Bländfria lampor för gatubruk

jonja

Aktiv medlem
Hur var det nu... finns det nån rejält stark lampa (gärna StVZO förstås) med remoteknapp för snabb avbländning (läs: hel-/halvljus)?

Jag köpte en begagnad Magicshine som lyser tillräckligt för mig, men det visade sig ju att blåtandsknappen stegar mellan effektlägena snarare än direkt tänder/släcker. Och då blir det ju litet yxigt vid bilmöten.
Rejält stark lampa med snabb och pålitlig avbländningsknapp? Lupine sl nano af borde uppfylla dina krav, dock tyvärr inget man köper på Dollarstore.

ybs

Aktiv medlem
Jag köpte nedan lampa från clas ohlson. Det var ett nödköp men som visade sig funka dunderbra. Micro-usb, power bank, bra fäste, någorlunda ok förhållande mellan vald styrka och batteritid. Och billig. Minuset är väl att själva belysningen är lite klen. Men det duger i sthlm.

Men så började jag fundera om den bländar? Kan inte hitta någon info om detta så då antar jag att den bländar. https://www.clasohlson.com/se/Cykellampa-fram-LED-850-lm,-Asaklitt/p/31-6169

Murdock

Aktiv medlem
Ingen StVZO?
För på den länkade sidan står det
"This bike light uses a new cutting line reflector design that complies with the StVZO standard in Germany, safe but not glare."
Samma sak på tillverkarens hemsida
20210513092341fd193c.jpg

<REDIGERAT>
Enfitnix Navi 800 har varit uppe här tidigare och trots StVZO-påståendena verkar ljuset enl de omdömena ha en del att önska. Tex det här
och filmen i nästa postning.
När jag köpte lampan var den inte stvzo. Däremot var det snack om cutoffen. Det är väldigt tydligt att lampan inte har någon chans mot linsen på Gvolt50 för att projicera avbländat ljus långt bort. Jag köpte den för att komplettera med sitt svaga närljus. Den lyser starkt nära, så jag kör på lägsta kräm. Det räcker och batteriångesten dämpas därmed rejält. Frågan kvarstår om den lyser brett eller ej. Jag skall försöka ta reda på det på något sätt…

jonja

Aktiv medlem
Jag har tre olika uppsättningar.

1. Pendlarcykeln. En Kona Sutra LTD med Shimano dynamo och en BM IQ-X 100 lux. Måste säga att jag är väldigt nöjd med den lampan! Kompletteras med en MS902ES som "helljus".
2. Randocykeln. En stålracer med ett SON-nav (minns inte vilket) och en SON Edelux (tror det är första gen). Känns som en trygg kombination för beslysning. Kompletteras med en kina-lampa eller en äldre MS902.
3. Gravel. Kör med en Philips Saferide. Jag har två olika, varav en jag byggt om för extern batteripack. Den är ju riktigt bra lampan. Mitt största "problem" med den är storleken på lampan eftersom den är designad för fyra AA-batterier. Kompletterar med samma lampor som på randocykeln.

Jag skulle vilja skaffa ett annat belysningsystem för graveln. Men.. jag funderar på att göra tvärtom! Eftersom gravel ofta går på otrafikerade småvägar så överväger jag ett dynamo-hjul och en bländade lampa. Och sedan en batteridriven stvzo-lampa. Nackdelen med batteridrivet är ju batteriångesten. Så om jag fick välja så skulle stvzo-lampan vara driven av extern batteripack. Och med så liten lamphuvudet som möjligt då det ändå är svårt med utrymme på styret vid längre turer.
Det var ett omväxlande sortiment av lysen! Eftersom du själv kan lägga till externa batteripack kommer jag att tänka på 2 lyktor:
samt
eller för kronfäste

Ingen aning hur e-bike anslutningar funkar, men om du har lagt till egna batteripack förut antar jag att detta går att göra även för e-bike utföranden? Nano-lampan finns alltså med/utan helljus samt tråd/trådlös fjärr. Vad har du själv funderat på för modeller?

jonja

Aktiv medlem
Bländande mötande cyklister så brukar jag vicka upp och ned lampan två gånger som en ljustut så att säga. Eller hålla landen som en keps för ett statement. Värst har nog varit de två olika damer man stött på med rött framåt. Blir skitknepigt.
Haha! Den glappiga cateye-kopplingen borde vara perfekt för såna övningar! Det måste jag också prova!

desmo

Aktiv medlem
Det var ett omväxlande sortiment av lysen! Eftersom du själv kan lägga till externa batteripack kommer jag att tänka på 2 lyktor:
samt
eller för kronfäste

Ingen aning hur e-bike anslutningar funkar, men om du har lagt till egna batteripack förut antar jag att detta går att göra även för e-bike utföranden? Nano-lampan finns alltså med/utan helljus samt tråd/trådlös fjärr. Vad har du själv funderat på för modeller?

För gravel funderar jag på något i stil med kanske:
https://www.klite.com.au/

Och sedan typ en GVolt 50 för de stunder det inte är okej att blända.

Fast
https://supernova-lights.com/en-en/products/m99-dy-pro
ser ju smutt ut. Även om jag ändå vill ha en extra lampa för redundans.

HåkanC

Aktiv medlem

desmo

Aktiv medlem
Verkar vara ett riktigt bra ljus och med helljus! Är det första dynamolampan (StVZO förstås) med helljus?

Men med ett pris på >315 € jmf med 100 Lux konkurrenten B+M IQ-X för <88 €
förhoppningsvis kommer det alternativ till bättre pris.

Priset är såklart en (för mig) viktig faktor. Och jag har ju dendär IQ-X och den är riktigt bra! Den ska dessutom gå att montera uppochner men jag har inte riktigt förstått hur det går till eller om det är vissa modeller bara.

jonja

Aktiv medlem
https://supernova-lights.com/en-en/products/m99-dy-pro
ser ju smutt ut. Även om jag ändå vill ha en extra lampa för redundans.

Ja den såg ju lovande ut, här hittade jag ett litet test
Verkar som hellyset endast är tillgängligt över 20 km/h. 1000 lm bör väl dra 10+ W, kan man få ut det ur en vanlig 3W dynamo? Och om det går, så bör väl ett sånt effektuttag kännas i hojen som en bromsande effekt på lättrullande underlag?

jonja

Aktiv medlem
Och här ett besök i tomtens julverkstad, i form av SON navdynamons upphovsman och verkstad i sydtyskland. Visst blir man lite rörd av att det fortfarande finns plats för högklassig finmekanisk tillverkning av konsumentvaror här hemma i europa, om ock i liten skala? Man undrar osökt hur länge till.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Verkar som hellyset endast är tillgängligt över 20 km/h.
Helljuset är väl tänkt att användas i 1a hand i kurviga utförskörningar.
Men visst är det dåligt att lampan inte har ngn inbyggd "pufferakku" som då kunde ha hållit igång helljuset även i lägre hastigheter såsom B+M Luxos U för >10 år sedan.
1000 lm bör väl dra 10+ W, kan man få ut det ur en vanlig 3W dynamo?
En dynamo går elektriskt inte att jmf med ett batteri. En dynamo är en strömgenerator (på 500mA).
Med de vanliga glödlampor som åtminstone tidigare användes till navdynamo blev effektuttaget ~3W.

jonja

Aktiv medlem
Här är Weldions omdöme om sin SL AX:

Och här ett tyskt SL AX test (bäst på mobil med aut övers) :

Tyskt test av SL AF:

Tyskt test av SL Nano AF:

Ska jag satsa på AF eller AX? (bäst på mobilen med aut övers)

USA test av SL AF:

USA test av Outbound Detour med USB-C:

Senast ändrad:

MakkeA

Medlem
Kolla in Outbound Lighting. Jag har deras äldre mtb lampa som är grym. De nya versionen verkar ännu bättre.

Nu har din även släppt en lampa för vägbruk med en ordentlig cutoff. Ham som driver företaget har varit mycket trevlig via mejl och har en bakgrund med strålkastare för bilindustrin.

Ingen i Sverige som är ÅF för dessa? Verkar ju helt stört bra plus att man slipper alla sladdar och batteri på ramen🙏🏼

ybs

Aktiv medlem
Jag hatar extra sladder och skit, så om man inte behöver det så är detta kittet helt perfekt för en sån som mig
Jag håller helt med. Känns bara som att förhållande mellan ljusstyrka och ljustid skapar kompromisser i dagsläget. Dvs att hitta ett lyse för mtb som lyser upp tillräckligt utan externt batteri skapar just kompromisser. Antingen att ljusstyrkan är för klen/centrerad eller ljustiden för kort. På pappret låter dock aktuellt lyse grymt - hoppas det levererar!

Alternativt får man cykla mtb dagtid på helgen och ta en löptur någon veckodagskväll för att hålla igång under vintern ;)

MakkeA

Medlem
Jag håller helt med. Känns bara som att förhållande mellan ljusstyrka och ljustid skapar kompromisser i dagsläget. Dvs att hitta ett lyse för mtb som lyser upp tillräckligt utan externt batteri skapar just kompromisser. Antingen att ljusstyrkan är för klen/centrerad eller ljustiden för kort. På pappret låter dock aktuellt lyse grymt - hoppas det levererar!

Alternativt får man cykla mtb dagtid på helgen och ta en löptur någon veckodagskväll för att hålla igång under vintern ;)
Inte sett någon som varit besviken på deras lampor gällande ljustid, spridning osv än så länge, snarare tvärtom där alla verkar svinnöjda, plus att deras kundservice är helt galet bra.
Sen stirrar sig alldeles för många sig blinda på lumen hit och dit istället för att läsa på och sätta sig in i vad ett kvalitetsljus verkligen är. Och är just pga kvalitén jag gick efter dessa.

Froste

Aktiv medlem
Jag har som sagt den tidigare versionen med externt batteripack. Det är en grym lampa. Ljusbilden är helt fenomenal för stigcykling med en bra balans mellan styrka och bredd där man vill ha det. Det är en väldigt mjuk övergång från det mer intensiva ljuset rakt fram och det i periferin.

MakkeA

Medlem
Jag har som sagt den tidigare versionen med externt batteripack. Det är en grym lampa. Ljusbilden är helt fenomenal för stigcykling med en bra balans mellan styrka och bredd där man vill ha det. Det är en väldigt mjuk övergång från det mer intensiva ljuset rakt fram och det i periferin.
Ja jag har väldigt svårt att se att jag skulle bli missnöjd med detta kitet😃
Är ju precis som du säger ljusbilden som ska vara helt brutal på dessa.
Finns ju några poddar där grundaren från Outbound berättar om hur dem funkar och att Lumen inte är allt, ganska intressant att höra på då jag som tidigare skrev att allt för många idag ska ha så mycket lumen som möjligt. Mer ljus betyder inte alltid bättre ljus helt enkelt.

ybs

Aktiv medlem
Inte sett någon som varit besviken på deras lampor gällande ljustid, spridning osv än så länge, snarare tvärtom där alla verkar svinnöjda, plus att deras kundservice är helt galet bra.
Sen stirrar sig alldeles för många sig blinda på lumen hit och dit istället för att läsa på och sätta sig in i vad ett kvalitetsljus verkligen är. Och är just pga kvalitén jag gick efter dessa.
Jepp jag är själv intresserad - trött på alla kinesiska kopior med tunga otympliga externa batteripack och fästanordningar med jobbiga gummiband(den här har säkert delar från kina också men är ju i vilket fall inte någon sugig variant från "wish"). Och lumen är inte allt utan det finns, som du säger, många aspekter som tillsammans bidrar till hur pass bra ljusbilden blir.

MakkeA

Medlem
Jepp jag är själv intresserad - trött på alla kinesiska kopior med tunga otympliga externa batteripack och fästanordningar med jobbiga gummiband(den här har säkert delar från kina också men är ju i vilket fall inte någon sugig variant från "wish"). Och lumen är inte allt utan det finns, som du säger, många aspekter som tillsammans bidrar till hur pass bra ljusbilden blir.
Om du väntar några dagar så ska jag återkomma till dig vad jag tycker om dem. Har kört med flera olika lampor, men trött på dålig kvalitet från t.ex Magicshine och andra lampor som inte håller måtten med vad som utlovas. Så tror som sagt inte jag kommer bli missnöjd med dessa, men jag återkommer när dem jag har provat dem😃

ybs

Aktiv medlem
Om du väntar några dagar så ska jag återkomma till dig vad jag tycker om dem. Har kört med flera olika lampor, men trött på dålig kvalitet från t.ex Magicshine och andra lampor som inte håller måtten med vad som utlovas. Så tror som sagt inte jag kommer bli missnöjd med dessa, men jag återkommer när dem jag har provat dem😃
Har du hunnit testa?

jonja

Aktiv medlem
Oväntat ljummen review av SL AF, en mtb-snubbe som klagar på att den är dålig på tekniska mtb trails. Ja, ingen har väl påstått att detta skulle vara en dedicerad mtb-lykta?

Supernova M99 finns tydligen även med batteridrift, men billigt blir det inte.

B&M IQ-X verkar även den finnas med batteridrift kallad speed, så äntligen en ersättare till den gamla Ixon IQ Speed som väl aldrig var nån större kioskvältare.

Kors i taket! En stvzo från Magicshine! Nån som sett den här i Sverige? Är det nån annan än XXL som har Magicshine här i Sverige?

En avbländad lykta från Trek som dock inte är stvzo-klassad.

Exposure strada med automatisk avbländning medelst dimning och minskad reach, ej-stvzo.

Ytterligare ett Exposure strada test.

Senast ändrad:

jonja

Aktiv medlem
Här en riktigt rar fågel från det stora landet i väst: Lightskin NACA Road, aerodynamisk stvzo-lampa med gopro fäste och medföljande keps. Vem här blir först med att testa den? :)

Och här beskriver konstruktören bakgrunden till lampans tillkomst och de tekniska ideerna som styrt utvecklingen.

Han säger bla ‘We have accidents because we don't see the roads as much as we need at night.’ Jag kan bara hålla med. Oavsett hur bra lampor vi har tillgång till, kommer olycksrisken alltid att vara högre i mörker. Jag avråder ifrån att köra med fullt spett på sträckningar som man inte är väl förtrogen med, från dagsljus. Och även då finns det alltid potential för överraskningar.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
har jag?

lev och låt leva. borde egentligen funka med separata trådar, och det finns onekligen en logik. men har alltså vid tidigare försök blivit ihopblandat. precis som det blev nu. och nästan alltid blir på happy.

oavsett ämne. det är närmast det som är happy:)

kanske går det bättre efter omdöpningen?

kais01

Aktiv medlem
Här en riktigt rar fågel från det stora landet i väst: Lightskin NACA Road, aerodynamisk stvzo-lampa med gopro fäste och medföljande keps. Vem här blir först med att testa den? :)

Och här beskriver konstruktören bakgrunden till lampans tillkomst och de tekniska ideerna som styrt utvecklingen.
[URL
unfurl="true"]https://lightskin.co.kr/shop/item.php?it_id=1614051638[/URL]

Han säger bla ‘We have accidents because we don't see the roads as much as we need at night.’ Jag kan bara hålla med. Oavsett hur bra lampor vi har tillgång till, kommer olycksrisken alltid att vara högre i mörker. Jag avråder ifrån att köra med fullt spett på sträckningar som man inte är väl förtrogen med, från dagsljus. Och även då finns det alltid potential för överraskningar.
den är väl från korea...?

bra och bred ljusbild, men det är begränsat vad man kan göra med 5 watt och 500 lumen. outbound lighting ursprungsversionen är tredubbelt starkare, och den nya ungefär dubbelt.

Topp