Bländande kvällssol

Kruwgah

Medlem
Bländande kvällssol
Krascha igår på grund av bländande kvällssol, vad för färg på linsen kör ni med på kvällen? Clear? Blå? Svart?

Körde med gul/orange lins och blev totalt bländad stundvis.

skier

Aktiv medlem
Bländande kvällssol
Är det bara jag som inte kan läsa vad som står på cykeldatorn när jag har polariserande glasögon på? Tycker det var grymt störande. Rent allmänt är det ju inte så mycket att göra åt solen rakt i ögonen annat än att inte titta åt det hållet och njuta av att det inte regnar just nu.

Berk

Aktiv medlem
Bländande kvällssol
Snacker vi mtb eller lvg? På mtb är det skärmen som gäller. Problemet är bara att vrida huvudet så lågt att man inte ser solen, men så högt som möjligt så man ser så mycket från stigen som möjligt.
Jag kör med fotokromatiska linser, antar att dom är nästan transparenta när skärmen blockerar solen.

Pfaff

Aktiv medlem
Bländande kvällssol
Varför då? Polariserande hjälper inte ett skit mot solen rakt i ögonen. Däremot minskar reflexer från andra objekt och ytor.

Mot sol rakt i ögonen hjälper inget annat än skugga för solen. Polariserande glas tar just bort det reflekterade ljuset vilket ökar sikten. Mörka glas gör just som TS konstaterar, gör skuggpartier svarta.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer