Billig styrstam samma som dyrare?

Valhalla_

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle testa 35 mm styrstam. Spanade in sixpack vertic för den verkar stark, är snygg och kostar rimliga pengar. Men så tänkte jag, varför inte köpa en billig först bara för att testa, därefter köpa en dyrare om jag gillar det. Köpte således decathlons 35 mm (längden alltså, inte klämman) stam.

När jag tittade lite märmare slog det mig:

Decathlon 200 kr
20200407_165127.jpg

Sixpack 650 kr
Screenshot_20200407-165243_Kiwi Browser.jpg

Det är ju exakt samma stam....!

Så... fram med färgborttagningen och bort med loggan! Kanske man inte behöver köpa den dyrare då.
20200407_170256.jpg

Ser nu att exakt samma stam säljs under flertalet märken. Känns dock lite snikigt att köra decathlonmärkta prylar, men tur att det finns färgborttagning. 😁

Senast ändrad:

Martinmat

Aktiv medlem
Brand x ser också likadan ut, kör sån på ett par av mina hojar, känns lite b men funktionen är det inget fel på 😄

Valhalla_

Aktiv medlem
Brand x ser också likadan ut, kör sån på ett par av mina hojar, känns lite b men funktionen är det inget fel på 😄
Jaha ja det verkar ju vara en riktig dussin-stam. Är väl en sån kinesisk katalogvara som man köper med sin egen märkning. :LOL:

Vilket färgbort medel använde du? såg bra ut (y)
Körde rustoleum. Tog ca 5 minuter att få bort färgen. Det svarta tycks vara anodisering och försvinner inte med färgborttagning.

Haha snyggt detektivarbete!
Det var mest slumpen men kul tyckte jag 🙂

Valhalla_

Aktiv medlem
Hehe ja tänk vilken sucker man är som konsument.

Det sjuka är att även om jag nu identifierat 7 olika "tillverkare" av denna stam (sixpack, raceface, bbb, rfr, xlc, decathlon, brandx) så känns det inte riktigt lika bra med decathlon/btwin som om det varit en "äkta" sixpack. Hahah

Kneecap

Aktiv medlem
Hehe ja tänk vilken sucker man är som konsument.

Det sjuka är att även om jag nu identifierat 7 olika "tillverkare" av denna stam (sixpack, raceface, bbb, rfr, xlc, decathlon, brandx) så känns det inte riktigt lika bra med decathlon/btwin som om det varit en "äkta" sixpack. Hahah
Tjena!

Vilken RaceFace skulle vara samma?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är det bara jag som ser skillnad i bearbetning?

Klart det tas genvägar på det här sättet, framförallt i billigare serier. Men det kan ju vara det som inte passerat ISO-ögat hos Raceface som sen hamnar hos xlc etc etc. Betyder ju inte att just den du håller i inte kommer fungera felfritt i 10 år.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tjena!

Vilken RaceFace skulle vara samma?
Både raceface aeffect samt chester, men de är för 35 mm styre (finns även en sixpack av samma sort) och har en annan frontplatta. Samma "bas" men urfräst för fetare styre..

Är det bara jag som ser skillnad i bearbetning?

Klart det tas genvägar på det här sättet, framförallt i billigare serier. Men det kan ju vara det som inte passerat ISO-ögat hos Raceface som sen hamnar hos xlc etc etc. Betyder ju inte att just den du håller i inte kommer fungera felfritt i 10 år.
Min bild suger naturligtvis men jag kan inte säga att jag ser någon skillnad. Vilka bearbetningar tänker du på? Båda är smidda och shotpeenade. Samma "skarv" vid texten "gap" uppe på klämman, samma skruvskallar (12.9 på min för övrigt), samma linjer samma allt... Min bild ger ett "grynigt" intryck av ytan men jämför jag med min sixpack leader stam (som syns i bakgrunden) så är ytstruktur osv identiskt när man håller dem bredvid varandra.

Själv väljer jag att tro att prisskillnaden inte ligger i kvalitetskontrollen utan att Decathlon kan köpa dem billigare, har lägre marginaler och att de helt enkelt inte kan ta mer betalt för en pryl märkt "btwin" för då missar de helt sin kundkrets. Men man vet ju aldrig förstås. 🙂

Berk

Aktiv medlem
Det är nästan bara marginal. Många tillverkare använder billigare stammen av Race Face, så volymen finns. Om man som kund köper en Race Face stam är skillnader i pris mellan olika serier små. Dom måste har relativt jättestor marginal på billigare stammen för att det finns en Race Face logo på dom. Men kanske kostar det lite mer (typ 1 kr) att trycka en fin Race Face logo på en stam än en billig B-Twin logo?

Valhalla_

Aktiv medlem
Snyggt hittat men du jämför 31,8 och 35 mm. Verkar vara små skillnader mellan dem vid styrinfästningen. Men se här när man jämför sixpack 35 vs rf 35 mm. Frontplattan är lite olika men annars ser jag ingen skillnad, annat än att bakre hålet är ocentrerat åt var sitt håll :giggle:

1586284349740.png

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Kanske bara är pga finishen (vilket skiljer sig rejält, jämför övre skruvhålet vid skruvskallen) men jag ser flera saker som skiljer sig. Kan vara vinkeln eller bara en synvilla men tycker att "hornen" är bredare på RF.
Skulle vara intressant att ha båda i handen och kunna jämföra.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jo "hornen" är nog som du säger bredare på den, i alla fall på frontplattan, för den är inte riktigt lika. Lär väl finnas vissa möjligheter för de olika märkena att göra den till "sin egen" kan man anta.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Har ju hänt förr att fabriken som tillverkat RFs prylar har ändrat smådetaljer och sålt dom under annat namn. Var nån sadelstolpe och ett vevparti som kopierades för massa år sedan.
Ingen aning om så är fallet nu, RF brukar inte sälja genericprylar utan håller sig till sina egna prylar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja men nu verkar det ju inte som att Raceface är "original" när det kommer till denna stam, utan de köper in den och är bara en i mängden.

Berk

Aktiv medlem
Tjena!

Har ju hänt förr att fabriken som tillverkat RFs prylar har ändrat smådetaljer och sålt dom under annat namn. Var nån sadelstolpe och ett vevparti som kopierades för massa år sedan.
Ingen aning om så är fallet nu, RF brukar inte sälja genericprylar utan håller sig till sina egna prylar.
Är inte Race Face billigaste linjer ofta generic och alla andra egen design?

Hasse#7

Aktiv medlem
Decathlon har ju förutom delar även egna brandade cyklar till massorna i hela Europa (och mer?). Jag kan tänka mig att de har extremt bra inpris under förutsättning att de alltid trycker dit sin B-logga.

Kneecap

Aktiv medlem
Decathlon har ju förutom delar även egna brandade cyklar till massorna i hela Europa (och mer?). Jag kan tänka mig att de har extremt bra inpris under förutsättning att de alltid trycker dit sin B-logga.
Tjena!

Galet bra i priser för stora kedjor. Biltemas framhjul med Shimanos navdynamo är billigare ut till kund än vad cykelaffärerna får betala för inkråmet från Shimanl. (Var så för sex år sedan iallafall, kan inte svära på att det är så fortfarande.)

Rattnalle

Aktiv medlem
Är inte Race Face billigaste linjer ofta generic och alla andra egen design?
De blandar nog. De har ju t ex sin frontplatta där man inte behöver hålla på och passa och skit utan drar åt översta skruvarna helt först, därefter justerar styret och drar åt undre skruvarna. Den har väl inte alla de andra nämnda?

Rattnalle

Aktiv medlem
Tjena!

Galet bra i priser för stora kedjor. Biltemas framhjul med Shimanos navdynamo är billigare ut till kund än vad cykelaffärerna får betala för inkråmet från Shimanl. (Var så för sex år sedan iallafall, kan inte svära på att det är så fortfarande.)
Ja som konsument kostar ju hela hjulet som en lös dynamo hos tysken typ om inte annat.

Hasse#7

Aktiv medlem
Som jag sagt tidigare någon gång så är det för mycket mellanhänder. Småbutikerna behöver skapa nån slags portal där de köper gemensamt direkt av tillverkare. Det säger jag inte för att jävlas, det är helt enkelt omöjligt att tillgodose kundens behov till rimligt pris och leva på det i förlängningen.

Klavikel

Aktiv medlem
Har svårt att se att funktion/känsla mellan olika styrstammar skulle skilja relevant.

Du betalar för finish/logga/design och kanske i viss mån (en försumbar) vikt.

Köp den du tycker är snyggast till vettigt pris.

Jensen

Aktiv medlem
Har svårt att se att funktion/känsla mellan olika styrstammar skulle skilja relevant.

Du betalar för finish/logga/design och kanske i viss mån (en försumbar) vikt.

Köp den du tycker är snyggast till vettigt pris.
Möjligt om stammarna i grunden är densamma. Men annars håller jag inte med alls. Skillnaden i känsla kan vara stor. Bytte från 120 grams Tune stam till 77 grams Intend stam, kan ju säga att Tune stammen kändes som om den var gjord i mjukost i jämförelse. Så det där är inte riktigt sant att där inte skulle vara skillnad. Om vi nu inte pratar om stammarna ovan som verkar vara mer eller mindre samma.

Berk

Aktiv medlem
Om den inte är för billiga, är billiga stammar bra. Jättebilliga stammar kan har vassa kanter som kan orsaka brott av styren.
Dyra stammar däremot kan vara för mjuka för att några är för mycket optimerad för vikten.

Meercy

Medlem
Kan jämföra med bygghandeln där det förekommer en del "brandning" en kedja köper in en stora kvantiteter till lågt pris från en stor tillverkare sätter sin egna logo på och övertar samtidigt all hantering gällande garantier och reklamationer.

Jensen

Aktiv medlem
Den höll inte måttet helt enkelt.
Glappade upp trots perfekt justering och med dubbla starnuts. Sen sprack topcap trots att jag inte dragit sönder den.
Det spelade ingen roll hur jag eller cykloteket gjorde. Skiten Glappade upp efter ett par timmar.
Och starnut/topcap är det samma som stam?

123456789

Aktiv medlem
Och starnut/topcap är det samma som stam?
Inte i min värd ....starnuts är de stjänformade som knackar ner i gaffelröret.
Topcap är den som ligger längst upp på styrstammen. Som justerskruven går igenom för att skruvas fast i starnuts för att spänna / justera styrlager.
Kan hända att deras stammar är bättre nu....Ingen aning. ..
Men deras styren gillar jag 😊

Raggamuffin

Aktiv medlem
Starnut och topcap justerar man lagerspänningen med. Ska klart inte gänga upp sig av sig själv för det, men går ju att köra utan när stammen är spänd.

Jensen

Aktiv medlem
Inte i min värd ....starnuts är de stjänformade som knackar ner i gaffelröret.
Topcap är den som ligger längst upp på styrstammen. Som justerskruven går igenom för att skruvas fast i starnuts för att spänna / justera styrlager.
Kan hända att deras stammar är bättre nu....Ingen aning. ..
Men deras styren gillar jag 😊
Jo tack. Jag vet vad en starnut och en topcap är 😉😉 Vad jag menade var att du klagade på stam men räknar upp saker som inte har med stammen att göra. Oavsett, skulle det vara fel på stammen tror jag inte scott ärmhålen omöjliga på att byta den, inte som första ägare på hojen (scott antar jag) i alla fall. Samtidigt som det låter väldigt konstigt om man inte fått fast stammen, med lite greppasta osv ser jag inte hur den ska kunna glida.

123456789

Aktiv medlem
Jo tack. Jag vet vad en starnut och en topcap är 😉😉 Vad jag menade var att du klagade på stam men räknar upp saker som inte har med stammen att göra. Oavsett, skulle det vara fel på stammen tror jag inte scott ärmhålen omöjliga på att byta den, inte som första ägare på hojen (scott antar jag) i alla fall. Samtidigt som det låter väldigt konstigt om man inte fått fast stammen, med lite greppasta osv ser jag inte hur den ska kunna glida.
Örebro
😊 ok. Så här var det.
När allt var justerat o ok. Så drar man ju fast stammen och lossar lite på skruven till topcap. Men glappade upp ändå.
Kanske ett övertids ex ....Men den var inte bra. Köpte nåt från Evald. Och fick aldrig samma problem igen 😊

Kanske är så att stammen är anledningen till att det var problem med nut och cap? Släpper stammen så hålls den ju bara kvar av capen och således starnut

Jensen

Aktiv medlem
Kanske är så att stammen är anledningen till att det var problem med nut och cap? Släpper stammen så hålls den ju bara kvar av capen och således starnut
jo, så är det ju så klart, förstår jag ju med. Men om man har en stam som glider, då är ju inte lösningen att försöka hålla ner den med topcapen under färd, för det är den ju inte designad för, lika lite starnuten, håller inte en, så är inte lösningen att spänna ner stammen ännu mer.

men reagerade bara på att det klagades på stam och pratades om andra saker istället för att bara säga att stammen gled. inget illa menat alls. låter som en defekt stam. måndagsexemplar finns ju tyvärr inom det mesta

123456789

Aktiv medlem
jo, så är det ju så klart, förstår jag ju med. Men om man har en stam som glider, då är ju inte lösningen att försöka hålla ner den med topcapen under färd, för det är den ju inte designad för, lika lite starnuten, håller inte en, så är inte lösningen att spänna ner stammen ännu mer.

men reagerade bara på att det klagades på stam och pratades om andra saker istället för att bara säga att stammen gled. inget illa menat alls. låter som en defekt stam. måndagsexemplar finns ju tyvärr inom det mesta
Örebro

Absolut!!
Men jag tyckte den var dålig. ...
Och visst finns måndags ex av alla märken 😐
Och tyvärr är vissa av oss drabbade av det fenomet.
Men vad fan. Det är bara att gå vidare 😊

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer