[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

weldion

Aktiv medlem
Gissa var jag var den 14/7 i år!
IMG_7707.jpeg

Kan vara därför som jag kände igen det.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Fasiken att att jag missade Tylösand, är ju min hemmaplan. @.A. Borde plockat den lätt också.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Tog det på skylten bakom. Gick inte att läsa hela, men det såg ut som en skola och "mobbning förbjuden* skylten gjorde det ännu mer troligt. Slår man in Skola Övernä* så var det första träffen.

Jag skänker vidare bilden då det är dags att avsluta semestern och dra sig till gruvan imorgon

GoranS

Aktiv medlem
Jag tolkar det som att min gissning förutom att vara vild också var rätt. Enda anledningen att jag drog till med det var att det var närmaste stad till Tällberg med gruvhistoria.

Överlåter kommunhus, kommunalråd och pizzerior till mästaren (uandt) och testar istället denna bild. Vill ha hyggligt specifik beskrivning av var bilden är tagen.
BILD.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Ursäkta språket, menvafan är det där för jävla staty? Ett huvud i en deg?

weldion

Aktiv medlem
Jag tolkar det som att min gissning förutom att vara vild också var rätt. Enda anledningen att jag drog till med det var att det var närmaste stad till Tällberg med gruvhistoria.

Överlåter kommunhus, kommunalråd och pizzerior till mästaren (uandt) och testar istället denna bild. Vill ha hyggligt specifik beskrivning av var bilden är tagen.
Visa bilaga 502717
Är det en staty som föreställer Tommy Lindström i en pizzadeg?

GoranS

Aktiv medlem
Oavsett vem personen är och oavsett om det är en pizzadeg eller något annat som ackompanjerar huvudet så är jag intresserad av platsen där statyn finns.

GoranS

Aktiv medlem
Nähä, kanske behövs någon ledtråd. Vi börjar lite löst: Personen ifråga är bördig från huvudstaden och kan via en gärning associeras med en speciell dag.

GoranS

Aktiv medlem
Tar en ledtråd till: Ett syskonbarn är prisat för arbete med kopplingar till något färgglatt och har dessutom gett namn åt experimentell plats.

GoranS

Aktiv medlem
Lite rapsodiskt må det vara, men jag tycker trots allt att det borde skaplig guidning på vägen.

uandt

Aktiv medlem
Min fru tog det igen, det är Hugo Alvén. det finns en byst på millesgården men vi gissar att den här är på "en jävla kyrkogård i leksand"

GoranS

Aktiv medlem
Angående ledtrådarna:

Oavsett vem personen är och oavsett om det är en pizzadeg eller något annat som ackompanjerar huvudet så är jag intresserad av platsen där statyn finns.
Anspelning på Hugo Alfvéns musikaliska värv.

Personen ifråga är bördig från huvudstaden och kan via en gärning associeras med en speciell dag.
Den speciella dagen är midsommar(afton) då HA:s kanske mest kända stycke är Midsommarvaka (Svensk rapsodi nr 1).

Ett syskonbarn är prisat för arbete med kopplingar till något färgglatt och har dessutom gett namn åt experimentell plats.
Handlar om brorsonen Hannes Alfvén som 1970 fick nobelpriset. Bl.a. hade hans forskning betydelse för förståelse av norrsken. Och platsen är Alfvénlaboratoriet på KTH.

Lite rapsodiskt må det vara, men jag tycker trots allt att det borde skaplig guidning på vägen.
Anspelning på Svensk rapsodi (se ovan).

uandt

Aktiv medlem
Hon snurrade in sig på nobelpristagare och tog det den vägen. Nu, kommunhus!
20210703_125045.jpg

weldion

Aktiv medlem
Angående ledtrådarna:

Anspelning på Hugo Alfvéns musikaliska värv.

Personen ifråga är bördig från huvudstaden och kan via en gärning associeras med en speciell dag.
Den speciella dagen är midsommar(afton) då HA:s kanske mest kända stycke är Midsommarvaka (Svensk rapsodi nr 1).

Ett syskonbarn är prisat för arbete med kopplingar till något färgglatt och har dessutom gett namn åt experimentell plats.
Handlar om brorsonen Hannes Alfvén som 1970 fick nobelpriset. Bl.a. hade hans forskning betydelse för förståelse av norrsken. Och platsen är Alfvénlaboratoriet på KTH.

Anspelning på Svensk rapsodi (se ovan).
Får kika nästa gång som jag är dit. Ser på bron i bakgrunden var ungefär Alfvén står/ligger.

uandt

Aktiv medlem
Oxelösund. Har aldrig varit där, men kände igen det från förra bildsökningen på kommunhus :-)
Helt rätt! Oxelösund måste för övrigt slå rekord i kvoten ful tätort/fint utanför. Gillar man först titta på fula hus och sen fin natur är det dit du ska åka

AdamLR

Aktiv medlem
Helt rätt! Oxelösund måste för övrigt slå rekord i kvoten ful tätort/fint utanför. Gillar man först titta på fula hus och sen fin natur är det dit du ska åka
De har ju en väl tilltagen skorsten för att installera en vedugn i alla fall...

GoranS

Aktiv medlem
Klart mer än 24 timmar sen uandt bekräftade att rätt svar givits och ingen ny bild postad innebär att bilden är fri för den som känner sig sugen.

Laan84

Aktiv medlem
Var pausade jag igår?

Bilagor

• B17E3269-CBB8-408A-8BD6-0A3701C113CA.jpeg
    B17E3269-CBB8-408A-8BD6-0A3701C113CA.jpeg
    592.8 KB · Besök: 57

Laan84

Aktiv medlem
Någon form av ledtråd är att det också finns relativt mycket ekar i området.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer