Billigaste möjliga bakhjul enbart för trainerbruk - var köpa?

geologen

Aktiv medlem
Ja, som sagt, var kan man tänkas hitta billigaste möjliga bakhjul för att använda uteslutande på trainer? Säljer folk bakhjul ensamt i nån större utsträckning, tro? Jag kikade lite på Köp&Sälj och på Blocket, men där fanns inget lämpligt just nu.

Ska kunna ha en 9-delad Shimano-kassett på, och ha 622-fälg. Jag gissar att belastningen är så jämn och fin vid trainerbruk att det inte behöver vara så värst bra, men jag vet inte. Har inte tänkt lägga mycket pengar. Upp till kanske 400 kr som mest, tror jag. Finns knappast nytt, oavsett kvalitetsnivå, för såna pengar, eller?

Det skulle vara skönt att ha ett separat bakhjul med kassett och trainerdäck komplett, bara att sätta på för trainerbruk.

Mitt Aksium-hjul är inte ett dugg sönderbromsat.
Det var beläggen som var sönderbromsade en gång i tiden, och fälgen på det hjulet (26-tums eget byggt) var ganska uppskrapad efteråt, men inte obrukbar. Helt annan cykel, dessutom.

Aksium-hjulen mår utmärkt (även om det försvunnit nån tiondels millimeter på bromsytorna) och ska fortsatt användas, när det är "fulväder", dvs regn.

Det här är inget svar på din fråga (men när får man svar på sånt här på happy?), men så här brukar jag göra.

Varje vår när gruset och regnet är borta - ofta kring första maj - brukar jag sätta på en fräsch uppsättning däck. Dessa kör jag med hela sommaren och när vintern kommer kör jag med däcken på trainern. På våren när det först är vått och grusigt på vägarna använder jag de nötta däcken och eftersom trainern ibland måste användas vid vårsnö passar det bra att ha däck som man kan nöta på trainern när som helst. Sen fräscha däck på igen 1.5. På detta sätt behöver jag inte speciella däck för trainern eller en extra hjulsats.

Men vill du verkligen ha ett billigt bakhjul så kanske det lönar sig att sätta in en annons.

Men det blir begagnat då, eller? Man kanske inte hittar nåt nytt, var man än letar, för så lite?

Du är så kryptisk Geologen, att man blir alltid nyfiken vad du har på gång riktigt?

Men om du nu ska ha ett specifikt trainer-bakhjul (vilket jag ser som meningslöst eftersom varken hjul eller däck nöts speciellt mycket på trainern. Och även om däcket nöts tycker jag att det är bra att få nöta upp däcken, så man får fräscht gummi på hjulen.) så måste jag säga att Aksium får du ett par för 77€ från bike-components.de.

Annars är det nog annons/begagnat/lbs som gäller. LBS kan nog ha t.ex. tiagra/dt comp/alex fälg för kanske 500 kr, men beror på.

Jag har tyvärr fått lära mig att inte säga så mycket när jag skriver inlägg här, eftersom folk alltid ska ifrågasätta och kritisera. Jag tvingas "censurera" mig själv för att i möjligaste mån undvika att trådar spårar ur. Jag förstår egentligen inte vad det spelar för roll VARFÖR jag vill ha ett löst bakhjul. Min fråga var ju bara var man lättast hittar ett billigt exemplar.

Jag svarar dig gärna privat om du är nyfiken. :)

Svara mig gärna privat, men kan det inte vara så att du gör en del folk nyfikna eftersom du skriver så sparsmakat (och kanske till och med nyfikenheten kan bli irritation?). Som du märker så har det ju hittills snackats mest om varför du behöver hjulet och att du inte ens behöver ett bakhjul. Typiskt happy med andra ord... :)

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.poisonbikes.de/deutsch/17/
> Hinterrad från £39. Duger det?

Jo, prismässigt är det ju bra. När jag går in på sidan står det dock 0 euro överallt! :D
Fast beställa och få hit det kostade ju lite mer, så det var inte nån höjdare.

Nej, det får nog bli begagnat. Får bevaka blocket och köposälj framöver!

Tack ändå!

Du får såklar konfigurera ditt hjul efter behov. Välj billigaste fälj nippel nav och eker så blir det byggt för 39 €. Frakt tillkommer men den är inte så farlig..

Eftersom det är cx-säsong och många fulcrossar kommer med billiga skithjul så kunde man ju tänka sig att det borde finnas billiga hjul att fås just nu. Bara bakhjulet är kanske en annan femma.

Men poisonbikes var ju klockrent.

andematt skrev:
> Du får såklar konfigurera ditt hjul efter behov.
> Välj billigaste fälj nippel nav och eker så
> blir det byggt för 39 €. Frakt tillkommer men
> den är inte så farlig..

12 euro, fick jag det till. Dryga hundringen alltså. Om nu inte hjul gör att det blir "Sperrgutzuschlag". Det blir det på bike-components för hjul, men det står inte med på fraktkostnadssidan där. Taskigt att chansa och det ändå tillkommer 300 spänn på det, utöver frakten.

Men jag ska ha det i bakhuvudet ett tag. :)

Du kan ju även hoppa över att chansa och maila eller ringa ned och fråga?

12€? Hur i hela himelen då?

Billigaste fälgen kostar 15€
Billigaste navet 20€
Billigaste nipplarna 1.50€
Billigaste ekrarna 2.50€
Summa = 39€

andematt skrev:
> 12€? Hur i hela himelen då?
>
> Billigaste fälgen kostar 15€
> Billigaste navet 20€
> Billigaste nipplarna 1.50€
> Billigaste ekrarna 2.50€
> Summa = 39€

12€ = frakt alltså...

RacingRalf skrev:
> Varför vill du ha ett dedikerat trainerhjul? Det
> låter ju helt sjukt meningslöst.

Om man har ett hjul med trainerdäck på och även hojar utomhus emellanåt så är det segt att byta däck varje gång man vill ut (eller in) att köra. Då är det jäkligt smidigt att ha ett trainerhjul med trainerdäck på och ett annat hjul för utomhusbruk.

RacingRalf skrev:
> Varför vill du ha ett dedikerat trainerhjul? Det
> låter ju helt sjukt meningslöst.

Jag kan hjälpa dig att tänka lite. Big Betty tex funkar inte så bra i trainern, lite meckigt att byta varje gång, eller så har man tubdäck som råkar låta sjukt mycket i trainern. Eller så vill man köra med trainerdäck. Kan finnas sjukt många anledningar ;)

Ställer mig till skaran med dedicerat trainerhjul.
Ett dedicerat hjul var för mig en förutsättning för att jag ska använda trainern.
Orka börja passet med att byta däck på ett lämpligt hjul....
Jag kör med ett vanligt 105-nav och mavic sport fälg.

hittar du inget beggat så kostar ju typ d billigaste shimano landsvägs hjulet typ 800:- i butik. Sen har du säkert nå gammalt sletet däck från sommarn o nöta slut på där hemma. 800:- för nåt som är rakt, runt o glänser =)

geologen skrev:
> Jag har tyvärr fått lära mig att inte säga så
> mycket när jag skriver inlägg här, eftersom
> folk alltid ska ifrågasätta och kritisera. Jag
> tvingas "censurera" mig själv för att i
> möjligaste mån undvika att trådar spårar ur.
> Jag förstår egentligen inte vad det spelar för
> roll VARFÖR jag vill ha ett löst bakhjul. Min
> fråga var ju bara var man lättast hittar ett
> billigt exemplar.

Det är liksom så happy fungerar, på gott och ont. En grundläggande egenskap som är bra att ha här är ödmjukhet inför att de val man vill göra kanske inte är de bästa. Det kanske kan vara frustrerande om man är mer intresserad av att göra sin egen grej än att hitta bra lösningar, annars är det ett ypperligt sätt att lära sig saker. Jag har ändrat mina planer massor av gånger baserat på trådar här på happy, och jag har lärt mig massor varje gång, kanske något att prova på?

Jag ändrar mig alltid när det är befogat. Men mina behov förstår inte alltid andra. Det begär jag inte heller, men jag tycker gott att folk kan läsa frågan och antingen svara eller avstå från att svara. Får jag inga svar så får jag inga svar. Då är det bara så. Får jag svar så är det bra.

Väldigt få saker jag gör, eller planerar, har inte planerats mycket detaljerat i förväg. Jag kan ruva på beslut i veckor, månader, och ibland år, innan jag gör slag i saken. Att mina lösningar inte är standardlösningarna, eller det generellt accepterade i alla lägen, det skiter jag uppriktigt sagt i. Jag väljer alltid, så långt det är möjligt, den lösning som är bäst för mig, och väger en stor mängd alternativ i nästan alla valsituationer jag ställs inför.

Att jag går mina egna vägar tycker en del är tillräckligt skäl för att bråka med mig. Trist, men eftersom vissa inte är mognare än så, blir jag alltså tvungen att hålla inne med detaljer just för att undvika dessa urspårningar. Som du, fredrikw, nu kanske orsakade än en gång.

Det komiska är att det jag frågade nu ändå var en väldigt "oskyldig" fråga, som aldrig i livet hade uppmärksammats så om exempelvis nån av de "etablerade" här inne hade skrivit den. Ett bra bevis på att jag blir påhoppad för den jag är, och inte det jag skriver.

Och en sak till, fredrikw...

Om jag inte var intresserad av svaren, tror du då att jag gång på gång hade ställt frågorna här på happy? Att jag ändå fortsätter, trots påhopp, beror på att här finns en stor mängd samlad kunskap, som jag gärna tar del av när mina kunskaper inte räcker till. Det ser jag som nåt av det bästa med diskussionsforum på internet - att man kan pussla ihop sina individuella kunskaper med andras, och få en helhet som är fantastisk. Om man har tur...

Hade jag varit så träskallig som en del vill få det till att jag är, så hade jag väl pratat med spegeln hela dagarna igenom, och inte ihärdigt fortsatt kämpa här på happy?

Geologen, visst kan jag hålla med om att du till viss del har rätt, men, det finns många här på happy som är lite "annorlunda" eller vad man nu vill kalla det, och som går sina egna vägar, som trots det inte har samma "problem" som du.
Jag har känslan av att du från i stort sett första stund har varit kryptisk med det du frågar om, en förutsättning för att få bra svar är ju att man ger så mycket information som möjligt, kanske inte tillämpligt i denna frågan men för många andra. Sedan är det nog inte bara jag som tycker att du är barnsligt envis ibland och har svårt att ta till dig tips från personer som faktiskt i all välmening försöker hjälpa dig, att till och med de tröttnar till slut har jag också en viss förståelse för...

Dessutom har du ju bra exempel i denna tråden på folk som faktiskt förklarar varför man skall/kan ha ett separat hjul för trainern för de som lite tyket undrar vad du skall ha det till. Om det nu e så att någon av dessa förklaringar sammanfaller med din, hittills hemliga, anledning så kanske det hade varit lättare/smidigare att nämna det direkt när frågan kom upp. Om det är så att din anledning fortfarande avviker från de tidigare förklaringarna så kanske du har en bra/rolig/finurlig idé som faktiskt skulle uppskattas om du delade med dig av....

/CJ

cjmax skrev:
> Dessutom har du ju bra exempel i denna tråden på
> folk som faktiskt förklarar varför man skall/kan
> ha ett separat hjul för trainern för de som lite
> tyket undrar vad du skall ha det till. Om det nu e
> så att någon av dessa förklaringar sammanfaller
> med din, hittills hemliga, anledning så kanske
> det hade varit lättare/smidigare att nämna det
> direkt när frågan kom upp. Om det är så att
> din anledning fortfarande avviker från de
> tidigare förklaringarna så kanske du har en
> bra/rolig/finurlig idé som faktiskt skulle
> uppskattas om du delade med dig av....
>
>
> /CJ

Om det nu har nån betydelse (varför begriper jag inte), så klistrar jag här in det jag svarade Castrello privat i går kväll. Det sammafaller delvis med det som andra svarat, ja. Men jag skulle ju lika gärna kunnat skriva att jag ville ha enbart ett bakhjul för att jag ville starta en cykelsekt med det heliga baknavet som offersymbol, eller nåt... Det har liksom ingen egentlig betydelse! :)

Citat:
- - -
Att jag vill ha ett separat hjul beror främst på att jag är så lat och har väldigt höga trösklar för att göra saker. Är nåt för jobbigt att komma igång med, då blir det (nästan) aldrig av. Tyvärr...

Helst skulle jag vilja ha en komplett testcykel, men då hamnar jag lååångt över min budget på ca 400 kr... :D

Ett annat skäl är att jag måste kunna använda min trainer så tyst som absolut möjligt. Ett trainerdäck ska vara det tystaste alternativet, vad jag vet. Oavsett hur liten skillnaden är, så måste jag ta till vara alla chanser till tystare gång som finns.

Jag bor nämligen i en lägenhet med grannar på alla sidor, och när jag nyss hade köpt trainern, förra året, så testade jag den snabbt, med mitt släta däck på räsern. Vibrationerna och brummandet var ohyggligt, och jag kan inte riskera att reta upp grannarna. Därför kommer jag att ställa upp trainer och cykel på mjuka trasmattor och frigolit för att minimera vibrationer. Men även då använda trainerdäck för att minimera det så mycket som möjligt.

På samma gång minimerar jag slitaget både på däcket och trainerns rulle. Än en gång kanske det inte handlar om enorma skillnader, men det blir enklast så, för mig.
- - -

Så?

Kommer du förbi och kränger på det när jag känner för att träna också? :-) Ingen skulle ju komma och klaga på att man vill ha ett högprofilhjul och ett lågprofil, även om det är byggt kring samma nav. Visst går det att byta bara ekrar och fälg varje gång, men det är smidigare att ha ett färdigt hjul.

Nu har ju även geologen berättat vad han har för bevekelsegrunder (och i det ingår ett nytt däck) så tråden kan endera självdö eller gå över i tips på billiga hjul.

Jag skulle även kolla in hos en välsorterad LBS. Alla slänger inte allt de borde slänga nitiskt, utan kan säkert ha ett bakhjul som gör jobbet för småpengar.

mzi skrev:
> Jag skulle även kolla in hos en välsorterad LBS.
> Alla slänger inte allt de borde slänga nitiskt,
> utan kan säkert ha ett bakhjul som gör jobbet
> för småpengar.

Ska kolla det.

har man mer än ett par lvg-hjul för kanttråd är ju problemet löst... Att köra trainer sliter ju inte på hjulet (mer än på lagren då) eftersom man inte bromsar speciellt mycket på det i trainern. Då kan man alltså lika gärna köra på sina "finhjul" om så är.

En annan lösning kan vara att om man hittar ett gammalt hjul med gängad krans (eller kanske med 7-del Shimano eller nåt sånt), som man kan sätta dit en enkelklinga på. Kedjespänningen sköts då av den befintliga bakväxeln.

Har ett hjul för dig om du vill, Shimanos billigaste, men helt okej. ditt för 250 spänn. Maila mig om du e intresserad.

Tillbaka
Topp