ...) på pucken, d.v.s. man har inget att vinna på att medvetet upprepa en redan given gissning.

Den risk som finns är att bildpostaren ser den första gissningen, konstaterar att den är fel och skriver ett nekande svar medan gissaren postar sin andra gissning, vilken bildpostaren missar. Den risken finns förvisso alltid, men kanske ökar en aning om det är samma person som skriver båda gissningarna och bildpostaren i hastigheten kan tycka att hen redan svarat den personen.

Jag tycker det borde vara tämligen problemfritt med följande förtydligade formulering av Sunt förnuft I:

Sunt förnuft I:
Man bör inte gissa flera gånger utan feedback från bilduppläggaren. Undantag medges om man framför en gissning som bildpostaren redan svarat är fel. Då är det OK att posta en ny gissning utan feedback. Detta är bättre än att redigera gissningen.

[/Regelnörderi]

Några andra regelnördar som har åsikter?

MagerValp

Aktiv medlem
När jag skrev mitt första svar fanns inga svar. När jag postade dök alla tre upp i en klump. Eftersom JaLi avfärdade tog jag det som att det var fritt med ny gissning, även om det tekniskt sett var DajaZ3:s post (men tecken för tecken samma svar :).

JaLi

Aktiv medlem
När jag skrev mitt första svar fanns inga svar. När jag postade dök alla tre upp i en klump. Eftersom JaLi avfärdade tog jag det som att det var fritt med ny gissning, även om det tekniskt sett var DajaZ3:s post (men tecken för tecken samma svar :).
Det blir lite lustiga fenomen då två trycker på skicka knappen samtidigt.

GoranS

Aktiv medlem
Som jag misstänkte med andra ord, men kanske inte lyckades förmedla.

Och det hela var inte meningen som någon kritik mot dig utan att det var mer att jag insåg att regelverket i någon mån "förbjuder" en sekvens av postningar som den ovan. Då reglerna i mina ögon är för hårda borde de därmed kanske korrigeras så att de bättre stämmer överens med hur man intuitivt skulle vilja bedöma denna typ av situationer.

GoranS

Aktiv medlem
Bilden känns vagt bekant men min hjärna klarar inte att spotta ur sig något vettigt.

MartinRF

Aktiv medlem
Nu har jag bläddrat lite i de Frank Lloyd-Wright tegelsten jag skaffade på Taliesine West och tycker att Ennis House i Los Angeles kan vara platsen i fråga. Grinden hittar jag ingen bild på men väggutsmyckningen stämmer bra.

/Martin

MagerValp

Aktiv medlem
Ennis House stämmer fint! Även känt som Blade Runner house, användes för att filma Deckard’s bostad.

Edit: Såldes här om året så vill man se fler bilder finns det från mäklarlistningen som snurrade i media.

Din bild @MartinRF!

MartinRF

Aktiv medlem
Aha, jag har inte sett filmen, bara hört boken.

OK, inga cyklar den här gången. Var hittar man detta vattendrag?
Happygissefoto4.jpg

/Martin

Laan84

Aktiv medlem
Vilken bro står jag på? Närmsta lilla ort går också bra.

Bilagor

• AF449714-6567-46FE-A506-006A2306E40A.jpeg
    AF449714-6567-46FE-A506-006A2306E40A.jpeg
    525.5 KB · Besök: 73

uandt

Aktiv medlem
Du säger för sverige unikt museum. Unikt måste vara att det är på åland. Så jag säger att det är nån bro nära mariehamn

GoranS

Aktiv medlem
Har ingen aning om var det är. Om det skulle vara Stockholmstrakten och man ska åka någon längre sträcka är Nynäshamn eller Kapellskär rimliga kandidater. Kan dock inte riktigt inse att denna bro skulle vara i närheten av dessa orter. Och inifrån stan känns helt fel. Så, jag tror att det inte är Stockholmstrakten och då börjar det låta västkusten snarare. Är dock för dålig på den delen av landet för att jag med rimlig ansträngning tror jag skulle kunna identifiera det.

ooms

Aktiv medlem
Unikt museum borde kunna vara i Mariestad. Men hittar ingen bro i närheten som ser ut att stämma. Drar till med Torsöbron ändå.

Laan84

Aktiv medlem
Min ledtråd verkar ha förvirrat mer än hjälpt tyvärr. Då säger jag pansarvagn så kanske det blir lätt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer