Biltemas dubbdäck 07

Globalistic

Aktiv medlem
Biltemas dubbdäck 07
Läste under "läsvärt" att Biltemas dubbdäck inte var så mycket att ha. Men det mesta var från 2004. Det måste väl ha hänt lite med däcken fram tills idag, eller...

//B

evo

Aktiv medlem
Biltemas dubbdäck 07
Blir det skitväder under Oetzi-turen så tänker jag använda mina BT-dubbisar på 32 mm på fulräsern. Jag har kört för lite med dem för att uttala mig. Hitills har de funkat.

plumse

Aktiv medlem
Biltemas dubbdäck 07
Fjärdebrunn, i så fall måste vi alla springa och köpa för det var ju ett tävlingsteam som lagrade sina däck för att de skulle bli så mycket bättre har man kunnat läsa ett par gånger här på Happy och då måste ju 3 år gamla Biltema-däck vara helt ok! ;-)

oxr

Aktiv medlem
Biltemas dubbdäck 07
Ja, är det något som Biltema är känt för så är det förstås deras utvecklingsarbete...

Kupa

Aktiv medlem
Biltemas dubbdäck 07
Det finns inget som är så dåligt att det inte kan bli sämre. Jag kan skänka ett vällagrat BT-dubbdäck anno 2006 eller kanske t.o.m 2005 till den som står för frakten.

kakad

Ny medlem
Biltemas dubbdäck 07
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns inget som är så dåligt att det inte
> kan bli sämre. Jag kan skänka ett vällagrat
> BT-dubbdäck anno 2006 eller kanske t.o.m 2005
> till den som står för frakten.

Det var ett intressant betyg :)

multirunner

Ny medlem
Biltemas dubbdäck 07
har kört biltemas dubbdäck i tre år på pendlarhojjen vilket innebär att de rullar ca 6-8 mil veckan under nov-mars, har funkat bra för mig...
är kanske inte så kräsen, visst de rullar tungt, men ser det mer som en "bonus" (bra träning)..

multirunner

Ny medlem
Biltemas dubbdäck 07
har inte tappat en dubb, därimot har de nöts ner (vilket är naturligt då de blir en del asfalt oxå..
se så olika det kan vara!!

Globalistic

Aktiv medlem
Biltemas dubbdäck 07
Jag ska nog testa ett par :D Hade ett par Freddy's innan å Freddy tappade några dubbar han också. Fast det stora problemet var att få stop på cykeln :D

Kupa

Aktiv medlem
Biltemas dubbdäck 07
Uppenbarligen kan det vara väldigt olika.

Seriöst Bang, mitt tips är att du köper ett (1) däck först och ser vad du tycker. Mitt BT-däck ser ut att vara av plast redan i rumstemperatur, och som sagt, åtminstone en dubb försvann på fem minuters testrullande.

Sen slantade jag upp på ett par Nokian W240 och de gick hela förra vintern 6 km per dag och varenda dubb är kvar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Biltemas dubbdäck 07
multirunner skrev:
> har inte tappat en dubb, därimot har de nöts ner
> (vilket är naturligt då de blir en del asfalt
> oxå..
> se så olika det kan vara!!

Testa ett par Nokian-dubbdäck så kommer du snart notera att det INTE är helt naturligt att dubbarna slits ner trots en hel del asfaltsmil.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Biltemas dubbdäck 07
> Sen slantade jag upp på ett par Nokian W240 och
> de gick hela förra vintern 6 km per dag och
> varenda dubb är kvar.

För pendling finns det ju klart billigare och nokiandäck med lite förre dubb också.

Kupa

Aktiv medlem
Biltemas dubbdäck 07
jomper skrev:
> > Sen slantade jag upp på ett par Nokian W240
> och
> > de gick hela förra vintern 6 km per dag och
> > varenda dubb är kvar.
>
> För pendling finns det ju klart billigare och
> nokiandäck med lite förre dubb också.

Absolut. Ångrar ändå inte köpet - suveränt grepp i alla lägen. Jag har ett par W106 (eller vad de heter) liggande också. De är också bra, lättare och rullar väl lite bättre, men jag tyckte greppet var lite osäkert när man svänger.

putchi

Ny medlem
Biltemas dubbdäck 07
På mina Nokian WXC300 (typ) så slits inte dubben så mycket men dom försvinner in i däck-plupparna, så effekten är den samma.

multirunner

Ny medlem
Biltemas dubbdäck 07
har ett par nokia på min mtb, visst de är bättre, men tycker fortfarande att bt funkar på min pendlar hoj och jo dubben nöts ner även på mina nokia..

Fredrik S

Aktiv medlem
Biltemas dubbdäck 07
Och för oss snåljåpar kan jag tipsa om att jula säljer nokian W106 i både 26" och 28" för 279kr styck, att jämföras med cyclecomponents 325kr resp 315kr. Dessutom slipper man ju fraktkostnaden på 90kr om man har ett julavaruhus på sin ort. Det mina vänner, är 182kr rätt ner i fickan på er, vid köp av två däck. Varsågoda.

PeaceDog

Ny medlem
Biltemas dubbdäck 07
jomper skrev:
> multirunner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > har inte tappat en dubb, därimot har de nöts
> ner
> > (vilket är naturligt då de blir en del asfalt
> > oxå..
> > se så olika det kan vara!!
>
> Testa ett par Nokian-dubbdäck så kommer du snart
> notera att det INTE är helt naturligt att
> dubbarna slits ner trots en hel del asfaltsmil.

Haft mina Nokia (tror att det är 96 dubbars) i 4-5 år och inte tappat en enda dubb och inte är dom speciellt nerslitna. Gäller pendlare och mycket asfalt.

GurraG

Aktiv medlem
Biltemas dubbdäck 07
Kan väl inte tänka mig att varken BT eller asiaterna som tillverkar däcken lägger ned nån större tid på produktutveckling.
Jag har kört en hel del av BT's däck, dock inte dubbdäcken, och har konstaterat att det skiljer en hel del mellan däck av samma modell/dimension, troligen skiljer det sig mellan olika partier/leveranser. Ibland saknar däcken greppförmåga men håller väldigt länge, ibland är det motsatta dvs bra grepp men slits fort. Säkert är det likadant när det gäller dubbdäcken så det förvånar mig inte att omdömmena varierar.

/G

Dolk

Ny medlem
Biltemas dubbdäck 07
50 mil sen är dubben nernötta, då kan man iof gå till bema och klaga och få ytterliggare ett par. 100 mil, kanske räcker en vinter om man inte cyklar så mycket. Bra grepp som fan är det dock när de är nya samt, sjukt jättetungrullade. Både rullmoståndet och greppet är iof övergående.

Men det är som alla säger, billiga per st dyra per mil.

Ska man pendla så ligger min röst på nokia 106.

Ska man aggroköra så tycker jag icespiker är prisvärda.

Mandus

Ny medlem
Biltemas dubbdäck 07
Köpte ett BT dubbdäck till mountainbiken och testkörde det. Jag tänkte att det skulle vara spännande att se om det fungerade. Men tyvärr så måste jag säga att nästan alla dubb på mitten av däcket var borta efter en tur på några timmar. Att det sedan var fruktansvärt trögrullat var inte någon bonus precis. Men det kanske är som någon sa att de har en väldigt ojämn leveranskvalitet på BT;) Synd i så fall. Funderar på att skaffa ett par Nokian till crossen i vinter för vinterdistansträning vilka verkar ha fått betydligt bättre betyg. Det ska bli spännande å se om de fungerar och dubben sitter kvar ett tag iallfall.

Miss Lycka

Ny medlem
Biltemas dubbdäck 07
Biltemas däck är plastdäck med lite gummi.
Nokians däck är gummidäck med lite plast.
Plast blir styvt och tappar greppet i kyla.
Vad väljer ni?

Här på västkusten utan så mycket snö fungerar A 10 och W 106 bra. De greppar på isen och är lättrullande.

Senast redigerad av en moderator:

peje

Medlem
Biltemas dubbdäck 07
Cyklat EN tur till och från jobbet (6 km) på Biltemas nya MTB-dubbdäck med ca 270 dubb. Nu fattas det 30 dubb i bakkdäcket...

Graj

Ny medlem
Biltemas dubbdäck 07
Jag cyklade två vintrar på en uppsättning biltema dubbdäck. Jag tappade inte en enda dubb däremot var de mjuka och blev snabbt nerslitna till gumminivån. Ett par nokiandäck är värda sitt pris.
Däremot gillar jag biltemas däckuppsättning med någon typ av punkaförstärkning. De där biltema kallar kevlar, tror jag. Fast då bara på statscykeln.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer