Biltema Quickrelease - hur tänkte de där?

Nishiki81

Ny medlem
Har kikat runt lite på stöldskydd av hjul, sadel osv. och tänkte testa snålvarianten från Biltema först. Köpte således en Quickrelease ( https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/quickrelease-2000018862 ), och redan i affären tyckte jag det såg skumt ut. Man behöver en speciell infem-nyckel (som medföljer) för att skruva loss ena sidan - men andra sidan består av en räfflad "mutter" som med lätthet skruvas loss med polygrip! Hur tänkte de där?!

Vet att en del här har Biltema-varianten, vad tycker ni om den? Den känns ju totalt meningslös. Kunde lika gärna varit en vanlig insex på andra sidan så man iallafall slapp specialnyckeln. Fast å andra sidan kan man ju bara plocka fram polygripen om man inte orkar leta efter nyckeln... Fattar verkligen inte grejen, känns ju som en helt ogenomtänkt felkonstruktion? Eller är det bara jag?

Classe75

Aktiv medlem
Som sagt, en Quickrelease, inte en slowrelease. Vill du ha något bättre titta någon annan stans. Oftast får man vad man betalar för.
Screenshot_20180810-202617_Chrome.jpg

ooms

Aktiv medlem
Är ju ett snäpp upp iaf, kräver ju att tjuven åtminstone har polygrip med sig. Borde åtminstone hindra rena okynnes/spontanstölder. Men generellt ska man inte lita för mycket på s.k. stöldskydd. Vill tjuven ha hjulen eller cykeln, så tar tjuven hjulen eller cykeln. De har verktyg för det mesta, t.ex. batteridriven vinkelslip.

Nishiki81

Ny medlem
Classe75 sa:
Som sagt, en Quickrelease, inte en slowrelease. Vill du ha något bättre titta någon annan stans. Oftast får man vad man betalar för.

Jo så brukar det ju vara. Vänder mig mest emot det ologiska i att ha en specialnyckel när buset ändå - lika enkelt som med nyckeln - kan skruva av den med en vanlig polygrip eller annan tång. Det är såklart ett steg säkrare än de sedvanliga quickreleaserna med fast handtag, så visst, jämfört med det så antar jag att man kan se det som att de "försvårar stöld".

I väntan på att köpa rejälare doningar så har jag iallafall moddat Biltema lite för att försvåra stöld ytterligare:

IMG_20180810_225131.jpg

IMG_20180810_225229.jpg

IMG_20180810_225408.jpg

IMG_20180810_231736.jpg

IMG_20180810_232852.jpg

Helt plötsligt var det mycket svårare för tjyven att snabbt och lätt vrida till med polygripen.

MEN... när jag testade på cykeln så upptäckte jag att det går ju lika bra att lossa med polygripen på andra sidan, dvs. att dra runt "hylsan" som täcker infem-skallen till axeln... lyckas man bara lossa den litegrann så kan man sedan snurra på axeln för hand... får alltså bli dyrare grejer framöver, tills dess hoppas jag att lite infettning av baksidan av infemskallen kanske kommer runt detta problemet lite...

Slutsats - Biltemas quickrelease är rätt bortkastade pengar om det är stöldskydd man är ute efter.

nelp

Ny medlem
Finns Pitlock security skewers
Ena änden är en del av axeln och i princip omöjlig att greppa med tång, andra har en specialfattning och betydligt stadigare hylsa så inte lika lätt att klämma fast runt muttern som BT's

https://www.rosebikes.se/pitlock-se...-theft-protection-417122?product_shape=silver
Finns i svart för en hundring extra, eller med en kort axel för sadelklämman, men lycka till med att hitta en klämma den passar pga bredden på muttern

Bilagor

• pitlock security skewers.jpg
    pitlock security skewers.jpg
    19.5 KB · Besök: 138

gammeldansk

Ny medlem
Räddade min cykel från att bli stulen i förrådet så kan definitivt försvåra för tjuven. Utan de här hade jag bara haft kvar framhjulet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Infem-varianten tillför ju inget men det behövs verktyg till skillnad från vanlig QR så de stoppar tillfällighets-tjuven och sabotören vilket jag tycker är rätt vettigt. Kör med sådana på barncyklar som ska parkeras utanför skolan.

jonte987

Aktiv medlem
Samma här. Så blir det lite mening med att låsa fast framhjulet och ungjävlarna kan inte flytta runt den

Kolt

Medlem
Efter att ha parkerat min gravel framför gymmet belägen intill en gymnasieskola kom jag hem som vanligt men upptäckte väl i lägenheten att bakhjulet släppte helt när jag lyfte upp cykeln i min lägenhet. Det här var inte ett scenario som jag hade kunnat föreställa mig innan det skedde. Bakhjulets quickrelease hade lossats av någon. Även om det säkert finns säkrare varianter än Biltemas lösning tror jag att redan bruket av den minskar risken för ovälkomna händelser. Det ser svårare ut att lossa hjulet och det minskar risken för att någon i förbifarten ska få för sig att göra det.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Exakt. Jag använder inte Biltemas variant utan en med helt vanlig insex. Gör nog jobbet lika bra.

nisselarsa

Aktiv medlem
Topp