[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

ooms

Aktiv medlem
Tjena!

Inte superenkelt. Men husen i bakgrunden kändes som NY och sen googlade jag bra utkiksplatser och hittade en lista. Men det tog ett tag innan jag hittade en bild på Top of the rock som hade med alla antennerna.

Jag släpper bilden fri.
Bra jobbat! Själv var jag där för 5 år sedan, men hade inte en aning. Jag får skylla på att jag var där på kvällstid :sneaky:

uandt

Aktiv medlem
Aaah, snart är det fredag. Ett kommunhus kanske?
20210704_110713.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Nä, nu driver den goda uandt med oss. Kommunhus är byggda i brunt tegel har jag lärt mig efter att ha tittat på uandts tidigare alster. Detta måste vara en slamkrypare …

uandt

Aktiv medlem
Är såklart rätt. Bara att leverera bild nu!
Nä, nu driver den goda uandt med oss. Kommunhus är byggda i brunt tegel har jag lärt mig efter att ha tittat på uandts tidigare alster. Detta måste vara en slamkrypare …
Jag blev själv lite chockad när jag såg det, ett kommunhus, inte i tegel! Frun e borta på tjänsteresa idag så jag tänkte; dags ge sigsjälv lite friheter...

MarcusL79

Aktiv medlem
Tjena!

Inte superenkelt. Men husen i bakgrunden kändes som NY och sen googlade jag bra utkiksplatser och hittade en lista. Men det tog ett tag innan jag hittade en bild på Top of the rock som hade med alla antennerna.

Jag släpper bilden fri.
Ja du goran det gjorde jag med... Uppdaterade sidan men hängde inte riktigt med kan man säga. Var rätt många inlägg som publiceras innan..🙄

MarcusL79

Aktiv medlem
Tack!
Riktigt rolig ledtråd. Var först borta i Italien och Frankrike och snurrade efter arkitekturiska bågar innan jag hamnade i sthlm.. Stockholmsbågen gav inte heller så mycket.
Men arkitekt Stockholms båge gav bofills båge-->riccardo bofill. Och efter Riccardo bofill Green House var det klart.

MarcusL79

Aktiv medlem
PXL_20210909_162742951.jpg

Arkitektursmässigt kanske den här inte smäller lika högt, men den är grymt stark och skulle lätt kunna lyfta ett helt bandylag.

Vad heter kranen och var är vi?

Kneecap

Aktiv medlem
Tack!
Riktigt rolig ledtråd. Var först borta i Italien och Frankrike och snurrade efter arkitekturiska bågar innan jag hamnade i sthlm.. Stockholmsbågen gav inte heller så mycket.
Men arkitekt Stockholms båge gav bofills båge-->riccardo bofill. Och efter Riccardo bofill Green House var det klart.

Tjena!

Bofill har ju faktiskt ritat en del bågar i Frankrike också och andra ställen. Rätt lika Bofills båge. För mig var frågan alldeles för lätt eftersom jag har en bok om Bofill, med just ett grönt hus på framsidan. Så därför lät jag bli att svara, men kunde inte låta bli att droppa en ledtråd.

MarcusL79

Aktiv medlem
Tjena!

Bofill har ju faktiskt ritat en del bågar i Frankrike också och andra ställen. Rätt lika Bofills båge. För mig var frågan alldeles för lätt eftersom jag har en bok om Bofill, med just ett grönt hus på framsidan. Så därför lät jag bli att svara, men kunde inte låta bli att droppa en ledtråd.
Där ser man. Kul man lär sig alltid nåt. Skulle nästan kunna sätta min cykel på att Bayeux, Lysekil eller Bofill kommer med på nästa på spåret.
Ja tack för ledtråden och att du gav bort den

mzi

Aktiv medlem
"Lyftkraft ursprungligt 80 ton. Idag godkänd för 20 ton efter upprustningen". Hoppas att de inte rustar upp den igen!

MarcusL79

Aktiv medlem
Tack!
Jag har promenerat förbi där flera gånger så den var lätt att känna igen. Men var osäker på om det fanns liknande på andra platser.
Då behövdes inga ledtrådarna.
Att den inte smäller högst syftade jag på påsksmällarna "ryssar" och ryska bandylaget lokomotiv för att kranen lyfte lokomotiv som skulle till Ryssland.

Nästa ledtråd hade annars vart att jag fann den i senaste korsordet (kRYSSet).

Tog bilden förra veckan bara för att ha med här. 😁 7åringen stod brevid och sa -pappa, pappa akta så du inte får med det stora märket (emblemet där det står Götaverken)

roller

Aktiv medlem
Kan kanske vara var som helst, men detta är en cykelrelaterad plats eller snarare sträcka.

Bilagor

• Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    1.2 MB · Besök: 41

uandt

Aktiv medlem
Vetefan, kattegattleden mellan båstad-halmstad ser ut sådär ibland har jag för mig

roller

Aktiv medlem
Vetefan, kattegattleden mellan båstad-halmstad ser ut sådär ibland har jag för mig
Jo visst f-n visste du. Det var rätt med Kattegattleden! Närmare bestämt naturreservatet vid Gullbranna och Tönnersa (som ligger mellan Halmstad och Båstad).

Din bild!

uandt

Aktiv medlem
Jaha. Kul att en kände igen sig. Jag hade bättre väder när jag cyklade där :). Vilket kraftverk är det här?
20210820_133020 (1).jpg

Kneecap

Aktiv medlem

uandt

Aktiv medlem
Tjena!

Nej denna boken. (Som finns som PDF)

Visa bilaga 513365

Här kan man ladda ner den https://www.arbetsam.com/hamn-och-varvskranar-i-vastra-gotaland/

Edit: Det är väl ett gäng sidor tillbaka som jag plockade en kran första gången. Har för mig att det var Kran 47 i Göteborg då.
Det var jag som postade kran 47. Fattade inte då att det här med kranar är en stor grej, typ som tåg, bland västsvennarna. Därför bildgåtatråden e så bra!

MarcusL79

Aktiv medlem
Det var jag som postade kran 47. Fattade inte då att det här med kranar är en stor grej, typ som tåg, bland västsvennarna. Därför bildgåtatråden e så bra!
Ha ha ha.. vilka entusiaster, ni är ju underbara!! 👍👍 Har en känsla av att det kommer mer kranar framöver 😉

MarcusL79

Aktiv medlem
Trodde aldrig att det var jag som skulle ta den. Det var riktigt svår googlat. Men man ska ju inte gå över ån för att hämta vatten. Eftersom cykeln står brevid och jag mindes jag att du postade en bild på en fors för inte så länge sen, tänkte jag att det säkert är från samma område.

Googlade helt enkelt skutån/husån vattenkraftverk. Inget direkt napp där heller men det ledde jämtkrafts sida med några listade verk.

Lite mer utmaning på helgen..🤔 hmm den ska jag tänka på. Kommer en i morgon men kan inte lova den är bra.

MarcusL79

Aktiv medlem
PXL_20210918_101428884.jpg

vilken fasad är det här?

Pluspoäng till den som tar vilken restaurang jag sitter när jag tar bilen.

Cujo

Aktiv medlem
Bumpar tråden med chansning på Hotel Avalon i Göteborg samt Restaurang Kungstorget som sittplats.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer