[Bildgåtatråden del 3] Var är bilden tagen? [Uppdaterade regler i 1:a inlägget]

GoranS

Aktiv medlem
Likheten är ju fullkomligen slående så jag förstår verkligen att weldion gissade på den.
1634927288513.png

För att flyga iväg en bra bit slänger jag in Busselton i leken.

GoranS

Aktiv medlem
Jisses! Mer tur än skicklighet. Var absolut inte säker på att det var rätt.

Googlade "longest piers beach" och landade då på denna sida: https://www.geographyrealm.com/worlds-longest-pier/

Innehöll tre förslag. Den första var uppenbart fel. Den andra stämde inte när jag tittade i streetview på hur det ser ut där piren går in vid land (ej strand). Den tredje slängde jag en hastig blick på och den såg inte helt galen ut så då slängde jag iväg en gissning på den.

Vad heter denna by?
BILD.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Italiensk berg, en bild för mig, tack! Men har ingen aning var det är ...

GoranS

Aktiv medlem
Utan ledtråden om skidort hade jag nog gått bet. Nu gav "highest ski resorts" svaret rätt snabbt.

Gör som Mats65 och testar en avfotad version av en bild jag tog en gång för länge sedan. Söker namnet på byggnaden.
BILD.jpeg

Senast ändrad:

freddag

Aktiv medlem
jag tror du har photoshoppat ihop en mix av skeppsmalns kapell och ulvö kapell

GoranS

Aktiv medlem
Inget rätt än, vare sig vad gäller namn på byggnaden eller framställningssätt för bilden.

GoranS

Aktiv medlem
Är ju lite lovande att den inte känns helt obekant. Vi får väl se om ngt mer konkret dyker upp vad det lider.

Jag ger det några timmar till innan jag ger en ledtråd.

oJsan

Aktiv medlem
Det ser onekligen ut som något av Gävlefiskarnas alla kapell... men jag lyckas inte hitta vilket

GoranS

Aktiv medlem
En på-spåret-ledtråd som jag gissar är på 10-poängsnivån:

Reverserad vattenomgiven icke-hög ger ledtråd om platsen. Ursprunget är dock annorstädes vid vatten som för tanken än djupare.

GoranS

Aktiv medlem
Går lite segt med gissandet så jag tar en kryptisk(?) ledtråd till:

En för byggnaden central person hade två bröder, en färgglad och en sportglad.

GoranS

Aktiv medlem
Här var det livat! Eller inte ...

En annan ledtråd: Väg inte långt härifrån skulle kunna göra att man tror att man är på plats norr om ettan på pärla.

Bifogar även några tal och ser om de höjer stämningen: 225 59 8 18 23 1963

GoranS

Aktiv medlem
Ny dag, ny ledtråd: Styr kosan mot ort med liten namnmässig granne, ta av åt höger och sök det enda.

GoranS

Aktiv medlem
För den som händelsevis funderar kring ledtrådarna:

Reverserad vattenomgiven icke-hög ger ledtråd om platsen. Ursprunget är dock annorstädes vid vatten som för tanken än djupare.
En ö är vattenomgiven och icke-hög = låg, vilket ger ölåg. Reverserar man detta får man Gålö, vilket är där kapellet finns nu. Dock fanns det ursprungligen på Malmsjö gods och en sjö är vatten och malm finns på större djup än låg höjd då det är under marken.

En för byggnaden central person hade två bröder, en färgglad och en sportglad.
Prins Oscars bröder var den målande prins Eugen och den tennisälskande Gustav V.

Det ser onekligen ut som något av Gävlefiskarnas alla kapell... men jag lyckas inte hitta vilket
Nähä, inga gissningar. Säger väl då att ovanstående är nära i en icke-geografisk mening.
Gålö och Gävle ligger ganska nära varandra i t.ex. ett alfabetiskt ordnat uppslagsverk.

Väg inte långt härifrån skulle kunna göra att man tror att man är på plats norr om ettan på pärla.
Vägen heter Oxnövägen, men Oxnö heter också en ö som ligger på väg ner till Torö där första stämplingen är på Södertäljes 20-milsbrevet som har smeknamnet "Södertörns pärla".

Bifogar även några tal och ser om de höjer stämningen: 225 59 8 18 23 1963
225 är numret på vägen förbi Malmsjö (se ovan), sen följer latitud och longitud för kapellet och slutligen året då kapellet donerades till Missionsförbundet i Stockholm och flyttades till Gålögården.

Styr kosan mot ort med liten namnmässig granne, ta av åt höger och sök det enda.
Ort med liten namnmässig granne syftar på Dalarö och Smådalarö. Om man tar vägen ditut (väg 227) och vill till Gålö så tar man av höger. Slutligen är det sökta kapellet det enda kapellet på Gålö.

Senast ändrad:

oJsan

Aktiv medlem
Kluriga ledtrådar. Sökte igenom varenda kapell längs Norrlandskusten för jag tyckte att byggnadsstilen stämde så väl med t.ex. Hölicks kapell. Jag försökte få ut något av siffrorna men gick bet men såhär i efterhand är ju longitud och latitud helt uppenbara.
För övrigt noterar jag att bilden på kyrkokartan.se är just din bild. 😀
Är också nyfiken på hur Kneecap knep den?

GoranS

Aktiv medlem
Får erkänna att jag inte kollat den på kyrkokartan, men med mindre än att ngn brutit sig in hos mig och fotat av mitt kort så är det nog bara likt.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Liten namnmässig granne fick mig att tänka på ställen som heter något med lilla, men det tog mig ingenstans. Sen kom jag på små och första som dök upp på Maps var Smådalarö. Åt höger ligger Gålö och söker man på Gålö och Kapell så dök det ju upp direkt.

Har inte sett det innan så måste vara likt något annat kapell eftersom jag tyckte att jag kände igen det. Men jag har åkt förbi ett gäng gånger eftersom jag är medlem i en förening som har ett fartyg ute på Gålöbasen.

Resten av ledtrådarna gav mig ingenting, men fick lära mig ett gäng saker om 1963, t.ex. att C S Lewis bortgång antagligen inte var så omskriven eftersom han dog samma dag som JFK blev skjuten.

Lärde mig också att man inte ska googla på "bröder färgglad sportig". Det gav väldigt oväntade träffar.

ooms

Aktiv medlem
Jag kopplade ju prins Eugen på färgglad, men tänkte prins Bertil på sportglad och då blev det tilt iom att de hör till olika generationer. Hittade ändå ett prins Gustav Adolfs kapell, men att söka på Oscar tänkte jag aldrig på…

Bikzz

Aktiv medlem
Fri bild ? Då tar vi en lätt, och alltid kul att påminna om andra tankesätt. Var är detta ?

q8.jpg

oJsan

Aktiv medlem
Får erkänna att jag inte kollat den på kyrkokartan, men med mindre än att ngn brutit sig in hos mig och fotat av mitt kort så är det nog bara likt.
Skrämmande likt! Din till vänster, kyrkokartans bild t.h. 😄 😄😄 Belysning, bildvinkel, brännvidd och björkarnas form.
Screenshot_20211024-145728.png

GoranS

Aktiv medlem
Fasen, jag inser att jag blir tvungen att pudla modell värre här. Bilden sitter inklistrad i mitt fotoalbum från när min syster konfirmerades där. Är ett antal andra bilder som jag verkligen tagit från den dagen som sitter runtomkring i albumet men när jag tittar noga nu så framgår det att bilden ifråga är ett vykort som är inklistrat där.

Blir snickerboa och utvisningsbåset i tråden för mig ett tag framöver. Det enda jag kan säga till mitt försvar är att det är över 30 år sen och jag ärligen trodde att det var en bild som jag tagit.

Laan84

Aktiv medlem
Fasen, jag inser att jag blir tvungen att pudla modell värre här. Bilden sitter inklistrad i mitt fotoalbum från när min syster konfirmerades där. Är ett antal andra bilder som jag verkligen tagit från den dagen som sitter runtomkring i albumet men när jag tittar noga nu så framgår det att det nog är ett vykort som är inklistrat där.

Som sagt, blir snickerboa och utvisningsbåset i tråden för mig ett tag framöver. Det enda jag kan säga till mitt försvar är att det är över 30 år sen och jag ärligen trodde att det var en bild som jag tagit.
Jag tyckte att det såg ut som ett tryck snarare än framkallning när jag zoomade, men hellre fria än fälla 👍

oJsan

Aktiv medlem
Haha, sorry för den @GoranS 😂 Lätt hänt 😄 Vi kör vidare på Bikzz bild och kommer ihåg det här som en rolig grej bara.
Eller vad säger ni andra, ska vi utesluta GoranS från tråden ett tag? 😁😄

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer