[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

ooms

Aktiv medlem
Storvreta vattentorn är nära namnmässigt, och en bit bort geografiskt. Men ser inte ut sådär...

Kneecap

Aktiv medlem
Söndrums vattentorn

Tjena!

Pålsbo vattentorn om man ska vara riktigt noga, men visst är det så! Bilden är din.

Jag hade ingen aning om att Storvretens/Tumbas Vattentorn existerade förens igår kväll. Men jag förstår varför man gissar på det.
Det som skiljer är att Storvretens är 15 meter högre och ett år äldre.

sarb2w55mefakh84lorl9x97ba8nae3.jpeg
unnamed.jpg

.A.

Aktiv medlem
Tjena!

Pålsbo vattentorn om man ska vara riktigt noga, men visst är det så! Bilden är din.

Jag hade ingen aning om att Storvretens/Tumbas Vattentorn existerade förens igår kväll. Men jag förstår varför man gissar på det.
Det som skiljer är att Storvretens är 15 meter högre och ett år äldre.

Visa bilaga 519253Visa bilaga 519254
Hej hopp!

Jag visste inte att Pålsbo fanns förrän (inte förens) jag bildsökte på vattentorn och fann det en bit ner.
Ok, vilken kyrka skymtas i bakgrunden?
_9637.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Mm, freddags förslag är nog rimligare. Tog första kyrka som någonstans påminde om den på bilden när jag googlade "Öland kyrka" och tittade på bildresultaten. Ser nu att det finns saker som inte matchar bildens kyrka mot Torslundas.

Kneecap

Aktiv medlem
Hej hopp!

Jag visste inte att Pålsbo fanns förrän (inte förens) jag bildsökte på vattentorn och fann det en bit ner.
Ok, vilken kyrka skymtas i bakgrunden?
Visa bilaga 519290

Tjena!

Åfan, trodde det var ren lokalkännedom som vanligt. Rätt kul att första bilden, på det vattentornet, som dyker upp när man söker efter vattentorn är nästan likadan som min.

Lite googlande på sälskulptur i damm fixade biffen. Nu till en ny plats, en stad med en något rörig koppling till Sverige. Kan ni gissa varjag är?

Bilagor

• Screenshot_2021-10-20-16-36-38-571_com.google.android.apps.photos.jpg
    Screenshot_2021-10-20-16-36-38-571_com.google.android.apps.photos.jpg
    253.8 KB · Besök: 47

GoranS

Aktiv medlem
Var inne och tittade på Vyborg där ju Nordstream går och som det var lite rörigt kring. Verkar dock ha gula spårvagnar där. :(

Varken Narva eller Viborg är rätt. Cirka 77 mil norr om denna stad finns en plats som bara måste vara döpt efter Sveriges snålaste folkslag

GoranS

Aktiv medlem
Poltava? Ser i alla fall ut att ligga hyggligt söder om Smolensk och ett antal mil därifrån.

Edit: Hm, fast inte rakt söder om. Och inte 77 mil.

Senast ändrad:
Poltava? Ser i alla fall ut att ligga hyggligt söder om Smolensk och ett antal mil därifrån. Hm, fast inte rakt söder om ...
Här får jag väl säga att min ledtråd var något vilseledande, rakt söder om Smolensk ligger det faktiskt inte. Du börjar komma riktigt nära nu dock
Edit: sista ledtråden. 2012 skedde här ett lustigt misstag på en fotbollsstadio. Ett misstag som kom att släcka många svenska drömmar. Trots Sveriges trollkarl i elvan var det motståndarlagets magiker som vann denna omgång. Samma person var högst inblandad i sommarens uttåg ur en viss turnering

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Nä, jag ger upp. Mina historiekunskaper är för dåliga. Kiev är för nära och Bender för långt ifrån Smolensk och jag kommer inte på några andra orter med uppenbar svensk koppling i de trakterna just nu.

GoranS

Aktiv medlem
Hm, menade du 77 mil bilvägen eller är denna sajt ute och cyklar (315 miles är knappt 51 mil)? Eller var det inte Smolensk som var den nordliga orten?
1634747433041.png

Bilvägen är det ca 77 mil får jag det till. Jag hade skrivit det tidigare men sen redigerade jag inlägget innan postning och då föll det bort. Hela den ledtråden blev mer vilseledande än hjälpsam i slutändan. Ber om ursäkt och skyller på min övertrötta damphjärna, bilden är Mats

ooms

Aktiv medlem
F.ö. är inte smålänningarna snålast i Sverige, det är västgötarna. Smålänningar frågar iaf vad saker kostar, västgötarna klämmer ur sig ”köster dä någe?”…

GoranS

Aktiv medlem
Våga medge att du tog det på det på f***llsreferenser - det var modigt! :sneaky:

F.ö. lät jag kanske onödigt gnällig i mitt inlägg ovan. Ber i så fall om ursäkt. Var ju jag som låst mig till fågelvägen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer