Bländfria lampor för gatubruk

Bländfria lampor för gatubruk
Jag kan få min lilla 70-lux stvzo bete sig riktigt bra på mörka grusvägar. Vinklar upp den lite så kastar den iväg en rätt snygg kägla som tar mig hem utan åthävor. Då får man nöja sig med smal ljusbild. Skulle jag ha en stvzo på 120-130 lux med max flås som oxå kunde kasta lite bredare skulle det smaka fågel.
1673730262224.jpeg
 
Bländfria lampor för gatubruk
Jag kan få min lilla 70-lux stvzo bete sig riktigt bra på mörka grusvägar. Vinklar upp den lite så kastar den iväg en rätt snygg kägla som tar mig hem utan åthävor. Då får man nöja sig med smal ljusbild. Skulle jag ha en stvzo på 120-130 lux med max flås som oxå kunde kasta lite bredare skulle det smaka fågel.
Ska det vara en navdynamolampa känner inte jag till ngn starkare än den riktigt dyra
Supernova M99 DY Pro som jag skrev lite om i #55
 
Bländfria lampor för gatubruk
Med navdynamo kan jag tänka mig att det toppar ur kring 100 lux.
Så har det ju varit under flera år nu men just Supernova M99 DY Pro skall ju kunna lämna 200 Lux och även ha helljus, åtminstone i hastigheter >25 km/h. Men lampan är dyr och hur bra den fungerar i praktiken har jag ingen aning om.

Batteri är ju en annan sak.
Då är väl ngn av Lupines modeller intressanta för dig att kolla på, men även de är dyra.
Jag gillar stvzo på det att iaf jag får fokuserat ljus där det behövs.
Bra StVZO-lampor är ju riktigt bra, förutom att ljuset är lagligt så riktar de ju ljuset där det behövs vilket är en anledning till att de ger starkare ljus på vägen trots lägre antal lumen jmf med typiska MTB-lampor.
 
Bländfria lampor för gatubruk
hotspots är en mycket irriterande egenskap och det förefaller som även supernova med m99 ljushuvudet har en del jobb kvar att göra för att få till den jämnhet i ljusbilden man bör kunna begära i prisklassen. men bredden synes bra.

med en mer spridande kompletterande lampa kanske den kunde vara ett alternativ. dock fipplig att montera sladdbunden fjärr gör inte flyttning mellan olika cyklar särdeles intressant.

 
Bländfria lampor för gatubruk
Jag kan få min lilla 70-lux stvzo bete sig riktigt bra på mörka grusvägar. Vinklar upp den lite så kastar den iväg en rätt snygg kägla som tar mig hem utan åthävor. Då får man nöja sig med smal ljusbild. Skulle jag ha en stvzo på 120-130 lux med max flås som oxå kunde kasta lite bredare skulle det smaka fågel.
Visa bilaga 602952
Är det inte lägligt att nämna vad det är för lampa du har? :rolleyes:😄
 
Bländfria lampor för gatubruk
Jag kan få min lilla 70-lux stvzo bete sig riktigt bra på mörka grusvägar. Vinklar upp den lite så kastar den iväg en rätt snygg kägla som tar mig hem utan åthävor. Då får man nöja sig med smal ljusbild. Skulle jag ha en stvzo på 120-130 lux med max flås som oxå kunde kasta lite bredare skulle det smaka fågel.

Med de ljuskraven finns kanske inte så många alternativ. Har bara erfarenhet av Lupine så tyvärr lite insnöad på dem. SL Nano anges till 140 lux, 240 m siktsträcka och SL AF till 110 lux, 210 m. Nano får nog sägas vara mer "luxoptimerad" än vad AF är, dvs dess höglux-sektor är väsentligt smalare än AF:s, liksom hela ljuskäglan. AF:s höglux-sektor täcker hela ljusfältet och dess horisontella spridningsvinkel är 26 grader, Nanos är ej angiven men jag uppskattar den till ca 15-20 grader. Upplever AF som mkt bredstrålande på lvg och skogsväg och finner den utmärkt för gravel och lvg. Priserna är dock höga.
 
Bländfria lampor för gatubruk
den är väl från korea...?

bra och bred ljusbild, men det är begränsat vad man kan göra med 5 watt och 500 lumen. outbound lighting ursprungsversionen är tredubbelt starkare, och den nya ungefär dubbelt.

Ja det kan nog stämma. Håller med, 5W och 500 lm inte så mkt att skriva hem om. Men håll med om att det var en kul och lite excentrisk design? :)
 
Bländfria lampor för gatubruk
Ja det kan nog stämma. Håller med, 5W och 500 lm inte så mkt att skriva hem om. Men håll med om att det var en kul och lite excentrisk design? :)
blir ju lite bättre om man har (för mig oblogatoriska) två lampor.

(ot) apropå två lampor; var ute på en skogsrunda idag, var inte tänkt att vara ute efter mörkret kom, men det blev så. hade iaf hjälmen med två lampor som backup, bara att jag hade glömt förlängningssladdarna. så det blev ett professorium med bara ena batteripacken innanför kragen, till bara ena lampan. höll på med stigvård, så det klarade sig ljusmässigt. men vid ett tillfälle lossade kontakten, var väl någon gren som fastnade, och det blev becksvart. skönt att jag just då inte befann mig på cykeln. lite ångest faktiskt att cykla hem sedan. två lampor är ingen lyx.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Nä det är ju inte det. Och lustigt nog erkänner även Lupine detta utan omsvep. I alla deras manualer står det under rubriken varningar: "Carry a spare light with you at all times, as the product can potentially fail unexpectedly at any time."

Och jag kan intyga att detta också stämmer. Båda mina SL A gick sönder oväntat under färd efter prick ett års användning.
 
Senast ändrad:
Bländfria lampor för gatubruk
Som framgår av nedanstående Lupine rulle räcker SL Mono i 4h@20 grader på "halvhalv", 350lm. Min egen uppskattning vid körning är ca 3h@0 grader.
SL Nano räcker 4:19@20 grader på halv, 700lm med 5 Ah akku.
 
Senast ändrad:
Bländfria lampor för gatubruk
Lägga ner ett par tre tusen på en pendlarlampa går bort för mig. 70 lux räcker för allt utom.
a) om jag ska sprätta hårt på tighta grusslingor i mörkret.
b) cykling i klunga då folk bakom inte har vett att slå av sin 5000 lm Magicshine när de sitter på rulle.

Vill jag kunna stå på finns det ju bra ljus för <tusingen att komplettera med.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Nano är väl mer lvg än pendlarlampa, och jag nämnde den eftersom du efterfrågade 130 lux. Mono kostar 2 lax. Vad finns det för bra ljus "om du vill stå på" för under tusingen, enl dig?
 
Bländfria lampor för gatubruk
Jag kör på en IQ-X E. 150 lux enligt tillverkaren och gjord för elcyklar. Har byggt ihop ett eget batteripack som jag stoppar in i ramen (har en liten lucka). Tanken är att ersätta dynamo för lampa + laddning av cykeldator under randorundor.

Lampan funkar bra för väg och grusväg. Har kört vintercyklingen iår med den utan att känna att lampan inte räcker till. Ljusbilden är trevlig (mörka mittpartiet upplevs inte lika mörkt i verkligheten) och är klart en fördel mot koniska ljusbilder där ögonen vänjer sig vid den ljusa mittpunkten och allt runtomkring blir mörkt, upplever att jag ser bättre på väg med den än vad jag gjorde med min Lezyne 1400 lumen lampa.
 

Bilagor

  • IMG_20230116_195045.jpg
    IMG_20230116_195045.jpg
    789.6 KB · Besök: 32
Bländfria lampor för gatubruk
Kolla in Outbound Lighting. Jag har deras äldre mtb lampa som är grym. De nya versionen verkar ännu bättre.

Nu har din även släppt en lampa för vägbruk med en ordentlig cutoff. Ham som driver företaget har varit mycket trevlig via mejl och har en bakgrund med strålkastare för bilindustrin.

Man blir ju lite sugen på Detour modellen från Outbound Lighting. Skulle vara skönt med bra ljusbild och att slippa kabelanslutet batteri.

Kanske är tiden kommen för att pensionera min 16 år gamla pendlarlampa. Samtidigt har den fortfarande sina fördelar. Till exempel så var det i dag dax för den här vintersäsongens första batteriladdning.
Ingen modern lampa klarar sig lika länge.
PXL_20230120_180214766~2.jpg



//j
 
Bländfria lampor för gatubruk
Här är lite Detour recensioner.





 
Bländfria lampor för gatubruk
det är ju lite oroande att de som här sagt sig köpt den nya svagare all in one-modellen inte producerar några varken bilder eller omdömen. brukar betyda att man inte är riktigt nöjd??

med den gamla kraftigare modellen från outbound lighting har vi däremot bra bilder. den är fint avbländad, ger fin ljusmatta, men saknar punch längst bort. är ju möjligt att reparera med den andralampa man ändå bör ha. t ex gvolt70 som har det breda ljuset långt bort men behöver hjälp närmare cykeln.
 
Bländfria lampor för gatubruk
det är ju lite oroande att de som här sagt sig köpt den nya svagare all in one-modellen inte producerar några varken bilder eller omdömen. brukar betyda att man inte är riktigt nöjd??

med den gamla kraftigare modellen från outbound lighting har vi däremot bra bilder. den är fint avbländad, ger fin ljusmatta, men saknar punch längst bort. är ju möjligt att reparera med den andralampa man ändå bör ha. t ex gvolt70 som har det breda ljuset långt bort men behöver hjälp närmare cykeln.
Vill påminna om denna: https://happyride.se/forum/threads/arets-lamptrad-22-23.3694261/post-4223943

Använder den varje vecka vid pendling och den fungerar finfint, inget strul med batterier eller köldkänslighet. Väldigt smidigt och stabilt fäste, vilket jag uppskattar då jag plockar på och av den varje kväll.

Dock är detta pendling genom ett väl upplyst Stockholm, har tyvärr inte testat den på grustur i riktigt mörker då ny sommarstuga och dess behov, samt ett antal förkylningar tagit fokus och minusgraderna minskat peppen.
 
Senast ändrad:
Bländfria lampor för gatubruk
Att leverera ut 1200 lumen, som räknat 1-1, borde kunna innebära bortåt 400 lux låter oerhört.
Hur räknar du då?
Eftersom Lumen är ljusmängd (den som LEDen ger, eller som lämnar lampan) och Lux är belysning (Lumen/m²) går de inte att räkna om eller översätta om inte exakt samma optik och LED (strl gör skillnad) används.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Vill påminna om denna: https://happyride.se/forum/threads/arets-lamptrad-22-23.3694261/post-4223943

Använder den varje vecka vid pendling och den fungerar finfint, inget strul med batterier eller köldkänslighet. Väldigt smidigt och stabilt fäste, vilket jag uppskattar då jag plockar på och av den varje kväll.

Dock är detta pendling genom ett väl upplyst Stockholm, har tyvärr inte testat den på grustur i riktigt mörker då ny sommarstuga och dess behov, samt ett antal förkylningar tagit fokus och minusgraderna minskat peppen.
ser ju rätt bra ut ändå! kör du den på max-läget, eller svagare-med-tiden-läget? vad får du för batteritider, och hur lång tid tar det att ladda?
 
Bländfria lampor för gatubruk
ser ju rätt bra ut ändå! kör du den på max-läget, eller svagare-med-tiden-läget? vad får du för batteritider, och hur lång tid tar det att ladda?
Förstår att det är kul med data, men har inget riktigt givande. Då jag pendlar i city så har jag kört på mellanläget bortsett första dagarna - det finns så mycket stadsljus min korta sträcka att jag mest behöver synas. Letade förgäves efter mörker nån kväll men gav upp.

Med mellanljus har jag inte behövt ladda ofta. Laddning får fort med PD, men som märks så här lags - har inte tagit tid eller mätt. Kommer inte lägga tid på att dedikerat göra det, men postar observationer när jag har dem - har ny cykel och väntar på tö så kommer nog bli mer långturer någorlunda snart vilket borde leda till bättre koll på batteritid, upplevelser av mörkercykling, etc.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Hur räknar du då?
Eftersom Lumen är ljusmängd (den som LEDen ger, eller som lämnar lampan) och Lux är belysning (Lumen/m²) går de inte att räkna om eller översätta om inte exakt samma optik och LED (strl gör skillnad) används.
Utgick bara från de stvzo-lampor som redovisar både lumen och lux, tex https://www.bikester.se/lezyne-lite-drive-pro-115-led-front-light-M789128.html

Dvs 115lux på 290 lm. Sedan snabbt överslag på att en stvzo levererar 1/3 lux/lumen.

Förlåt för dålig redovisning magistern 😉
 
Bländfria lampor för gatubruk
Förstår att det är kul med data, men har inget riktigt givande. Då jag pendlar i city så har jag kört på mellanläget bortsett första dagarna - det finns så mycket stadsljus min korta sträcka att jag mest behöver synas. Letade förgäves efter mörker nån kväll men gav upp.

Med mellanljus har jag inte behövt ladda ofta. Laddning får fort med PD, men som märks så här lags - har inte tagit tid eller mätt. Kommer inte lägga tid på att dedikerat göra det, men postar observationer när jag har dem - har ny cykel och väntar på tö så kommer nog bli mer långturer någorlunda snart vilket borde leda till bättre koll på batteritid, upplevelser av mörkercykling, etc.
tänkte praktisk erfarenhet snarare än data:)
 
Bländfria lampor för gatubruk
Det blev en Detour från Outbound Lighting.

Tillbringar trots allt en ansenlig mängd timmar på pendlarcykeln + ett gäng höstturer på landsvägscykeln som oxå kan bli rätt mörka. Så nog bra med lite bättre belysning.

//j
Den såg intressant ut, vad kostade den inkl tull och frakt?
 
Bländfria lampor för gatubruk
Jag har IQ-X på två cyklar och Edelux ll på en annan.

På en fjärde, en pendlare, vill jag montera dynamolampa av en något enklare variant. Håller mig gärna fortsatt till B&M, tror att 40-70 lux är ett bra mål. CYO, EYC, MYC, AVY verkar ju alla ok.

Vad bör jag införskaffa?
 
Bländfria lampor för gatubruk
Jag gillar verkligen Lezyne, främst för den där kvaliteten jag upplever att de har. Saknar min Micro400, de har ju några STVZO.

Edit: typ https://www.bike24.com/p2352194.html
Lezyne tycks inte ha dynamodrivna lampor.

Ja kanske det. Det var kanske min först tanke men spande sedan på de andra lamporna. Förvirrande att B&M har så många olika produkter, hade kanske räckt med 2-3 över hela sortimentet.

Hur väljer man bland CYO, EYC, MYC, AVY & IQ-XS?
 
Bländfria lampor för gatubruk
Tack, jag tror det får bli en lampa i €50 klassen, då alltså IQ-XS eller CYO premium. Allt under det verkar vara för kass ljusbild för att cykla på mörka vägar. Sista kilometern för mig är på en obelyst grusväg 12% och där vill jag gärna se var jag åker.
 
Bländfria lampor för gatubruk
jag tror det får bli en lampa i €50 klassen, då alltså IQ-XS eller CYO premium.
Försök att få prova dem eller köp dem ngnstans med öppet köp, är mitt råd
För som jag har skrivit tidigare här gjorde jag mig av med en B+M Lumotec IQ Cyo Premium dynamolampa pga ojämnheterna i ljusbilden. Jag bytte den mot en Luxos dynamolampa och ljusbilden från den var helt acceptabel, även om ljusfärgen var onödigt "kall".

Vilken ljusbild man föredrar (eller står ut med) är förstås till stora delar en smak/vane-sak.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Jag är fortsatt så impad av min lilla AXA-lampa. Lite plastig och skramlig men fullt fungerande år efter år. De verkar dock inte göra dynamolampor med lite mer ljusstyrka längre.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Jag skaffade en b+m ixon rock till denna mörka pendelsäsong och har varit väldigt nöjd med den. Relativt jämn ljusbild med bra ljus både nära och längre fram, möjligen något smalare långt fram än vad man skulle önska, men heller inget som stört på min pendling på cykelbanor och grusvägar (ej skogsstig). Kändes som ett klart lyft jämfört med den sigma aura 45 som den ersatte.

Så den kan jag varmt rekommendera för oss utan dynamo :)
 
Bländfria lampor för gatubruk
Beställde precis en Lezyne Power Drive HB500 från bikester. Versionen med fjärr och outfront-fäste för lampa+gps. Nedsatt till en dryg tusenlapp och 10% ytterligare rabatt via Benify. Ska se om jag kan ta lite bilder när den väl kommer.

Högst på önskelistan stod nog en lupine egentligen, men det hade blivit lite för mycket pengar för de få pendlingsdagar jag lyckas få ihop under den mörka säsongen. Dessutom hade det blivit en till grej att fixa med i och med att de har löst batteripack.
 
Bländfria lampor för gatubruk
Beställde precis en Lezyne Power Drive HB500 från bikester. Versionen med fjärr och outfront-fäste för lampa+gps. Nedsatt till en dryg tusenlapp och 10% ytterligare rabatt via Benify. Ska se om jag kan ta lite bilder när den väl kommer.

Högst på önskelistan stod nog en lupine egentligen, men det hade blivit lite för mycket pengar för de få pendlingsdagar jag lyckas få ihop under den mörka säsongen. Dessutom hade det blivit en till grej att fixa med i och med att de har löst batteripack.
1led28stvzov104.640.jpeg


Det ser ut som att man kan flytta upphängingsanordningen och ha den på ovansidan istället för under som på bilden (dvs. ha lampan hängades istället för ståendes så att säga). Är det så eller är det bara jag som hoppas för mycket?
 
Bländfria lampor för gatubruk
1led28stvzov104.640.jpeg


Det ser ut som att man kan flytta upphängingsanordningen och ha den på ovansidan istället för under som på bilden (dvs. ha lampan hängades istället för ståendes så att säga). Är det så eller är det bara jag som hoppas för mycket?
Det stämmer, och det är så jag har tänkt köra den. Det följer med ett gopro-fäste som man kan skruva på ovansidan och som passar på undersidan av outfront-fästet som följer med. Så den hamnar under min Garmin.
 
Tillbaka
Topp