Biltemas bakhjul

Jahajoho

Medlem
Biltemas bakhjul

Biltemas bakhjul 26" för kassett/skivbroms anges passa för kassetter som har 21-27 växlar. Försöker få på en kassett för 24 växlar (8) men får plocka bort en om jag nå ned med fästdelen i spåren för att dra fast. Försökt hitta ett sätt att få ned kassetten lite till men det går inte. Någon som råkat ut för samma och funnit en lösning (utöver att kasta skiten)?​

Hasse#7

Aktiv medlem
Biltemas bakhjul

Biltemas bakhjul 26" för kassett/skivbroms anges passa för kassetter som har 21-27 växlar. Försöker få på en kassett för 24 växlar (8) men får plocka bort en om jag nå ned med fästdelen i spåren för att dra fast. Försökt hitta ett sätt att få ned kassetten lite till men det går inte. Någon som råkat ut för samma och funnit en lösning (utöver att kasta skiten)?​

Låter ju skitkonstigt. Inga grader nere på bodyn som bromsar? Eller nån distans baktill på kassetten? I övrigt är det enda jag kan tänka mig är att något av de små dreven hamnat åt fel håll. Alla tre förslagen känns långsökta.

Classe75

Aktiv medlem
Biltemas bakhjul

Screenshot_20210411-184302_Chrome.jpg

Finns den blanka ringen, inringad i rött, på ditt hjul? I så fall prova att ta bort den.

Jahajoho

Medlem
Biltemas bakhjul
Vet inte hur väl det syns på bilderna, men kassetten kommer inte längre än vad den är hur jag än försöker. Ser inget som är i vägen, men den är inte tillräckligt i botten för att låsningen ska nå att ta. Och den går ju bara att få ned på ett sätt.
Det minsta drevet är vänt som på bilden. Vänt går det ju mot nästa drev. Om inte grejorna är inkompatibla så vet jag inte vad det kan vara som gör att det inte fungerar.

Bilagor

• FF4A5A2E-8EDB-4F41-BE74-7064018807FA.jpeg
    FF4A5A2E-8EDB-4F41-BE74-7064018807FA.jpeg
    485.5 KB · Besök: 62
  • C3B41CF8-DDFA-4B61-B499-0BF05551FADB.jpeg
    C3B41CF8-DDFA-4B61-B499-0BF05551FADB.jpeg
    371.6 KB · Besök: 57
  • A52FD654-0D78-4F69-87B9-DE80D500A4CB.jpeg
    A52FD654-0D78-4F69-87B9-DE80D500A4CB.jpeg
    383.1 KB · Besök: 63
  • 9EBC55FD-C813-4F6B-847D-77D8CB1AF1DF.jpeg
    9EBC55FD-C813-4F6B-847D-77D8CB1AF1DF.jpeg
    571.4 KB · Besök: 63

Hasse#7

Aktiv medlem
Biltemas bakhjul
Vet inte hur väl det syns på bilderna, men kassetten kommer inte längre än vad den är hur jag än försöker. Ser inget som är i vägen, men den är inte tillräckligt i botten för att låsningen ska nå att ta. Och den går ju bara att få ned på ett sätt.
Det minsta drevet är vänt som på bilden. Vänt går det ju mot nästa drev. Om inte grejorna är inkompatibla så vet jag inte vad det kan vara som gör att det inte fungerar.
Jag vet inte och kan inte sova.....
Sitter det något konstigt på baksidan av kassetten? Eller har de bearbetat något fel? Kommer kassetten också från Biltema?

MrSpock

Aktiv medlem
Biltemas bakhjul
Det är inte så att du har en body för 7 växlar? Såg i en video av RJ bike guy att 7-växlars body är c:a 30 mm men en body för 8-11 växlar är c:a 35 mm.

-****-

Aktiv medlem
Biltemas bakhjul
Du har inte råkat ut för en biltema-klassiker? Dvs att det låg fel artikel i kartongen. Jag köpte en gängtapp för ett tag sen på just Biltema, M12x1,25, för att fixa till en skadad gänga på bilen (i lättmetall). Som tur var såg jag innan jag började gänga att stigningen var fel. Tappen var M12x1,5 men på den förslutna förpackningen stod det M12x1,25.

Det hade varit väldigt intressant att se om Biltema tagit den reklammationen och stått för kostnaden för byte av förstört nav/hub på bilen.

Jahajoho

Medlem
Biltemas bakhjul
Tack för alla engagerade svar. Kan inte på något sätt avläsa vad det är för ett nav som är ihopsatt med Ace24-fälgen, men köpte det naturligtvis sammansatt. Hursomhelst, med ledning av filmen (tack för den) står det klart att det inte är möjligt att få på en 8. Tyvärr, och har bara min egen okunskap att skylla på. Tack som sagt för hjälpen och hoppas att alla trötta stackare äntligen kan komma till ro.

MrSpock

Aktiv medlem
Biltemas bakhjul
Tack för alla engagerade svar. Kan inte på något sätt avläsa vad det är för ett nav som är ihopsatt med Ace24-fälgen, men köpte det naturligtvis sammansatt. Hursomhelst, med ledning av filmen (tack för den) står det klart att det inte är möjligt att få på en 8. Tyvärr, och har bara min egen okunskap att skylla på. Tack som sagt för hjälpen och hoppas att alla trötta stackare äntligen kan komma till ro.
Du har alltså fått fel hjul från Biltema? Kan du byta ut det?

Mashimaro

Aktiv medlem
Biltemas bakhjul
Det är kanske så att biltemas hemsida visar det hjul de säljer nu, men när du köpte hjulet så var det ett annat bakhjul de sålde.

Det finns en lösning som fungerar, men den kräver lite jobb. Och du blir av med en växel. Slipa av skallen på nitarna som håller ihop kassetten och slå ut nitarna. Ta sedan bort ett drev och en spacer. Vips så har du en kassett som passar. Med vissa kassetter så kan det bli ett litet litet glapp i sedled, även när låsringen är åtdragen till max. I så fall behövs en tunn spacer. Nitarna klarar du dig utan så länge du har ett nav med kassettbody av stål, vilket du har enligt dina bilder ovan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer