BLACK FRIDAY OCH REOR, ska jag vänta?

Binksama

Medlem
Hejsan!

Jag köpte min första vuxencykel runt julen 2019 under julrean och har cyklat på den dagligen året runt i pendlingssyfte, ca 1,5-2 mil. Specialized Sirrus Sport 2020. Vilken baby! Har ingen erfarenhet från andra cyklar men den var galet skoj och min lilla ögonsten! Genom den upptäckte jag cykling som något mer än bara pendlingsverktyg men tyvärr blev den stulen från mig för ca en månad sedan.

Nu är jag på jakt efter något nytt och fetare! Jag är en riktig prisjägare och spanar normalt sett priser och dylikt i flera veckor innan jag gör ett köp oavsett vad som ska inhandlas men då det här köpet är rätt oplanerat pga den plötsliga stölden har jag inte riktigt den tiden. Jag vill ju ha en ny cykel igår redan!

Jag är en nybliven cykelnörd och är inte helt haj på alla komponenter och byggen och anser mig vara en riktig färsking så mina val av cykel kommer mer eller mindre helt från tips jag läst här på forumet samt andra delar av nätet. Det står mellan dessa:

Som ni ser är min prisklass mellan 10 000 - 20 000, jag letar efter en all-round typ gravel och gärna med hydraliska skivbromsar. Ska jag slå till på någon av dessa eller ska jag vänta? Eller finns det andra cyklar som är billigare och bättre för en nybörjare som mig?

Pendlingen till jobbet är 50/50 asfalt och grus, ca 1 mil enkel väg men jag kör gärna skog och stig när jag är ledig också.

Hur ser reorna kring Black Friday ut och är det äldre årsmodeller som går då eller kan man fynda nya häftiga? Snål som jag är kan jag vänta en månad eller två till för att spara några tusenlappar men om det generellt är trista reor så köper jag nu.

Mvh, en nyfrälst och ivrig motionär från Stockholm som längtar till att få lämna tillbaka den lånade 3-växlade skeppshulten i utbyte mot något snabbt och lätt!

Skogsgubben

Aktiv medlem
Eftersom jag inte vet så tillåter jag mig att gissa:
Jag gissar att man inte kan veta vad som kommer reas ut. Har du tur så blir det någon av hojarna som du är intresserad av.
Jag gissar också att det inte kommer reas lika mycket i år då efterfrågan varit hög och lagren inte är välfyllda.

MTBemil

Aktiv medlem
Brukar gå att fynda på utgående årsmodeller hela hösten, men som sagt är det nog sämre utbud än vanligtvis. Har inte varit med om att black friday har haft så mycket superdeals när det gäller cyklar. Jag skulle säga att det kan var värt att kika runt å se om det dyker upp några deals på intressanta cyklar, men att vänta på black friday tror jag inte du tjänar något på.

kais01

Aktiv medlem
det brukar vara vanskligt få till en bra affär på masshysterireor.

black friday möjligen undantaget. annars är efterföljande december vanligen bra för cykelköp..

darkforce

Aktiv medlem
Brukar gå att fynda på utgående årsmodeller hela hösten, men som sagt är det nog sämre utbud än vanligtvis. Har inte varit med om att black friday har haft så mycket superdeals när det gäller cyklar. Jag skulle säga att det kan var värt att kika runt å se om det dyker upp några deals på intressanta cyklar, men att vänta på black friday tror jag inte du tjänar något på.
kan med stor sannolikhet säga de kommer inte bli nåra superreor till black friday på cyklar för de finns inget att rea hela branchen lider av cykelbrist.. och många modeller kommer inte ens släppas kommande år alla tillverkare har extremt bantade sortiment nu. så superpriser på reor gällande cyklar lär nog dröja några år till innan de blir aktuellt igen tyvärr

OlofSx

Aktiv medlem
Jag har gjort mina bästa rea-klipp på cyklar online i december och hos cykelhandlare i februari. Men, nä, det lär inte bli någon direkt rea i år. Kanske aningen sänkt pris på de minsta och största cyklarna, samt cyklar i 40.000+ prisklassen.

Kross Esker 4.0 är intressant gravel-cykel i Cro-Mo stål som är relativt billig och finns i lager just nu.

implor

Aktiv medlem
Bästa deals är när 2022 kommit i lager och 2021 finns kvar. Vem vill köpa ”gamla” modellen utan kraftigt reducerat pris?

kais01

Aktiv medlem
Bästa deals är när 2022 kommit i lager och 2021 finns kvar. Vem vill köpa ”gamla” modellen utan kraftigt reducerat pris?
fast just black friday kan ibland vara en 'offensiv' rea, dvs nedsatta priser på det nya som hunnit komma in.

för ts del är det förstås normalt sett bäst att bestämma sig för vad man helst vill ha, och sedan ha lite is i magen oavsett black friday. men är det brist, och behovet sas akut, och drömcykeln dyker upp kan det faktiskt vara billigast att hoppa på ett köp oavsett.

billigast i längden är grejor man inte snart längtar efter att byta upp sig från.

en faktor till; för ts blev den gamla cykeln blev snabbt stulen. utan ändring av hur den nya parkeras bör man hellre köpa en sort som inte gärna blir stulen, snarare än en med ännu högre risk.

för just pendling brukar jag rekommendera en äldre highend 26a mtb, gärna utan fjädring. den brukar behöva tweakas med lättrullande däck, skärmar och pakethållare. men sedan har man en sleeper-raket som man får behålla trots parkering på gatan.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
en faktor till; för ts blev den gamla cykeln blev snabbt stulen. utan ändring av hur den nya parkeras bör man hellre köpa en sort som inte gärna blir stulen, snarare än en med ännu högre risk.
Jag vill också påminna om detta, en gång parkerade jag min (relativt billiga) gravel utomhus, det räckte för att få den stulen. Självklart fastlåst i fast föremål med bra lås.

Tror inte heller vi kommer att se några direkta reor i år, möjligen några tillfälliga prissänkningar på något som finns i lager men problemet just nu är att mycket är utsålt. Hittar du en cykel du vill ha till ett ok pris så är det nog lika bra att slå till direkt.

Juhlin

Aktiv medlem
Har aldrig sett de märkena du listar till vrakpris typ nånsin (om det inte handlar om butiks konkurs etc.), du kan nog hitta en 20% "offseason" av innevarande års modell men inte mycket mer än så.

implor

Aktiv medlem
Har aldrig sett de märkena du listar till vrakpris typ nånsin (om det inte handlar om butiks konkurs etc.), du kan nog hitta en 20% "offseason" av innevarande års modell men inte mycket mer än så.
Nä exakt. Sällan man ser mera än 20% och då ofta på redan över prisade modeller från början. Nästan alltid bäst och köpa de prisvärda modellerna till ordinarie pris.

Binksama

Medlem
Tack för alla svar! Väldigt bra och insiktsfulla tips!

Jag förvarade alltid min cykel hemma inomhus, men har precis flyttat till en nyproduktion och inte funnit en bra plats för cykeln ännu. Den stod några gånger på balkongen och sedan totalt två dagar i vårt cykelförråd som kräven bricknyckel inne i porten som är kodlåst. Insiderjobb är jag övertygad om men har fått höra nu i efterhand att det varit strul med att dörrarna inte låser sig ordentligt. Två lås som kräver kapning på två ställen fuckade med vinkelslip eller någon sorts såg om jag får bedömma själv av resterna jag fann på morgonen.

Hur som helst har jag lärt mig en läxa och min kommande cykel kommer vara fastlåst under min säng!

Vi får se vad jag landar för hoj men jag lär inte vänta utan kommer slå till snarast när det dyker upp något gott!

stigfinnare

Aktiv medlem
Det kan säkert bli 20% på XXL. Kolla deras gravel
XXL hade 1000kr rea på White GRX under hösten, nu ligger de 2000kr över reapriset. Känns inte långsökt att misstänka att de höjer priset ett tag för att kunna sänka det med fler % på Black Friday. Med det i åtanke kan det ju vara värt att vänta, i alla fall från återförsäljare som brukar ha Black Friday rea..

Wee

Medlem
Snål som jag är kan jag vänta en månad eller två till för att spara några tusenlappar men om det generellt är trista reor så köper jag nu.

Starkt att erkänna, min pappa var likadan men gick under begreppet ekonomisk istället.

Iallafall, så skulle jag slå ett slag för en fultysk istället för ett stort märke. Kolla på t.ex. Canyon eller Cube.

Binksama

Medlem
Canyon Grail var en av dem första jag fastnade för men den verkar slut överallt. Pratade med Canyon som sa att Grail 6 kommer nu i november 2021. Om det inte blivit något köp till dess så kan det bli den ^^

izar

Aktiv medlem
Med tanke på den komponentbrist som råder har jag svårt att tänka mig att det kommer bli några klipp på black friday, nu ska man vara glad att komma över en cykel överhuvudtaget.

KjellF

Aktiv medlem
Jag köpte en Corratec gravel på TCM med mycket bättre komponenter än den Specialized som du har länkat till. Det fanbs några på lager för två veckor sedan.

Topp