Biltemas och Hövdings hjälm i topp tillsammans med 14 andra! Folksams hjälmtest!

Eddy

Aktiv medlem
Biltemas och Hövdings hjälm i topp tillsammans med 14 andra! Folksams hjälmtest!

Bilagor

• Screenshot_20210607-062535.jpg
    Screenshot_20210607-062535.jpg
    137.9 KB · Besök: 105

SocialGimp

Aktiv medlem
Ett ngt gammalt test av Biltema-hjälmen men den verkar göra jobbet. Bra att det finns säkra budget-alternativ!

Pugilism

Aktiv medlem
Tillsammans med en väldig massa andra hjälmar. Så varför nämna dem i rubriken?

Pugilism

Aktiv medlem
Jag begriper fortfarande inte varför nämna specifika produkter då de inte sticker ut. Eller kanske om du motiverar varför det är sååååå spännande att de gjort OK hjälmar, precis som många andra?

Har hjälmarna överlag blivit bättre sen de började testa? Finns det fler "bra" hjälmar idag än 2017?

Åbbe1

Medlem
Jag begriper fortfarande inte varför nämna specifika produkter då de inte sticker ut. Eller kanske om du motiverar varför det är sååååå spännande att de gjort OK hjälmar, precis som många andra?

Har hjälmarna överlag blivit bättre sen de började testa? Finns det fler "bra" hjälmar idag än 2017?
Troligtvis för att folk som regel skrattar åt folk som köper saker på Biltema och säger något i stil med ”Biltema? Då kunde du likaväl slängt pengarna.”

Vill du motivera varför du känner dig påhoppad av rubrikvalet?

GustafH

Aktiv medlem
Jag tycker testet är intressant inte i vilka som är i topp utan vilka som får dåliga betyg. Det jag blir nyfiken på är om tillverkarna som får genomgående dåliga betyg (t.ex. ABUS, POC) gör nåt som ingen annan gör, eller vad grejen är.

Pugilism

Aktiv medlem
Troligtvis för att folk som regel skrattar åt folk som köper saker på Biltema och säger något i stil med ”Biltema? Då kunde du likaväl slängt pengarna.”

Vill du motivera varför du känner dig påhoppad av rubrikvalet?
Känner mig inte påhoppad. Men clickbaitad :). Nu är rubriken ändrad och då framstår det som.... meh. Före ändringen var det "dessa två är bäst i test.".

Jag hade valt en mer neutral rubrik.
Ville jag ha klick kanske: if har testat hjälmar. Använder du nån de underkänner?

Eller för att få debatt: varför gör stora tillberkare usla hjälmar, kolla den här sammanställningen.

Eller vinkeln, är märkningen av hjälmar ok? Vad baseras den på och vad borde ingå?

perzzon

Aktiv medlem
Framgår det någonstans varför en viss hjälm fått bra resp dåligt? DVS inte generella testkriterier.
Känner mig dum som kör runt med en POC nu :)

Eddy

Aktiv medlem
Känner mig inte påhoppad. Men clickbaitad :). Nu är rubriken ändrad och då framstår det som.... meh. Före ändringen var det "dessa två är bäst i test.".

Jag hade valt en mer neutral rubrik.
Ville jag ha klick kanske: if har testat hjälmar. Använder du nån de underkänner?

Eller för att få debatt: varför gör stora tillberkare usla hjälmar, kolla den här sammanställningen.

Eller vinkeln, är märkningen av hjälmar ok? Vad baseras den på och vad borde ingå?
Sorry Pugilisten, jag tyckte väl att de var de två produkter som stod ut litegrann, precis som Åbbe skrev. Sorry om du känner dig Clickbaitad, inte min mening. Tycker väl ändå att ett cykelhjälmstest borde vara av intresse för ett cykelforum, oavsett.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Jag tycker testet är intressant inte i vilka som är i topp utan vilka som får dåliga betyg. Det jag blir nyfiken på är om tillverkarna som får genomgående dåliga betyg (t.ex. ABUS, POC) gör nåt som ingen annan gör, eller vad grejen är.
ja tydligt är att de inte är optimerade för själva testsituationen.

men de kan vara optimerade för annat, t ex att hindra död vid högenergetiskt trauma, hellre än hindra skada vid lägre energinivåer.

fått intrycket av att man i förekommande tester prioriterar det senare. men skullle själv inte föredra en testvinnande hjälm där själva stommen är frigolit, närmast utan yttre skyddskal.

Berk

Aktiv medlem
Framgår det någonstans varför en viss hjälm fått bra resp dåligt? DVS inte generella testkriterier.
Känner mig dum som kör runt med en POC nu :)

Man köper väl inte POC för att skyddet är mycket bättre en hos andra tillverkare?

SocialGimp

Aktiv medlem

men de kan vara optimerade för annat, t ex att hindra död vid högenergetiskt trauma, hellre än hindra skada vid lägre energinivåer.

fått intrycket av att man i förekommande tester prioriterar det senare. men skullle själv inte föredra en testvinnande hjälm där själva stommen är frigolit, närmast utan yttre skyddskal.
Mellan 20-22 km/h islagshastighet. Tycker de beskriver testmetoderna ganska tydligt enligt länken.

Det finns naturligtvis andra testmetoder och som vanligt är testmetoder en kompromiss som inte tar hänsyn till alla tänkbara händelser.

Senast ändrad:

KjellF

Aktiv medlem

Nu blir det en spännande diskussion, en hjälm optimerad för högenergetiskt trauma är ganska ointressant. Kroppen kommer med största sannolikhet dö av andra saker (inre blödningar, bruten nacke ....) även om hjälmen räddar huvudet.
En hjälm som är optimerad för högenegetiskt trauma kommer (om den inte är väldigt tjock) vara onödigt hård för den största majoriteten av alla olyckor och därmed skydda sämre.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Nu blir det en spännande diskussion, en hjälm optimerad för högenergetiskt trauma är ganska ointressant. Kroppen kommer med största sannolikhet dö av andra saker (inre blödningar, bruten nacke ....) även om hjälmen räddar huvudet.
En hjälm som är optimerad för högenegetiskt trauma kommer (om den inte är väldigt tjock) vara onödigt hård för den största majoriteten av alla olyckor och därmed skydda sämre.
Så hjälm på MC är onödigt då eller?

GoranS

Aktiv medlem
.

Nej, det hade varit rätt överraskande om hjälmutvecklarna hade utvärderat hjälmar precis baserat på Folksams testprotokoll!

Och om någon tillverkare gjorde det och fick fantastiskt fina siffror i testet, vad vore det värt? Volkswagen m.fl. var ju väldigt duktiga på att skräddarsy sin produkter för att få bra testresultat vad gällde utsläpp.

Med detta inte sagt att det inte är bra att testa, utan att man nog inte bara ska läsa topplistan och ta det som en sanning utan att man nog bör fundera på vad testet täcker och vad det inte täcker.

SocialGimp

Aktiv medlem
.

Nej, det hade varit rätt överraskande om hjälmutvecklarna hade utvärderat hjälmar precis baserat på Folksams testprotokoll!

Och om någon tillverkare gjorde det och fick fantastiskt fina siffror i testet, vad vore det värt? Volkswagen m.fl. var ju väldigt duktiga på att skräddarsy sin produkter för att få bra testresultat vad gällde utsläpp.

Med detta inte sagt att det inte är bra att testa, utan att man nog inte bara ska läsa topplistan och ta det som en sanning utan att man nog bör fundera på vad testet täcker och vad det inte täcker.
Råkar veta att biltillverkare optimerar sina bilar för bl a euro ncap, så jag tror nog att även hjälmtillverkare tar sig en titt på teststandarder när dom utvecklar hjälmar.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Råkar veta att biltillverkare optimerar sina bilar för bl a euro ncap, så varf

Råkar veta att biltillverkare optimerar sina bilar för bl a euro ncap, så jag tror nog att även hjälmtillverkare tar sig en titt på teststandarder när dom utvecklar hjälmar.
Nu vet jag inte vilket testprotokoll Folksam använder men jag fick intrycket att det var deras eget. Om den hypotesen är rätt skulle jag bli väldigt förvånad om företag som Giro och Bell hade det som din enda källa till utvärdering av sina produkter, eller om de ens alls hade det som källa.

Folksam är väl trots allt en rätt liten spelare och jag gissar att deras tester inte har så stor inverkan på de stora cykelmarknaderna.

SocialGimp

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilket testprotokoll Folksam använder men jag fick intrycket att det var deras eget. Om den hypotesen är rätt skulle jag bli väldigt förvånad om företag som Giro och Bell hade det som din enda källa till utvärdering av sina produkter, eller om de ens alls hade det som källa.
Jag menar mer att jag tror att hjälmföretag tittar på teststandarder generellt, kanske inte just den teststandard som Folksam använder.

Folksam brukar använda sig av Rise (fd SP) för sina hjälmtester. Även om jag har lite inside info från Rise och deras hjälmtester så vet jag inte vilken teststandard som används. Det jag har hört från testarna är dock att Bell alltid klarar sig bra i deras tester från år till år. Jag drar slutsatsen att köper man en Bell är man safe (pun intended), så jag köpte mig en nyligen.

Vann just för övrigt ett dagspass + mtb-hyra i Järvsö i en av Bells FB-tävlingar men det är en helt annan historia...

NLC

Aktiv medlem
Ja det extra testerna har de själva konstruerat, se avsnittet "Så har vi testat cykelhjälmar" i länken. Därför hade det bl.a. varit intressant att veta (och hade velat se) hur deras datasimulering (!) om "belastningarna på hjärnan" validerats mot verkliga utfall.

KjellF

Aktiv medlem
Så hjälm på MC är onödigt då eller?
Nej men de är mycket tjockare än våra cykelhjälmar och inte heller de är optimerade för högenergi. En mycket stor del av de dödliga mc-olyckorna uppkommer faktiskt i "cykelhastighet". Jag kör mc sedan många år och har följt flera initierade diskussioner om hjälmar.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Nej men de är mycket tjockare än våra cykelhjälmar och inte heller de är optimerade för högenergi. En mycket stor del av de dödliga mc-olyckorna uppkommer faktiskt i "cykelhastighet". Jag kör mc sedan många år och har följt flera initierade diskussioner om hjälmar.
Slutsatsen är väl då ändå att om man ska köra fortare och eventuellt krascha hårdare så kan ett tjockare skal/tjockare fyllning visst då hjälpa, oavsett inre blödningar/brutna nackar osv?

Oskar

Aktiv medlem
OK, så Poc är inte bara fula utan dessutom genomgående kassa. Ändå är det många som köper dem, är det för att de är ”svenska” eller?

Aron

Moderator
En kort intro till hjälmtestning:

Grundprincipen är att en hjälm måste klara vissa prov för att vara godkänd för en viss marknad. I Europa är det CE. Testet heter EN 1078 för vuxenhjälmar och mäter i korthet rakt islag i 20 km/h. Tänk det som att du trillar ned från en byggnadsställning med huvudet före och hinner komma upp i 20 km/h. Det är ett hjälmtest så att nacken bryts i detta scenario lämnas därhän. Ett godkännande innebär bara att hjälmen klarar minimikraven. Det finns ingen skala som visar hur bra den är.

Utöver ovanstående har Folksam även testat rotationsvåldet genom att släppa hjälmen mot en vinklad platta i 22 km/h. Det simulerar vad som händer om man kör på en trottoarkant, flyger över styret och huvudet slår i marken i 45 graders vinkel i 22 km/h. Man testar rotationen i x-y-z dimensionerna, genom de tre test som nämns.

Rotationstestet är utvecklat av KTH/MIPS, den KTH forskning och de beräkningsmodeller som Folksam refererar till är samma som kommersialiserats genom MIPS. Värt att veta är forskningsrön kring rotationsvåld i hjärnan är väletablerat och det finns långtgående diskussioner om att göra om internationella teststandards så att de mäter även detta.

Det blir tokigt att försöka jämföra cykelhjälmar och MC-hjälmar rakt av. De är konstruerade för helt olika krafter. Målet är att fördela så mycket av anslagskrafterna som möjligt ut i hjälmen och så lite som möjligt in i hjärnan. Då
säger det sig självt att en cykelhjälm skulle bli mos i MC-fart och en MC-hjälm med sitt styva material inte skulle komprimeras tillräckligt för att suga upp optimalt med energi i en cykelfartskrasch.

Det finns ett amerikanskt institut som mäter på ett liknande sätt som Folksam. De har lite fler hjälmodeller i sin katalog.

Happy har en (sponsrad) artikel som berättar hur MIPS-test fungerar

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Det finns ett amerikanskt institut som mäter på ett liknande sätt som Folksam. De har lite fler hjälmodeller i sin katalog.
Tänkte faktiskt skriva just det att Virginia Tech's tester är väldigt lika Folksams/Rise. Har studerat VT lite granna när jag själv testade en hjälm för Youtube.

Så min slutsats är att Folksam/Rise utgår från ngn slags etablerad teststandard (utöver CE). Dom tar nog inte testmetoder ur luften.

Aron

Moderator
Så min slutsats är att Folksam/Rise utgår från ngn slags etablerad teststandard (utöver CE). Dom tar nog inte testmetoder ur luften.

Folksam skriver att de använder en datasimulering framtagen av forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Grundarna av MIPS är professorer på KTH och utvecklar datasimuleringar för hjälmkrascher. Testmetoden är alltså samma som MIPS använder.

SocialGimp

Aktiv medlem
Folksam skriver att de använder en datasimulering framtagen av forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Grundarna av MIPS är professorer på KTH och utvecklar datasimuleringar för hjälmkrascher. Testmetoden är alltså samma som MIPS använder.
Jag tolkade att Folksam använde sig av en simulering av hjärnans påverkan o inte specifikt testmetoden men kan så klart ha fel.

"Här har vi använt en modell av människohjärnan som är framtagen av forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)."

Aron

Moderator
Jag tolkade att Folksam använde sig av en simulering av hjärnans påverkan o inte specifikt testmetoden men kan så klart ha fel.

"Här har vi använt en modell av människohjärnan som är framtagen av forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)."
Allt hör ihop. Man sätter hjälmarna i en testbänk och mäter krafterna i tre dimensioner och på tre olika islagsplatser, fram, sida och bak. Datan man får matas in i en 3-D modell av hjärnan. Ur denna modell kan man sedan hämta skjuvningskskrafterna i olika delar av hjärnan. Denna är så klart en modellering och tar ingen hänsyn till om någon är bakfull eller är mikrometer ifrån en stroke.

42Hz

Aktiv medlem
Pris/"prestanda" när det gäller hjälmar tycker jag är rätt viktigt, hjälmar har ju bäst-för-datum, plus att de åker på mindre smällar när man använder dom. Så hellre ny billigare hjälm ofta än att hålla kvar vid en äldre dyrare hjälm som är "gammal", om man inte är tandläkare då... ;)

grondahl

Aktiv medlem
Det är också intressant att det verkligen verkar skilja mellan olika modeller hos samma tillverkare. För något år så hade ex Giro en mips-hjälm som var en av de bästa och en annan mips-hjälm som fick riktigt dåligt betyg i samma Folksam-test.

Wingqvist

Aktiv medlem
Fick lite redaktionell plats detta också:

Kul att Align fick bra betyg. (Förra modellen av) den är en av få (i rimlig prisklass, i fysisk butik) som inte glider upp på mitt huvud och dessutom finns i flera storlekar. Inne på tredje nu och dottern fick en i storlek small.

Jensen

Aktiv medlem
Testade de hur bra hövding var om man glömde sätta på den, alternativt att batteriet var slut? Skulle vara intressant att veta #ironi

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer