Billig styrstam samma som dyrare?

Hasse#7

Aktiv medlem
Blev det inte jobbigare med ett framhjul som pekar åt fel håll jämfört med styret än att stammen åkte uppåt om den var lös?

Valhalla_

Aktiv medlem
En del smörjer kontaktytorna mellan stam, styre och styrrör. Kan det vara detta som hänt kanske? Fattar inte hur det kan röra sig annars? Om inte ytorna har bearbetats till jättefel form..
Smörja dessa ytor bör man i alla fall inte göra.

GurraG

Aktiv medlem
Örebro
😊 ok. Så här var det.
När allt var justerat o ok. Så drar man ju fast stammen och lossar lite på skruven till topcap. Men glappade upp ändå.
Kanske ett övertids ex ....Men den var inte bra. Köpte nåt från Evald. Och fick aldrig samma problem igen 😊
Varför lätta på topcap'en när om/allt är rätt justerat?
Edit: Jag drar åt topcap'en lite till efter att jag dragit fast styrstammen för att förhindra att den rör på sig. Behöver jag lossa på något i "systemet" justerar jag ju om styrlageransättningen.

Senast ändrad:

123456789

Aktiv medlem
Edit: Jag drar åt topcap'en lite till efter att jag dragit fast styrstammen för att förhindra att den rör på sig. Behöver jag lossa på något i "systemet" justerar jag ju om styrlageransättningen.
Såååå mycket lossar jag inte på topcape.
Det är ju inte så att man har den lös !
Min syncros stam var skräp. Alla andra har funkat. Varför är det så?
Jag har haft många skogscyklar i mina 30 år inom sporten. Har stött på många jävligt dåliga komponer. Som är överdeklarerade.
Sen har man hittat basic saker som är grymma. Ritchie är en av dom.

marr

Moderator
Forumvärd
Såååå mycket lossar jag inte på topcape.
Det är ju inte så att man har den lös !
Min syncros stam var skräp. Alla andra har funkat. Varför är det så?
Jag har haft många skogscyklar i mina 30 år inom sporten. Har stött på många jävligt dåliga komponer. Som är överdeklarerade.
Sen har man hittat basic saker som är grymma. Ritchie är en av dom.
Ritchey är väl inte speciellt basic egentligen? Dn erkänt bra leverantör av prylar.

123456789

Aktiv medlem
Absolut ! Dom gör riktigt bra saker.
Men i min värd är de relativt basic.
Som Thompson. Bra grejer till hyggligt pris.
Men just min syncros stam var skit.
Snygg men skräp 😑

Jensen

Aktiv medlem
Jag smorde inte utan torkade bara rent med torr trasa ......Man får tydligen inte ogilla vissa märken ' Syncros' här men håller fast vid att det var en skitstam.
Har aldrig haft problem med race Face eller Ritchie tex ...
Det är väll klart man får tycka det. Tror bara problemet är ovanligt. Eller rättare sagt, har aldrig hört om liknande problem från nån av mina vänner som har scott hojar, heller inte löst om någon med problemet med en syncros stam. Det är ju dock inte samma sak som att det inte har skett. Säger du det, så är det ju så.

Jag hade som sagt gjort rent med brakeclean och om inte det hjälpt kört greppasta. Men det spelar ju mindre roll nu när du bytt.

123456789

Aktiv medlem
Det är väll klart man får tycka det. Tror bara problemet är ovanligt. Eller rättare sagt, har aldrig hört om liknande problem från nån av mina vänner som har scott hojar, heller inte löst om någon med problemet med en syncros stam. Det är ju dock inte samma sak som att det inte har skett. Säger du det, så är det ju så.

Jag hade som sagt gjort rent med brakeclean och om inte det hjälpt kört greppasta. Men det spelar ju mindre roll nu när du bytt.
Du har säkert rätt angående greppasta.
Men tyvärr så har jag aldrig använt sånt utom på mc n . Som är såld ....😑
Och jag har aldrig haft en Scott.
Jag jonnar på GT 😊
Och lite Cannondale på vägen med döttrar 😊
Och en gammal lastcykel när det ska handlas 😊

Jensen

Aktiv medlem
Du har säkert rätt angående greppasta.
Men tyvärr så har jag aldrig använt sånt utom på mc n . Som är såld ....😑
Och jag har aldrig haft en Scott.
Jag jonnar på GT 😊
Och lite Cannondale på vägen med döttrar 😊
Och en gammal lastcykel när det ska handlas 😊
Ok. Antog scott för att det känns som ovanligt att köp syncros löst annars.

glitch

Aktiv medlem
+1! En liten "safety" knyck när allt satts på några grader. Har aldrig problem med styrlager som slits i förtid.

Annors

Aktiv medlem
Intressant läsning. Att flera märken ser lika ut är bara ett tecken på att en originalprodukt funkar bra. Sen kopieras den utan hänsyn till konstruktion och beräkningar. Det är vissa länder experter på. Efter det så kan man köpa den med vilken logga som helst. Det som kan saknas hos kopiorna är krav på toleranser, materialstandarder och skruvars kvalitet. Det kan vara samma material men kan oxå vara mjukost och skruvar av 3.6 i bästa fall. Normalt är skruv stämplat men sällan på cyklar. Detta förstår jag inte... jag byter ofta till riktiga skruvar på de kritiska punkterna för att veta att det är bra saker. På jobbet använder vi sällan under 8.8 men från kina kan det vara monterat omärkt skruv som inte klarar ens 3.6 och ännu värre 8.8 märkt skruv som inte håller standard.
Vissa komponenter är nog ok att tumma på. Jag köper inte styrstam på biltema längre då jag köpte en och upptäckte den tiltade lite. Bytte den och nästa tiltade i annan vinkel. De såg bra ut men styret hamnade lägre på höger sida mot vänster. Typiskt billigt före tolerans.
Men luras inte över billigt mot dyrt. Ibland är det samma, ibland är material helt olika och ofta så suger toleranser på billiga saker.
Köper man bra lager ovanligt billigt så är chansen stor att det inte är SKF lager men det står det på dem...
Köp så billigt ni vågar men tro inte det är samma!

123456789

Aktiv medlem
Men nu pratar vi hur man monterar/justerar stam mot lager.
Frågan var väl om billiga märken är lika bra som dyra?
Och om dom igentligen kommer från samma tillverkare.
Vilket dom uppenbarligen gör.

Jensen

Aktiv medlem
Men nu pratar vi hur man monterar/justerar stam mot lager.
Frågan var väl om billiga märken är lika bra som dyra?
Och om dom igentligen kommer från samma tillverkare.
Vilket dom uppenbarligen gör.
Fast att de tillverkas på samma ställe betyder ju inte att tex skruvar är lika. Finns kolfiberramar som tillverkas på samma ställe, i samma form, men olika upplägg. För ögat ser de exakt lika ut. I egenskaper helt olika. Säger inte att det är så här. Men att de är tillverkade på samma ställe behöver som sagt inte betyda något.

DanielS

Aktiv medlem
Men att en styrstam skulle behöva kosta 500kr för att vara tillräckligt bra, det tycker jag är orimligt. För 500 kr får man ett billigt hjul fullt dugligt till pendling eller en Deore bakväxel. Det känns som betydligt mycket mer komplexa komponenter att tillverka.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Eller en fälg till en bil, styrstammarns förlorar nog rätt stort i volym..

Men om så två saker kommer från samma fabrik betyder det ingenting om material eller toleranser på produkten.

Jensen

Aktiv medlem
Men att en styrstam skulle behöva kosta 500kr för att vara tillräckligt bra, det tycker jag är orimligt. För 500 kr får man ett billigt hjul fullt dugligt till pendling eller en Deore bakväxel. Det känns som betydligt mycket mer komplexa komponenter att tillverka.
Kanske inte så lätt att dra det över en kam. Det finns ju hjul för 25000kr styck med. Det beror ju på material, hur mycket bearbetning som krävs. Hur höga krav på tolleranser osv osv. Men klart en 250kr stam kan vara bra. Likväl en för 1500kr. Bara möjligen på olika plan och svårt att jämföra de produkterna egentligen, på sätt o vis.

Senast ändrad:

a.svensson

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle testa 35 mm styrstam. Spanade in sixpack vertic för den verkar stark, är snygg och kostar rimliga pengar. Men så tänkte jag, varför inte köpa en billig först bara för att testa, därefter köpa en dyrare om jag gillar det. Köpte således decathlons 35 mm (längden alltså, inte klämman) stam.

När jag tittade lite märmare slog det mig:

Decathlon 200 kr
Visa bilaga 409656

Sixpack 650 kr
Visa bilaga 409657

Det är ju exakt samma stam....!

Så... fram med färgborttagningen och bort med loggan! Kanske man inte behöver köpa den dyrare då.
Visa bilaga 409658

Ser nu att exakt samma stam säljs under flertalet märken. Känns dock lite snikigt att köra decathlonmärkta prylar, men tur att det finns färgborttagning. 😁

2004 var det annorlunda. Då cyklade själva linjevärldsmästaren Igor Astarloa och hela hans Cofidis team runt på Decathlon märkta cyklar.

Annors

Aktiv medlem
Min kommentar innan var inte så mycket om pris mer om att bara för att saker ser identiska ut så behöver de inte vara det. Ett Ritchey styre eller stam får man för ca 300-400 kr. Att man sen kan köpa motsvarande för 50 kr mindre i noname känns föga motiverat. Cykelmarknaden är lite som hifi... full med obskyra tillverkare som skor sig. Överprisade lager o dåliga konstruktioner är det fullt av. Decathlon skulle jag vara trygg att handla noname hos då de behöver ha koll på sina saker annars kostar de dem för mycket. Allt alibaba, wish o dylikt är jag ytterst tveksam till. Där är det ett stort lotteri. Det är väl som vanligt... Lätt Starkt Billigt. Man får bara 2 av dem samtidigt.

123456789

Aktiv medlem
Jag är mest impad över att både ritchey och thomson anses som "basic" komponenter
Jag kanske är skum. Eller dum. Men i min värld är dom det.
Med basic menar jag bra saker till bra pris.
Man kan lita på dom helt enkelt.
Men fasthåller att Syncros stammen jag hade var skit.....Fast den kostade nästan dubbelt så mycket som en Ritchie.

123456789

Aktiv medlem
Det har du jävligt rätt i !!!

Jensen

Aktiv medlem
Ritchey gör bra grejor. ritchey classic är superfina för oss som gillar traditionellt blankt. Thomson sadelstolpe är väl definitionen på rejält av hög kvsllite. Inte lättast kanske, men bra och pålitlig.
Ja jag har väl inte påstått att ritchey inte gör fina grejer? :-). Men de är kanske lite mer ”alldagliga” än thomson. Lättare att finna cyklar som kommer med ritchey original än thomson och i alla fall förut en rejäl skillnad i pris. Beror väll i o för sig på att thomson gör förre modeller och valt bort det billigare segmentet.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Jag kanske är skum. Eller dum. Men i min värld är dom det.
Med basic menar jag bra saker till bra pris.
Man kan lita på dom helt enkelt.
Men fasthåller att Syncros stammen jag hade var skit.....Fast den kostade nästan dubbelt så mycket som en Ritchie.
Kostade dubbelt så mycket som vilken ritchey? De har hela spannet...

Generaliseras mycket här :p

123456789

Aktiv medlem
Ska man kalla saker för skit och jämföra med annat. Då kan man allt specificera :)
Jag är gammal punkrock stjärna så jag kan säga vad jag vill 😊

Men håller fortfarande fast vid att MIN Syncros stam var skir.
Jag sa aldrig att Syncros är skit i allmänhet.
Utan jag sa att den jag hade var snordålig.
Har även en gammal Cycle pro med en noname stam och den har funkat i 20 år.
Trots brutal misshandel.
Lilla herr Syncros höll i ett halvår. Då är det skit i mina ögon. Kör bara med ritchey o race face nu och de håller .
Men jag jonnat med Syncros styren.
Dom håller måttet.
Och ja. Syncros är dyrt i jämförelse med vissa andra märken.

Nu ska jag ta en ägghalva och en Op o en bärs 😊
Imorgon ska det jonnas i Tyresö.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer