Biltemas cykelhållare

Medlem
Biltemas cykelhållare
Jag har föregående modell. Den utan de röda hållarna. Gör jobbet, men inte mer, fixar knappt 2 cyklar utan att kännas som om det är på gränsen att de får plats. En 29 HT och en 27+ FS. För pengen helt ok.
Igen....utan hållare

Oskar

Aktiv medlem
Biltemas cykelhållare
Jag har ingen erfarenhet av Biltemacykelstället, men Thule Xpress är verkligen bra. Otroligt stabilt och befriat från krånglande finesser. Kostar väl ca 600 kr, men jag har sett det för ca 400 kr på XXL nån gång.

tobgren

Aktiv medlem
Biltemas cykelhållare
Min erfarenhet av biltemastället är att de röda hållarna repar cykeln. De tär även trångt med två cyklar. Annars är det väl helt ok.

Peth

Aktiv medlem
Biltemas cykelhållare
Mekonomen it is! Tusen tack för tips. Har ett Thule ride on, men det vore bra med ett enklare ställ när man bara ska iväg en kort bit med en eller två racers.

Sunny

Medlem
Biltemas cykelhållare
Jag har någon äldre variant fr Biltema och Thules, det är ju en markant skillnad i kvalitet. Tänker du ha det en längre tid skulle jag alla gånger slå till på ett Thule

tobo

Aktiv medlem
Biltemas cykelhållare
Thule Xpress 970 är kvalitet rakt igenom.

Har använd mitt året-runt sedan 2012, både sommar och i saltslask på vintern och fungerar lika bra fortfarande som när det var nytt.

Prisskillnaden ner till Biltemastället är för liten för att chansa.

Peth

Aktiv medlem
Biltemas cykelhållare
Blev ett Thule Xpress 970 från lokala Mekonomen. Återstår att se om frugans cykel går på, eller om den är för liten.

pwr

Medlem
Biltemas cykelhållare
Jag köpte biltemas med de röda hållarna. Själva hållarna är helt värdelösa för mtb med lite tjockare ram, kanske funkar för lvg. Jag plockade bort dem och satte dit ett par bitar av ett gammal liggunderlag med silvertejp. Funkar helt ok för mitt behov, även om den övre låsanordningen är lite knöligt att få i splinten på.

plumse

Aktiv medlem
Biltemas cykelhållare
Jag har kört med ett sånt här i en halv evighet. Sjukt prisvärt och funkar utmärkt för två normala trenduro-hojjar men blir lite svajjigt med två DH-hojjar på.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Lasta-och-forvara/Cykelhallare-2000016573/
2000016573

Bullabus

Ny medlem
Biltemas cykelhållare
Peth sa:
Blev ett Thule Xpress 970 från lokala Mekonomen. Återstår att se om frugans cykel går på, eller om den är för liten.

Jag har ett sånt sedan några år och ångrar att jag inte köpte ett sådant tidigare. Kan tipsa om att det finns att köpa ett rör till som man spänner mellan sadelstolpen och gaffelröret om man vill transportera en cykel utan överrör ( http://www.cykelkraft.se/cykelhallare-adapter-for-thule-damcyklar ). Nackdelen med denna typ av hållare är dock att om överröret är för kort så kan det bli lite trixigt att hänga dit cyklar men det spelar ju då ingen roll vilket märke man har på dem, principipen är ju den samma på alla fabrikat.

me.I.am

Aktiv medlem
Biltemas cykelhållare
desmo sa:
Jag köpte Thule Express igår. Mekonomen har kampanj för 599:-
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/lasta-och-dra/cykelhallare/cykelhallare-for-dragkrok-pa9571sv

Jag har ingen erfarenhet av varken Thule eller Mekonomens ställ. Jag hoppas jag blir nöjd.

Kanske man skulle testa.

Ni som använder den typen av hållare. På bilden i länken så ser det ut som att däckens nederkant är strax ovanför avgasröret. Är det ingen risk att däcken/fälgen blir skadat av värmen? Eller ni hänger cyklarna så att änden vid avgasröret hamnar längre upp?

lysmask

Ny medlem
Biltemas cykelhållare
me.I.am sa:
desmo sa:
Jag köpte Thule Express igår. Mekonomen har kampanj för 599:-
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/lasta-och-dra/cykelhallare/cykelhallare-for-dragkrok-pa9571sv

Jag har ingen erfarenhet av varken Thule eller Mekonomens ställ. Jag hoppas jag blir nöjd.

Kanske man skulle testa.

Ni som använder den typen av hållare. På bilden i länken så ser det ut som att däckens nederkant är strax ovanför avgasröret. Är det ingen risk att däcken/fälgen blir skadat av värmen? Eller ni hänger cyklarna så att änden vid avgasröret hamnar längre upp?

Jag har lyckats koka dubbarna på ett däck med cykel på thule express. Men det var slarvig placering den gången, kört massa utan problem annars.

me.I.am

Aktiv medlem
Biltemas cykelhållare
Slog till på en Thule 40-970 på Mekonomens kampanj, tack för tips.
Kommer vara nervös första gången, toppröret på min CAAD 10 känns som rispapper.

desmo

Aktiv medlem
Biltemas cykelhållare
me.I.am sa:

Gummibanden som man spänner över var väldigt mjuka! Men ändå satt cykeln stabilt!

Jag körde min mtb häromdagen för första gången. Eftersom ramen är slopad hänger cykeln snett. Så jag placerade cykeln så att bakhjulet som hänger högre hängde på den sidan avgasröret sitter. CAAD10an har ju horisontellt överrör så där går det kanske inte placera så.

Men jag är nöjd med köpet. Cykeln och stället satt imponerande stabilt!

me.I.am

Aktiv medlem
Biltemas cykelhållare
desmo sa:
me.I.am sa:

Gummibanden som man spänner över var väldigt mjuka! Men ändå satt cykeln stabilt!

Jag körde min mtb häromdagen för första gången. Eftersom ramen är slopad hänger cykeln snett. Så jag placerade cykeln så att bakhjulet som hänger högre hängde på den sidan avgasröret sitter. CAAD10an har ju horisontellt överrör så där går det kanske inte placera så.

Men jag är nöjd med köpet. Cykeln och stället satt imponerande stabilt!

Tack. Får se var hjulen hamnar, eventuellt har jag styret åt sidan med avgasröret och framhjulet i bilen.
Har faktiskt skadat ett däck en gång med en annan hållare, det överlevde men såg inte så bra ut. Då körde jag iofs Oslo-Skåne. Men efter det är jag lite försiktig med var hjulen sitter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer